Bruce Springsteen - Letter to You (2020)

Label: Columbia

1. One Minute You're Here (2:57)
  2. Letter to You (4:55)
  3. Burnin' Train (4:03)
  4. Janey Needs a Shooter (6:49)
  5. Last Man Standing (4:05)
  6. The Power of Prayer (3:36)
  7. House of a Thousand Guitars (4:30)
  8. Rainmaker (4:56)
  9. If I Was the Priest (6:50)
  10. Ghosts (5:54)
  11. Song for Orphans (6:13)
  12. I'll See You in My Dreams (3:29)
avatar van iemand74
Ik geloof dat Bruce Springsteen zijn 'late-career masterpiece' heeft gemaakt.

Dim
In een playlist vind ik het geen enkel probleem om Springsteen-songs tegen te komen, maar een heel album (zeker als het een uur duurt) lijkt te veel gevraagd, omdat zijn stem, ondanks de vaak terugkerende muzikale versnaperingen (een saxofoon doet het altijd wel goed bij mij), een te grote stempel drukt. Ik verlies halverwege de interesse en dan komt juist het tamelijk zeurderige Rainmaker voorbij.

avatar van rider on the storm
Ook hier de vinyl versie in de kast. En wat is het toch een heerlijk album. Een album om lekker bij weg te dromen , om een potje te mijmeren over de zin des levens. Over geliefden en vrienden die ons zijn ontvallen. En dat met een glimlach om de lippen.

Ik ben geen heel groot fan van Springsteen maar dit album voel ik tot diep in mijn botten. Het raakt mij.

Dank Bruce, ik zet het album nog maar een keer op...

Rider on the storm schreef; dit album voel ik tot diep in mijn botten, het raakt mij. Hier ook, misschien wel de essentie van muziek, iets van binnen laat mij elke keer weer deze plaat weer opzetten. Een soort verslaving, in de zeer aangename categorie deze keer!

avatar van vigil
rider on the storm schreef:

Herkenbaar!

Vooral House of a Thousand Guitars, I'll See You in My Dreams en The Priest

avatar van Sven Vermant
Mijn album van 2020 zonder twijfel.
The Boss bewijst weer zijn waarde.

avatar van richiedoom
Ik verhoog mijn stem naar 5 sterren. Ik vind dit zelfs samen met Born to Run de mooiste plaat die hij ooit heeft gemaakt. En dat op 70 jarige leeftijd, wat een held!

Heb Springsteen een keer of 15 zien optreden. Zijn muziek vormt een beetje mijn emotionele dagboek. Ik kan echt blij en gelukkig worden van sommige albums, maar eerlijk gezegd ben ik de laatste 20 jaar een beetje afgehaakt. Ik heb bijna alle albums in de kast staan en ze zijn niet slecht hoor, maar ik ren er niet meer voor naar de winkel. Ik heb dit album vorige week in de auto gespotified en was blij verrast. Ik herken de oude Boss weer. The Boss is back. Bijna alle nummers sterk met Janey Needs a Shooter als hoogtepunt. ‘Late career masterpiece’ las ik. Precies zoals het is.

ard
Wat een waanzinnig mooie plaat. Alles klopt gewoon. De volgorde van de nummers is geweldig bij een volledige luisterbeurt. Bruce in absolute topvorm, staat voor mij geen 1 slecht nummer op. Het begin is ingetogen. Het ene moment ben je er nog en dan ben je weg om vervolgens te eindigen met maar ik zie je in mijn dromen. GEWELDIG!! Een plaat over het leven met alles erop en er aan. Zullen we hem ooit nog live kunnen bewonderen? Laat hem nog maar even blijven hoor....

avatar van pavilionmx70
Wat een heerlijk album van Bruce Springsteen! Het lijkt wel of zijn albums beter worden naarmate Bruce ouder wordt. Er staat werkelijk geen zwak numner op. Favorieten voor mij zijn "Burnin' Train", "House Of A Thousand Guitars", "If I Was The Priest" en "Ghosts". Ook heerlijk om The E Street Band weer in topvorm te horen. Misschien wel het beste album van Bruce Springsteen deze eeuw.

If I was the Priest voor mij toch wel top song van 2020.

Sven Vermant schreef:
Mijn album van 2020 zonder twijfel.

Ik doe met je mee.

avatar van Running On Empty
west schreef:

Ik doe met je mee.

Ik ook, maar dan wel samen met Dixie Blur van Jonathan Wilson.

avatar van pinkfloyd76
Blij verrast met dit album van Bruce, sterke plaat. Een beetje sleet op de stem van The Boss maakt het geheel nog mooier en doorleefder.

avatar van Zidaan
Ondanks de vele positieve reacties hier weet The Boss mij niet meer te raken zoals hij dat met ouder en ander werk wel deed. Vind de openingstrack prachtig en hoopte op meer van dat, het klinkt allemaal mooi en strak, maar dat opzwepende, meeslepende doet het gewoonweg niet meer voor mij. Helaas.

avatar van Twinpeaks
Het blijft de laatste jaren kwakkelen tussen Bruce en mij .Waar ik vroeger ook bij wijze van spreken in een slaapzak voor de winkel lag , op de dag van de release , geloof ik het allemaal nu wel .Eigenlijk was ik hem alweer een beetje vergeten. Ik had hem van mijn lief gekregen als schoen cadeau .Hij is in de auto verzeild en na twee luisterbeurten uit de speler geraakt .Nogmaals , ik geloofde het allemaal wel. Het bombastische , de overvolle productie en dan ook nog eens 3 tracks uit het jaar kruik .Een goed liedje blijft een goed liedje , maar ik vind ze op dit album niet tot hun recht komen. Ook is Springsteen door de jaren heen als songwriter dusdanig gegroeid , dat de romantiek die op deze nummers er tussen door sijpelt ietwat misplaatst aandoet.
Voeg daarbij een aantal nietszeggende tracks als House Of A Thousand Guitars en Last Man Standing en ik kan met een gerust hart stellen dat het tussen Bruce en mij wel klaar begint te geraken . Dat is jammer , want zijn oude werk sla ik nog best hoog aan . 2 en halve ster

avatar van ZERO
Bruce Springsteen heeft een topalbum afgeleverd, van een niveau dat ik om eerlijk te zijn niet meer van hem verwacht had anno 2020. Begrijp me niet verkeerd: echt slecht was het de voorbije jaren ook niet, maar veel verder dan 3,0 of 3,5 kwamen de voorbije albums voor mij ook niet.

Dat is hier wel anders. Letter to You is een verzameling sterke nummers en bevat een aantal nummers die zomaar op Born to Run of Darkness on the Edge of Town hadden kunnen staan. En dan bedoel ik niet eens als filler!

Initieel wilde ik hier een 4,5 geven, maar ik zie dat ik enkel Born to Run op 4,5 heb staan en een heleboel andere Bruce-albums op 4. Daarom hou ik het voorlopig voorzichtig op een 4, maar misschien wil het eerder zeggen dat ik een aantal andere albums toch ook maar eens omhoog moet gaan waarderen...

De vraag is natuurlijk ook hoe dit album binnen enkele jaren stand zal houden in z'n oeuvre. Al durf ik op dit moment toch wel te zeggen dat dit voor mij top 5-materiaal kan zijn.

Favorieten: House of a Thousand Guitars, If I Was the Priest, Song for Orphans

De jeugd heeft de toekomst en ja mijn oortjes staan open voor nieuwe invloeden/geluiden. dat neemt niet weg dat in 2020 The Boss toch echt de baas is. By far de meest gedraaide plaat, een album dat de twinkeling in je ogen niet verlaat en zelfs naar de zoveelste keer aan kracht en pracht wint.

avatar van Paalhaas
Het is weer niet best hoor. Wat klinkt het toch allemaal glad en, jazeker, zielloos. Ik lees met verwondering de lovende berichten over "de wederopstanding" en "het onverwachte meesterwerk". Ik wil niet de zure ouwe vent uithangen, maar hebben degenen die dit schrijven deze nummers écht op waarde vergeleken met de urgentie en passie die er 40 jaar geleden van Springsteens muziek uitging? Ik heb het idee dat mensen zichzelf soms gewoon liever voor de gek houden omdat het ze wat meer lol oplevert. Veel poprecensenten horen zeker ook bij die groep, of hebben die misschien toch andere beweegredenen? Beste nummer op dit album is niet verwonderlijk een opgewarmd kliekje uit 1972. Het spreekt ook boekdelen dat dit album meer als een dankjewel aan de fans wordt gepresenteerd dan dat Springsteen echt nog iets nieuws te melden heeft. Een held die ter wille van zijn heldenstatus beter maar eens de handdoek in de ring kan gooien.

Paalhaas schreef:
Het is weer niet best hoor....

Ik begrijp ongeveer wel wat je zegt maar verwacht je niet het onmogelijke? Springsteens carrière duurt nu al bijna 50 jaar, het is vrijwel onmogelijk om 50 jaar muziek te maken met dezelfde urgentie en passie. Dat lukken zelfs de Stones en Dylan niet. Met passie verwijs je denk ik naar de jonge, rebelse, rauw raspende Bruce. Natuurlijk is Bruce niet meer de 'future of rock n roll', de man is nu over de 70 wat verwacht je? Ik vind dat hij met dit album juist met de oude nummers iets van die intensiteit van toen weet terug te halen, voor het eerst na een aantal inderdaad zielloze albums. En het thema is vergankelijkheid dat hoort bij ouder worden en waar zeker de oudere generatie muziekliefhebbers zich in zal herkennen. Dus er zit toch wel enige urgentie in dit album, alleen al voor Springsteen zelf.

avatar van jurado
Rosalita schreef:

Dat lukken zelfs de Stones niet
Nee zeker niet, zelfs geen tien jaar.

Rosalita schreef:

Begrijp me niet verkeerd: ik verwacht niets meer van nieuwe Springsteen-albums (net als eigenlijk alle andere oude reuzen die het bijltje er maar niet bij neer wensen te leggen). Ik wil slechts even een tegengeluid geven omdat de gemiddelde waardering voor de album (van boven de 4*!) lijkt te impliceren dat de meeste luisteraars hier a) met een nogal schrijnend gebrek aan relativerend vermogen kampen; of b) dit iets te graag goed willen vinden bij gebrek aan hoera-momentjes in hun muzikale 2020.

avatar van vanwijk
Ik moet toch even laten weten dat Paalhaas er wat mij betreft volledig naast zit.
Heb geen last van zijn a, noch van zijn b. Ook wat de oude reuzen betreft verschillen we van mening, Dylan maakt m.i. een van zijn beste albums sinds 1997.
Wat betreft mijn mening over dit album, scroll naar boven zou ik zeggen. Topalbum van The Boss.

avatar van corn1holio1
Ik had er niets op tegen dat Paalhaas zijn mening gaf over het album. Als je het daarna dan natuurlijk nodig vindt om de mensen die dit album wel goed vinden wat tegen de schenen te gaan stampen met een soort van aura van alwetendheid, is het mij duidelijk dat Paalhaas wat weinig hoera-momentjes heeft gekend in 2020 en dan hier maar wat aandacht komt zoeken. Doei

avatar van vielip
Paalhaas schreef:

Eigenlijk kun je hierna wel stoppen met lezen. Jammer dat ik dat niet heb gedaan

avatar van LucM
Glad en zielloos is het zeker niet, dat is eerder van toepassing bij veel huidige hitparadepop. Ik ben het wel eens dat The River bv. urgenter is maar dat doet niets af van de klasse van Bruce Springsteen. Ik ben altijd blij een album van hem te beluisteren, dat geeft mij positie energie.

Paalhaas, dat Springsteen jou niet meer boeit wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt of zou moeten gelden. Raar dat je je zo denigrerend uitlaat over mensen die het album wel waarderen.

avatar van Johnny Marr
Idd, foei Paalhaas. Ataloona zeg er es wat van.

avatar van Paalhaas
Sorry jongens en meisjes.