Fiona Apple - Fetch the Bolt Cutters (2020)

Label: Epic

1. I Want You to Love Me (3:57)
  2. Shameika (4:08)
  3. Fetch the Bolt Cutters (4:58)
  4. Under the Table (3:21)
  5. Relay (4:49)
  12. Drumset (2:40)
  13. On I Go (3:09)
avatar van Slowgaze
swoon schreef:
Dat was mijn punt natuurlijk niet; mijn punt was dat zoals mannen bevooroordeeld zijn ten opzichte van mannen, er misschien ook een lichte bias bij pitchfork is jegens vrouwen, aangezien vrouwen zich in het algemeen meer vertegenwoordigd voelen door andere vrouwen. Dus ik was hier natuurlijk Pitchfork zijn diverse critici aan het verdedigen. Hoe diverser, hoe minder bias vermoed ik.

Dan heb ik je verkeerd begrepen, waarvoor mijn excuses, en dan blijken we het toch eens te zijn.

avatar van Jasper'sLament
Briljante plaat die me heel diep raakt, vooral de match van de percussie, tekst en vocale intentie maakt dit een album zoals ik t nog niet eerder gehoord heb. Het doet me wat denken aan "Boys for Pele" van Tori Amos, de rauwheid en het organische geluid.
'Newspaper' vind ik het hoogtepunt van het album. Hoe het langzaam in tempo en intensiteit opbouwt....briljant.

avatar van swoon
Slowgaze schreef:

Na het teruglezen zou ik mezelf ook verkeerd verstaan hebben het artikel blijft alleszins wel interessant

avatar van spoon
Echt super interessant die discussie over de Pitchfork 10 jongens.

Zullen we hierna een discussie starten over de geloofwaardigheid van minimaal 25 andere blogs, kranten etc die aan dit album een perfecte 10 geven?

Of accepteren dat dit werkelijk een uitzonderlijk album is

Imagine Music
Dit is eigenlijk mijn kennismaking met de muziek van Fiona Apple en dat bevalt goed. Veel afwisseling, goede lyrics en een heel creatief album. Deze ga ik zeker vaker luisteren de komende tijd.

avatar van hobbyrocker
Door de jaren (de vele jaren) heen groeit Fiona Apple naar een niveau waarin ze met haar albums een eigen universum schept. Haar wereld is vulkanisch, intens, onherbergzaam, meer dan eens lelijk (zo lelijk als de hoes), en soms wonderschoon. Ze laat dit allemaal zien en dat fascineert me zeer. Als je dat kunt, als je zo’n wereld kunt scheppen, dan mag je je van mij tot de allergrootsten rekenen.

Mij mening is, dat ik dit wel voel, denk ik. Kan er geen cijfer opplakken.

avatar van repelstefan
Kende haar van naam wel maar dit is mijn eerste kennismaking door de hoge rating hier. Ik ben onverwacht erg onder de indruk van wat ik tot nu toe hoor (nu halverwege track 4). En dan lees ik hieronder dat het venijn in de staart zit

avatar van Thekillers87327
1,5
Opnieuw zullen fiona Apple en ik nooit iets worden.
De nummers zijn allemaal los zand en ze probeert de creatieve uit te hangen terwijl dit heel erg geforceerd overkomt in de nummers.
Vond haar vorige album nog iets beter

avatar van KampF
Na 5 nummers uit gezet. Morgen nog een kans.

avatar van meneer
Ha, heerlijk hoe er hier gereageerd kan worden op bepaalde ‘hoogstaande’ instanties zoals bv een Pitchfork. Een bepaald snobisme gelijk het oude Oor is dan ook bijna onvermijdbaar. Juist het mooie van deze site vind ik dat er meerdere luisteraars oordelen en beoordelen. En dan gaat het nog steeds om persoonlijke smaak (een mooi twist gegeven waar vaak de kroontjespennen in zwarte inkt gedoopt woorden om de strijd met elkaar aan te gaan).

Maar goed, het gaat nu om het album van Fiona Apple die door Pitchfork met een 10 beoordeeld is. Wel, als zo’n voormalig heren sociëteit dat gaat geven dan is het weleens waard om dit album te gaan beluisteren. Maar blijkbaar komt de ‘10’ van een feministenfort als ik de strijd hierzo lees ? Wat betreft favoriete vrouwelijke zangeressen kom ik uit de hoek van Bush, Mitchell (Jony en Anais), Spektor en Amos.

Ik zet, bij het beluisteren, meteen mijn persoonlijke smaakfilter aan want ik hou er van als muziek mij raakt, mijn ziel streelt, die 10 benadert. Ik hoor meteen overeenkomsten met Regina Spektor haar beginfase van ritme en intonatie. Apple is ietwat ruiger en ik vermoed dat zij eerder Spektor zal beïnvloed hebben dan andersom.

De muziek van dit album kan ik niet altijd refereren alhoewel een lichtelijk Lennon sausje over sommige nummers is heen gegoten.

Sorry, maar teksten interesseren mij nooit zoveel (behalve als ik in een echte gemoedstoestand ben m.b.v. wat te drinken en te roken) dus of Fiona nu zingt over feminisme, Shrek, veganisme, Corona, vluchtelingen, haar hond of Xi Jinping dat maakt mij niks uit. Iedereen heeft een persoonlijke mening en ik waardeer deze altijd. Of je het nu via een boek schrijft, uitschreeuwt, twittert, dicht of gewoon aan mij vertelt. Het is de jouwe.. Ik heb de mijne.. Maar ik kan wel van mening met je verschillen of je er zelfs op aanvallen bij onjuistheden of dom gelul.

Ik moet van een stem houden. En soms heb ik dat hier. Bij zo’n nummer als ‘Fetch The Boldcutters’. Een mooie song als geheel. Vooral het refrein met meerstemmige zang. Het is eigenlijk ook het enige nummer wat mij op dit album echt aanspreekt. ‘Newspaper’ begint sterk met een heerlijke diepe bas. Maar, en dat geldt eigenlijk voor mij voor het gehele album, muzikaal raakt het mij niet. En dat gaat puur om mijn eigen smaak. In mijn oren is het wat kil, gekunsteld en weinig melodieus. Dan brengen Anais Mitchell, Kate Bush,Tori Amos en Joni Mitchell, voor mij, zoveel meer sfeervollere muzikale werelden om in te mogen verblijven. Bij ‘Heavy Balloon’ merk ik dat ik mij ga vervelen, ik hoor teveel hetzelfde, teveel herhaling. En de stem van Apple wordt mij te eentonig, de variatie en de muzikaliteit verdwijnen. Op een gegeven moment wordt het meer een Tina Weymouth korale samenzang. Het outro van ‘For Her’ vind ik zeker wel mooi en dan komt het lekkere ‘Drumset’ nog wel catchy om de hoek kijken. Ik hou ook meer van Apple in haar samenzang. En soms het ruige aan haar stem. Afsluitend komt ‘On I Go’. Ja. Tsjonge.

Dus Pitchfork geeft dit album een 10 ? “No Music has ever Sounded Quite like It” ? Wel, dan heb je nog veel te beluisteren als muziek journaliste beste Penny ! Ik heb de review gelezen maar dan komt meer het post#MeToo tijdperk naar voren. Dan is het meer een feministisch statement. Maar als je dan steeds meer af gaat geven op het patriarchaat vanuit deze nu blijkbaar vrouwelijke instantie dan ben je net zo dom als je mannelijke voorgangers. Mij gaat het om gelijkheid. Streef dat dan na en beoordeel niet op een politiek statement gebaseerd op gender. Haal de andere sexe globaal niet neer. Dan ben je net zo een populist als een Trump. Dom.. Neem dan hier je echte kennis van de muzikaliteit mee en dan is dit album echt niet zo origineel of baanbrekend. Dan heb je gewoon een, voor de liefhebber, leuk album. Ik ben dan weleens benieuwd wat de vrouwelijke Music Meter Users van dit album vinden. Zowel als boodschap als muzikale beleving.

Hmmm. Er zijn albums die de wereld echt veranderd hebben. Dit album zal dat zeker niet doen. Hoeft ook niet. Next..

meneer schreef:

Het is dan ook nooit haar bedoeling geweest om met dit album de wereld te veranderen dus dat kun je haar ook niet aanrekenen

Helaas bestaat minimaal 90% van musicmeteraars uit blanke mannen waarvan velen van een zekere leeftijd (net als ik overigens ) en vandaar dat jouw stukje mening dan ook met heul veul applaus onthaald gaat worden.

Vraagje: Heb jij het interview met Fiona Apple in de eerste post bij dit album gelezen?

avatar van Cannabooze
Iemand een idee of - en zo ja, waar/wanneer/hoe - dit fysiek te koop is?

Cannabooze schreef:
Iemand een idee of - en zo ja, waar/wanneer/hoe - dit fysiek te koop is?

Shop the Fiona Apple Official Store - fionaapplestore.com

Ondertussen zeer verbaasd dat de score onder de 4 gevallen is. Wat is hier gaande?

avatar van meneer
spoon schreef:

Die intentie had ze zelf ook niet dus dat reken ik haar ook niet aan. Misschien is ‘wereld veranderend’ wat hoogdravend van mijn kant maar als Pitchfork weer eens een 10 uit gaat delen dan, baserend op hun invloed vanuit hun verleden, is er echt wel wat iets bijzonders en unieks uitgekomen in de muziek wereld. Maar goed, Pitchfork..

spoon schreef:

Dat vind ik ook best jammer dat vrouwen weinig aanwezig zijn op MuMe (alhoewel ik juist ook de verschillen tussen man en vrouw zeer kan waarderen). Maar zegt dat misschien ook juist iets over de verschillende belevingen van muziek van zowel mannen als vrouwen ? En ik ga, in mijn eerdere reactie, juist in op het streven naar gelijkheid en dan vooral in respect naar elkaar. En dan kan ik mij voorstellen dat die ‘blanke mannen’ het populistische gebash uit bepaalde hoeken ook weleens beu zijn. En dat doet Pitchfork. Media bubble.. En, heel eerlijk, niet alles hoeft gelijk te zijn tussen vrouwen en mannen. Ik voelde mij ook niet helemaal thuis toen ik een keer met een yoga les met alleen maar vrouwen meedeed. Het zei mij niks en de vrouwen waren allemaal zen en ook ‘thuis’ met elkaar. Prima

spoon schreef:

Yep. En ook mooie beschrijvingen hoe de muziek ontstaan is, opgebouwd is, maar dat is de theorie achter de praktijk. En ik heb het vooral over het beluisteren en mijn beleving van deze muziek.

avatar van Lambchop
Zitten wel aardige nummers op maar het grootste gedeelte is walgelijk. Dat bombastische is nooit aan mij besteed geweest.

Shop the Fiona Apple Official Store - fionaapplestore.com

Omdat de score op RYM nog steeds boven de 4 is. Dat kan natuurlijk niet.

Johnny Marr schreef:

Omdat de score op RYM nog steeds boven de 4 is. Dat kan natuurlijk niet.

Mag toch hopen dat het niet zo'n infantiele score strijd is? Wat een onzin...Ik merk hier toch een soort strijd tussen man /vrouw...wit / zwart. Laten we het alsjeblieft gewoon bij de muziek houden. Bewaak je focus mensen.
Ik ga me na een stuk of 10 keer luisteren eens broeden op een oprechte review want ook ik heb nog niet echt iets essentieels in deze discussie toegevoegd.
In ieder geval kan ik zeggen dat die 5 sterren die ik geef definitief zijn.

avatar van aerobag
Altijd leuk, een album dat de gemoederen bezig houdt. Ik richt me vooral op de muziek, want dit enkel wegzetten als voer voor muziek outlets met een feministische agenda, dan doe je wat mij betreft de kwaliteit van het album echt te kort. (Verder zal ik niet teveel mansplainen)

Bij de start van opener I Want You To Love Me valt meteen de onorthodoxe percussie op die later op het album meermaals terug zal keren, maar uiteindelijk blijkt een warme piano-melodie de blikvanger. Het stemgebruik van Fiona is nog veel speelser dan haar piano skills. Ze laat haar uithalen kraken om vervolgens met gepaste ironie een zuivere blues stem op te zetten. De vocalen van Fiona stoten af en trekken vervolgens weer aan. Een dynamiek die ze het hele album vol zal houden. Om nog even het statement te maken dat ze zich niet aan de conventionele singer/song writer formats gaat houden, eindigt het nummer met gemoffelde krijsjes gematched door een escalerende piano melodie. Het ADHD-gepingel zet door op Shameika, maar ook hier zit er zeker weer een uitgedachte compositie achter.

Fetch The Bolt Cutters is een heerlijk druilerig nummer en misschien zelfs mijn favoriet. De sfeer is ingetogen, terwijl de percussie eigenzinnig is. Het pakkende refrein met de samen geworven zanglijnen werkt goed. De boodschap achter het nummer is ook mooi. Op Relay snijdt Fiona haar tegenstrijdige gedachtes aan die in haar hoofd spookte als tiener na haar jeugdtrauma’s. Rauw, eerlijk en begrijpelijk, gepaard met de instrumentale drukte die toen waarschijnlijk ook in het hoofd van Fiona afgespeeld heeft.

Newspaper is het volgende hoogtepunt voor mij. Heerlijk die gecontroleerde agressie in de stem van Fiona terwijl ze toekijkt hoe een andere dame de dupe gaat worden van dezelfde toxische relatie waar zij zich in bevond. De duistere vibes van het album werken goed in de context van het nummer. Ladies trapt vervolgens op de rem en is het meest straightforward nummer op het album. Deze doet me ook gelijk het minst, alhoewel ik van het herhaalde ladies de humor in kan zien.

Voor mij zit het venijn niet per se in de staart, ik bemerk na meerdere luisterbeurten dat ik de percussie op de laatste paar nummers iets minder verfrissend vind klinken. Cosmonauts is nog een opvallende verschijning met de tussentijdse fijnzinnige de-escalaties.

For Her is overigens wel een heel venijnig nummer, geschreven na dat Trump een kandidaat voor de Supreme Court verkiesbaar stelde die door meerdere vrouwen beschuldigd werd van verkrachting. Het begint met een zucht van Fiona die zich mentaal lijkt voor te bereiden op wat komen gaat. Een op eerste oor vrolijk klinkend gospel-achtig koor bestaande uit een overlay van Fiona’s blijkt misleidend, want een tekstueel keiharde uithaal is het resultaat.

De hype voor dit album past perfect in de huidige tijdgeest en het veranderende muzieklandschap. Van mij mogen vrouwelijke artiesten door media-outlets nog wel goed op het podium gezet worden, na jaren te hebben moeten strijden in een door mannen gedomineerde branche. Vorig jaar werd nota bene op de Nederlandse TV nog uitgesproken dat ‘Vrouwen gewoon minder snel goede muziek maken’. Tijden veranderen, elke ontwikkeling gaat gepaard met een golf aan compensatie voordat het speelveld gelijkgetrokken kan worden. Ontzeg iemand een jaar lang de toegang tot alcohol en de eerste weken na het einde van het verbod, zal degene rijkelijk alcohol laten vloeien voordat het weer de normaalste zaak van de wereld word.

De teksten van Fiona gaan veel over jeugdtrauma’s en toxische relaties en raken daarmee ten tijden zware onderwerpen. De wijze waarop Fiona haar teksten voordraagt maakt op mij echter geen belerende indruk, maar worden gebracht vanuit haar eigen ervaringen met een flinke scheut humor en zelfrelativering. Zowel in tekst als compositie is Fiona tegendraads, maar het doet mij niet geforceerd aan. De nummers komen via een herkenbaar creatief proces tot stand en voelen voornamelijk heel oprecht en persoonlijk. Moderne klassieker? Daar moet voor mij echt nog wat tijd overheen, die zal het leren, in ieder geval een sterk album.

avatar van Johnny Marr
Mooi stuk, aerobag. Ik ga stuk. Drop je 'm ook even op RYM, wil je?

Jasper'sLament schreef:

Mag toch hopen dat het niet zo'n infantiele score strijd is?

Nee hoor, was gewoon een infantiel mopje vanmijnentwege

avatar van Snoeperd
spoon schreef:
Echt super interessant die discussie over de Pitchfork 10 jongens.

Of accepteren dat dit werkelijk een uitzonderlijk album is

Het feit dat er veel over gepraat wordt zegt al wel wat over de invloed van Pitchfork. Voor mij in ieder geval het online muziekmagazine die ik het belangrijkst acht bij het beoordelen van nieuwe muziek. Dat heb ik bij een NME of Rolling Stone toch veel minder. Als Pitchfork iets als 'Best New Music' aanmerkt, dan check ik het altijd.

Dat gezegd hebbende, heel benieuwd naar deze.

avatar van Johnny Marr
Goed album, ik kom nu al uit op 4* na twee luisterbeurten. Misschien moet ik toch maar eens achter haar vorige platen aan gaan. Ik zag dit langskomen, lijkt me wel interessant:

Fiona Apple - Original Album Series

For Her is een hoogtepuntje, trouwens aerobag weet die dingen.

Johnny Marr schreef:
Mooi stuk, aerobag. Ik ga stuk. Drop je 'm ook even op RYM, wil je?

RYM 1 dag na release: CERTIFIED CLASSIC, fishmans wie?

aerobag schreef:

Dit weet "het gedoe" rond dit album goed samen te vatten. Lekker bezig! Wil je ook nog een hartje hebben?

Alleen als hij ook uit je hart komt

supersonischeboem
Een fijn album dit.

Nergens wereldschokkend of vernieuwend of iets dat we nog nooit eerder hebben gehoord maar dat hoeft ook helemaal niet. Gewoon een eigenwijs album met aangename scherpe randjes, dat wat we van Fiona Apple gewend zijn. Hoe meer ik het album beluister hoe meer het eigenlijk een gewoon Fiona Apple album is zoals alle anderen, met wat minder nadruk op melodie, wat meer op percussie en speelsheid.

De opener I Want You to Love Me geeft me wel het gevoel dat ik in een grandioos album ben beland maar dit wordt uiteindelijk niet waargemaakt. Ik mis toch aan de ene kant grotere (beweging in) melodieën of dan toch anderzijds dat zogenaamde nog niet eerder vertoonde waar men over spreekt : de boldness in experiment, dissonantie of een samenwerking tussen dezen.

Het is nooit echt exceptioneel op deze vlakken en daarom begrijp ik ook niet echt waarom dit wordt gebracht als een “meesterwerk” of als iets uitzonderlijks. Wat los staat van het feit dat er wel degelijk erg fijne nummers op staan en ik enorme sympathie heb voor het speelse en rauwe karakter van zowel de productie als de songwriting.

Het is goed, neem me niet kwalijk, maar toch ietwat eigenaardig om hier nou zo collectief opgeblazen over te doen naar mijn inziens.

aerobag schreef:

Alleen als hij ook uit je hart komt

Hmm...Je hangt er zo wel een heel emotioneel gewicht aan. Maar je review heeft zeker mijn verstandelijke waardering. Daar zul je het mee moeten doen.

(vooruit .. ook nog een glimlachje. )

supersonischeboem
Jasper'sLament schreef:

Mijn eerste bericht hierover probeerde dit juist aan te kaarten. De discussie (althans vanuit mijn perspectief) gaat juist om het feit dat het zo geestdodend saai is dat het hier altijd over moet gaan bij Pitchfork. En tegenwoordig zo'n beetje overal. Identiteitspolitiek is zo ongeveer het allersaaiste wat er bestaat. En toch lijkt een groot deel zich in deze spreuk te verliezen, en niemand wint en men schijnt er niet uit te kunnen komen. Het is een bedroevende herhaling van treurnis.

avatar van SilverGun
Tja zo’n 10 van Pitchfork is toch een beetje betekenisloos. Zoals wel vaker de afgelopen tijd zijn allerlei randzaken rondom de kwaliteit van de muziek een enorm bepalende factor geworden voor de rating van een plaat of een positie in een toplijst van het jaar oid. Dat “No music has ever sounded quite like” is ook zo’n vreselijk brede, weinigzeggende constatering die op een enorm aantal albums van toepassing is, maar die merendeels toch echt niet in de buurt van een 10 komen.

avatar van ohmusica
SilverGun schreef:

Er wordt steeds maar de 10 van Pitchfork bijgehaald, het waren er meerdere. Dat gebeurd niet zo vaak. Nu staat deze in de top 5 van beste albums van de afgelopen 10 jaar. Welke betekenis je hieraan hecht is natuurlijk zeer persoonlijk, de kwaliteit van iets bepaal je uiteindelijk zelf. Het aantrekkelijke van een ‘goede’ recensie (met enige onderbouwing graag) is dat het je nieuwsgierig maakt en aanspoort en eventueel daarna te toetsen aan je eigen bevindingen. Hoewel de betekenis van recensies lijkt te zijn afgenomen blijft het toch een zekere aantrekkingskracht houden, een behoefte aan opinie, althans zo ervaar ik het.