Nightwish - Dark Passion Play (2007)

Finland
Metal / Rock
Label: Universal

1. The Poet and the Pendulum (13:53)
  2. Bye Bye Beautiful (4:14)
  3. Amaranth (3:54)
  4. Cadence of Her Last Breath (4:14)
  5. Master Passion Greed (6:02)
  6. Eva (4:24)
  7. Sahara (4:25)
  8. Whoever Brings the Night (5:47)
  9. For the Heart I Once Had (3:55)
  10. The Islander (5:05)

met Troy Donockley

11. Last of the Wilds (5:40)

met Troy Donockley

12. 7 Days to the Wolves (7:03)
  13. Meadows of Heaven (7:10)

met Troy Donockley

14. The Escapist * (4:57)
  15. Reach [Amaranth Demo Version] * (3:57)
  16. Eva [Orchestral Version] * (4:28)
  17. While Your Lips Are Still Red (Theme from the Movie "Lieksa!") * (4:19)
  18. Amaranth [Orchestral Version] * (3:51)
  19. Eva [Demo Version] * (4:15)
totale tijdsduur: 1:15:46 (1:41:33)
Hans Brouwer schreef:
Ik kan Ayreonfreak alleen maar gelijk geven. Als U de knop weet om te zetten en "Dark Passion Play (2007)" niet gaat vergelijken met het eerdere werk van Nightwish, met Tarja, zult U aan "Dark Passion Play (2007)" alleen maar heel veel luisterplezier beleven. Ik heb "Dark Passion Play (2007)" nu een aantal keren beluisterd en ik moet zeggen dat dit album mij meer en meer gaat bevallen. Ik geef met volle overtuiging 4,5****

Oei, ik zie dat je je stem een heel punt verlaagd hebt. Toch niet zo overtuigd dus?

Nightwish heeft met dit nieuwe album hoge ogen gescoord in de album-charts in div landen, een aantal landen zoals Finland, en Duitsland de nr 1 positie. In Nederland kwam het op de 5e plaats.
Niet echt slecht dus, en eigenlijk zelfs boven mijn verwachting in.
Maar blijkbaar wil het hier op MuMe nog niet zo warm lopen voor dit album.
Het vorige album "Once" heeft heel wat meer stemmen gekregen.
Zijn er met de komst van de nieuwe zangeres nou echt zoveel oude Nightwish-fans afgehaakt hier op MuMe?

avatar van horned_reaper
SoundWave schreef:
Niet echt slecht dus, en eigenlijk zelfs boven mijn verwachting in.
Maar blijkbaar wil het hier op MuMe nog niet zo warm lopen voor dit album.
Het vorige album "Once" heeft heel wat meer stemmen gekregen.

# 1 Germany
# 50 Poland
# 62 Ireland
# 84 USA

om precies te zijn

en jah helaas zijn er echt heel veel fans afgehaakt.
wat ik niet echt begrijp, je zou de nieuwe nightwish ook gewoon als een compleet nieuwe band moeten zien die nu hun eerste album uitbrengen

rico-bballer
Ik vind die nieuwe single maar niks het klinkt veel te zoet.

avatar van Ronald Vermeij
Ik ben vooral gecharmeerd van de 2e cd van de ltd. edition!

Ik geef openlijk toe dat ik geen fan ben van Anette maar wat de jongens weer uit hun instrumenten toeveren, is fenomenaal!!

avatar van gondwa
Slechte clip zeg,

is het de bedoeling dat ze mainstream gaan?

gondwa schreef:
Slechte clip zeg,

is het de bedoeling dat ze mainstream gaan?

Mainstream?
Dit hoop ik absoluut niet.
In ieder geval, dit album is sowiezo geen mainstream.
Laat ze gewoon lekker hun ding doen, dit album is gewoon top en hoort toch zeker niet bij het mainstream gebeuren thuis.
Dit is gewoon Nightwish, alleen met een nieuwe zangeres, en wat mij betreft een foute 2e single keuze, en helaas voegt de clip ook niet veel origineels toe.
Maar dit zegt voor de rest niet veel over het album zelf, dat verre van mainstream is.

avatar van freitzen
Nou ja, zo komt hij hopelijk op TMF he...

Wat ik al eerder zei: met deze singles doet Nightwish het tweeluik Nemo/Wish I Had An Angel nog even dunnetjes over.
Maar goed, hoewel ik ook niet te spreken ben over de clip (ze hadden toch maar EEN vrouw... enne... BELICHTING???) vind ik het dus een logische singlekeuze, en bovendien een beter nummer dan Amaranth. Die was écht een Nemo-aftreksel, terwijl deze nog wat andere dingen bevat dan zijn voorganger.

avatar van itbites
Ik vind dit een geweldige CD, met een sound zoals we die van Nightwish gewend zijn. In tegenstelling tot enkele berichten die ik hierboven heb gelezen, ben ik wel degelijk onder de indruk van Anette. Héél anders dan Tarja, maar technisch zeker indrukwekkend.

Heb hem al een tijdje maar deze week in de auto pas echt goed mijn oordeel vorm kunnen geven: 4,5*.

avatar van avdj
Hoge waarderingen hier zeg...
Een maat van me is een (ex-)fan en vind het niks aan.

0,5
Cheesecake zonder citroen... Zo omschreef ik een maand of twee geleden het nieuwe NW album, met zangeres Anette Olzon. Ik wilde nog wachten met stemmen, aangezien ik vind dat je een album een eerlijke kans moet geven, ook al vind je er op het eerste gehoor niet veel aan. Ik heb mijn best gedaan. Echt. Heb zelfs geprobeerd het geheel los van de stem van Anette te beoordelen, hoe moeilijk dat ook is.

Om mezelf te herhalen: Anette is geen Mezzo Sopraan, zoals Tarja. Dat zorgt ervoor dat het voor NW zo kenmerkende bombastische operagevoel helemaal verdwenen is...Ik vraag me serieus af hoe Anette het live gaat klaarspelen om Tarja's partijen te zingen. Lijkt me totaal onmogelijk..

Anette zal verder een beste meid zijn. Ze maakt in ieder geval een zeer vriendelijke, warme indruk. Helaas, ook deze goede eigenschap past mijns inziens niet bij de zangeres van NW. Tarja had de mysterieuze uitstraling van een koele ijsprinses, en dat arrogante maakt haar juist zo charismatisch. Anette heeft een te hoog "girl next door"-gehalte. En los van het feit dat Anette geen sopraan is, ben ik verder ook geen fan van haar stem. Hier en daar heb ik zelfs het idee dat ik die lelijke griet van de Spice Girls hoor krijsen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Al met al bekruipt me voortdurend het gevoel dat Anette spontaan kan uitbarsten in de polka, een woeste klompendans of de Finse polonaise. Daar is Anette overigens niet alleen verantwoordelijk voor. De composities en teksten zijn ook niet meer wat zij geweest zijn. Amaranth is een mislukte kopie van Nemo, The Poet & The Pendulum is bedoeld om het prachtige Ghost Love Score te overtreffen, maar faalt jammerlijk. De folkdeuntjes hoeven wat mij betreft ook niet. De teksten op DPP zijn directer, dwz minder metaforisch, en dus minder sprookjesachtig. Zou Tuomas toch stiekem zijn inspiratiebron missen zonder Tarja? Al met al blijf ik me ergeren wanneer ik DPP beluister. En ik hoop dat NW overweegt toch weer een echte sopraan in huis te halen, een ware diva, en geen kwelend boerinnetje zoals Anette. Hup, jongens, zoeken in de Finse conservatoria!

Inmiddels heb ik ook Tarja's solo-album, My Winter Storm, in huis. Dit album vind ik een stuk beter beluisterbaar dan DPP. In ieder geval bevat Tarja's album nummers die ik graag meerdere keren beluister, en die blijven hangen. Hoewel het metalgehalte op haar album laag is, heeft zij de mystiek van NW onherroepelijk met zich meegenomen toen ze aan de kant gezet werd.

Tot slot wil ik jullie dringend wijzen op de band Visions of Atlantis, waar ik zojuist commentaar achtergelaten heb (bij album Trinity).

Maartje Bronkhorst, Amsterdam

Jammer...
Uiteraard heb je het volste recht om 0.5 ster te geven, maar betekent dat echt dat je liever naar Frans Bauer luistert dan naar dit album? Ik zou nog eens nadenken of je er niet tenminste 1* van kan maken (misschien voor het instrumentale nummer), zodat Frans en Anette nog tenminste op dezelfde hoogte staan.

En verder kan ik mij wél voorstellen dat Anette de Tarja-partijen gaat zingen. Het zal inderdaad wat anders (lees: slechter) klinken dan onder Tarja, maar er zijn in ieder geval enkele Once-nummers zijn die niet verkeerd zijn voor Anette (Dark Chest of Wonders, Wish I Had an Angel, The Siren...). En ook sommige ballads lijken mij best voor haar te doen.

0,5
Nou, Freitzen, om eerlijk te zijn luister ik nooit naar Frans Bauer, of het moet noodgedwongen zijn. Bijvoorbeeld wanneer Frans op tv verschijnt en ik mijn afstandsbediening per ongeluk kwijt ben. Ook ben ik niet meer van plan naar DPP te luisteren. Geloof me, ik heb het vaak genoeg geprobeerd, maar mijn irritatie neemt alleen maar toe. Overigens kan ik me niet herinneren op Frans gestemd te hebben, dat lijkt me al teveel eer voor onze Volkse Vriend.. Ik zal me toentertijd waarschijnlijk erg verveeld moeten hebben. Kun je even vermelden waarop ik precies heb gestemd?

Groet,
Maartje

0,5
Oh, ps, ik vind het instrumentale nummer ook een verschrikking.

Nou nou, je gaat er nog al met de botte bijl tegen aan.
Je goed recht overigens, en ook ik was meer fan van Nightwish met Tarja dan met Anette, maar ondanks dit vind ik het wel één van de beste albums van het jaar.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat je dit zo´n walgelijk album vind.
Alleen al de prachtige muziekpartijen.
Maar iedereen zijn of haar eigen mening.

*Laura*
Zo teleurstellend. Ik snap best dat je niet zomaar een tweede Tarja vindt, of dat je niet zomaar een Tarja-kopie wil, maar er is toch wel een enorm klasseverschil tussen Tarja en Anette.
Zoals ik al zei, ik verwachtte niet dat Nightwish een "voice-double" van Tarja zou zoeken, maar het is nu eenmaal een feit dat een klassiek geschoolde stem veel mooier past bij deze muziek. Veel van de oude nummers zullen echt wel volkomen gebanaliseerd worden wanneer Anette ze inzingt.
Zonde voor de schitterende muzikanten, al vind ik dat ook zij niet helemaal tot hun recht komen op dit album.
Ik ga het nog even laten rijpen, maar vrees dat ik geen hoge score zal kunnen toekennen.

SoundWave schreef:
Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat je dit zo´n walgelijk album vind.
Alleen al de prachtige muziekpartijen.
Maar iedereen zijn of haar eigen mening.

Soundwave,

Zoals ik al schreef, ben ik niet kapot van de composities, die m.i. weinig pakkend zijn, maar vooral onnodig gecompliceerd. Niks blijft op een positieve manier hangen. Ik had zo gehoopt dat ik blij zou zijn met het nieuwe album en met de nieuwe zangeres. Geloof me dat ik vreselijk baal gedwongen te zijn tot het schrijven van zo'n negatieve recensie. Maar ik kan niet geloven dat er fans zijn die NW nog net zo goed vinden als vroeger. Misschien kunnen sommige fans de waarheid (nog) niet aan. Overigens kan ik me ook vinden in wat Laura zojuist schrijft, ook ik vrees dat Anettes stemgeluid ervoor zal zorgen dat het oudere repertoire volkomen banaal klinkt.

En Soundwave, om te laten zien dat ik best positief kan zijn...Heb je mijn stukje bij Trinity van Visions of Atlantis al gelezen?

Ja zeker ik heb het stukje bij Trinity van Visions of Atlantis gelezen.
Mooie recensie overigens.
Ik heb over deze band trouwens eens een stukje gelezen in de Aardschok, ongeveer een half jaar geleden, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar deze band en metname dit album.
Maar nog even terug komen op Nightwish,....ik vind dat je gedeeltelijk gelijk hebt.
Ook ik vond Nightwish met Tarja ook beter dan zonder.
En albums als "Oceanborn" en "Once" daar kan "DPP" nog niet aan tippen, maar toch vind ik dat dit album waanzinnig goed in elkaar zit.
Alleen al de geweldige opener ' The poet and the pendulum' wat een geluidsexplosie, echt meesterlijk.
Ik vind dit zelfs ' Ghost Love Score' overtreffend, sterker nog het overschaduwd dat nummer zelfs, inplaats dat het faalt, hoewel ik Ghost Love Score toch ook erg goed vind.
Dus wat dat betreft vind ik het album zeker niet tegenvallen.
Hoe het live gaat klinken zal ik 21 Maart zelf mee gaan maken in de HMH. Al moet ik eerlijk bekennen Nightwish liever met Tarja live gezien zou hebben. Toch kijk ik nu al uit naar dit concert.

avatar van freitzen
Je schijnt dit album wel te kennen...

Staat zelfs een stukje bij. Over bierbuikdragende stamgasten en zo
Maar goed, deze gaf je dus een hele ster! Hoger dan Anette dus

0,5
Tja, Soundwave, niets is zo subjectief als smaak. Maar ook jij vraagt je heus wel af hoe songs als "The Poet and The Pendulum" zouden klinken als deze ingezongen zouden zijn door een geschoolde sopraan. Anettes geluid "matcht" bv totaal niet met de koren, die daardoor nogal gekunsteld klinken. En nogmaals, ik vind de composities nogal rommelig en vaak onsamenhangend, dat geldt ook voor dit nummer. En ja, ik ben erg kritisch. Als 99 procent van een nummer erg goed is, maar 1 procent niet, dan blijf ik me kapot ergeren aan die ene procent. En uiteindelijk hoor ik alleen nog maar die ene procent...Een verkeerd gekozen woord in een tekst kan wat mij betreft al genoeg zijn om een verder prima song te verknallen. En bij NW is er momenteel wel meer mis dan dat. Maar ik ben blij dat er mensen zijn die nog plezier beleven aan deze band, hoor. Ik hoop maar dat Tarja Turunen en Melissa Ferlaak (die ex-zangeres van VoA dus) een mooie toekomst met nieuwe bands voor zich hebben. En wat mij betreft krabben de heren Nightwish zich nog eens goed achter de oren en heroverwegen ze de huidige line up.

freitzen schreef:
Je schijnt dit album wel te kennen...

Staat zelfs een stukje bij. Over bierbuikdragende stamgasten en zo
Maar goed, deze gaf je dus een hele ster! Hoger dan Anette dus

Oh ja, dat was echt een melig stukje, al zeg ik het zelf. Ik heb mijn stem daar aangepast, hoor, Freitzen! Bedankt dat je mij erop wees!

avatar van Hans Brouwer
freitzen schreef:

Niet meer zo overtuigd als een maand geleden. Maar om nu 1* te geven of zo gaat me te ver. Want zo slecht is "Dark Passion Play (2007)" nou toch ook weer niet .

0,5
He Hans! Da's lang geleden! Hier verschillen wij (voor het eerst) van mening... NW heeft een mooie toekomst achter zich....

avatar van Hans Brouwer
M.Bronkhorst schreef:
He Hans! Da's lang geleden!
Hallo Maartje, dat is zeker lang geleden . En dan te bedenken dat ik twee keer per dag je huis vanuit de trein bijna kan zien .

Wat betreft "Dark Passion Play (2007)": nadat je me vorig jaar de liefde voor de muziek van Nightwish hebt bijgebracht was ik natuurlijk ook zeer benieuwd naar dit nieuwe album "Dark Passion Play (2007)". De verwachting mijnerzijds was zeer hoog gespannen. Toen ik 'm uiteindelijk voor het eerst beluisterde was ik redelijk enthousiast. Maar na een paar keer luisteren had ik het wel gehoord. "Dark Passion Play (2007)" is zeker geen album die ik dagelijks op m'n mp3 speler beluister als ik in de trein zit naar Schiphol .

Je waardering van 0,5* begrijp ik echter niet zo goed . Dat je een album van Coldplay met 0,5* beloond, daar kan ik wat bij voorstellen. Dat je Frans Bauer niet ziet zitten daar kan ik ook nog wel inkomen . Dat je "Dark Passion Play (2007)" ook slechts met 0,5 sterren beloond, dat had ik niet van je verwacht. Ik vind "Dark Passion Play (2007)" zeker geen topalbum maar tussen 0,5* en 5,0***** zit heel veel ruimte. Ik persoonlijk heb 'm beloond met 3,5***. Maar inderdaad, het is geen album die ik dagelijks wil beluisteren. En dat is met het album "Once" wel anders, daar kan je me bij wijze van spreke 's nachts voor laten opblijven .

Hartelijke groet , Hans

avatar van Darkzone
Wat een afgrijselijk album, en dat komt voor 100% door Annet. De combi van haar stem met de bombastische muziek van Nightwish klopt gewoon niet.
Zou de instrumentale versie als 2e cd een hint zijn, een openlijk sollicitatie voor een échte nieuwe zangeres die wél kan wedijveren met Tarja (schitterend nieuw solo album)?

Zonder de 2e cd zou ik dit album 1 ster geven, maar krijgt toch nog 2,5 ster vanwege de instrumentale versie.

avatar van Ploppesteksel
1,0
The Poet and the Pendulum is een magistraal meesterwerk.
De rest komt nog niet aan de knieën van dat nummer. Jammer, maar toch nog vrij behoorlijk.

Hey Hans!

Eindelijk weer even tijd voor MM. Ik voel me geroepen aan je uit te leggen waarom ik een halve ster geef. NW had m.i. beter moeten weten. Ze hebben teveel ervaring en teveel bereikt om met een album als DPP op de proppen te komen. Was het een nieuwe band geweest, zonder geweldige reputatie, dan had ik misschien 1 of 2 sterren uitgedeeld. Ik kom trouwens net thuis na een concert van Tarja Turunen in de Melkweg. Ik zal hier later iets over schrijven bij Tarja zelf, om hier niet teveel af te dwalen. Een klein tipje van de sluier wil ik wel oplichten: het was fe-no-me-naal!

Tot later,
Grtz Maartje

ps ik woon daar niet meer, woon samen met Ot

avatar van xTheTalentedOne
Dit is een rampzalig slecht album. Ik vond zelfs het album van Britney Spears beter. Na het luisteren van het nummer 'E'va' wou ik Anette nog wel een serieuze kans geven, maar al bij het horen van het eerste nummer ben ik afgehaakt . Ik geef toe dat ik Anette niet geweldig vind, maar zelfs het muzikale tweede album waar ik naar geluisterd heb, was echt helemaal niks. Het nummer Erämaan Viimeinen (Last Of The Wilds) is trouwens wel goed, is er ook nog waat positiefs aan . Maar Tuomas en de band moesten zich schamen

avatar van Sir Spamalot
Britney Spears beter dan deze van Nightwish?
Ai Ai.

Geef dit een kans, want Tarja is weg en iedereen moet er maar leren mee leven: het is een nieuwe stap in hun wandeling door het muzikale leven!

avatar van E.Ciftci
Ik wilde het album 3,5 sterren geven maar heb het uiteindelijk 4 sterren gegeven.

De eerste keer dat ik het hoorde bleef ik steeds opzoek gaan naar de hoge noten die Tarja zingt. Die zitten er helaas niet meer in. Maar Anette is volgens mij wel een completere zangeres. Ik vind vooral The Poet and the Pendulum en Bye Bye Beautiful heel mooi.

Gun de nieuwe Nightwish wat tijd, i'll grow an you. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Ik denk dat de mening van menig fan (in Nederland) ook zal afhangen van het concert eind maart. Maar mijn zegen heeft Anette sowieso. Genoeg Tarja gehad en elke band in het genre heeft al een hoogzingende zangeres ( no offence Floor Jansen en Simone Simmons) en verandering is goed.