Spinvis - 7.6.9.6. (2020)

Label: Excelsior

1. Ze Slapen (5:08)
  2. Stuntman (4:05)
  3. Paon (4:08)
  4. Picasso (3:57)
  5. Scherven van Jou (4:26)
  6. 7.6.9.6. (4:01)
  7. Niet Vandaag (4:37)
  8. Hollywood (3:36)
  9. Parel * (4:33)
  10. Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond (3:11)
  11. Verzonnen Man (4:03)
  12. Een Reden (3:19)
  13. Je Begrijpt het Bijna (4:38)
  14. Nogensinde (3:02)
avatar van ohmusica
Heerlijk toch zo’n forum... ik heb Spinvis vorig jaar zien optreden buiten, men liep niet weg ook al was het gratis. Ik heb ook vaak moeite met Spinvis, op het podium ook niet spectaculair w.b. uitstraling toch wist hij mij over de streep te halen, muzikaal en kwa ‘voordracht’ zat het goed in elkaar en zelfs sfeervol. ik weet ook wel allemaal subjectief gebrabbel en Mjuman daar waren ook buitenlanders, de eerste hulp kon opruimen. Het werd al donker.

avatar van Nicolage Rico
Spinvis komt het best tot zijn recht in het theater. Zitten, kijken, luisteren, zuchten, brok wegslikken, nog een keer zuchten - vanwege de schoonheid uiteraard.

avatar van herre48
euh........

avatar van OOOOO
Pinsnider schreef:
Hola begrijp me niet verkeerd. Ik ben gek op poëtische teksten waar je zelf een interpretatie op los mag laten en waar je bepaalde gevoelens bij krijgt, maar bij spinvis krijg ik soms de indruk dat hij te ver doorschiet en dan werkt het bij mij op de lachspieren... ok ok er is soep....

Dat is ook ontzettend humoristisch. En maakt het drama daar ook helemaal compleet. Stefan en Lisette is een fantastische song om door je tranen heen te lachen.

avatar van Pinsnider
Mja, dat snap ik helemaal, en misschien zijn dat soort terzijdes dienend voor de boodschap die een nummer uitdraagt. Fijn in ieder geval dat het als zodanig wordt opgevat door anderen. Misschien dat ik er in de toekomst anders naar ga luisteren na deze minidiscussie.

avatar van Sparks
Dat vindt ik nou juist één van de meest geniale stukken uit Stefan en Lisette, haha.

avatar van hrmnbstr
Pinsnider schreef:
Laat ik 'Stefan en Lisette' nou net één van de "duidelijkere", verhalende nummers van Spinvis vinden. Op zich is die soep-zin in de context ook niet zo willekeurig:
Oké oké oké oké er is soep
Zei Stefan op een avond in een April
Stond ze daar weer op de stoep
Ze konden echt niet koken
Maar het ging voor de rest best goed
Het is de hereniging van Lisette en Stefan. (En ze kan mee-eten.)

avatar van Nicolage Rico
herre48 schreef:
euh........

Dat doet hij met souplesse.

(De kijker/luisteraar uiteraard, het staat een beetje raar geschreven, inderdaad).

avatar van titan
titan (crew)
Het najaar geeft muziekjaar 2020 kleur. Vorige maand was daar het prachtige album van The Flaming Lips en Spinvis is deze maand de grote troef met zijn geweldige nieuwe album. De helaasheid der dingen had nog niet eerder zo'n prachtige soundtrack gekregen.

Absoluut hoogtepunt is toch wel Niet Vandaag, dat me gelijk bij de eerste luisterbeurt naar de strot greep. Dit heerlijk stukje monumentale melancholie is in korte tijd uitgegroeid tot mijn favoriete Nederlandstalige nummer aller tijden.

avatar van hoi123
Gek dat Hollywood zo weinig voorkeursstemmen heeft hier, wat mij betreft één van de sterkste nummers van de plaat op het gebied van melodie.

avatar van Grizzly Bear
Zou die hoes zijn geïnspireerd door Folkore van Taylor Swift? . Hij doet me er lig aan denken

(de kans is misschien groter dat John Lennon de bron is...)

avatar van Tonio
Tja, Spinvis is echt zo'n artiest van 'you hate it or you love it'. Ik behoor tot de laatste groep. Mede doordat ik hem erg vaak live heb meegemaakt, in diverse settings. Toch heb ik bewust gewacht met een beoordeling. Een eerste beluistering leidde bij mij tot enige reserve, en ook twijfel: is het wat minder dan de voorganger, maar durf ik dat voor mijzelf niet toe te geven, want ik wil Spinvis toch graag goed vinden?

Daarom maar wachten. Inmiddels heb ik het album zeker 20 keer beluisterd, onder verschillende omstandigheden, zoals op diverse momenten van de dag, en ook aandachtig met hoofdtelefoon. Geleidelijk begon de twijfel/reserve om te slaan in enthousiasme. Zeker, ik ben het met verschillenden eens dat de mix beter had gekund, maar ook gemogen. Toch geeft die mindere mix het album ook weer een eigen karakter.

Maar wat voor mij de doorslag geeft is de kwaliteit van de songs. Vanaf zijn debuut is het aantal nummers dat blijft hangen (en dus tot de echte Spinvis-klassiekers behoren) op ieder album gestegen.

Nog enkele opmerkingen: net zoals OOOOO ben ik ook fan van Lotus Europa en Nachtwinkel.

Verder intrigeert mij de uitspraak van Spinvis in interviews dat hij overweegt om (in het verlengde van Nogensinde) een instrumentaal album te maken. Ik wil hem dat ernstig afraden: hij zegt dat woorden teveel ruimte innemen. Bij veel muziek klopt dat, maar bij Spinvis is zijn poëzie nu juiste de kern van zijn nummers, en dat zou ik niet graag willen missen.

Tenslotte meen ik in Nogensinde, maar ook bijvoorbeeld in het instrumentale gedeelte van het titelnummer wat flarden te horen, die mij sterk doen denken aan Jan Swerts - Schaduwland (2016). Het zou kunnen dat Erik dit kent, anders zou hij eens contact met Jan kunnen opnemen. Lijkt mij een interessante combinatie ...

avatar van ohmusica
Tonio schreef:
Tja, Spinvis is echt zo'n artiest van....

...

Prima idee... Ik zat hier ook aan te denken, maak eens een instrumentaal album: Spinvis. En maak van dit album nog een andere versie, of een nieuwe mix. De ‘second lock down mix’ hopelijk daarbij wat andere gasten om het een en ander in te zingen.

Mjuman schreef:

Als dat een uitnodig is om bij jou op de bank plaats te nemen en tegen therapeutisch tarief ons hart te luchten, zie ik daarvan - mede ogv reiskosten af; gaat het om een biecht of aflaat, zou ik graag willen horen welke contraprestatie daarvoor moet worden geleverd en of eea ook digitaliter kan verlopen.

Altijd gedacht dat er in NL vrijheid van meningsuiting was en dat je dat mocht doen zonder voorzien te worden van pejoratieve epitheta. Of verkeerde je in de mening dat er in deze coronatijden ook digitale mondkapjes zouden moeten zijn?

In de analoge wereld zeker veel in bioscopen gewerkt, als hoofd projectie?

Laatst een hele discussie op de Belgische radio geluisterd hierover. Nederland staat in de wereld bekend als vooruitstrevend, open-minded en vrij van meningsuiting, maar volgens de analisten is het omgekeerde waar. En wordt er vaak kortzichtig (net zoals hier in België) geoordeeld over anderen. Een verwijzing werd gemaakt naar de protestantse kerk die de katholieke kerk niet erkent.

Hoe meer de wereld evolueert, hoe meer we gepolariseerd worden. En in muziek is dat niet anders. Logisch toch als je weet dat spotify, youtube,.. je aanbevelingen geeft die ze denken dat je leuk vindt enkel alleen om je langer te laten luisteren/kijken. Gelukkig kom ik hier af en toe wat muziek tegen die niet in mijn straatje past, maar geef ik het toch een poging.

Beste remcodurez en ohmusica laat ik voorop stellen dat ik bewondering heb voor Erik de Jong als artiest en zijn buffelen, het harde werk, om zijn ding te doen en dii bewondering geldt voor meer Nederlandse musici, aangezien velen echt moeten sappelen om rond te komen. Zelfs gerenommeerde artiesten nemen doosjes met cd's mee naar optredens om ze te kunnen verkopen - het is een welkome aanvulling.
En ik heb een stuk gelezen waarin Spinvis vertelt hoeveel - beter gezegd hoe weinig - het hem oplevert om zijn muziek op Spotify te zetten; en toch doet hij het.

Dit is gewoon niet mijn muziek. Bij afwezigheid van mijn lief heb ik twee songs gedraaid - meer kon ik echt niet hebben - en ik kan verzekeren had ik dat gedaan in haar aanwezigheid was ik waarschijnlijk linea recta de gezamenlijke woning uitgezet, met de hifi-set erbij.

Dit is gewoon niet mijn muziek en dat moet ik gewoon accepteren. Ik ga geen uitspraken doen over de poëticiteit van zijn teksten, maar ik heb het idee dat de poëzie van de dichter die rondwaart op MuMe me beduidend meer doet.

En verder als er iets is dat leidt tot polarisatie (en daarmee gepaard gaande blikveldvernauwing) is het wel religie. Voorbeelden te over in de wereld. Imo is "hoe meer de wereld evolueert, hoe meer we gepolariseerd worden" geen verhelderende invalshoek. In een veranderende wereld - The World Is Flat, Thomas Friedman; alles kan overal vandaan komen of worden gemaakt - zien we dat mensen ertoe neigen zich vast te willen houden aan wat ze kennen/hebben; dat leidt tot angst en die angst tot afwijzing van wat als vreemd wordt gezien.

Uit ervaring kan ik vertellen dat toen een grote NL uitgever een aantal succesvolle Belgische bladen overnam en dacht de bladen en hun inhoud zo naar NL over te kunnen zetten en andersom - een NL tijdschrift in België "uitrollen"- men van een koude kermis thuiskwam: 70% van de content moest worden aangepast - weg synergie!
Luisteren naar analisten in media kan vermakelijk zijn, maar veelal weinig meer.

Pim
hoi123 schreef:

Helemaal mee eens. Prachtig nummer. Ik heb er op gestemd.

Ik kan niet anders dan 5* geven. Er staat geen nummer op wat me niets doet.

avatar van OOOOO
Pim schreef:

Helemaal mee eens. Prachtig nummer. Ik heb er op gestemd.

Ik geloof dat ik Hollywood het minste nummer op de plaat vind. Maar het is nog steeds heel goed

eens met coldwarkids
Wat saai zeg, en meneer probeert op sommige nummers Radiohead heel slecht te imiteren qua geluid.
Slecht? Nee, saai, yup

avatar van coldwarkids
Inderdaad. Z’n debuut heeft hij nooit kunnen evenaren, helaas!

coldwarkids schreef:
Inderdaad. Z’n debuut heeft hij nooit kunnen evenaren, helaas!

Zijn we het toch nog een keertje met elkaar eens

avatar van Koenr
Mjuman schreef:
Stel ik ben met buitenlandse vrienden (hier of daar) en ze vragen me: laat eens wat Nederlandse muziek horen?

Wat denk je hoe Spinvis zal scoren? En wat als ik Sevdaliza suggereer of Luwten of Yuri Honing - hoe zou 't dan liggen?

Als het je bedoeling is Kleinkunst - jazeker met een grote K - met een spruitjeslucht te serveren - by all means; ik zou 't wel weten. Neemt niet weg dat ik wel waardering voor de kleinschaligheid van zijn werk heb, maar echt na 1-2 liedjes heb ik al zo'n jeuk, dat ik me volledig moet omkleden.

Ik liet laatst Stefan en Lisette aan een Braziliaanse vriendin horen - inclusief wat uitleg over de tekst - en ze vond het prachtig.

Thekillers87327 schreef:
eens met coldwarkids
Slecht? Nee, saai, yup

Wie zegt dat Thom Yorke Erik niet heeft trachten te imiteren. Als ik de muziekale geschiedenis van Erik De Jong lees in het artikel waarnaar AstroStart heeft verwezen blijkt dat veel muziek die hij nu uitbrengt reeds geschreven is in de jaren 80-90.
In de wereld van muziek en ook overal daarbuiten is niets origineel maar alles een soort van imitatie. Correcter is te stellen dat alles voortvloeit uit het voorgaande 'de inspiratie'.
"Ik ben weer veranderd
In kopie van kopie van kopie"

Saaiheid is een leeg begrip. Het ritmisch tikken van mijn 11 maanden oud zoontje kan bij mij reeds emotie triggeren. Het is maar hoe iemand het interpreteert.

avatar van Venceremos
Afgelopen ESNS heeft De Jong Duitstalig zijn liedjes ten gehore gebracht (Spinvis hat Fernweh). Pak je toch al gauw +-100mln. potentiële extra luisteraars mee.

remcodurez schreef:

"Ik ben weer veranderd
In kopie van kopie van kopie"

Tja dat is dan ook weer waar als je het van die kant bekijkt. En inderdaad, voor de één is dit niet saai, maar voor mij zeker wel. En natuurlijk is het ook persoonsgebonden. Daarom zitten we ook op dit forum om allemaal onze eigen mening te verkondigen
Al is saai natuurlijk niet het leegste begrip wat er is, keiharde metal kan ik dan wel niet goed vinden, maar saai is anders. Bij een genre als folk of pop is iets sneller saai, wat het genre overigens niet minder maakt want ik ben fan van beide.

avatar van Pinsnider
Folk is voor mij de definitie van saai hahaha
Sorry.... even last van een humoroprisping...
Verder eens met de interpretatiestelling !

avatar van Ponty Mython
Het blijft toch een dingetje bij mij als De Jong een poging doet om echt te zingen. Met de zang in opener Ze Slapen, Een Reden en Je Begrijpt Het Bijna kan ik helemaal niks en het klinkt naar mijn idee ook nergens naar, maar in Scherven van Jou en het titelnummer 7.6.9.6 klinkt het weer best aardig. Misschien moet hij gewoon geen poging doen om ook de hoge noten proberen te halen. Stuntman, Picasso, Soms Breekt Er Een Hart en Verzonnen Man zijn leuke nummers met fijne instrumentatie en redelijke zang, al moet je niet teveel achter de bij Spinvis vaak onzinnige teksten zoeken. We hebben hier in ieder geval niet te maken met een meesterpoëet. Daarnaast hebben we nog een aantal weeïge, melancholische nummers die (te) weinig opzienbarend zijn en wat Spinvis al veel beter heeft gedaan op vorige albums. Hollywood is zelfs een uitermate vervelend nummer, met vreselijke zang en het slechtste wat 7.6.9.6. te bieden heeft. Op de nietszeggende afsluiter Nogensinde waant De Jong zich een (derderangs) Erik Satie. Een nipte voldoende.

Folk is voor mij de definitie van saai hahaha
Sorry.... even last van een humoroprisping...
Verder eens met de interpretatiestelling !

heyheyehy niks tegen neutral milk hotel

Koenr schreef:

Tja, als ik jouw Braziliaanse vriendin was en ik vond jou leuk vond ik het hoogstwaarschijnlijk ook wel fijn. Vrouwen en muziek - zie ook het geringe aantal vrouwelijke users alhier, no offence - is echt wel een dingetje.

De kans is reëel dat menig user hier jouw Braziliaanse vriendin en haar teksten leuker vindt dan Spinvis en zijn teksten.

En dan heb ik nog niets gezegd over die vermeende poëtische teksten - ik krijg er tenminste Lambiek-voeten van