Bob Dylan - The Freewheelin' Bob Dylan (1963)

Folk
Label: Columbia

1. Blowin' in the Wind (2:48)
  2. Girl from the North Country (3:22)
  3. Masters of War (4:34)
  4. Down the Highway (3:27)
  5. Bob Dylan's Blues (2:23)
  6. A Hard Rain's A-Gonna Fall (6:55)
  7. Don't Think Twice, It's All Right (3:40)
  8. Bob Dylan's Dream (5:03)
  9. Oxford Town (1:50)
  10. Talking World War III Blues (6:28)
  11. Corrina, Corrina (2:44)
  12. Honey, Just Allow Me One More Chance (2:01)
  13. I Shall Be Free (4:49)
Rudi1984
Ik blijf me verbazen over hoe goed dit album is. Ongekend, hoeveel legendarische nummers erop staan. Luistert weg als een best of, terwijl het 'gewoon zijn tweede' is. De meeste artiesten zouden ervan dromen om ooit in hun carrière één van die nummers te schrijven en hij schudt ze hier ogenschijnlijk zo even uit z'n mouw.

Eén van zijn beste wat mij betreft, mooie balans tussen cryptisch protest, absurdistische teksten (eigenzinnige) liefdesliedjes. Maar dan week in de mono remaster, die haalt de scherpste kantjes van de (niet al te subtiele) mondharmonica en bovendien komt dat enkelvoudige van de man en z'n gitaar in mono beter tot recht dan in (fake) stereo. Vind ik tenminste.

avatar van AbleMable
In tegenstelling tot zijn eerste LP horen we op deze plaat wel de grote songwriter, Bob Dylan. En bevat deze LP enkele van zijn meest bekendste songs, zoals Blowin In The Wind, A Hard Rain's Gonna Fall en Don't Think Twice..
Op deze plaat maakt hij zeker een verpletterende indruk in zijn songwriting maar ook in zijn voordracht.
Weer zijn het alleen zijn stem, zijn gitaar en mondharmonica. Maar het klinkt al een stuk volwassener dan op zijn debuut. En hij klinkt hier ook ontzettend geinspireerd.
Mooiste vind ik de venijnige Masters of War en het prachtige Girl From The North Country.
De hoes is trouwens ook al even prachtig.

Arbeidsdeskundige
Dit is een voortreffelijk album van de grootste songwriter ooit. Zijn teksten, zang en muziek zijn zo puur dat het heel diep bij me binnenkomt.

avatar van jorro
Al het positieve dat over dit album is te melden staat hierboven allemaal reeds genoegzaam beschreven. Iik geniet hier net zo van als van zijn eerste album. Dus ook deze krijgt 4*.
Voor de meeschrijvers. 3e in de 100 Greatest Albums of 1993 en 2e in de BestEverAlbums over dat jaar.