Ozzy Osbourne - Blizzard of Ozz (1980)

Rock / Metal
Label: Jet

1. I Don't Know (5:14)
  2. Crazy Train (4:50)
  3. Goodbye to Romance (5:36)
  4. Dee (0:50)
  5. Suicide Solution (4:16)
  6. Mr. Crowley (4:56)
  7. No Bone Movies (3:58)
  8. Revelation (Mother Earth) (6:09)
  9. Steal Away (The Night) (3:30)
  10. You Lookin' at Me Lookin' at You * (4:16)
  11. Goodbye to Romance [2010 Guitar & Vocal Mix] * (5:48)
  12. RR [Outtake from "Blizzard of Ozz" Sessions] * (1:13)
haveman
Goed, maar toch wat behelpen als je aan de live versies van Tribute bent gewend.

avatar van iggy
Ozzy had natuurlijk geluk of oog waarschijnlijk beide dat hij rhoads tegen het lijf is gelopen. Want veel van dit geweldige album komt toch op conto van randy. natuurlijk heeft ozzy zijn aandeel gehad maar het is toch rhoads die de heerlijke rifs bedacht heeft. Ozzy is ook een van de weinige artiesten tot vandaag de dag die erin slaagde om zijn succesvolle band te verlaten black.s vervolgens solo te gaan en nog meer succes te genereren knap hoor.Verder is alles al gezegt over deze plaat 4 pingels en kopen die hap.

avatar van Kill_illuminati
Dio deed dat ook met Dio.

avatar van Edwynn
Aha, het wanproduct waarop Daisley''s en Kerslake's partijen overgespeeld zijn, bereikt dan eindelijk de schappen?
Van mij geen stuiver.

avatar van glenn53
Nee dit zijn de originele

avatar van Edwynn
Zijn alle problemen tussen de heren en het Osbourne imperium opgelost? De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

avatar van vielip
Ik heb onlangs ook ergens gelezen dat Ozzy schuld heeft bekend en dat de relatie met Daisley en Kerslake is hersteld. Ik moest het ook twee keer lezen of ik het wel goed had begrepen maar het stond er toch echt!

Die deluxe editie van Diary of a madman ziet er trouwens zeer interessant uit! Met name de 2e cd met live opnames die nog niet eerder zijn verschenen. Ben benieuwd!

avatar van goldendream
Net gekeken naar de dvd 'Don't Blame Me, The Tales of Ozzy Osbourne'. Dus tijd voor enkele bevindingen:
- Ozzy is vol lof over Rhandy Roads en heel negatief over Tony Iommi. Iommi is volgens Osbourne een soort dictator van wie alle Sabbathleden bang waren. Iommi zou zelf te laf geweest zijn om Ozzy mee te delen dat hij ontslagen was en liet die opdracht aan Bill Ward, terwijl alle leden even verslaafd waren als Ozzy. Ozzy's relaas of waar?
- Veel aandacht gaat naar zaken als het vleermuisavontuur, het plasavontuur en het gedoe rond 'Suicide Solution'. Ozzy zocht echt wel op alle mogelijke manieren aandacht. Het proces rond 'Suicide Solution' is eigenlijk wel te begrijpen. Je kan wel zeggen dat je teksten niet zo grondig moet analyseren, maar Ozzy lokte echt wel reacties uit.
- Ozzy wil echt de indruk wekken ten volle geleefd te hebben, een leven vol sex, drugs en rock n roll. Eigenlijk toont hij eerder aan hoe zielig dit wel is.
- De dvd biedt een mooi overzicht met de klemtoon op zijn solocarrière, maar is nogal chaotisch samengesteld. Wat meer chronologie met aandacht voor elk album zou beter geweest zijn. In plaats van de volledige clip van 'No More Tears' had ik ook liever fragmentjes gezien van meerdere clips, zoals 'Bark at the Moon'.
- Hoe goed ik zijn nummers vaak vind, toch erger ik me aan de man. In elke zin die 'fucking', moet dat nu echt? En die stomme tattoos? Eigenlijk toch maar een clowneske figuur, het gewenste angsteffect is eerder belachelijk. Ik bewonder zijn eerste soloalbums, zijn latere zijn degelijk, maar als persoon schat ik hem laag in.

avatar van Von Helsing
Don't Blame Me is natuurlijk al weer 20 jaar oud en was destijds een leuk document wat betreft de carriere van Ozzy Osbourne. Waarschijnlijk heeft hij zijn menig wat betreft Iommi al weer bijgesteld. Als wij Iommi mogen geloven dan hangt hij nog steeds wekelijks minimaal 3x per week met Ozzy aan de telefoon.

Ik stoor mij niet aan de persoon Ozzy en zijn tattoes zijn zijn eigen zaak. In de Metal zit 2/3 er vol mee. Ik heb er geen en ik hoef het ook niet. Ozzy is wel een survivor en heb (enigszins) respect hoe hij destijds zijn gekte wist om te buigen naar een solo carriere. De laatste 3 platen zijn niet al te best maar daar staan genoeg platen tegenover die het weer goed maken. Daar Blizzard of Ozz er één van. Een momument van een album met subliem gitaarwerk van Randy Rhoads.

avatar van Edwynn
De verzoening met Iommi kwam met de No More Tours tour toch? Het beruchte Costa Mesa optreden waar Black Sabbath voor het eerst weer sinds 85 in de oorspronkelijke bezetting optrad.

Maar goed dat heeft allemaal niet zoveel te maken met Blizzard Of Ozz. In mijn beleving nog altijd Ozzy's finest hour.

avatar van goldendream
Voor alle duidelijkheid: Ozzy's werk vind ik goed. Zijn BS-periode is schitterend (de eerste 6 van de 8 albums althans), zijn eerste 2 soloplaten zijn ook schitterend en het vaak verguisde 'Bark at the Moon' draai ik heel graag. Vanaf 'The Ultimate Sin' wordt het mijns inziens minder, maar nog steeds degelijk. De persoon staat me minder aan, maar dat kan ik van veel artiesten zeggen. Soms zie je beter geen beeld.

avatar van vielip
Ik vond en vind die dvd juist geweldig! Geeft een mooie kijk op zijn loopbaan. Zijn solo jaren heb ik ook altijd interessanter gevonden dan zijn Black Sabbatj jaren op de één of andere manier. Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd met fascinatie naar de man heb gekeken. Hoe 'gek' kan iemand zijn en er dan toch zoveel succes mee hebben?? Hier was hij nog geen tv clown en een parodie op zichzelf. Na deze docu ging het muzikaal trouwens rap bergafwaarts vind ik.

avatar van De buurman
Ozzy Osbourne heeft denk ik het geluk gehad dat hij hele goede mensen (muzikanten, management, producers) om zich heen had. Tot en met No More Tears maakte hij gewoon steengoeie hardrockplaten. In de jaren '80 absoluut een grootheid in de heavy rock/heavy metal. Ik heb hem live gezien in 1988 en vond hem geweldig. Daarna werd hij meer en meer een karikatuur. Die overkill aan publiciteit heeft hem veel geld, maar ook de status van dorpsgek opgeleverd. Als je dit geweldige album dan weer luistert (ook al is het de bloody remake van een jaar of 10 terug) .... Blizzard Of Ozz staat als een huis.

avatar van RebelINS
Mensen ik heb even een vraagje. Ik heb gisteren deze plaat op cd aangeschaft, ik lees hier echter allerlei enge verhalen over een remake met opnieuw opgenomen baspartijen en dergelijke. Hoe weet ik of ik deze remake ook in huis heb gehaald? Alvast hartelijk dank.

avatar van De buurman
Dat is op de versie uit 2002.

avatar van vielip
Het is inderdaad goed opletten welke versie je op cd aanschaft. Zoals De buurman hierboven aangeeft is juist. Er is sinds vorig jaar echter ook een remaster in omloop waarop wél de originele opnames staan. Die is dus wel de moeite waard alleen is ie vrij prijzig geloof ik?

Amazon.co.uk: blizzard

5 pond is niet verkeerd

avatar van vielip
Dat is zeker niet verkeerd! Wel altijd maar weer afwachten wat ze voor verzenden vragen trouwens...

avatar van glenn53
Als je er meer bestelt dan niets

avatar van RebelINS
Bedankt voor jullie reacties, ik heb de remaster uit 2011 zag ik net. Dus ik zit wel snor, ik heb er overigens 8,99 voor neergeteld bij de Plato in Zwolle.

Zo duur is die remaster uit 2011 dus niet merk ik
Ik ben in de war met de hele boxset denk ik...

3* - I Don't Know (5:14)

3* - 2.Crazy Train (4:50)

4* - 3.Goodbye to Romance (5:36)

Instr - 4.Dee (0:50)

2* - 5.Suicide Solution (4:16)

2* - 6.Mr. Crowley (4:56)

2* - 7.No Bone Movies (3:58)

5* - 8.Revelation (Mother Earth) (6:09)

5* - 9.Steal Away (The Night) (3:30)

2* - 10. You Lookin' at Me Lookin' at You * (4:16)

Schrijf liever wat tekst, dit is toch voor niemand interessant?

Cured
Binnen een jaar sloeg Ozzy keihard terug met zijn solo-album, Blizzard Of Ozz. Uiteindelijk vind ik het ook zijn sterkste, hoewel het zeker niet perfect is; daar staan er m.n. toch een paar mindere nummers voor op het album. De grote kracht was echter gitarist Randy Rhoads die van Quiet Riot kwam. Een enorm getalenteerde gitarist die bij Ozzy tot volle wasdom kwam (mixte metal met klassieke invloeden) en nog veel had kunnen betekenen voor de gitaarwereld, ware het niet dat hij door een stom ongeluk het leven liet op slechts 25- jarige leeftijd in '82. Toch is het album door vele sterke songs , Randy's Rhoads
compositorische/muzikale bijdragen en Ozzy's verrassende comeback een classic (Ozzy was in '79 uit BS gegooid en een menselijk wrak).

Het album begint flitsend met een energieke en jagende, oplopende gitaarriff van Randy. Een uitstekende opener dat vervolgt wordt met weer een pakkende riff van Rhoads in het catchy Crazy Train. De solo's spetteren en het album is 'los'. Helaas komt dan het wat saaie Goodbye To Romance, een wat zoete ballad waarin te weinig gebeurd. Na het kleine instrumentaaltje Dee komt Suicide Solution, weer een goed nummer. Het 2e gedeelte begint met een spooky, maar sterk orgelgedeelte dat het nummer Mr. Crowley start. Dit bevat staaltjes van Rhoads beste solo's. Daarna komt het wat lichte No Bone Movies, geen bijzonder sterk nummer, maar het is even een verandering in sfeer en wel een degelijke rocksong. Het album vervolgt met Revelation (Mother Earth), een donker nummer weer met een verrassend, frisse break en een energiek outro van Rhoads. Het laatste nummer is Steal Away, niet zo'n bijzonder rocknummer, maar wel aardig.

Blizzard Of Ozz is het enige album van Ozzy die ik bezit en is één van mijn 10 beste metal-albums van de 80's. De opvolger is ook goed en gitaartechnisch ook zeker de moeite waard, maar mist wat mij betreft de klassiekers die hier wel op staan. Een goeie 2e, maar daar wisselen de meningen wel eens over.

avatar van De buurman
Zonder twijfel Osbournes allerbeste. Maar vergis je niet in de opvolger; heel kant a van Diary Of A Madman bestaat louter uit Ozzy classics.

avatar van orbit
Ik vind de Madman beter dan deze, het gehele niveau is daar gewoon wat hoger. Maar Revelation (Mother Earth) blijft Ozzy's beste nummer, een soort mix van klassiek en metal die uit de wildste breaks en overgangen bestaat en erg memorabele riffs. Het titelnummer van de opvolger komt daar nog het meest bij in de buurt.

Cured
Ja, vind je? Na goed, er zijn er zoals gezegd wel meer die 'wisselen' tussen deze en Madman, hoewel de meeste voor Blizzard gaan. Ik vind 'm zoals gezegd ook wat minder, maar zeker tot zijn beste behoren.

Revelation is hier nou nu niet één van mijn favoriete nummers. Wel een aantal zaken die jij noemt die ik ik er ook in hoor, maar verder niet bijzonder genoeg.

avatar van AstroRocker
Nadat Ozzy in 1979 uit Sabbath ontslagen werd, kwam hij een jaar later ijzersterk terug. Hij had een aantal zeer goede muzikanten (gitarist Randy Rhoads uit Quiet Riot, bassist Bob Daisley uit o.a. Rainbow en Lee Kerslake uit Uriah Heep) in dienst genomen wat resulteerde in een regelrechte klassieker.
Het album opent sterk met I Don't Know en Crazy Train, Het hele album straalt klasse uit, waarbij de hoofdrol voor de gitaar is weg gelegd. Goodbeye to Romance en Dee bevallen wat minder maar daarna volgen nog weer twee instant klassiekers: Suicide Solution en Mr.Crowley. De daaropvolgende songs zijn zeer maar dan ook zeer te pruimen, maar halen net niet het niveau van de eerder genoemde nummers.
Al met al geef ik 4,5 sterren.

avatar van gigage
Uit de heruitgave van de originele mix blijkt wel weer wat voor een geweldig album dit is. Toch zitten er wat rare mix fragmenten in. Zoals hoe de piano binnenkomt bij mother earth is niet erg subtiel en zo zijn er nog wel meer voorbeelden dat je denkt of dat op die manier wel de juiste is. Maar dat geeft ook wel veel charme aan dit debuut van de voormalige Black Sabbath frontman. De bonustracks zijn aardig maar daarvoor alleen zou ik het schijfje niet kopen. Wel omdat de lp-hoes nu volledig is afgedrukt ipv dat rare vakje in het midden van een slechte powerpoint achtergrond.