Tame Impala - The Slow Rush (2020)

Australiƫ
Electronic / Pop
Label: Interscope

1. One More Year (5:22)
  2. Instant Destiny (3:13)
  3. Borderline (4:34)
  4. Posthumous Forgiveness (6:06)
  5. Breathe Deeper (6:12)
  6. Tomorrow's Dust (5:26)
  7. On Track (5:01)
  8. Lost in Yesterday (4:09)
  9. Is It True (3:58)
  10. It Might Be Time (4:33)
  11. Glimmer (2:08)
  12. One More Hour (7:13)
avatar van MeesBowieFan1
niet bepaald een uitblinker, naar mijn mening

Zeker niet.

avatar van ArthurDZ
Hoe meer reacties ik lees, hoe meer ik het gevoel heb alsof ik naar een andere plaat geluisterd heb dan jullie, toch opmerkelijk!

Gewoon een ontzettend smooth plaatje dit, een beetje het Hall & Oates/Michael McDonald-plaatje van Kevin eigenlijk. Perfecte muziek om op te leggen tijdens het zeilen, of wanneer je de Miami Vice DVD-box nog eens uit de kast haalt. Misschien vandaar de lauwe ontvangst alhier? Alleen, dat zat er op voorganger Currents ook al wat in en toen vond iedereen het nog geweldig...

Ach, proberen om naar logische verklaringen te zoeken wanneer jij een album anders inschat dan de algemene publieke opinie is zelden goed voor je geloofwaardigheid, dus ik zal me er maar niet te suf over denken. Maar zoals gezegd, opmerkelijk vind ik het wel.

ArthurDZ, jij hebt inderdaad naar een andere plaat geluisterd

avatar van ArthurDZ
deric raven schreef:
ArthurDZ, jij hebt inderdaad naar een andere plaat geluisterd

Haha ik chargeer natuurlijk wat, maar die yacht rock-associaties heb ik wel degelijk tijdens het luisteren! En ik ben niet de enige, het komt ook terug in sommige recensies van de plaat die ik al onder de ogen gekregen heb.

deric raven
Een hoog Imagination gehalte. Maar ik kan mij wel aardig vinden in jouw bewoording, al beschrijf ik het anders.

avatar van yorkethom
Sterke plaat. Toch weer een evolutie na Currents hoor. Inderdaad: ook hier weer spelen de synths de hoofdrol, maar nu hoor ik veel meer laagjes, kleur, leven in de brouwerij. Ik ben grote fan van hoe hij dingen van acid house tot 70's disco op een smaakvolle manier in die liedjes weeft.

Redelijk donker qua teksten ook.

Opener One More Year is schitterend. Na mijn eerste luisterbeurt vond ik dat een heel doelloos nummer, maar hij klikte meteen daarna.

avatar van VladTheImpaler
Ik kan wel snappen waar de vele 3* en 3,5* beoordelingen vandaan komen. Qua sound slaat Tame Impala (Kevin Parker) voor het eerst geen nieuwe richting in, daar in tegen borduurt hij verder op de sound van Currents. Daarnaast ontbreken op het eerste gehoor misschien de echte uitschieters ala Let It Happen of The Less I Know The Better en catchy refreinen of melodieën die wel op Currents te vinden waren.

Toch verbaas ik me wel een beetje om de vele lauwe reacties, want ik hoor een album dat weer erg lekker weg luistert en een paar nummers die bij het beste werk van Tame Impala behoren.

En heeft iedereen einde van de plaat wel gehaald? Die afsluiter is kicken.

Lekker plaatje dit hoor. Doet het goed op de zondagochtend.
Nog te vroeg voor een echte beoordeling, maar dit is zeker geen tegenvaller.

avatar van chevy93
ArthurDZ schreef:
Nee hoor, toen vond ik het ook al regelmatig gezapig.

Maar ik deel de verbazing in de zin dat het meer van Currents is.

Toch eigenlijk wel een mooi album van die Parker hoor. Op dit moment stream ik 'm nog bij Tidal (in 24 bit) en via mijn Sennheiser word ik er compleet ingezogen. Op een gegeven moment ben je de weg op een prettige manier kwijt.

Niets mis met gezapig...

avatar van Gele Stift
Voor achtergrondmuziek is dit album prima, maar muzikaal vind ik het album erg saai. Het album kampt een beetje met het War on Drugs effect: telkens denk je dat een nummertje is afgelopen en dan wordt er rustig 2 minuten aan vastgeplakt van hetzelfde.

avatar van SirChenque
Gele Stift

Dat War on Drugs-effect heb ik ook al jaren last van......kan het maar niet snappen, al helemaal niet dat WoD bovenaan verschijnt in jaarlijstjes..............

avatar van Erikpol
gerre schreef:
Wat een openminded blik dan. Afzetten na anderhalf nummer..

Dit is dus een nieuwe versie van Borderline? Best geslaagd.

Vind de nieuwe versie uitstekend geslaagd.

avatar van Erikpol
chevy93 schreef:
Volgens mij is dat tegenwoordig ook illegaal.
wat zuur! Moet je vooral zelf weten.

avatar van wibro
Teleurstellend. Zeker als ik dit moet vergelijken met het album Currents. Maar het moet gezegd worden; dat album bevatte ook een van de voor mij mooiste songs ooit gemaakt. Dan heb ik het natuurlijk over Let It Happen. Maar...helaas, geen enkel nummer op dit nieuwste album komt daar ook maar in de verste verte bij in de buurt. The Slow Rush is voor mij daarom ook tot nu toe het minste album van deze Australische band.

avatar van MDekens
Wat gek, het rifje na 20 seconde op Tomorrow's Dust... Ik had eventjes het idee dat ik Reckoner van Radiohead op had? Lijkt wel bizar veel op elkaar.

avatar van jurado
1,5
Helaas zet Tame Impala de zouteloze tropicana synthpop-lijn voort op The Slow Rush.

Currents vind ik een vervelend album maar daar staan tenminste een paar goede tracks, dat mis ik op TSR.
Werkelijk alle tracks gaan het ene oor in en het andere weer heel snel uit, niets blijft hangen.
Productioneel klinkt wel weer als een klok maar met dat kunstje maak je niet meteen een goed album, zo blijkt wel.

Grootste irritatie factor blijft overigens de vocale prestatie van Kevin, zelden zo'n vervelende zeikstem gehoord dat het bijna een kwelling wordt om het album uit te zitten.
Op de eerste twee albums vond ik dat overigens helemaal niet een groot probleem.

Vanaf Currents nam T.I wat mij betreft de verkeerde afslag en het lijkt er op dat het niet meer goed komt tussen mij en Kevin Parker.

2**

avatar van iHateDolphins
MDekens schreef:

idd ja, wat mij betreft echt een 1 op 1 kopie. Iets sneller misschien.

avatar van iHateDolphins
Ik weet nog niet goed hoe ik dit album moet beoordelen. InnerSpeaker en vooral Lonerism zijn mijn favoriete Tame Impala albums, maar op Currents staat sowieso een van de beste nummers dat ooit gemaakt is (let it happen) en met the less i know the better en the moment twee nummers die ook ontzettend goed zijn. De andere nummers op Currents vind ik wel ok, maar sommige gaan me ook tegen staan op een gegeven moment (yess im changing, past life is niet echt een nummer en had er wel af gemogen, cause im a man wordt ook wel zeikerig op een gegeven moment). Over de linie vind ik currents dan ook niet een plaat om in z'n geheel vaak op te zetten.

Op deze plaat heb ik (nog) niet echt nummers er tussen staan die me echt tegen staan. Daarentegen ook geen uitschieters zoals let it happen. Maar dat nummer maken ze nooit meer denk ik. De reeds geleaste singels Borderline, Lost in Yesterday (!!!) en it might be time zijn gewoon weer erg sterke nummers. Breathe deeper vind ik ook chill. Dusja dit is misschien een album wat ik juist wat sneller op zou zetten dan currents. Currents is misschien beter, maar deze is leuker? Snapt iemand me nog?

Misschien wel meer vervangbaar en zal waarschijnlijk geen plaat zijn die je over een paar jaar nog uit de kast (of weggestopt afspeellijst) grijpt.

avatar van SilverGun
MDekens schreef:

De percussie doet daar inderdaad sterk aan denken, terwijl het rifje zelf ook wat weg heeft van Weird Fishes. Heb zo een vermoeden dat Kevin Parker naar In Rainbows luisterde rondom het schrijven van het nummer in elk geval

avatar van Savant
Ik kom er ook niet in. Had ik bij Currents ook al wat last van, maar het is nu erger geworden. Geen rush bij mij van dit Tamme Impala van Kevin Parkeer.

avatar van mol
mol
Leuke ideeën, lekker op het eerste gehoor, maar: te lang en gaandeweg slaapverwekkend.
De oorzaak: geen progressie in songs die compleet zijn platgeproduceerd.
Ik heb het idee dat ik niet veel mis als ik skipsgewijs (tien seconden luisteren, half minuutje overslaan, tien seconden luisteren) door het album ga.

Borderline, Lost in Yesterday en Breathe Deeper zijn fijne liedjes, maar houden niet mijn aandacht over de hele lengte vast.

Oplossing: Geef de liedjes wat meer ademruimte en maak er radio-edits van, dan wordt het echt een lekker popplaatje.

Edit: The Less I Know The Better komt nu voorbij op de Spotify. Daar zit nou wél die dynamiek in die ik op The Slow Rush niet tegenkom.

avatar van Eis-T
ik vind het wel een fijne plaat. er staat tot mijn grote teleurstelling geen nieuwe "let it happen" op, maar misschien is dat maar beter ook. fan-service levert niet het meest geinspireerde werk op.
Die synths zijn lekker, melodisch zit het ook weer helemaal snor. ik vind de master alleen veel te luid. veel te platgeslagen met een limiter. zonde!

Vreemd genoeg krijg ik bij deze plaat af en toe een "Simply Red" vibe, geen idee hoe dat komt.

Eis-T schreef:

Kleur van de hoes?

avatar van blur8
Wat een Miserie rond dit album. onterecht. Dus even wat postiefs: Deze EP is kek:

Tame Impala - The Slow Rush (EP) (2020)
1. Borderline (4:34)
2 Lost in Yesterday (4:09)
3. It Might Be Time (4:33)
4. Posthumous Forgiveness (6:06)
5 Breathe Deeper (6:12)

avatar van overmars89
Met elke luisterbeurt wordt de plaat beter naar mijn inziens. Niet gek dat de evolutie van Tame Impala veel fans tegen het verkeerde been heeft aangeschopt. Als je dit vergelijkt met het oude werk van Tame Impala is dit wel echt een 180 graden draai de andere kant op. Toch vind ik het niet slecht. De verfijnde productie werkte voor mij in het begin niet zo met de stem van Kevin Parker. Met elke luisterbeurt vind ik dit beter passen en is Slow Rush toch een aangename listen geworden. Wel echt een studio plaat denk ik, live is dit niet heel bijzonder ben ik bang. (Vond ze sowieso tegenvallen live, na Currents). Mijn enige minpunt is dat het allemaal wel erg veilig klinkt en er alleen maar binnen de lijntjes gekleurd wordt. Ze hadden wel wat meer mogen experimenteren met de sound. Ik denk alleen dat dat met de status van de band niet meer echt gaat gebeuren.

Uiteindelijk toch een kleine 4* geworden voor de fijne luisterervaring en toch de groeicurve met de aantal luisterbeurten.

avatar van Kos
Kos
Basslijntjes altijd top bij Tame Impala.