Fiona Apple - Fetch the Bolt Cutters (2020)

Label: Epic

1. I Want You to Love Me (3:57)
  2. Shameika (4:08)
  3. Fetch the Bolt Cutters (4:58)
  4. Under the Table (3:21)
  5. Relay (4:49)
  12. Drumset (2:40)
  13. On I Go (3:09)
avatar van Chronos85
ohmusica schreef:

Er wordt steeds maar de 10 van Pitchfork bijgehaald, het waren er meerdere. Dat gebeurd niet zo vaak. Nu staat deze in de top 5 van beste albums van de afgelopen 10 jaar. Welke betekenis je hieraan hecht is natuurlijk zeer persoonlijk, de kwaliteit van iets bepaal je uiteindelijk zelf. Het aantrekkelijke van een ‘goede’ recensie (met enige onderbouwing graag) is dat het je nieuwsgierig maakt en aanspoort en eventueel daarna te toetsen aan je eigen bevindingen. Hoewel de betekenis van recensies lijkt te zijn afgenomen blijft het toch een zekere aantrekkingskracht houden, een behoefte aan opinie, althans zo ervaar ik het.

Inderdaad, zie ook https://www.metacritic.com/music/fetch-the-bolt-cutters/fiona-apple?ref=hp.

Tot nu toe ook weggeblazen door de combinatie van de tegendraadse esthetiek en duidelijke boodschap van Fiona. Een politiek-sociale boodschap gecombineerd met snedige humor. Nee niet nieuw maar dat kan volgens mij in de popmuziekwereld ook niet meer. Fijne percussie, herkenbaar stemgeluid met toch weer wat nieuwe buiginkjes (ja soms op de rand van het valse, maar is dat tegenwoordig nog DE graadmeter voor kwaliteit van muziek?). Weet niet hoe vaak ik dit in de toekomst blijf opzetten. Nu draai ik het dagelijks zeker 3 keer en iedere keer hoor ik weer iets nieuws. Favorieten zijn momenteel de titelsong, Cosmonauts en For Her.

Niemand:

Letterlijk niemand:

Not a single soul in the world:

P4K: Perfect 10 straight certified bona-fide classic kthxbye

avatar van Jasper'sLament
Het album heeft ook een score van 100 uit 100 op metacritic gebaseerd op 20 reviews. Het enige album waarbij dit ooit gelukt is.
Kritische reviews en de scores die erbij horen doen mij niet veel en ik hang er ook niet teveel waarde aan, maar het verschil tussen de kritische acclaim en de waardering die ik bijvoorbeeld hier zie zijn behoorlijk contrasterend.
Best interessant hoe polariserend dit album uitpakt.

avatar van LittleBox
Drie keer beluisterd nu en het is inderdaad wel een ongelooflijk fascinerend album. Geweldige productie en ik houd van het rafelrandje in Fiona's stem zo nu en dan. Ik snap de hoge cijfers.

avatar van overmars89
Ik ben ook wel redelijk geintrigeerd door dit album. Dit is overgens mijn eerste Fiona Apple project die ik volledig heb beluistered. Een aantal albums van haar staan wel al tijden op een lijstje. Zou me er is tot moeten zetten.

Het eerste wat mij opvalt is dat het album voelt als 1 geheel. De verschillende ritmes percussie in combinatie met Fiona's dreigende urgente manier van zingen zorgt voor een uniek sfeertje. Dit werkt over het algemeen goed. Nummers als "I Want You To Love Me", "Under The Table", "Newspaper", "Ladies" & "Cosmonauts" zijn allemaal erg bijzondere mooie tracks.

Alleen ben ik bij elke luisterbeurt op een gegeven moment klaar met de esthetiek. Het is mij dan iets teveel geworden. Komt misschien ook, omdat er een aantal tracks wat minder melodieus zijn dan andere tracks. De luisterervaring is intens en het is er niet 1 waar ik altijd zin in heb.

Desalniettemin zit het album ontzettend goed in elkaar en zal ik het maar vergelijken met een donkerzwart koffiebiertje. Een unieke beleving waar je niet altijd zin in hebt, maar als je er zin in hebt brengt het je ontzettend veel. haha.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

De 10 van Pitchfork voor Fiona Apple’s nieuwe album maakt nogal wat los. Het is namelijk voor het eerst in bijna tien jaar tijd dat de bekende muzieksite zo’n hoog cijfer geeft. “No music has ever sounded quite like it”, schrijft Jenn Pelly in haar recensie. Ook onder meer The New York Times, The Guardian en Consequence of Sound geven de maximale score. Zijn de superlatieven voor dit eerste album van de Amerikaanse zangeres in acht jaar tijd terecht?

Wat bij een eerste luisterbeurt van de vijfde plaat van Fiona Apple opvalt, is dat het geen makkelijke kost is. Albumopener I Want You To Love Me begint nog vrij conventioneel met fraaie zang en indrukwekkend pianospel, maar ontspoort aan het slot met gekke gilletjes. Het is een voorteken van wat de luisteraar te wachten staat, want Fetch The Bolt Cutters is een onconventioneel album.

In de meeste nummers blijven traditionele songstructuren achterwege en springt vooral de markante percussie in het gehoor. Apple lijkt voor nummers als Relay, Heavy Balloon en For Her werkelijk alle potten en pannen uit haar keukenla getrokken te hebben. Het levert opvallende en zeer ongebruikelijke ritmes op; een aanpak die doet denken aan het rauwere werk van Tom Waits.

De intensiteit wordt verhoogd doordat Apple ook met haar zang alles uit de kast haalt. Zo schreeuwt ze aan het slot van Cosmonauts eerst haar longen uit het lijf, waarna ze in fluisterzang eindigt. Op het soulvolle Ladies - een van de meest toegankelijke liedjes - zoekt ze met haar stem op speelse wijze de hoogte op. Als je al niet verrast wordt door haar zang of percussie, dan is het wel door de geluiden van blaffende honden die vanuit haar tuin lijken op te duiken.

Zo val je op dit enerverende album van de ene verbazing in de andere. Het is een bumpy ride waar je je niet gelijk comfortabel bij voelt en pas na meerdere luisterbeurten enigszins grip op krijgt. Het is een huis-tuin-en-keuken-meesterwerk dat veel van de luisteraar vergt, maar waar veel op te ontdekken valt.

dafit schreef:

Eensch met dit stuk, echt een groeier dit. I Want You to Love Me, Ladies, For Her, Newspaper, titelnummer... zo mooi.

Gemiddelde op RYM is onder de 4 gezakt though. Koenr zeg er maar niks van.

avatar van Gretz
De Volkskrant (in persoon van Gijsbert Kamer) geeft ook vijf ballen. Slechts vier van NRC tho. Ben benieuwd hoe de andere Nederlandse media er over denken.

Na 1,5x luisteren merk ik al wel dat ik hier meer tijd voor nodig heb om tot een goed oordeel te komen.

avatar van Cryotank
Zonder de Rotatielijst zou ik dit album nooit hebben gekend of beluisterd. De titel en hoes maakten me nieuwsgierig. Hoewel het eigenlijk niet mijn smaak is, verrast de muziek me en dat gebeurt me niet zo vaak. Ik begrijp de hoge scores wel. Deze ga ik vaker opzoeken de komende tijd.

avatar van Johnny Marr
Beste Recensent, Schrijf Maar Op; 'Meer van Hetzelfde Maar Dan met Andere Samples en Geluiden.‚Äč'

Het 'huis-tuin-en-keuken-meesterwerk' klinkt ongelooflijk goed. Ik ben geen audiofiel maar als ik nieuwe speakers wil kopen is dit album een mooie graadmeter.

Ik ben trouwens blij met al die superlatieven van critici, anders had ik de plaat mooi links laten liggen.

Gretz schreef:

"Fiona Apple heeft met Fetch The Bolt Cutters een eigen muzikaal universum geschapen zoals Joni Mitchell dat in 1975 deed met The Hissing of Summer Lawns, Tom Waits in 1983 met Swordfishtrombones en Prince op Around the World in a Day (1985)."

Mooie conclusie wel. Een universum om af en toe even in rond te dwalen.

De NCR recensie is vrij zwak, "hels lawaai".

avatar van meneer
Koenr schreef:
De NCR recensie is vrij zwak, "hels lawaai".

NRC: Fiona Apple is gegroeid, zoveel is duidelijk. Fetch The Bolt Cutters is een gedurfd album dat niet onderdoet voor de manier waarop David Bowie en Joni Mitchell zichzelf telkens opnieuw uitvonden.

Dat noem jij ‘vrij zwak’ vanuit de recensie ??

avatar van Koenr
Ik vind de recensie vrij zwak ja. Ik vind ook niet dat ze zichzelf hier compleet opnieuw uitvindt, de plaat is juist heel erg herkenbaar Fiona Apple. Dan is de conclusie van de Volkskrant sterker, ze creëert hier een eigen muzikaal universum, veel meer dan ze dat op eerdere platen deed.

Om nog maar te zwijgen over bedenkelijke zinsnedes als "hels lawaai" en "Alles dreunt, rammelt en bonkt". Dat is niet meer dan hol effectbejag.

Zou ik schipper zijn, zou ik nooit blind willen varen op de bakens van NRC_W3 (whoever was writing) en Volkskrant (GK). I have my own ears, thank you very much!

Eenmaal gedraaid - en nog net niet getroffen door het vrouwelijke veto ("te veel rock") - viel het album, eerlijk is eerlijk, me niet op als heel bijzonder. Dat had ik ook met eerdere albums, waaronder die met de langen naam. Omdat er hier matties zijn die haar hoog hebben zitten, geef ik er minimaal nog één slinger aan.

Koenr schreef:

Precies, ik krijg echt het gevoel dat sommige voor het eerst kennis maken met Fiona Apple.
Dit is absoluut haar meest persoonlijke en toch ook meest creatieve album. En het is voor mij ook overduidelijk dat dat persoonlijke karakter (vooral bij "mannetjes" valt mij op) een beetje rauw binnenkomt.

Ik houd het voorlopig bij 5*. Topalbum, topwijf, en ik lach me helemaal rot om al die muziekkenners op het net die vooral zichzelf super belangrijk vinden.

edit: Vele prachtige en vooral ook krachtige teksten en one-liners op dit album en daar ben ik normaal niet echt mee bezig...

Mjuman schreef:

Big up, Mju. Appreciate it homeboy. *fistbump*

avatar van meneer
heerlijk !

Één zinnetje, en niet eens bedoeld als kritiek, maar meteen reacties van de in zwarte pc inkt gedoopte kroonpennen. Net eens samen met mijn oudste zoon het album beluisterd en die riep bij de eerste nummers meteen ‘Regina Spektor’ ! Ik mag zelf nog regelmatig dit album lekker beluisteren. Niet echt volledig top maar wel verfrissend. Kijkend naar de muzikale ontwikkeling van Apple zou ze weleens, iets anders, de kant op kunnen gaan van Mark Hollis - Mark Hollis (1998). Maar dat heeft tijd nodig.

avatar van Koenr
Ik zie nergens zwarte inkt. Ik heb enkel wat kritiek op een matig geschreven recensie.

meneer schreef:
heerlijk !

Die naam is mij ook te binnen geschoten. Met name de overeenkomst in het eigengereide en oprechte karakter en de daaruit ontstane moeilijke relatie met de muziekindustrie.

avatar van McSavah
Fantano met zijn 'light 7' maakt zich ook weer belachelijk. Toch mag ik hem.

Heb het album pas 1 keer gehoord en het klinkt nu al niets minder dan meesterlijk. Al zal ik dit waarschijnlijk niet echt vaak opzetten, maar dat komt meer door het type muziek dan de kwaliteit ervan.

Waar zie jij dit?

McSavah schreef:
Fantano met zijn 'light 7' maakt zich ook weer belachelijk.

Vertel.

supersonischeboem schreef:

Waar zie jij dit?

Er zijn ondertussen 100den recensie's te vinden. Lees, kijk en vergelijk.

Of wil je dat ik een specifiek voorbeeld geeft zodat jij en ik de discussie aan kunnen gaan ?

De hierboven genoemde fantano vind ik dan een goed voorbeeld van een mannetje die vooral zichzelf heul belangrijk vind. De recensie verdiept zich niet in de artiest, maar ventileert vooral de eigen ervaring.
Dus dan heb je een mannetje die zijn mening geeft over een diep persoonlijk album van een vrouwtje...

Dat levert naar mijn idee dan wel weer grappige momenten op.

Okéééé.

spoon schreef:
Er zijn ondertussen 100den recensie's te vinden. Lees, kijk en vergelijk.

Dat levert naar mijn idee dan wel weer grappige momenten op.

Heb het album pas eenmaal volledig kunnen horen - mijn lief loopt er niet echt weg mee (en da's een understatement) - en ik wil het zeker nog meerdere malen beluisteren. In je opmerking over die Fantano kon ik me wel vinden - in eerste instantie zei het me niets, maar toen ik de link eenmaal aangeklikt had, viel het kwartje: bij meerdere mediasociologen/cultuurfilosofen vind je de notie terug dat intensief gebruik van social media leidt tot verhoging van narcisme en bijgevolg uitermate overtuigd zijn van het eigen gelijk (en de behoefte dat uit te dragen). In boerentaal: ik vind die Fantano een kwal en heb me al meermalen aan zijn 'recensies' geërgerd - misschien zit er een gefrustreerd/miskend singer-songwriter in de man verstopt.

Zal eens kijken of ik er dit weekend weer aan dit album toekom

leg eens uit?

Mjuman schreef:

mijn lief loopt er niet echt weg mee (en da's een understatement) -)

Uiteraard!! Uiteindelijk is het een kwestie van smaak.

Jij kunt jezelf de vraag stellen waarom je hier je lief er bij haalt... is haar mening over dit album van speciaal belang? (etcetc)

Groetjes aan je lief overigens, moet een bijzondere vrouw zijn

spoon schreef:

Uiteraard!! Uiteindelijk is het een kwestie van smaak.

Groetjes aan je lief overigens, moet een bijzondere vrouw zijn

Ach - da's gewoon heel praktisch: de betere set staat in de woonkamer (daar ben je dus vaak samen; en weegt de smaak van de partner mee); hier in mijn werkkamer staat alle OLM (maar ook Fabric/FabricLive) en een kleinere set - niet om echt audiofiel te kunnen luisteren.

avatar van Premonition
Net als de albums van Joanna Newsom (ook veel fanboys van haar aanwezig op MM), hebben de uitgaven van Fiona Apple mij nooit in vervoering kunnen brengen. Ik ben dan ook een man van middelbare leeftijd en woon ook nog eens in de provincie en mijn top 10 wordt ook door mannen gedomineerd, dus ik ben sowieso verdacht materiaal.
Maar ik probeer het altijd wel en laat mij niet verstoren door recensies/meningen van anderen. Ik geef het toe, na een draaibeurt, laat ik het toch maar liggen. Muziek mag van mij schuren en ik hou van rafelrandjes, maar dit is wat teveel van het goede. Ik trek haar stem gewoon niet en dan is het snel over.
Mijn lief heeft het overigens nog niet gehoord en dat laat ik maar zo, we zitten tenslotte nog tot zeker 20 mei op elkaars lip.