Fiona Apple - Fetch the Bolt Cutters (2020)

Label: Epic

1. I Want You to Love Me (3:57)
  2. Shameika (4:08)
  3. Fetch the Bolt Cutters (4:58)
  4. Under the Table (3:21)
  5. Relay (4:49)
  12. Drumset (2:40)
  13. On I Go (3:09)
spoon schreef:

leg eens uit?

" Okeéé " als in : laat maar gaan.

" De recensie verdiept zich niet in de artiest, maar ventileert vooral de eigen ervaring.
Dus dan heb je een mannetje die zijn mening geeft over een diep persoonlijk album van een vrouwtje..."

Waar kwam die noodzaak er bij jou nou vandaan om te wijzen op het feit dat hij toevallig iets tussen de benen heeft hangen?

Als hij in dit geval een zij was geweest en in plaats van een wiebelend dingetje een gleufje had gehad en bij wijze van spreken precies dezelfde kritiek had gegeven, dan was op deze (identieke) recensie dus eigenlijk niets af te rekenen volgens deze denkwijze (verder gaat deze namelijk niet). Dit zelfde geldt dus voor die "zogenaamde" mannen (die ik nog niet heb kunnen vinden terwijl ik heel veel reviews heb gelezen) die dus schijnbaar - volgens jou - niet tegen een persoonlijk verhaal van een vrouw kunnen omdat zij mannen zijn. Of nog erger : mannetjes. Dat is nogal een bewering, en projectie.

Premonition schreef:
Net als de albums van Joanna Newsom (ook veel fanboys van haar aanwezig op MM), hebben de uitgaven van Fiona Apple mij nooit in vervoering kunnen brengen.

Oke aan Joanna kom je niet en dus maak ik een utzondering.

Als je Joanna Newsom niet goed vindt, ben je naast vrouwenhater - en dit ben je want je bent een man - hater van het gehele leven op zich en daarbij natuurgewijs tegen muziek.

supersonischeboem schreef:

Sinds mr T. & his disinfectant ideas is sarcasme wel een ingewikkelde stijlvorm geworden

Maar ik vind het Newsom en Apple eigenlijk niet goed vergelijkbaar. 'Onverzettelijk' noemde mijn dochter dit waarderend en dat vind ik een mooie omschrijving.

boemp schreef:

Zoals ik al zei - en dit meen ik - maak ik uitzonderingen voor Joanna. Wat mij betreft word ik dan de meest vulgaire feminist die je je maar kan bedenken het scheelt me niets.

Joanna en Fiona zijn niet vergelijkbaar, inderdaad.

avatar van spoon
supersonischeboem schreef:

" Okeéé " als in : laat maar gaan.

Als hij een zij was geweest, dan had ik dezelfde kritiek gehad maar dan met de constatering dat ze waarschijnlijk stik jaloers is. Want zo zijn vrouwen...toch?

Ik heb nergens beweert dat "mannetjes" niet tegen het persoonlijke verhaal van Fiona Apple kunnen. Mijn opmerking gaat over egocentrische recensenten die zich niet verdiepen in de persoon of achtergronden van dit album en heb geconstateerd dat dat in dit geval alleen mannen zijn. En ja , ik ervaar in het algemeen een verschil in sociale belevingswereld tussen tussen mannen en vrouwen en ben daar niet uniek in..
Andersom zie ik ook misverstanden (vrouwen die mannen over 1 kam scheren) maar die hebben even niets met dit album te maken.
Ik geef daarnaast aan dat ik het verschil in belevingswereld (niet alleen tussen man en vrouw) vooral grappig vind en ja, daarmee cultiveer ik het een beetje...

Naar mij idee maak jij er nu een groter punt van dan dat ik dat doe. zal wel iets met hormonen te maken hebben... (sarcasme, altijd leuk als je iemand op de kast wil krijgen verder heb je er geen reet aan)

oh ja, lees de recensies op RYM….ik lach me rot

avatar van Jasper'sLament
Deze hij, zij discussie. Wanneer gaan we nu eens over de ijzersterke muziek praten verdomme!
Bijvoorbeeld de brug tussen 'Relay' en 'Rack of his'...ze bezingt dat ze elke ochtend naar t reuzenrad ging om haar boosheid te vergeten en dan komt er een 'pretpark' achtig muziek stuk, alsof je zo op de boulevard loopt met je suikerspin en popcorn, vogel geluiden gratis inbegrepen. Het hele album is zo geweldig in elkaar gezet en het gaat hier over de rollen van mannen en vrouwen...
Tuurlijk, het is een onderwerp op het album. Het gaat vaak over vrouwen die elkaar zouden moeten versterken omdat een man ze pijn heeft gedaan. Is toch gewoon een feit dat dit ook vaak zo gebeurt?
Staat verder helemaal los van de kwaliteit van haar talent.

Ik moet zeggen dat ik geen hol van deze plaat begreep tot ik er enkele artikels over las. Het lijkt wel alsof ik er een soort handleiding of voorschrift bij nodig had. En dan viel het kwartje. Een van de recensies die de plaat echt lijkt te capteren is deze: Fiona Apple :: Fetch The Bolt Cutters | enola.be
Die zegt het eigenlijk wel, imo.

avatar van Johnny Marr

Inderdaad een geweldige recensie!

Sorry Fiona-fans. De vermeende schoonheid van dit album kan ik niet ontdekken.

Dill schreef:
Sorry Fiona-fans. De vermeende schoonheid van dit album kan ik niet ontdekken.

Je bent niet de enige!

avatar van E-Clect-Eddy
Sterker nog, er zijn miljoenen zoals jullie Dill / Thekillers87327.

Kijk maar bij de track-stats op Spotify. Van de (nu) 3,3 miljoen die er aan het album begonnen komt 'slechts' 1,1 tot de afsluiter. Of wel circa 66% haakt 'onderweg' af. Al bij het 2e nummer is 13% afgehaakt!!! En 50% is afgehaakt bij nummer 7, het album is 6 nummers te lang voor hen.

Op Last.fm is dit verloop iets minder dramatisch 47% haakt of voor de afsluiter. Wat wel opmerkelijk is het lage aantal scrobbles: minder dan 100k voor het openingsnummer, na ruim 2 weken. Maar in de afgelopen week 'slechts' bijna 24k... ook hier veel afvallers in korte tijd. Lijkt me een Hype.

Door alle tam-tam rond dit album komen er velen op dit album af terwijl dit duidelijk niet hun kopje thee is. Het is een album voor de connaisseur / de echte muziekliefhebber / de alles-vreter / muziekcriticus maar duidelijk niet voor iedereen.

Sterker nog, er zijn miljoenen zoals jullie Dill / Thekillers87327.

Oh geloof me ik heb het hele album geluisterd om het een kans te geven en er zit niet 1 nummer bij waarvan ik denk: wauw of oke...
Een album voor de echte muziekliefhebber ben ik ook niet mee eens.
Dit is zo'n typisch album: als je hem goed vind ben je een hipster en snap je de muziek en als je m niet goed vind moet je m vaker luisteren want je ''snapt'' het niet.
Conclusie: het album oogt heel groot maar is heel klein.

avatar van nico1616
E-Clect-Eddy schreef:

Heel herkenbaar dit, ik geraak er ook niet door. Haar stem en het genre is een 'acquired taste', een beetje zoals Joanna Newsom maar daar hou ik dan wel enorm van. Het is niet dat ik geen inspanning wil doen voor avontuurlijke muziek, maar dit stoot mij gewoon af. Inderdaad niet voor iedereen.

avatar van Slowgaze
Sterker nog, er zijn miljoenen zoals jullie Dill / Thekillers87327.

Ben je een internetmarketeer of zo?

Slowgaze schreef:

Ben je een internetmarketeer of zo?

Nee, kom net bij 't Kruidvat vandaan - slimmetjes zijn in de aanbieding

Zowel lieden die de term "hipster-muziek" oid hanteren als lieden die met statistische data hanteren - statistiek is de wetenschap die zegt dat als een mens met zijn linkerbeen op een kookplaat staat en met zijn rechter in een vrieskist hij het gemiddeld redelijk comfortabel heeft (en dan is er nog de statisticus die verdronk in watermet een gemiddelde diepte van 110 cm) - om kritiek te uiten, snappen niet dat ze daarmee niets zeggen over de intrensieke kracht/waarde van deze muziek.

En die is er wel degelijk - nee dit is geen smooth ride, het is anders, onorthodox - niets voor rockburgers of electro/kauwgompopkauwers ik volbreng dit album niet in één haal, maar toch ... Twee essentiële gelaatstrekplooimomenten: Under the Table (herkenning, herkenning) en die track met de (inbreng) van de honden. Eigenzinnig is dit zeker, maar hipster zeker niet en dat statitiekgeouweneel, pfuh, duh - stel je drinkt eenmaal in je leven de ultieme whisky (bijv) of anders een bijzondere culinaire beleving - zeker weten dat die ene keer je bijblijft.

En ook dit album fraai vinden om dat een explicatieve recensent dit uitlegt, zodat je het beter gaat vinden ... tja.

avatar van The_CrY
Interessante artieste en ditto album. Vrij ontspannen sfeertje, met toch een eigenzinnige ondertoon. Een sterke persoonlijkheid maakt van de anderszijds wellicht wat minder in het oog springende nummers toch een interessante ervaring. Snap wel waarom deze plaat hoge ogen gooit. Ik ga zeker even haar oudere albums luisteren.

avatar van aerobag
Mjuman schreef:

Ja en nee. Je moet je zeker geen meningen laten spoonfeeden door een zelf opgelegde kenner -kunst zal altijd pas gevormd worden in het oog van de toeschouwer-, maar een goed doordacht artikel over een album of muziekstroming kan voor mij wel degelijk een meerwaarde voor de luisterervaring vormen. Zeker als daarbij de context en de achtergrond van de artiest goed uit gegraven worden, dan kan dat nog wel eens tot subtiele nieuwe invalshoeken leiden die tijdens de blanco luisterbeurten niet opvielen.

Overigens vind ik het fascinerend om te bemerken wat voor impact (de vaak bekritiseerde) muziek-publicaties eigenlijk nog hebben. Een stevige portie ongegeneerd ophemelen, trekt nog steeds een horde luisteraars die het album anders nooit een kans gegeven zouden hebben. De aandacht is mooi, maar kent voor mij ook de keerzijde van een bevooroordeelde luisterervaring. Je gaat toch anders een album beluisteren als in je achterhoofd zweeft dat meerdere recensenten dit nu al als een mijlpaal bestempelen.

Aan de users hier ook te merken, statistiekjes noch moeites worden gespaard. Ieder gaat direct op zoek naar het speciale in het album, sommige zetten zelfs de hakken wat extra steviger in het zand. Er wordt zelfs geschreven dat users bang zijn dat andere denken dat ze het niet 'snappen' als ze een laag cijfer uitdelen.

Geef mij toch maar een onbevlekte luisterbeurt, zodat ik op mijn dooie gemak mijn eigen mening kan vormen. Lees ik de recensies en een interpretatie over een eventueel gemiste invalshoek later wel.

aerobag:terecht verwijs je naar de gedachte the image is in the eye of the beholder. En waar de een vol verwondering een zaal met kunstwerken van Joseph Beuys of Panamarenko binnenloopt, zal de ander schamperen dat zijn neefje van 8 hetzelfde kan maken/neerleggen.

Free Your Mind zong En Vogue al in '92. Het gaat om ook de wil om je denkraam open te zetten voor iets. En inderdaad het kan geen kwaad om in eerste instantie een artefact onbevangen tegemoet te treden. Ook al bestaat er zoiets als een Reader's Guide to James Joyce verdient het aanbeveling eerst ongeholpen de leesstrijd aan te gaan - niets zo goed voor een eigen beeldvorming.

Hoe kan je je eigen beeld/mening ontwikkelen als je (te) veel waarde hecht aan de opinie van een recensent? Ook die van een recensent is "maar een mening", regelmatig tot stand gekomen onder tijdsdruk (op donderdag horen dat je een recensie aan moet leveren uiterlijk vrijdag 16:00 uur, voor de krant van zaterdag). Vroeger zat bij zo'n recensie-exemplaar vaak een paar pagina's met keyfacts waarin vrijelijk uit geciteerd kon worden. Tegenwoordig hebben we wiki en zoals je aan sommige "meningen" hier kunt zien, wordt daar ook vrijelijk uit geput.

En a propos toelichting: toen ik ooit met een US-collega naar een wedstrijd van de 49'ers ging - bleef hij maar ratelen over hoe het spel verliep, wat de tactiek was en hoe slim het allemaal was. Eerlijk gezegd was ik onder de indruk van de sfeer en de omvang van alles, maar door dat geOH aan mijn kop, zag ik heel weinig van de wedstrijd.

Een half jaar later was hij hier en nam ik hem mee Naar FC Utrecht - Ajax; een beetje verteld over spel, opzet etc; tot er een buitenspelsituatie kwam - ik uitleggen, snapte ie nix van en vervolgens bleef ie maar vragen stellen over allerlei (bij)zaken - weer nix van de wedstrijd gezien. Kortom - de ene mens wil alles continue begrijpen en betrekt alles erbij (explicatief holisme) en de ander begint bij een indruk en werkt daarmee verder

Dit album biedt op meerdere plekken een zielsgedreven inblik en juist die momenten maken dat je even opveert. Al heeft natuurlijk niet iedereen dezelfde soort voelsprieten .

avatar van yorkethom
Moest oprecht schrikken van die lage gemiddelde score hier!

Ik wil het nog wel eens zien of hier een plaat overgaat dit jaar. Ongelofelijk verslavend album.

avatar van Leptop
Voor de een is dit kunst met een grote K. Voor de ander een gevalletje NMD. Ik behoor tot de laatste categorie, ik kan hier helemaal niks mee. Maar ik ga het gemiddelde niet verder omlaag brengen, da's me te gemakkelijk.

avatar van Zwaagje
Leptop schreef:

Fijn....dacht dat het aan mij lag.

avatar van Elbow
Waarschijnlijk heb ik dit album al 10 keer beluisterd, nu opnieuw trouwens Dit mede door de ongelooflijk positieve kritieken in het muzikaal landschap. Dit is geen gemakkelijke muziek om lekker weg te luisteren. Na mijn inspanning ben ik tot de conclusie gekomen dat de mayonaise niet pakt bij mij. Er zitten enkele songs tussen die wat storend zijn... Relay is er zo eentje, leuk ritme en drumpercussie maar gaat snel vervelen.. op het einde van het nummer begint ze dan te jengelen als een indiaan.. neen bedankt. Ook Rock of His is er ook zo eentje, niet boeiend genoeg. For Her om dezelfde reden.

Maar er valt gelukkig ook veel te genieten. De titelsong is ronduit briljant en verslavend. Under the table, Drumset, Cosmonauts, Ladies en Shameika zijn echt prachtige melodieuze songs. Het had voor mij een EP van het jaar geweest...

Conclusie
Genoten met mate maar het heeft mij niet genoeg weten te raken.

avatar van Snoeperd
Ik ben toch wel erg gefascineerd door dit album. Op de beste momenten, zoals in Ladies, Under the Table of Cosmonauts laat Fiona Apple je fladderen als een vlinder door dat geweldige gebruik van de drums. Sommige liedjes hebben denk ik nog wat meer tijd nodig om volledig tot hun recht te komen. Desalniettemin erg onder de indruk van haar krachtige stem, teksten en het drum -en pianospel. Overigens het eerste album wat ik luister van Fiona Apple, smaakt naar meer.

avatar van meneer
Elbow schreef:
Er zitten enkele songs tussen die wat storend zijn... Relay is er zo eentje, leuk ritme en drumpercussie maar gaat snel vervelen.. op het einde van het nummer begint ze dan te jengelen als een indiaan.. .

Ik krijg juist de slappe lach van dat 'gejengel'. Misschien is het niet zo bedoeld maar ik vind het heerlijke humor op dit album. Een hele droge Apple gierend uithalend en dan dat achtergrondkoortje.. Pom Pom Pompompadompom.. Enorm droog.. Ook met die doffe drums.

En ja, daarna gewoon chaos. De tekst van het nummer is natuurlijk zo vilijn en alle boosheid eruit gooiend. Dus of het 'gejengel' humoristisch is bedoeld dat weet ik natuurlijk niet.

Het outro vind ik dan weer vrouwelijk jazzy spooky.. Zingend over een reuzenrad (uit al lang vervlogen tijden..).

I used to go to the Ferris wheel every morning
Just to throw my anger out the door

avatar van Cor
Cor
De best wel behoorlijke opwinding her en der is mij vreemd, maar ik vind dit wel een smaakvolle toevoeging aan het muzikale landschap. Bijzondere plaat, maar bijzonder wil nog niet zeggen van een ontroerende schoonheid. Heel ritmisch, heel expressief, zeer eigengereid. Leuk.

avatar van yorkethom
Plaat van het jaar, tot nu toe. Ik kan hier geen genoeg van krijgen, en elke luisterbeurt wordt beter.

Als je 5 sterren geeft ik eet mn schoenen op

avatar van ArthurDZ
yorkethom doe het!

Thekillers87327 pics or it didn't happen!

avatar van Mastroianni
Langzaamaan raak ik geïntrigeerd door deze plaat. Ik weet nog niet precies wat ik ermee aan moet, maar ik heb mijn aanvankelijke beoordeling verwijderd en geef Fiona de tijd.

Thekillers87327 schreef:

Als je 5 sterren geeft ik eet mn schoenen op

Wat had u graag gedronken bij uw sneakers?

yorkethom schreef:

Wat had u graag gedronken bij uw sneakers?

Het liefst drank om te vergeten dat ik me schoenen op had.
Binnen 5 dagen kun je de foto verwachten

avatar van hoi123
Het is maar goed dat ik een ongelooflijke feminist ben, want ik vind dit wel echt een heerlijk album, hoor. Apple heeft echt een waanzinnig wijd scala aan manieren waarop ze haar stem gebruikt, en de nogal kale en los gehanteerde instrumentatie is, hoewel niet onmiddellijk aangrijpend, een belangrijke ondersteuning in de spontaniteit van de nummers. De teksten zijn bovendien ongelooflijk sterk en wederom veelzijdig: ze wisselt geestige persoonlijke observaties moeiteloos af met prachtig geformuleerde universele waarheden, zonder ooit pretentieus te klinken. Bovendien tof dat ze als grote artiest een intelligent, genuanceerd feministisch geluid laat horen dat eigenlijk nog redelijk zeldzaam is in het "mainstream" poplandschap.

Het enige minpunt van de plaat is tot nu toe alleen wat mij betreft Under the Table, een voor mij wat te cabaretesk deuntje waarin Apple juist valt voor de popfeministische trope van "ik ben echt heel onafhankelijk en eigenwijs hoor, kijk maar!" die ze de rest van het album zo behendig weet te ontwijken. Verder kan ik eigenlijk niets mis met dit album vinden - misschien komt er binnenkort nog een verhoging aan!

avatar van Nevele

Overweeg de 5*.

Helemaal mee eens. Echt een geweldig album. Een van de beste albums die ik heb gehoord in de laatste jaren. Ik verhoog 'm ook een half puntje en hij zit nu erg hoog in mijn lijst aller tijden.