Bruce Springsteen - Letter to You (2020)

Label: Columbia

1. One Minute You're Here (2:57)
  2. Letter to You (4:55)
  3. Burnin' Train (4:03)
  4. Janey Needs a Shooter (6:49)
  5. Last Man Standing (4:05)
  6. The Power of Prayer (3:36)
  7. House of a Thousand Guitars (4:30)
  8. Rainmaker (4:56)
  9. If I Was the Priest (6:50)
  10. Ghosts (5:54)
  11. Song for Orphans (6:13)
  12. I'll See You in My Dreams (3:29)
avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Vanmiddag voor de eerste keer beluisterd en wat een krachtig + machtig album. Het zou zo maar Bruce' beste sinds Tunnel Of Love kunnen worden. The Rising bijvoorbeeld was te lang en Magic komt pas goed op stoom de tweede helft van dat album.

Los van de openingstrack knalt en beukt The E Street Band er op los als in hun hoogtijdagen. Orgeltjes, piano-riedels, gitaren, sax en mondharmonica zijn allemaal vlijmscherp te horen. Het is alsof Bruce en zijn band in mijn woonkamer staan. Wat een verademing na de lelijke producties van o.a. Brendan O'Brien.
Waar menig artiest op leeftijd de laatste jaren vooral voor een ingetogen, introspectieve sfeer kiest als ze over sterfelijkheid zingen, kiest Springsteen de vlucht naar voren. Hij en The E Street Band klinken vitaal en levendig; dit niveau behaalden ze de afgelopen 20 jaar alleen live. Ja, we zijn sterfelijk en ja, we hebben meer tijd achter ons dan voor ons én JA; we zijn er nog en dat laten we horen ook. Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld de laatste Dylan (wat een prima plaat is, daar niet van) die toch koos voor een berustend, beschouwend, album.

De geest van Dylan waart ook rond op Song For Orphans en If I Was The Priest, beiden meer dan 50 jaar oud. Uit de tijd dat Bruce als een wanna-be Dylan werd gezien. Had hij deze nummers destijds uitgebracht, had dat stempel helemaal onuitwisbaar geweest. Nu, in 2020, behoren deze nummers in een E-Street jasje tot de hoogtepunten. Niets ten nadele van de andere nummers, het is daarmee ook het bewijs dat Bruce zijn sterkste nummers in de jaren 70 en 80 schreef.

Nieuwe fans zal dit album Bruce niet opleveren. Wie nooit een liefhebber was van Springsteen, zal dat zeker niet worden door dit album. Het is namelijk veel, heel veel Bruce Springsteen en de E Street Band. Een ieder die zich afvroeg of Bruce het heilige vuur nog had, kan gerust gaan slapen. Het antwoord luidt volmondig ja, wat toch een hele prestatie is gezien de leeftijden van de mannen en zijn meest recente worpen.

Ik onthoud me nog van een cijfer, wel zal deze plaat de komende weken dagelijks op mijn draaitafel liggen. En album van het jaar? Wie weet, wie weet. 2020 kan wel zo'n album gebruiken; energiek, krachtig, hoopvol met een blik naar het verleden.
Bruce Springsteen & The E Street Band. Helden.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
TEQUILA SUNRISE schreef:
Toe maar, de meeste users maken mij met hun zeer positieve commentaren wel heeel nieuwsgierig!
Dacht volgende week richting platenzaak te gaan om een dubbelslag te slaan ( nieuwe Eels & Springsteen )
Maar overweeg nu toch om morgen maar alvast op mijn fiets te stappen.

Je zult er geen spijt van krijgen en morgen wordt het mooi fietsweer

avatar van SirPsychoSexy
cosmic kid schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt. Heb bijv. The Rising altijd een lastige zit gevonden hierdoor. Deze kan daarentegen gerust van begin tot einde opstaan zonder problemen.

avatar van EGO
EGO
Wauw, Briljant !!!!

avatar van Cannabooze
De superlatieven vliegen in het rond. Deels vanuit "de euforie van nieuwigheid", deels omdat Letter To You een goed album is.

Het album tikt af met het waanzinnige One Minute You're Here en geeft hiermee zijn enige ingetogen lied prijs. Vanaf hier is het alleen nog maar up tempo. Dat is lekker, maar enigszins eentonig. Gelukkig zijn de nummers van uitstekende kwaliteit (en goed geproduceerd), dus het is vergeven.

Janey Needs A Shooter is voor mij wel een smetje op het album. Wanneer de mondharmonica zijn intrede doet, leggen diverse gitaren nog wat nieuwe lijntjes en wordt het allemaal wat teveel. Daarnaast vind ik het refrein net wat te loom. Jammer.. Want tekstueel is het prachtig!

De E Streeters hebben er weer zin in, op dit album. Wel hangen ze daardoor soms op het randje van "too much".

Prijsnummers tot nu toe zijn: One Minute You're Here, Burnin' Train, If I Was The Priest en I'll See You In My Dreams.