Bruce Springsteen - Letter to You (2020)

Label: Columbia

1. One Minute You're Here (2:57)
  2. Letter to You (4:55)
  3. Burnin' Train (4:03)
  4. Janey Needs a Shooter (6:49)
  5. Last Man Standing (4:05)
  6. The Power of Prayer (3:36)
  7. House of a Thousand Guitars (4:30)
  8. Rainmaker (4:56)
  9. If I Was the Priest (6:50)
  10. Ghosts (5:54)
  11. Song for Orphans (6:13)
  12. I'll See You in My Dreams (3:29)
avatar van itchy
Oh hoe ik wilde dat ik jullie enthousiasme kon delen maar het lukt nog niet echt. Beide nummers laten me koud en ik word helemaal gek van al dat gewentel in het verleden (oude nummers, clips met archiefmateriaal van de Glory Days).
Ik hoop dat hij zich op andere nummers toch nog eens kwaad maakt over de situatie in zijn land ofzo, want dat soort bevlogenheid mis ik (op deze twee nummers).

avatar van blaauwtje
Ik denk dat hij precies aanvoelt wat de mensen nu nodig hebben, kritiek op de republiekeinen heeft hij nu genoeg gehad, de Amerikanen weten precies waar hij staat en wat hij daarvan denkt, de mensen hebben gewoon amusement nodig, zonder zich daarbij druk of boos te hoeven maken op de situatie in de vs en op de wereld, gewoon een cd vol plezier in 5 dagen in elkaar geflanst, gewoon lekker terug gaan in de tijd en in gedachten de E streeters weer op het podium te zien , hopelijk blijft dat niet bij gedachten.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Nog niets van gehoord maar een nieuwe plaat van The Boss is goed nieuws !

avatar van musician
blaauwtje schreef:

Hier staan toch wel wat onbegrijpelijke zaken. Springsteen heeft sowieso nooit albums in elkaar geflanst in 5 dagen. Dus heimwee naar die tijd lijkt me onmogelijk.
En verder zal Bruce zich niet de mond laten snoeren inzake wat er in de VS gebeurt. De democratie staat op het spel, een idioot aan de macht en dan Springsteen die maar net moet doen alsof er niets aan de hand is? De muziek van Springsteen, ook de beide singles die nu zijn uitgebracht, ademen vitaliteit, gebaseerd op een diepgewortelde levensovertuiging. Een kenmerk van The Boss sinds 1973. In die zin is er niets veranderd.
Dan gaan we hem niet vragen zich opeens tegennatuurlijk te gedragen.

Hoe vaker ik Letter to you hoor hoe beter hij begint te worden. Blijft toch wel achter bij Ghosts die een stuk lekkerder rockt

avatar van Poles Apart
Kapelboy64 schreef:

Eens, BBC Radio 2 (die we op het werk aan hebben staan de godganse dag) draait het nummer heel vaak, en het blaast (o.a.) die afschuwelijke combo van Bublé en Barlow (die ook hoog op de playlist staat) omver. Vind 'Ghosts' ook een beter nummer, maar 'Letter to You' is behoorlijk catchy.

Bruce Springsteen is sinds zijn album Born in the U.S.A. een vaste waarde in huize aERo. Als veertienjarige waren zijn hits en bijbehorende album niet van de speler af te gooien. Daarna werd langzaamaan alles wat daarvoor is uitgebracht en alles erna door mij aangeschaft en was de boel compleet en werd compleet gehouden. Een nieuwe Bruce is een automatische aankoop.

Een fanboy? Nee, gek genoeg niet echt. Live staat hij al jaren op mijn verlanglijstje, maar elke keer komt het er niet van. Dom, want net als bij Bowie kan er een moment komen dat we hem om welke reden dan ook niet meer kunnen zien optreden (alhoewel ik bij The Boss denk dat hij door zal gaan tot hij er echt niet meer is, maar dan nog.... hij is de jongste niet meer).
Ook is het niet zo dat ik de rest van zijn discografie zo enthousiast draai als halverwege de jaren '80 Born in the U.S.A.. Maar staat Bruce op dan is het altijd weer lekker.

Dat uit zich ook in mijn beoordelingen: eigenlijk heel constant, ook al heb ik heus wel lichte voorkeuren en zijn er slechts enkele uitzonderingen met een halfje naar boven of onder. De ene 4* is immers de andere niet en de oude klassiekers staan misschien niet gelijk aan het nieuwere werk, ik kan er altijd wel van genieten.

En dat doe ik dus ook gewoon weer van Letter to You. Opener One Minute You're Here doet me denken aan Eddie Vedder solo en van een uptempo nummer als Burnin' Train kan ik toch best wel weer enthousiast worden. En zo'n slijper als Song for Orphans klinkt toch lekker vertrouwd in de oren?!

We horen niks nieuws op dit nieuwe album. Het komt misschien wat minder urgent over als de oude klassiekers, maar Bruce verleert het niet om gewoon prima rockers af te leveren. Mag hij van mij nog lang blijven doen, zelfs als het wat onopvallender albums zijn. Bruce weet zijn mannetje altijd wel te staan en wars van alle trends lukt het nog steeds om hele groepen muziekliefhebbers aan te spreken. Dat is gewoon knap.

Bruce Springsteen heeft mij live enorm veel vreugde, kracht, pracht en magische taferelen geschonken. Maar ook op plaat levert hij zelden slecht werk af, soms is het minder goed, echt slecht of prut nauwelijks en uitschieters naar boven tot aan hemels mooi daarvan zijn er heel veel. Dit album stemt mij tot nu toe weer heel gelukkig, al moeten meer luisterbeurten bewijzen of het ook die kant op blijft gaan of zelfs meer dan dat. Bruce zal altijd een speciaal plekje in mijn platencollectie blijven behouden, het verhaal: Bruce, New Jersey, Springsteen ( op rowart.auteursblog.nl) getuigt daar ook van.

avatar van Cannabooze
Met de snelheid waarin we tegenwoordig muziek vergaren, is het haast onmogelijk (nog) een klassieker aan het licht te brengen.
Singles die de hitlijsten voor weken domineren - en daarmee uitgroeien tot klassiekers, die jaren later nog regelmatig airplay vinden, bestaan niet meer.
Singles snoepen we op Spotify, luisteren we een goede week, om de week erna het trucje te herhalen met een nieuwe single.

Dat Bruce het eeuwige vuur in zich heeft, bewijst zijn onuitputtelijke live-reputatie wel. Dat zijn pen krachtige liedjes schrijft, is ook een vast gegeven.
Maar zijn ze nog urgent genoeg? Is dat nog mogelijk, in een wereld waar we vliegensvlug door de onderwerpen van het leven hoppen?

Muzikaal gezien zou dit een ijzersterk album kunnen zijn, die in gelijkenis met z'n klassiekers, weinig te wensen over laat. Maar zal het uiteindelijk die nostalgische waarde met zich meekrijgen? Uiteindelijk maakt dat een klassieker.

Hoe dan ook: wat zou het fijn zijn, als we in deze toch wel donkere tijden een "nieuwe ouderwetse klassieker" voorgeschoteld gaan krijgen. Zelf ben ik daar wel weer eens aan toe. Zo'n album, waarvan je later (tegen je kinderen) zegt: "Ik kan het me nog goed herinneren dat deze uitkwam. En wat heb ik hem toen grijs gedraaid zeg!"

De kans is klein. Wat dat betreft leven we muzikaal gezien al een tijdje in een "ander normaal".

Cannabooze schreef:
Wat dat betreft leven we muzikaal gezien al een tijdje in een "ander normaal".

Spijker op z'n kop. Doe er zelf net zo hard aan mee, maar wat zou het mooi zijn het weer eens mee te maken (en dan heb ik het niet over een 'persoonlijke klassieker'). Een OK computer of zo

avatar van Gert1980
Toch bijzonder dat dit album al een 4,05 heeft terwijl het nog niet uit is.

'Letter To You' is de rauwste Springsteen-plaat sinds twintig jaar en mag gerust de ongelikte beer in het werk van The Boss-op-leeftijd genoemd worden, schrijft Tom Engelshoven op OOR.nl. Hij besprak het album uitvoerig en track by track.

Bruce Springsteen: een sneak preview van 'Letter To You' (recensie) | OOR

avatar van GrafGantz
Gert1980 schreef:
Toch bijzonder dat dit album al een 4,05 heeft terwijl het nog niet uit is.

Waarschijnlijk gelekt door een stoute recensent, is al gewoon te downloaden zie ik nu. Je weet wel, mp3's zoals dat vroeger ging

avatar van Djarune
Gisteravond de mooie film Blinded by the Light (2019) - MovieMeter.nl gekeken. Gelijk weer het ouvre van The Boss weer opgezet. Erg benieuwd naar dit album. Letter to you klinkt prima

avatar van RoenHetZwoen
Iedereen schijnt hem al gehoord te hebben hier... Dan kan iemand me misschien zeggen of 'house of a thousand guitars' een cover is van de gelijknamige song van Willie Nile?

avatar van Theunis
RoenHetZwoen schreef:

Nee, geen cover.

avatar van vielip
In het Apple interview geeft Bruce wat betreft het nummer wel aan dat dit het nummer is waar de overige nummers allemaal omheen gebouwd zijn. De 'centrepiece' van het album of iets in die geest. Laat maar komen! Ik ben er klaar voor

avatar van Rogyros
Djarune schreef:
Dat was een prima film inderdaad!

Ik ben ook zeker benieuwd naar dit album. Downloaden is voor mij achterhaald. Dus vrijdag zal de dag zijn van mijn eerste spotify luisterbeurt. En vermoedelijk zal a.s. zaterdag de geschiedenisboeken ingaan als de dag waarop ik het fysieke exemplaar heb aangeschaft!

Wat een plaat! Geweldig: Bruce en zijn E-Street band ouderwets op dreef op een album en dat in 2020.

avatar van Rogyros
Als je deze plaat vergelijkt met ander werk uit deze eeuw, west? Een van de betere?

Rogyros schreef:

Ik vind 'm van hetzelfde niveau als the Rising, mijn favoriet uit deze eeuw. Dit Letter to You is wat rustiger, maar er zijn regelmatig ook fijne gitaren te horen.

Thekillers87327
Oe hoge stemmen zo te zien. Ben erg benieuwd vrijdag! Jullie hebben de leaked versie aan de stemmen te zien?
Hierdoor krijg ik wel hoge verwachtingen haha

avatar van gerto
heel benieuwd! dit gaat men weekend maken in deze zure tijden!

Thekillers87327 schreef:
Jullie hebben de leaked versie aan de stemmen te zien?

Yep al een week, en sinds vandaag ook de vinyl-versie (prijzig voor drie plaatkanten, maar mooi verzorgd artwork en klinkt als een klokje)

avatar van vielip
west schreef:

Ik vind 'm van hetzelfde niveau als the Rising,

Hm, dan ben ik licht huiverig. Ik vind The rising een redelijk album maar zeker geen topper.

avatar van vanwijk
We gaan gewoon nog een dagje wachten, daar heeft hij recht op.
Voor mij is een album van Bruce, net als bij Dylan en Young, iets wat je in zijn geheel tot je laat komen op LP of eventueel cd.
Bruce heeft me nog nooit echt teleurgesteld, sterker nog, zijn muziek en teksten zijn, zeker eind jaren ‘70 en de gehele periode ‘80, een soort van guideline voor me geweest.
Darkness, The River, Nebraska, Tunnel of Love staan in mijn geheugen gegrift. De optredens in Rotterdam Ahoy en later in De Kuip behoren nog altijd tot de mooiste, indrukwekkendste concerten die ik ooit heb gezien.

avatar van LittleBox
Morgen lekker aandachtig luisteren met de koptelefoon op, maar kon niet wachten om If I Was The Priest te horen. Echt fantastisch... Kippenvel meteen overal. Die stem van Bruce is echt magistraal.

avatar van Bartjeking
Ik kreeg tot mijn verassing vandaag al een pakket van de postbode overhandigd met daarin mooi grijs vinyl van Letter to You; echt mooi vormgegeven trouwens.
Eerste indruk is zeer positief; toch mooi dat anno 2020 Bruce en Bob nog tot de creme de creme behoren. In deze tijden hebben we die kornuiten ook hard nodig. Ga me nog een paar luisterbeurten gunnen alvorens tot een oordeel te komen.

avatar van Zwaagje
Thekillers87327 schreef:

Het zou verboden moeten worden.

avatar van Running On Empty
Eerste luisterbeurt zit erop. Lekker plaatje hoor. Het speelplezier knalt uit de speakers. Bevalt mij veel beter dan het zeikerige Western Stars.