Bauhaus - In the Flat Field (1980)

Label: 4AD

1. Dark Entries * (3:51)
  2. Double Dare (4:54)
  3. In the Flat Field (4:59)
  4. God in an Alcove (4:08)
  5. Dive (2:11)
  6. Spy in the Cab (4:28)
  7. Small Talk Stinks (3:33)
  8. St. Vitus Dance (3:29)
  9. Stigmata Martyr (3:41)
  10. Nerves (7:04)
  11. Telegram Sam * (2:08)
  12. Rosegarden Funeral of Sores * (5:31)
  13. Terror Couple Kill Colonel * (4:22)
  14. Scopes * (1:28)
  15. Untitled * (1:24)
  16. God in an Alcove * (4:08)
  17. Crowds * (3:13)
  18. Terror Couple Kill Colonel [Remix] * (4:33)
avatar van MartinoBasso
Inderdaad, die remix van TCKC, wat was daar de bedoeling van..

Op de zang na, lijkt Dark Entries wel een Sonic Youth nummer.
Waarschijnlijk luisterden zij ook naar In The Flat Field.

paranoidandroid
die gitarar lijkt rechtstreeks van Sister te komen inderdaad.

avatar van mayhemblik
Wat een pracht album dit, ik moet het niet te vaak draaien want dan verbau ik mijn haus nog, onmogelijk om stil te zitten bij dit album.

Aquila
Wat een 'teringherrie' eigenlijk. Ik ben voornamelijk bekend met "Mask" en ik moet zeggen dat de charme daarvan hier wat wegvalt. En het niveau van andere luidere bands uit het genre (Wire, Fall en zo) wordt hier toch niet gehaald. 'God in an Alcove' evenwel een geweldig nummer, dat me herinnerd aan 'Passion of Lovers' (mijn favoriete nummer van "Mask").

avatar van Edwynn
Nou heb ik onlangs de cd gekocht. Met al die bonustracks dus. Heeft het een bijzondere reden dat Dark Entries aan het begin is gezet?

avatar van dazzler
Ik zou denken: Dark Entries ... donkere ingangen.
Kom binnen en geniet van het duistere album. Zoiets?

avatar van Aazhyd
Waarschijnlijk ook om de titel, maar Dark Entries hoort chronologisch gezien gewoon bij dit album, werd als single kort voor het album uitgegeven, maar om 1 of andere reden niet op de LP gezet (te weinig ruimte, wellicht? Kan je je nu niet meer voorstellen).

avatar van Edwynn
Helder. Dank voor de uitleg.
Ik heb zelf altijd een beetje de tic om een album in haar meest oorspronkelijke vorm te luisteren.

Wat me opvalt is dat Bauhaus op In The Flat Field bij vlagen gewoon opgewekt klinkt. Een springerige rocker als Dive staat haaks op het meer donkere titelnummer of God In An Alcove. Het geeft bijna een soort Stray Cats gevoel.

avatar van pygmydanny
In die tijd werden singles/EP's door vele tijdsgenoten gezien als aparte artistieke statements en verschenen er geen singles (ofwel andere versies ervan) op de LP's.

avatar van Edwynn
Ja dat wist ik wel. Maar dat juist dit nummer vooraan gezet werd, was me onduidelijk.

avatar van pygmydanny
In juni 2007 stond deze bovenaan in de door de MOJO-lezers gekozen How To Buy Goth

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> MOJO How To Buy - gids

Als ik de muziek van Double Dare hoor moet ik eerder aan The Birthday Party denken.
Vies, smerig en slepend.
Blijkbaar is Nick Cave niet de enige holbewoner.
In zijn nachtelijke onrust wordt hij regelmatig gestoord door de rondvliegende vleermuizen van Bauhaus.
Als demonische bloedzuigers vreten ze een weg naar binnen.
Om vervolgens een weg te creëren naar het brein.
In The Flat Field verwelkomt mijn naarste dromen.
Minder Bowie dan in mijn verbeelding.
Meer een eigen sound and vision.
Hoe zouden ze geklonken hebben met een andere zanger?
Want daar zit nu net de zwakte.
Peter Murphy haalt regelmatig de kwaliteit wat omlaag.
Als vertolker van de boodschap hadden ze beter voor een overtuigendere aartsengel kunnen kiezen.
Murphy maakt er teveel een toneelstukje van.
Het theatrale komt door zijn toedoen wat amateuristisch over.
Dracula met neptandjes van de plaatselijke carnavalswinkel.
Absoluut een klassieker in de meer Gothic kant van de postpunk.
Maar hier had nog meer in gezeten.

avatar van raymondkeuters
Fantastisch album! Bauhaus met een andere zanger? Brrrr.... moet er niet aan denken! Vind Murphy nou juist zo lekker, met z'n herkenbare stem.

avatar van Snorren
Meteen het beste album van Bauhaus, al zijn al hun albums om van te genieten. Prachtig! Wel jammer dat Bela Lugosí's Dead er niet tussen staat...

avatar van spinout
De pathetiek haalt hier het niveau omlaag, zoals in Stigmata M. Als Murphy zich wat meer had ingehouden, was dit een betere plaat geweest.

Misterfool
Een best aardig debuutalbum. De chassis van deze muziek wordt gevormd door het post-punkachtige gitaarwerk, dat niet zelden doet denken aan de Birthday Party, en de theatrale zang van Murphy(Ik heb er geen enkele moeite mee). Wat ik echter mis aan dit album is het psychedelische/impressionistische wat Bela Lugozi's dead wel had. Je waande je bij dat nummer net in een Gothic horror. Nerves komt in de buurt maar treft niet dezelfde zenuw bij mij. Hoogtepunt is de claustrofobische opener: Double Dare.

Sparky
Ik snap deze "lage" score niet. Bauhaus was mijns inziens toch wel één van de meer aansprekende new wave bands in de eerste helft van de 80s. Maar misschien spreek ik meer vanuit nostalgische gevoelens. Tenslotte heb ik ook meer met The Cure's Seventeen Seconds dan met Disintegration. En met de kennis van nu, moet je toch wel constateren dat Bauhaus het kunstje van de glamrock (Telegram Sam) goed heeft hergebruikt. Maar goed, er staan hier toch wel een aantal brilliantjes op: Double Dare, In The Flatfield, Stimata Martyr, Nerves.

avatar van Aazhyd
De grap van "Telegram Sam" is dat Bauhaus dit nummer op dubbele snelheid speelt t.o.v. het origineel van Marc Bolan. Daarom duurt het ook maar 2 minuten.

Hier hoor je het origineel:
T. Rex - Telegram Sam - YouTube

avatar van Premonition
Misterfool schreef:

Kwamen er elkaar dan ook regelmatig tegen op het podium, tijdens de tour van dit album nam Bauhaus de Australische band mee als voorprogramma. Er is zelfs nog een gezamenlijk nummer, Fever, uit voortgekomen.

avatar van Chameleon Day
pygmydanny schreef:

En sommige bands begin jaren 80 brachten (aanvankelijk) hun studio-opnames enkel op 12" uit. Zie de eerste reeks 12" van Sisters of Mercy en ook die van The Mission..

avatar van Juul1998B
JVT
Misschien ook iets voor jou??

avatar van JVT
JVT
Geen idee, nog nooit iets van deze band gehoord. Maar zal ik toch eens gaan doen! Thnx vr de tip

avatar van Koen St
JVT schreef:

mooie profielfoto

avatar van henkiev
Een vd bonustracks is een cover van het geweldige 'Rosegarden Funeral of Sores' van John Cale