Nightwish - Dark Passion Play (2007)

Finland
Metal / Rock
Label: Universal

1. The Poet and the Pendulum (13:53)
  2. Bye Bye Beautiful (4:14)
  3. Amaranth (3:54)
  4. Cadence of Her Last Breath (4:14)
  5. Master Passion Greed (6:02)
  6. Eva (4:24)
  7. Sahara (4:25)
  8. Whoever Brings the Night (5:47)
  9. For the Heart I Once Had (3:55)
  10. The Islander (5:05)

met Troy Donockley

11. Last of the Wilds (5:40)

met Troy Donockley

12. 7 Days to the Wolves (7:03)
  13. Meadows of Heaven (7:10)

met Troy Donockley

14. The Escapist * (4:57)
  15. Reach [Amaranth Demo Version] * (3:57)
  16. Eva [Orchestral Version] * (4:28)
  17. While Your Lips Are Still Red (Theme from the Movie "Lieksa!") * (4:19)
  18. Amaranth [Orchestral Version] * (3:51)
  19. Eva [Demo Version] * (4:15)
totale tijdsduur: 1:15:46 (1:41:33)
Hier is 'ie dan De nieuwe van Nightwish.

Hoewel ik het jammer blijf vinden dat Tarja niet meer bij de groep is, ben ik toch wel benieuwd hoe Anette het ervan afbrengt. Eva vind ik toch al beter dan een tijdje geleden

Mooie hoes trouwens

Hier kijk ik dus waanzinnig naar uit.
Eindelijk na 3 jaar weer iets nieuws van Nightwish, en ook ik moet het nog even benadrukken, een schitterende hoes.
Deze ga ik blindelings aanschaffen.

En met dit album willen ze blijkbaar ook het verleden overtreffen, want dit album bevat het meeste nummers tot nu toe en eentje duur ongeveer 15 minuten, langste nummer van Nightwish ooit.

avatar van meyer
Wie is de zangeres op dit album?
Hopelijk zing die zanger ook veel partijen, vond dat erg geslaagd op het album "once".

meyer schreef:
Wie is de zangeres op dit album?

De zangeres heet Anette Olzon... en heeft mij nog niet zo kunnen bekoren als Tarja, maar dat lijkt me logisch...

En ik lees trouwens hier (onder het kopje 'credits') dat Marco meer ruimte zal krijgen met zijn zang. Zie er wel naar uit

avatar van meyer

very nice

Lacrymosa
Ik heb het nog nooit gedurfd een album van Nightwish te kopen. Dit komt vooral door het accent van de zangeres van de vorige albums.

Maar ik heb nu al een paar samples van hun nieuwe album gehoord en de stem van Anette vind ik veel beter. Niet dat Tarja lelijk zingt, ze heeft zelfs een prachtige stem.

Ik ga dit zeker kopen!

er zijn een paar songs in hun geheel op internet terechtgekomen, die ik inmiddels heb gehoort: The poet en the pendulum, candance of her last breath en Amaranth.
Ik vind t tot nu toe niet verkeerd klinken in ieder geval. Misschien verandert mijn mening nog als ik de nummers wat vaker heb gehoort. Ik kijk in ieder geval uit naar de rest van het album

(ps. voor geïnteresseerden hieronder staat de link voor de 3 nummers (af en toe praat er trouwens wel iemand doorheen en zegt de titel van het nummer enzo, maar je kunt toch een goede indruk opdoen van de nummers): )

h t t p : / / w w w . speedyshare . c o m / 3 3 7 8 8 8 3 0 1 . h t m l
(wel even de ruimte tussen de letters weghalen)

tip_of.yourstar
^ ik heb deze nummers ook al gehoord en ik ben toch niet echt onder de indruk.

Het is zeker niet mijn bedoeling om Anette af te kraken, want ze heeft zeker wel talent. Toch kunnen deze nummers mij niet raken. Misschien verandert mijn mening als het hele album er is, maar dit is niet meer de Nightwish waarvan ik lang fan ben geweest.

Heb de tijdsduur even toegevoegd.

Volgende single, na Amaranth, wordt Bye Bye Beautiful.

Als het hele album gaat klinken als de 5 nummers die ik nu gehoord heb, beloofd dat echt heel veel goeds o.o..

avatar van freitzen
Het nummer Eva viel mij gewoon tegen en ik heb besloten bewust géén nummers meer te luisteren voordat de cd in zijn geheel uit is. Ik wil me laten verrassen en bovendien de cd in de context horen. Ik denk ook dat het niet voor niets is dat dit album nota bene BEGINT met een nummer dat bijna 14 minuten duurt... je moet het maar durven... dit moet haast wel weer iets geweldigs worden...

Het klopt dat mijn verwachtingen (helaas) erg hoog zijn door alles wat ik over het album heb gelezen (progressiever, meer mannelijke zang, maar liefst 75 minuten lang), maar door de afwezigheid van Tarja worden mijn verwachtingen nog een beetje omlaag gedrukt. Anders kon voor mij deze cd alleen maar tegenvallen, denk ik

De eerst stem voor het nieuwe Nightwish-album is al binnen zo te zien.
Ik heb zo mijn bedenkingen of het al helemaal te beluisteren is, maar goed.
Ik hoop toch zeker dat dit nieuwe album in waardering omhoog gaat, want na jaren wachten op de opvolger van ´Once´ hoop ik toch op enigzins succes te rekenen van een band die toch heel wat in z´n mars heeft, maar helaas naar mijn mening jaren geleden een niet al te slimme beslissing heeft genomen.
Tot wat ik tot nu toe gehoord heb was zeker o.k., en eigenlijk verwacht ik er best veel van, maar of het ´Once´ overstijgt,....ik weet het niet.
Toch mag deze niet ontbreken in mijn collectie.

avatar van Hans Brouwer
SoundWave schreef:
Soundwave, ik denk dat je het antwoord op je vraag zelf eigenlijk wel weet . Ik verwacht niet dat "Dark Passion Play (2007)" kwalitatief gezien "Once" naar de kroon zal steken . Dat neemt niet weg dat ik ook vol verwachting uit zie naar het moment dat ik kennis kan maken met het nieuwe album van Nightwish .

avatar van Phoebe318
Ik kan echt niet wachten op het album!
Ben er benieuwd naar maar ben bang dat het erg tegenvalt.
Eva en Amaranth bevallen mij super, dus verwacht de anderen ook wel.

avatar van horned_reaper
ik heb nu net het hele album binnen, dus ga hem straks even flink luisteren
ik heb de nieuwe zangeres nog nooit gehoord... dus ik ben erg benieuwd

avatar van horned_reaper
ik heb nu het eerste nummer gehoord (van een kwartier dus)
en ik weet niet echt direct een conclusie te trekken... slecht is het in ieder geval ZEKER niet, maar of ik het een meesterwerkje moet noemen weet ik ook niet.
in eerste instantie klinkt het soms een beetje over de top... dat was het enige negatieve wat me opviel eigenlijk.
verder ben ik totaal niet ontevreden met de nieuwe stem van nightwish... haar stem is wat lichter en frisser...ik weet alleen niet of dit nou ten koste gaat van de warmte in de nummers of niet.
wat me verder DUIDELIJK is opgevallen is dat nightwish een iets meer andere richting in slaat....(voor wat ik tot nu toe heb gehoord dan) ik heb het idee dat hun stijl de gothic zeide voorgoed verlaat en overstapt naar een genre die meer bij een band als Blind Guardian past.
erg celtisch en op sommige momenten heb ik het gevoel alsof ik een actie scene van Lord of the Rings voorbij hoor komen.

desalniettemin ga ik vrolijk verder luisteren naar de rest van het album en horen jullie dan wel mijn mening over het hele album

freitzen schreef:

dan kan ik je alvast verklappen dat de rest je waarschijnlijk zeeeer erg zal gaan vermaken
want is Eva samen met Meadows of heaven is het enige rustige nummer op de CD

horned_reaper schreef:

want is Eva samen met Meadows of heaven is het enige rustige nummer op de CD

(Maar eh, waar kan je hem dan al helemaal horen?)

avatar van horned_reaper
BAH, wat een gruwelijk goed album is dit
ik heb nu alles geluisterd en ben al direct aan een paar nummers verslaafd.
waar ik bij het eerste nummer nog de tekst "over de top" gebruikte is volledig overwoekerd door een heerlijk fris en nieuw album dat helemaal niet over de top is.
sterker nog, dit is een juweeltje en ik kan met een gerust hart zeggen dat ik dit album beter vind dan Once.
wat mij dus erg verbaasd heeft, aangezien ik dacht dat niks Tarja kon vervangen.
maar behalve dat ik in het begin wel even moest wennen moet ik zeggen dat de nieuwe zangeres een prachtige eigen sound heeft, sterker nog, haar zang veranderd de complete nummers totaal van een toch erg stevig en ruig album tot ook wel een door mainstream te accepteren album.
hun nieuwe clip "Amaranth" laat dat mooi horen (tevens op de volgende link te beluisteren, http://stage6.divx.com/user/extremecremig/video/1516272/Nightwish---Amaranth).

verder is dit een album was ALLES in zit....
Master Passion Greed is bijvoorbeeld weer 1 van de ruigste nummers die ik ooit van nightwish gehoord heb.
maar er zitten ook ballads in dit album zoals Eva en Meadows of heaven.
wat mij ook erg verbaasde was het prachtige acoustische nummer genaamd "The islander"

aangezien ik niks anders kan dan diep door het stof gaan voor dit album verdienen ze bij mij zeker een 4,5*
maar aangezien ik zo vrezelijk verbaast ben door het fijt dat deze comback beter is dan al hun vorige albums geef ik dit album toch 5*

en dat hebben ze meer dan dik verdient.

freitzen schreef:

(Maar eh, waar kan je hem dan al helemaal horen?)

met de volgende link kan je de torrent binnen halen voor het volledige album.

veel plezier ermee

De eerste clip van DPP, Amaranth, heeft door Anette toch wel een heel andere uitstraling dan het oude Nightwish, maar niet dat dat slecht is. Het lijkt me allemaal wel wat meer mainstream en hier en daar mochten de special effects misschien wat beter gemaakt worden (vergelijk het vuur maar eens met dat in de clip van Good Enough van Evanescence), maar daar van af gezien een leuke clip.

avatar van horned_reaper
hoe vaker ik dit album nu luister, hoe mooier ik het ga vinden *O*

sterker nog... het album staat nu in mijn top 10 en heeft daarmee het album TIME van ELO eruit gestoten :D

avatar van horned_reaper
nogsteeds geen nieuwe stemmen ? :S waar wacht iedereen op ?

avatar van freitzen
Tja, ik denk dat ik toch nog 'even' wacht totdat hij echt op cd uitkomt. Dus mét boekje en mét gegarandeerd goede kwaliteit. Ik kan me nog wel even bedwingen, ben nu ook genoeg andere muziek aan het ontdekken.

Heb tot nu toe deze gehoord:

Amaranth: leuk singletje, veel commerciëler dan de rest vind ik.

Master Passion Greed: muziek is goed, maar zoals gewoonlijk heb ik het niet op mannelijke vocalen in dit genre - hoe graag anderen ook die afwisseling hebben. Niets voor mij dus.

Eva
: rustig nummertje, leuke afwisseling.

Whoever Brings The Night: leuk gesleuteld aan de stem van Anette, maar geen geweldig chorus.

7 Days To The Wolves: vind hier niet zo veel aan. Er zit een aardig tempo in, maar dan vertraagt het plots wat in het chorus.

Beter dan Once zal DPP in ieder geval niet worden, aangezien ik daarop zowat ieder nummer wel goed vond.

Bye bye beautiful
Amaranth
last of the wilds
The poet and the pendulum

dat vind ik de 4 beste nummers van het album zonder twijvel

0,5
Eindelijk, het is zover.. De Nieuwe Nightwish, met nieuwe zangeres.

Aangezien ik de afgelopen jaren geteerd heb op het meesterwerk "Once", zoals zoveel andere NW-fans met mij, heb ik hier zeer naar uitgekeken. Uiteraard verwachtte ik niet zoveel meer toen Tarja Turunen de deur gewezen werd en men op zoek ging naar een vervangster. Het is dan ook moeilijk het album te beoordelen los van de nieuwe zangeres. Toch wil ik een poging doen.

Dark Passion Play doet mij op het eerste gehoor denken aan het eten van een net niet geslaagde cheesecake. Een vreemde vergelijking misschien, maar mijn lievelings-cheesecake wordt gemaakt volgens een beproefd recept en is derhalve niet te vervangen, en niet te eten als er ook maar een enkel ingredientje aan ontbreekt... "Once" is gemaakt volgens een dergelijk recept, en het is duidelijk dat NW heeft geprobeerd dit zoveel mogelijk intact te laten. Wel, de bodem en de cheese zijn wellicht in orde, maar wat eraan ontbreekt is het schijfje citroen dat het geheel afmaakt en van smaak voorziet. Helaas, er is niet aan te ontkomen, dit heeft behalve met de composities, waarin "Amaranth" bv dezelfde opbouw en structuur heeft als "Nemo" en "The Poet en The Pendulum" duidelijk bedoeld is om "Ghost Love Score" te overtreffen, zeker te maken met de vocalen van Annette, die van alles is, maar geen mezzo-sopraan en ZEKER geen Tarja. Haar stem verandert de, naar mijn mening toch al ietwat pathetische teksten, in een geheel dat aandoet als gothicmetal-parodie. Wellicht dat Tarja er een draai aan had weten te geven waardoor NW ermee weg was gekomen.

Nu de verzachtende factor: ik heb DPP pas sinds vandaag op de MP3-speler dus wellicht dat het geheel nog moet wennen. Mijn definitieve mening & stem zal ik pas na minimaal twee weken toevoegen.

Maartje Bronkhorst

Ik ben vooralsnog alleen leaks tegen gekomen met fuckin voiceovers. Dasar irriteer ik me al zo aan dat ik uberhaupt niet van het album kan genieten. De link in deze topic werkt trouwens niet (meer).

M.Bronkhorst schreef:
Eindelijk, het is zover.. De Nieuwe Nightwish, met nieuwe zangeres.

Maartje Bronkhorst

Wat een geweldig verhaal van Maartje.
Ik vind dit een geweldige recencie, maar aan de andere kant ook wel een recencie die mij een beetje afschrikt.
Heb ik net kaartjes voor het aankomende Nightwish-concert besteld 21 Maart 2008, dan hoop ik natuurlijk niet teleurgesteld te worden, en hopelijk, en ik kijk er echt naar uit, geeft dit nieuwe album mij net zoveel muzikale energie als wat ik op "Once" beleef.
Maar ik ben realistisch, dit is maar moelijk te overtreffen.
Metname de DVD´s van Nightwish hebben mij er toe bewogen deze band absoluut live te moeten gaan zien, een echte sensatie.
Hopelijk weet zangeres Anette dezelfde sfeer te creëren met Nightwish als Tarja dat deed.
Hopelijk word ik niet teleurgesteld, zowel met deze nieuwe cd als het concert in de HMH.
Toch heb ik er tot nu toe nog er veel zin an.