Spinvis - 7.6.9.6. (2020)

Label: Excelsior

1. Ze Slapen (5:08)
  2. Stuntman (4:05)
  3. Paon (4:08)
  4. Picasso (3:57)
  5. Scherven van Jou (4:26)
  6. 7.6.9.6. (4:01)
  7. Niet Vandaag (4:37)
  8. Hollywood (3:36)
  9. Parel * (4:33)
  10. Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond (3:11)
  11. Verzonnen Man (4:03)
  12. Een Reden (3:19)
  13. Je Begrijpt het Bijna (4:38)
  14. Nogensinde (3:02)
avatar van WoNa
Die stem van Erik de Jong of Spinvis zal altijd wel een dingetje blijven bij mij. De lijzige manier van zingen is niet echt waar ik normaal gesproken op zit te wachten. Het gevolg was dat ik niet lang naar de platen van Spinvis kon luisteren. Met zijn, nu voorlaatste plaat, 'Trein Vuur Dageraad', zette zich echter een kentering in. Ik kan niet echt uitleggen waarom, maar door de muziek op die plaat werd het luisteren naar de stem niet langer een straf. De nummers waren minder schetsmatig en te fragmentarisch naar mijn mening.

In 2017 zag ik de band live op Bevrijdingspop in Haarlem en was best onder de indruk van het muzikale niveau dat op het podium ten beste werd gegeven. Dat samen maakte dat ik best benieuwd was toen ik las dat er een nieuwe plaat werd aangekondigd. Welke kant zou het kwartje opvallen? Want een kwartje was Spinvis inmiddels wel geworden bij mij.

Getooid met een mysterieuze titel, 7.6.9.6., zette ik de plaat vol verwachting op. Die verwachtingen werden niet beschaamd. Maar eerst die titel. Wat schuilt daar achter? Helemaal niets blijkt, behalve voor mensen voor wie dit toevallig een pincode is, zoals de bio snedig opmerkt. Spreek het uit en je hoort een melodietje: hoog, laag, hoger, laag.

7.6.9.6. is, voor een deel, een coronaplaat. De basis was klaar toen we in intelligente lockdown gingen, maar de details niet. Stukjes muziek en achtergrond zang kwamen naar het e-mailadres van Erik de Jong toe, die alles in elkaar knutselde zoals hij dat bij zijn eerste plaat deed, die ook in splendid isolation tot stand kwam. Met één groot verschil: inmiddels zit iedereen op de nieuwe Spinvis te wachten.

Al diegenen die zich tot de wachtenden rekenden zijn op 2 oktober op hun wenken bediend. Ik zit te luisteren naar een aantal prachtige liedjes waarbinnen niets vanzelfsprekend is. De details buitelen over elkaar heen en maken de mid-tempo liedjes onnoemelijk levendig. De overdaad maakt 7.6.9.6. een genot om naar te luisteren. Er lijkt genoeg te gebeuren om 100 luisterbeurten later nog steeds nieuwe details te kunnen ontdekken. Die op de voorgrond zijn overduidelijk, maar er is zoveel meer.

Met dit werk lijkt De Jong een brug te slaan tussen kleinkunst en pop. Liedjes die in cabaret vrijwel geen andere rol zouden hebben dan een verhaal in een show te ondersteunen, worden hier uitgebouwd tot zelfstandige popnummers met zwierig melancholische arrangementen. De wereld van Spinvis is immers altijd in mineur en afwachtend, beschouwend van aard en sfeer. Tegelijkertijd pakt hij iedereen die hier bevattelijk voor is direct in.

Luisterend naar de nummers, lijkt het vrijwel onbestaanbaar dat er een moment geweest is, waarop Erik de Jong op zijn zolder of oefenruimte zat met alleen een akoestische gitaar en de liedjes die wij nu kunnen horen op 7.6.9.6. daaruit tevoorschijn toverde. Ze zijn zo vol en toch zo ruimtelijk en rijk, dat één man, één gitaar (of keyboard, vooruit) onbestaanbaar lijkt. Een gedachte die ik niet vaak heb, omdat het doorgaans heel bestaanbaar is bij artiesten die in liedjes doen. Sterker, dat ik ze zelf zou kunnen spelen, wat bij veel songs ook het geval is.

Kortom, op 7.6.9.6. gebeurt heel erg veel. Een plaat waar ik nog lang niet klaar mee ben. In de afgelopen dagen heb ik op zijn best eerste indrukken op kunnen doen, die allemaal zeggen: hier gebeurt iets bijzonders. Zelfs die stem past er helemaal bij. Het heeft er alle schijn van dat we elkaar gevonden hebben.

Het bovenstaande is ook gepubliceerd op WoNoBloG.

avatar van Elbow
Album raakt me vooralsnog niet... heel veel sfeer, knappe productie maar nog geen nummers die me echt beklijven.

avatar van Nicolage Rico
Jezus. Ik heb onder een steen gelegen. Zie deze nu pas.

En dat is Heel Goed Nieuws.

avatar van Cannabooze
Niet Vandaag en Picasso behoren tot het beste wat Spinvis ooit heeft gemaakt. Dat zie je ook terug in de waardering.
Niet Vandaag had zo van Talk Talk kunnen zijn, ware het niet dat ze bijster slecht Nederlands kunnen.

Dit album heeft me te pakken!
Zou zomaar kunnen uitgroeien tot mijn favoriete Spinvis.

avatar van Elbow
Ik was toch meer fan van Trein vuur Dageraad...heb ik toen 4,5 gegeven. Veel meer sprankelende songs, meer variatie, stem minder weg gemixt, betere songs die je telkens opnieuw wilt horen zoals ‘Hallo maandag’ ‘van de bruid en de zee’ tienduizend zwaluwen’ ‘Stefan en Lisette’ ‘ trein vuur dageraad’ kortom het hele album.

Dit album vind ik veel minder. Sommige nummers beginnen nog veelbelovend zoals ‘we slapen’ maar op één of andere manier komen die violen op het einde bij mij storend over. ‘Stuntman’ is nog een goeie song.
‘Paon’ begint mooi met die ingetogen piano en die ritmische drum maar gaat snel vervelen. ‘Picasso’ is aardig maar ook niet meer dan dat. Het blijft niet hangen.
In ‘verzonnen man’ knap aanstekelijk piano riedeltje maar jammergnoeg lijkt de stem helemaal wegemixt en dat haalt de song naar beneden.

Gelukkig heb ik nog kunnen genieten van ‘7,6,9,6’ heel mooie song. Ook ‘je begrijpt het bijna’ is een dromerige liedje met een aanstekelijke melodie die in de song is verweefd. Dezelfde formule als in trein vuur dageraad maar iets minder boeiend. Spinvis sluit in stijl af. Een instrumentaal mooi nummertje‘ kijk al uit naar zijn nieuwe instrumentale plaat

Mijn verwachtingen waren waarschijnlijk te hoog gespannen na TVD. Dit album weet me minder te ontroeren.

avatar van Obscure Thing
Dat titelnummer jongens, wow......

Alleen jammer van Hollywood

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Niet Vandaag is zo verschrikkelijk mooi kan zich meten met zijn beste nummers.
Nog niet helemaal om bij de eerste luisterbeurt, maar het album heeft verschrikkelijk veel potentie. Wat een genie die meneer De Jong, zal me niet verbazen als 'ie binnenkort weer in mijn artiesten top 10 staat.

avatar van Milannn
Mark Boon schreef:
Waarom wordt bij een bespreking van Spinvis na verloop van tijd toch altijd vergeleken met Bløf?
Werkelijk niets muzikaals hebben beiden gemeen. Blöf heeft pretenties. Spinvis heeft helemaal geen pretenties, die maakt muziek die hij mooi vindt. In Nederland vinden velen dat maar raar. Dat krijg je als je 50 jaar lang leeft in een land dat zich wentelt in muzikale en tekstuele clichés en goedkoop kopieer gedrag.

Sorry, moest me even van het hart. Hoe vaker ik 7.6.9.6 luister, hoe fijner het wordt. Op de mix na dan.

Ik haal in ieder geval nergens deze (onterechte) vergelijking aan, dat was een zeker ander persoon in dit topic:)

Maar goed, je terloops vermelde en generaliserende mening inzake 50 jaar ‘clichés’. Even serieus joh. Nee.

Vandaag op twee manieren naar het album geluisterd. één keer in een lange autorit, de andere zojuist met hoofdtelefoon in het donker. Mijn favoriete manieren om muziek te luisteren en te beoordelen.

"Ik ben weer veranderd, In kopie van kopie van kopie"
Dit stukje uit 'Stuntman' omschrijft voor mij zijn nieuw album. Het is net weer wat anders, maar met dezelfde ingrediënten. Zijn dichterlijke teksten, de subtiele klanken en zijn ongeforceerde manier van zingen/vertellen.
Sommige nummers lijken vanop een oudere plaat te komen. 'Stuntman' had gemakkelijk tussen 'Het Voordeel van video' en 'Dagen Van Gras, Dagen Van Stro' op het gelijknamige album kunnen staan.
'Soms Breekt Er Een Hart, Soms Blaft Er Een Hond' zou niet misstaan op zijn debut-album.
'Verzonnen Man' lijkt de sfeer meegenomen te hebben van 'Dageraadplein' en 'We Vieren Het Toch'.
'Je begrijpt het Toch' - 'Trein Vuur Dageraad'
enz...
en toch als je deze nummers er letterlijk langs legt, zijn ze toch totaal verschillend van elkaar.

Ik lees hier vaak dat de mixing zo storend is. En dit kan ikzelf niet beamen. Je hoort duidelijk het verschil met zijn vorige twee albums die veel afgelikter (daarom niet slechter) zijn.
Maar Ik vindt dat hij op dit album bewust gekozen heeft welke instrumenten in welk nummer op de voorgrond wil brengen. op 'Scherven Van Jou' en 'Verzonnen Man' heeft hij bewust de stem wat naar de achtergrond gebracht, maar de andere instrumenten klinken eens zo fris. Bij 'Niet Vandaag' is het de stem die op de voorgrond komt door de piano juist wat te filteren. Ik vind dat dit juist getuigd van een goede eigen visie op hoe de muziek moet klinken die je maakt. Er passeren al genoeg albums die teveel gemasterd worden, waardoor alles te afgelikt en te vlak wordt. Kijk maar naar de nieuwe Fleet Foxes om één op te noemen. Maar dit is mijn mening, ik hou wel van dat ruwe/materialistische. Zal mogelijk wel wat te maken met mijn job als architect waar ik ook hou van pure materialen.

Mijn lievelingsnummers zijn voorlopig:

'Stuntman': Spinvis recht toe rechtaan. De overgang van refrein naar strofe, zo tof en aanstekelijk om mee te zingen.

'Paon': prachtig die gelaagdheid. De subtiele jazz-achtige veranderende percussie. De subtiele achterliggende synths die prachtig blenden met de rustgevende piano. Zijn zalvende stem en de Sufjan Stevens achtige arpeggio synths op het einde die mooi samenspelen met de violen.

'Niet Vandaag': reeds genoeg gelauwerd hier. Classic Spinvis. Zo breekbaar, alsof je telkens misgrijpt naar datgene waarnaar je hunkerd.

Het album nog enkel keren luisteren en ik ga (weer) 5* moeten geven

aERodynamIC schreef:
Tegen vrienden: 'willen jullie mee naar Spinvis in Rotterdam? Coronaproof optreden'. Antwoord: 'Nee, we vinden Spinvis niet zo leuk...'.

Ik ken maar weinig mensen die Spinvis leuk vinden. En dan kom ik hier en wordt hij bewierookt als één of andere God. Het verbaast met elke keer weer. Ook de schrijvende pers lijkt het met Musicmeter eens te zijn.

Wat is dat toch? Echt, mij weet hij ook telkens in te pakken, maar ik hou van wel meer opvallende artiesten. Dat een album goed ontvangen wordt: prima, maar op deze manier??? Spinvis blijft een interessant fenomeen zullen we maar zeggen.

En dat optreden? Normaal ga ik dan gewoon alleen, maar gezien de hele setting; plaatsen toegewezen krijgen en alle rimbam eromheen in deze tijden plus het feit dat ik hem al vaker heb gezien laat ik het maar gaan. Ik kan nog wel even vooruit met het album

Hetzelfde hier. Gelukkig ziet mijn vrouw me zo graag dat ze elk optreden (met lichtelijke tegengoesting) meegaat. Om dan toch te zien dat ze een traantje wegpinkt bij een akoestische versie van 'Kom Terug'.
Ik denk dat Spinvis eerst onder je huid moet kruipen en je het dan nooit meer kwijt geraakt.

avatar van julesvb
Te weinig liefde voor 'Een Reden' hier, voor mij het mooiste nummer op de plaat. Prachtig gewoon.

avatar van mr.oizo
Live uitvoering van enkele nieuwe nummers. Vooral Niet Vandaag is prachtig met de viool als toevoeging. Spinvis - Live vanuit Het Vaticaan - YouTube

Milannn schreef:
Een 4,28 gemiddeld?? Dat is nogal wat, want dan praten we over een rating in lijn met de meesterwerken van Radiohead, Pink Floyd, etc. En we praten dan over muzikale keerpunten en album revoluties. Laat ik nou net - de overigens niet ongetalenteerde - meneer de Jong niet de uitgelezen kandidaat hiervoor vinden...

Ik heb dan ook zo mijn twijfels over de totstandkoming van een dergelijk gemiddelde:)

Afijn, heel gauw maar eens horen, ik mis blijkbaar een heeeeeeleboel.

Tja, ik ben deze Spinvis net aan het luisteren, al hun voorgangers vind ik prachtig, geniale artiest, uniek in zijn soort.
Dat is bv Pink Floyd ook maar bv het bizar hoog gemiddelde voor een Wish you were here (absoluut geen album revolutie zoals Kid A, Revolver, Spiederland of Unknown Pleasures) snap ik bv zelf niets van, vind het vrij saai, bij mij net een magere 6.

Milannn schreef:

Eens dat mijn opmerking generaliserend is, maar ik sta er grosso modo echt wel achter. Uitzonderingen bevestigen de regel, en ja, die kom je op Musicmeter wel wat vaker tegen. Ik noemde het terloops in mijn bericht omdat het in mijn ogen typisch Nederlands is om muziek en teksten zoals van Spinvis pretentieus te noemen. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Daarmee spreek ik niemand aan overigens, iedereen moet zelf weten wat je van muziek en van Spinvis vindt. Alleen die van dik hout zaagt men planken emoties die je in Nederland gemiddeld vaak tegenkomt storen me af en toe wel. Dat is alles. Maar goed off topic: het gaat over 7.6.9.6 hier.

aERodynamIC schreef:

Ik ken maar weinig mensen die Spinvis leuk vinden.

Ik krijg ook niemand mee. Bijna. Eén vriend zie ik eens in de 3, 4, 5 jaar om met hem samen naar Spinvis te gaan - uiteraard na een hapje eten en een paar drankjes.

Ik ga 'm weer eens bellen.

Nicolage Rico schreef:

Ik ga 'm weer eens bellen.

Dat deze of gene iets niet apprecieert zegt ook heel weinig over het gebodene, maar meer over het belangstellingskader de interesse of de smaak van degene die er niks aan vindt. Wat betreft de hoge waardering over een bepaald album, durf ik de stelling op te werpen dat ook hier groepsgedrag een rol speelt. Als meer mensen iets goed vinden dan heeft dat een positief effect op de waardering en zijn mensen geneigd om dit ook goed te vinden, dit is kuddegedrag en een volkomen normaal mensenlijk verschijnsel. We zijn minder onafhankelijk in ons denken dan we graag zouden willen, eigenlijk ook wel een open deur. Alleen lijkt het hier net alsof ieders mening uniek is en iets moet betekenen over de artiest, maar het zegt meer iets over ‘ons’. Ik hoop wel dat artiesten en muzikanten als Spinvis hun publiek te slim af zijn en gewoon hun eigen koers blijven volgen. In die zin vind ik dit album wel te prijzen, dat het dan ook nog scoort is mooi meegenomen.

avatar van Nicolage Rico
De stem van Erik is ook wel een aanzienlijke drempel waar men overheen moet. De meesten keren om.

avatar van Pinsnider
De stem, maar ook de teksten...
Ik vraag me soms na het luisteren van één van 's mans platen wel eens af of hij over een paar jaar niet gierend van de pret in Jinek komt vertellen dat hij ons allemaal al jaren in de zeik heeft genomen met teksten waar hij zelf ook geen reet van begrijpt, maar waarover hij hele volksstammen serieuze muziekliefhebbers al jarenlang al kirrend over elkaar heen heeft zien buitelen.

Nicolage Rico schreef:

Als ze mooi gezang willen hebben, verwijs ik ze graag door naar de Gereformeerde dorpskerk in Staphorst daar keert men niet om. En bij ‘de voice’ hebben ze Spinvis er uitgeknipt, de zendermanager vond dit echt niet kunnen.

Pinsnider schreef:
De stem, maar ook de teksten...

Poëzie noemen ze dat.

avatar van Koerok
Pinsnider schreef:
...dat hij ons allemaal al jaren in de zeik heeft genomen met teksten waar hij zelf ook geen reet van begrijpt....
Denk je nou echt dat het de bedoeling is dat al die teksten kloppen en een kop en staart hebben? Dat het allemaal iets moet betekenen?
Zijn gave is dat hij gevoelens, ervaringen en situaties weet te beschrijven met woorden en vaak korte zinsdelen, die vervolgens bij de luisteraar ook weer bepaalde gevoelens kunnen oproepen (misschien soms wel hele andere).
We noemen dat ook wel poëzie...

avatar van Obscure Thing
Ik vind zijn teksten helemaal niet onbegrijpelijk eigenlijk. Hij werkt heel veel met metaforisch taalgebruik, maar zo ondoorgrondelijk is het toch allemaal niet? En zoals Koerok inderdaad zegt zijn het vaak situaties die hij beschrijft die een bepaald gevoel weten te creëren. Neem bijvoorbeeld Bagagedrager:

tis altijd wat en altijd spijt
Van al het geld en alle tijd
Op de onverharde wegen
Die je naar hier hebben geleid
De ochtenden zijn wit en koud
En hoe je ook je stuur vasthoudt
De wind komt door je handschoenen heen
Je vingers zijn versteend
Zo is er altijd iets wat je verlamd
En is het niet de wiet
Dan is het wel de drank of zo
Het spookt maar in je hoofd
Het was lang geleden een eeuwigheid
Je fietste op de afsluitdijk
Ik weet niet wat je er nu van vind
Als je luistert naar de wolken
Als je luistert naar de wind

Als je tussen de lijntjes doorleest is dit toch helemaal niet zo moeilijk?

avatar van Mjuman
Stel ik ben met buitenlandse vrienden (hier of daar) en ze vragen me: laat eens wat Nederlandse muziek horen?

Wat denk je hoe Spinvis zal scoren? En wat als ik Sevdaliza suggereer of Luwten of Yuri Honing - hoe zou 't dan liggen?

Als het je bedoeling is Kleinkunst - jazeker met een grote K - met een spruitjeslucht te serveren - by all means; ik zou 't wel weten. Neemt niet weg dat ik wel waardering voor de kleinschaligheid van zijn werk heb, maar echt na 1-2 liedjes heb ik al zo'n jeuk, dat ik me volledig moet omkleden.

avatar van Pinsnider
Hola begrijp me niet verkeerd. Ik ben gek op poëtische teksten waar je zelf een interpretatie op los mag laten en waar je bepaalde gevoelens bij krijgt, maar bij spinvis krijg ik soms de indruk dat hij te ver doorschiet en dan werkt het bij mij op de lachspieren... ok ok er is soep....

Mjuman schreef:

Ik denk dat je hier helemaal gelijk in hebt. Daarom verbaas ik me ook over de enorme populariteit van de man. Het zou mij eigenlijk ook snel moeten jeuken, maar gek genoeg doet het dat niet. Integendeel. En dat verbaast me misschien nog wel het meest.

avatar van Rudi S
Mjuman schreef:

Wat denk je hoe Spinvis zal scoren?

Niet doen, serieus, niet doen.

aERodynamIC schreef:

Misschien zijn we wel het grootste raadsel voor ons zelf. Meende onlangs tijdens een borrel een maat van me te moeten trakteren op Weyes Blood - Titanic Rising (2019) - fout! Na ca 15 minuten zei ie: ik ken je als een serieuze muziekliefhebber - ik werd even blij - en toe zei ie: mag deze bombastische kitschmuziek alsjeblieft uit - stilletjes mokkend trok ik me terug in de keuken om extra chilipeper op zijn entrecote te strooien

Telkens weer probeer ik Spinvis - ook live eenmaal - en 't is gewoon NMD.

avatar van ohmusica
Het is niet zo moeilijk om Hollandse muzikanten in een hokje te steken, daar zijn we in dit zure kikkerlandje, nummero uno in, en bij kleinkunst staan we met pek en veren in de rij. Het heeft ook met onze hokjesgeest te maken, we zijn bang voor onze eigen kneuterigheid.

ohmusica schreef:
Het is niet zo moeilijk om Hollandse muzikanten in een hokje te steken, daar zijn we in dit zure kikkerlandje, nummero uno in, zeker bij kleinkunst staan we met pek en veren klaar. Het heeft ook met onze hokjesgeest te maken, we zijn bang voor onze eigen kneuterigheid.

Als dat een uitnodig is om bij jou op de bank plaats te nemen en tegen therapeutisch tarief ons hart te luchten, zie ik daarvan - mede ogv reiskosten af; gaat het om een biecht of aflaat, zou ik graag willen horen welke contraprestatie daarvoor moet worden geleverd en of eea ook digitaliter kan verlopen.

Altijd gedacht dat er in NL vrijheid van meningsuiting was en dat je dat mocht doen zonder voorzien te worden van pejoratieve epitheta. Of verkeerde je in de mening dat er in deze coronatijden ook digitale mondkapjes zouden moeten zijn?

In de analoge wereld zeker veel in bioscopen gewerkt, als hoofd projectie?