Bruce Springsteen - Letter to You (2020)

Label: Columbia

1. One Minute You're Here (2:57)
  2. Letter to You (4:55)
  3. Burnin' Train (4:03)
  4. Janey Needs a Shooter (6:49)
  5. Last Man Standing (4:05)
  6. The Power of Prayer (3:36)
  7. House of a Thousand Guitars (4:30)
  8. Rainmaker (4:56)
  9. If I Was the Priest (6:50)
  10. Ghosts (5:54)
  11. Song for Orphans (6:13)
  12. I'll See You in My Dreams (3:29)
Nog 2 uurtjes, lol ben oprecht zenuwachtig

avatar van robvw192
Kun je starten met One Minute You're Here om 23:59 (okay, flauw).
Los daarvan, eerste 2 tracks zijn geweldig!

avatar van Deranged
De vrijgegeven nummers konden mij niet echt pakken eerlijk gezegd, maar wat ik nu hoor is voor mij het beste wat ik van hem heb gehoord sinds Working on a Dream. Zitten zeker een paar blijvertjes tussen.

Thekillers87327
Tot nu toe met iedereen eens!
Wat een plaat zeg wat ik tot nu toe hoor. Wat een verschil dan met de nieuwe van bon Jovi. Bruce klinkt hier echt ouderwets goed en geïnspireerd. En dat op 71 jarige leeftijd, hulde!
Verdere uitleg en stem volgt nog maar wat lekker dit.
De productie mag er ook wezen !

avatar van Deranged
House of a Thousand Guitars afgaande op de titel een van de eerste die ik wilde luisteren en stelt beslist niet teleur. Prachtige song.

avatar van Zwaagje
Running On Empty schreef:
Eerste luisterbeurt zit erop. Lekker plaatje hoor. Het speelplezier knalt uit de speakers. Bevalt mij veel beter dan het zeikerige Western Stars.

Dat vind ik ook een minder album. Ik ga vandaag aan de eerste luisterbeurt beginnen en de verwachtingen zijn hoog gezien alle positieve reacties.

Ik ben nu halverwege het album, maar wat een plaat zeg! Als de rest net zo goed is dan heeft Bruce met z’n vrienden van de E Street Band toch echt weer een fenomenaal stukje muziek neergezet. Chapeau!

Thekillers87327
If i was the priest is echt een van Bruce zn beste nummers ooit, gewoon wauw
Er zit zoveel pit in dat nummer, incredible

avatar van ZERO
Na de eerste luisterbeurt ben ik voorzichtig enthousiast. Dit zou wel eens z'n beste album van de afgelopen 10 jaar (of meer) kunnen zijn! House of a Thousand Guitars sprong er voorlopig positief tussenuit.

avatar van brt
brt
Ik deel je mening ZERO, positief verrast tot nog toe.

House of a Thousand Guitars, zou dat The Boss z'n variant zijn voor de 72 maagden?

avatar van Deranged
Denk gewoon zijn eigen huis. Paar honderd Telecasters. En nog een hoop andere zooi.

Met die knaken op zak zal je GAS spoedig uit de hand lopen gok ik.

avatar van Norrage
Ik vind hem maar saai, niks vernieuwends (en ja, Bruce kan dat nog) en op het eerste gehoor ook nog eens zoetsappig. Dat bevalt me al helemaal niet van die laatste albums, van die zoetsappige nummers. Ja, die had hij vroeger ook, maar nummers als THere Goes My Miracle of Ill SEe you in my dreams en zo...poeh, en ik kan er nog wel wat opnoemen.

Maar dat het bandgeluid zo goed naar voren komt op een studioplaat, is wel een pluspunt!

avatar van Zwaagje
Sterk album van the boss; hij is duidelijk nog niet klaar met ons. De vraag voor mij is of ik niet klaar ben met Bruce Springsteen. Dat klinkt misschien wat oneerbiedig, ik was vroeger groot fan, maar mijn muzieksmaak is in al die jaren wel veranderd.
Het is zeker een hele gedreven oprechte plaat. Nummers zijn goed en er wordt goed gemusiceerd. Ouderwets met piano, orgel en sax; hij geeft zijn sound van vroeger weer helemaal te pakken. Wat tekstueel de boodschap is weet ik nog niet. Al met al veel beter dan de zouteloze voorganger.
Ik beluister het nu in de trant van: "goh wat knap dat hij dat nog kan". Ik vraag me wel af of het op de lange duur beklijft en blijvend voor mij wordt. Tijd zal het leren. Ook of ik ga stemmen.

I vind dit een fantasties album.
In eerste instantie heb ik 4,5 sterren toegekend, maar ik sluit niet uit niet uit dat het nog hoger word.

avatar van vielip
De eerste paar luisterbeurten zitten er op. Tja, wat vind ik er van? Ik ben in eerste instantie opgelucht. Opgelucht dat het een album is waarop ik gitaren, mondharmonica, hammond orgel en glockenspiel hoor. Die zorgen toch min of meer voor de classic E Street sound. Daarnaast ben ik opgelucht dat de productie beter is dan veel van z'n recentere werk. De band klinkt gedreven en vol passie. Er straalt een soort van urgentie vanaf. Bruce was benieuwd of hij het nog in zich had om een rock plaat voor de band te schrijven. En dat hoor je er aan af. Ik ga 'm nog wat vaker luisteren (uiteraard!) en geef nog geen cijfer. Eerste indruk is positief!

avatar van AOVV
Thekillers87327 schreef:
If i was the priest is echt een van Bruce zn beste nummers ooit, gewoon wauw
Er zit zoveel pit in dat nummer, incredible

Die viel me bij een eerste luisterbeurt ook in zeer positieve zin op.
De gehele plaat viel me trouwens erg mee. Lang geleden dat ik Bruce en de E-Street Band nog zo bevlogen, energiek en uitbundig bezig heb gehoord.

Ik vind dit een uitstekend album! De plaat doet me het meest denken aan Magic en Working on a Dream.

avatar van Rogyros
Op de Engelstalige Wikipedia staat nog wel iets leuks over dit album. Dit zei Springsteen in the New York Times:

“It’s the only album where it’s the entire band playing at one time, with all the vocals and everything completely live.“The record is the first record that I’ve made where the subject is the music itself... It’s about popular music. It’s about being in a rock band, over the course of time. And it’s also a direct conversation between me and my fans, at a level that I think they’ve come to expect over the years.”

avatar van mattman
D'Ouwe Nelis schreef:

Dat vind ik nu net zijn 2 minste 'late' platen...

avatar van Rogyros
mattman schreef:

Dat vind ik nu net zijn 2 minste 'late' platen...

Grappig. Ik vind Working on a Dream ook een mindere, maar Magic vind ik juist geweldig. Staat in mijn persoonlijke Bruce top 3 (alleen Born to Run en Darkness staan hoger).

Letter To You klinkt echt als een klok. Een heerlijk klassiek E Street geluid. Tot nu toe ben ik erg tevreden!

avatar van vielip
Rogyros schreef:
Ik vind Working on a Dream ook een mindere, maar Magic vind ik juist geweldig

avatar van uppie
geweldig album...bruce op zijn best

avatar van Theunis
vielip schreef:

Hier nog één.

Ik kan meekomen met Working on a Dream, maar Magic is een geweldige plaat. Daar schort het wat mij betreft aan de productie. Zouden ze Magic met het geluid van Letter to You opnemen, dan zouden de prachtige nummers veel beter tot hun recht komen.

avatar van vanwijk
vielip schreef:

avatar van vanwijk
Eerste draaibeurt zit erop, zeker een aangename plaat, veel beter dan High Hopes en Working on a Dream. Ik begrijp overigens wel wat Zwaagje aangeeft, heb daar even over nagedacht. Maar ik ben toch niet klaar met The Boss. Heb eigenlijk wel weer zin in zijn drive, zijn muziek, zijn teksten. Hij is 71, mag dan ook andere verhalen vertellen wat mij betreft. Ik groei gewoon met hem mee ( we schelen ruim 10 jaar) dus ik verwacht geen Lucky Town meer. Ik ben voorzichtig begonnen met 3,5 maar dat is een “eerste indruk cijfer” dus wie weet! Magic deed het voor mij ook pas wat later maar dat kwam helemaal goed tussen ons. Zou met deze ook kunnen.

Thekillers87327
En inmiddels ook de vinyl besteld! Ongelofelijk wat een stem deze man nog heeft. Ik heb zangers gehoord van in de 30 die niet zo goed kunnen zingen als onze Bruce. Komt zeker in mn top 5 Bruce albums deze!
Rainmaker is het enige nummer die me nog niet warm maakt en zelfs deze luistert lekker weg.
Ik hoop zo dat corona weggaat binnenkort en we deze man nog live kunnen meemaken, hij wordt ook een dagje ouder en heeft het eeuwige leven helaas niet.

Mozeskriebel. Ik had me voorgenomen om eindelijk eens een keer die nieuwe Bruce Springsteen niet aan te schaffen! Maar dit album overtreft mijn stoutste verwachtingen!! Wat een geweldig ouderwets geïnspireerde Bruce Springsteen & The E Street Band hoor ik hier voorbijkomen. (Ja, ik heb 'm toch maar meteen aangeschaft...) Eindelijk maakt hij zijn (live-)reputatie in de studio weer eens waar. Hulde!

PS Ik word er tegelijkertijd vrolijk en weemoedig van. Dit is de Bruce die ik sinds The River eigenlijk nooit meer zo heb horen vlammen. En wat heerlijk om Roy Bittan los te horen gaan op de piano en Jake Clemons die op saxofoon The Big Man heel even doet vergeten. Mondharmonica-solo ook heel fijn. Orgeltje hier, gitaarsolo daar. De E Street Band laat nog eens horen dat ze de beste begeleidingsband van de wereld zijn.
Fijn om de corona-ellende even te vergeten.

avatar van Johnny Marr
Goed album.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Toe maar, de meeste users maken mij met hun zeer positieve commentaren wel heeel nieuwsgierig!
Dacht volgende week richting platenzaak te gaan om een dubbelslag te slaan ( nieuwe Eels & Springsteen )
Maar overweeg nu toch om morgen maar alvast op mijn fiets te stappen.

avatar van Thudd
Johnny Marr schreef:
Goed album.

Inderdaad.

Ben geen die-hard fan van The Boss, maar deze kan mij bekoren...