Spinvis - 7.6.9.6. (2020)

Label: Excelsior

1. Ze Slapen (5:08)
  2. Stuntman (4:05)
  3. Paon (4:08)
  4. Picasso (3:57)
  5. Scherven van Jou (4:26)
  6. 7.6.9.6. (4:01)
  7. Niet Vandaag (4:37)
  8. Hollywood (3:36)
  9. Parel * (4:33)
  10. Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond (3:11)
  11. Verzonnen Man (4:03)
  12. Een Reden (3:19)
  13. Je Begrijpt het Bijna (4:38)
  14. Nogensinde (3:02)
Mjuman schreef:

Tja, als ik jouw Braziliaanse vriendin was en ik vond jou leuk vond ik het hoogstwaarschijnlijk ook wel fijn. Vrouwen en muziek - zie ook het geringe aantal vrouwelijke users alhier, no offence - is echt wel een dingetje.

De kans is reëel dat menig user hier jouw Braziliaanse vriendin en haar teksten leuker vindt dan Spinvis en zijn teksten.

En dan heb ik nog niets gezegd over die vermeende poëtische teksten - ik krijg er tenminste Lambiek-voeten van

Wat is er met vrouwen en muziek?? Ik krijg een sterk seksistisch gevoel hierbij, of bedoel je iets anders?

avatar van Fathead
Thekillers87327 schreef:

Het mag toch onderhand bekend zijn dat vrouwen een slechte muzieksmaak hebben.

Fathead schreef:
Het mag toch onderhand bekend zijn dat vrouwen een slechte muzieksmaak hebben.

haha kijk een grapje kan en mag, dat is niet seksistisch. MAAR als je dit soort dingen echt meent is het natuurlijk wel seksistisch. Ik ga er in deze dan ook vanuit dat je nu sarcastisch bent
Zo niet heb je nog een hoop te leren, en dat terwijl je veel ouder bent

avatar van OOOOO
Wat voor een strijkinstrument wordt er eigenlijk gebruikt aan het eind van ‘niet vandaag’ heel mooi.

avatar van dreamtheater06
Wat een zure reacties

Vrouwen hebben geen muzieksmaak?
Een vraag over een instrument krijgt zo'n nietszeggend "grappig" antwoord...

Het instrument lijkt me overigens een erhu.
Prachting gebruikt in 'niet vandaag' inderdaad

Ponty Mython schreef:
Stuntman, Picasso, Soms Breekt Er Een Hart en Verzonnen Man zijn leuke nummers met fijne instrumentatie en redelijke zang, al moet je niet teveel achter de bij Spinvis vaak onzinnige teksten zoeken. We hebben hier in ieder geval niet te maken met een meesterpoëet. Daarnaast hebben we nog een aantal weeïge, melancholische nummers die (te) weinig opzienbarend zijn en wat Spinvis al veel beter heeft gedaan op vorige albums.

Lees even het interview op dansende beren:https://www.dansendeberen.be/2020/10/01/interview-spinvis-de-dood-ademt-in-mijn-nek-tijd-voor-de-essentie-van-mijn-werk/
En je zal zien dat er achter elk tekst wel iets zit. De wazigheid/onzinnigheid die hij erin steekt is bewust opdat mensen er hun eigen emoties in kwijt kunnen.
'Paon' was al mijn favoriet nummer, maar nu ik de betekenis erachter ken en de tekst begrijp is het alleen nog mooier geworden.

Alweer een prachtige cd van Spinvis.

avatar van Ponty Mython
remcodurez schreef:

Uiteraard zit er achter elke tekst wel iets, maar dat betekent niet dat t allemaal erg hoogstaand is. De tekstschrijverij van Spinvis is van het niveau BLØF.

avatar van Rudi S
Ponty Mython schreef:
De tekstschrijverij van Spinvis is van het niveau BLØF.

Dus van zeer hoog niveau, of bedoel jij iets anders ?

avatar van Ponty Mython
Rudi S schreef:

Dus van zeer hoog niveau, of bedoel jij iets anders ?

Dat ligt helemaal aan je beleving bij BLØF. Ik vind het bv. helemaal niks.

Als ik moet huilen na een nummer vind ik het nummer ofwel briljant, ofwel vreselijk ruk. Na het nummer 'Niet vandaag' stonden de tranen in mn ogen...geweldig. Dat heb ik zeker niet bij elk nummer, maar ik vind het niveau op dit album toch erg hoog..

Een heel album van Spinvis draaien lukte me nooit...teveel geneuzel, gepruts en gepiel, zoiets. Soms mooi, soms slaapverwekkend. Ik betrap me er echter op dat ik dit album nu elke dag draai..mijn aandacht heeft dhr. Spinvis weer helemaal.

eens met coldwarkids
Wat saai zeg, en meneer probeert op sommige nummers Radiohead heel slecht te imiteren qua geluid.
Slecht? Nee, saai, yup

Radiohead hele rare vergelijking. Kan je mij vertellen op welke manier jij hier Radiohead in hoort?

Pinsnider schreef:
Hola begrijp me niet verkeerd. Ik ben gek op poëtische teksten waar je zelf een interpretatie op los mag laten en waar je bepaalde gevoelens bij krijgt, maar bij spinvis krijg ik soms de indruk dat hij te ver doorschiet en dan werkt het bij mij op de lachspieren... ok ok er is soep....

Precies dit.
Ik ben al jaren bekend met zijn werk, Radio2 heeft nogal de neiging het zijn luisteraars door de strot te duwen, maar ook ik krijg er in die mate jeuk van dat ik de behoefte voel me meteen maar helemaal om te kleden.
Hoorde deze plaat afgelopen weekend bij vrienden, maar vroeg halverwege of ze alsjeblieft iets anders wilden opzetten.

Dat pretentieuze geneuzel van Spinvis kan ik zo niet tegen.

avatar van Nestul
Het hele album moet nog een beetje landen, maar Niet Vandaag is wel een van de mooiere Spinvis-nummers ooit gemaakt.

Gert1980 schreef:

Duidelijk niet je ding dan inderdaad. Al snap ik nooit zo goed waarom je zou stemmen op een album dat je misschien voor de helft een beetje op de achtergrond hebt beluisterd, en wat ook nog eens totaal niet in je straatje valt.

Obscure Thing schreef:

Bij het eerste nummer met al die bliepjes, klinkt als radiohead vind ik

avatar van AstroStart
Het album begint een beetje ingedut met Ze Slapen, maar komt daarna op gang met het prachtige Stuntman. Een nummer met een breekbare tekst over een man op leeftijd, maar waar op gedanst kan worden. Op het eind The Who-verwijzing. Paon heeft fijne jazzy drums en het verhaal erachter is natuurlijk schrijnend. Picasso heeft een heerlijke zorgeloze, onschuldige tekst en behoort nu al tot één van mijn Spinvis-favorieten. Mijn absolute favoriet komt daarna: het melancholische Scherven van Jou. Heerlijk die strijkers. Ontzettend knap dat Spinvis drie (Stuntman, Picasso, Scherven van Jou) van zulke toppers op één album weet te zetten.

Maar daarna wordt het allemaal iets minder. 7.6.9.6 doet me niet heel veel. Dan komt er nog een lichtpuntje in de vorm van Niet Vandaag, maar het kolderieke Hollywood tackelt de losgekomen emoties en we zijn weer terug bij af. Verzonnen Man is een groeier, kan dit nummer steeds meer waarderen. Je Begrijpt Het Bijna: heerlijk nummer met geweldige climax. Daarmee had het album wel mogen afsluiten, want Nogensinde doet me weinig.

Kortom, de beste nummers uit oeuvre van Spinvis staan op dit album. Kant A is 5 sterren, Kant B komt op 4 (en wordt gered door Niet Vandaag en Je Begrijpt Het Bijna).

avatar van ohmusica
Op Mondo NPO2 gisteren weer een spraakzame Erik de Jong te gast. Over imago, hoe zijn muziek ontstaat en zijn opvattingen over teksten. Incl. een aparte live uitvoering (met band) van Picasso.

avatar van aerobag
Ah Spinvis, de reacties hier zo lezend, blijft het toch altijd de olie op het vuur van de hopeloze romanticus als ook een makkelijke prooi voor de oer-Hollandse scepticus.

Ben zelf altijd wel gecharmeerd van het werk van Erik de Jong, al had ik iets meer met het verhalende van voorganger Trein Vuur Dageraad. Nu al een paar draaibeurten gegeven, maar deze is nog niet helemaal geland bij mij. De sfeer is weer typisch Spinvis, maar ik heb ook wel het gevoel dat Spinny een klein beetje een herhaling van zetten maakt ten opzichte van eerder werk.

Nestul schreef:

Waarom zou je alleen maar op platen stemmen wat in je straatje is?? Je stemt op wat je hebt gehoord/kent. Zo werkt dat ook bij de echte recensenten.

avatar van ZAP!
Gert1980 schreef:
Ik stem nooit op een plaat die ik niet (minstens één keer) helemaal gehoord heb. Wat echte recensenten doen, moeten ze zelf weten.

ZAP! schreef:

Ik heb hem helemaal gehoord en gestemd. Omdat ik daar zin in had en dat recht heb.

avatar van ZAP!
Aha. Dat kon ik hier niet uit opmaken:
Gert1980 schreef:
...vroeg halverwege of ze alsjeblieft iets anders wilden opzetten.
Van je vrienden moet je 't hebben.

ZAP! schreef:
Aha. Dat kon ik hier niet uit opmaken:
Van je vrienden moet je 't hebben.

Ik vroeg het, maar ze deden het niet. Idd, van je vrienden moet je het hebben

avatar van judgepaddy
OOOOO schreef:
Deed me denken aan een Erhu
Mooi nummer overigens. Zulke akkoorden progressies ben ik altijd wel voor te porren.

avatar van OOOOO
judgepaddy schreef:
Deed me denken aan een Erhu

Ja!
En idd vond ik het ook meteen 'chinees' klinken

Bij het eerste nummer met al die bliepjes, klinkt als radiohead vind ik

Goed, dit is zo vaag dat ik er niet echt inhoudelijk op in kan gaan. Zo kan je altijd wel bij Radiohead uitkomen. Ik hoor in ieder geval helemaal niks van Radiohead terug in deze worp van Spinvis. Radiohead is bijna perfectionistisch in de uitvoering, dit album rammelt aan alle kanten. En ik vind het heerlijk.

avatar van dreamtheater06
Obscure Thing schreef:

Ik snap wel wat hij bedoeld. Al hoor ik het vooral terug in de songstructuren, onderwerpen of bepaalde details. Ik denk dat paon hier het meeste binnen valt met de zenuwachtige drums en mooi strijkersarrangement. Ik zie het overigens niet als saai, integendeel! Radiohead is de beste band ter wereld, heerlijk dat spinvis daar soms wat van overneemt (vind dat bij in de staat van narcose, voordeel van video, astronaut etc. ook wel) en nog steeds een hele eigen smoel houdt.

avatar van brajoapau
brajoapau (moderator)
Een aantal slowchat berichten verwijderd.

dreamtheater06 schreef:

Astronaut, Voordeel van video en Staat van Narcose, zeker akkoord. Maar ik vind het op dit zeer ingetogen album minder aanwezig. En songstructuren, ja het is allebei popmuziek, dan krijg je automatisch complet>refrein>complet>refrein>bridge>refrein Het is ook allebei indie, dus zou je ook daar een gelijkenis kunnen trekken. Maar het was mij nog niet opgevallen eigenlijk.

Ik ben het trouwens ook zeker niet eens met het statement "Radiohead is de beste band ter wereld", maar dat is een hele andere discussie, en trouwens ook vloeken in de kerk op MM.

avatar van Venceremos
Die songstructuur is écht heel vol, nu je 't zegt.