Dee Gees - Hail Satin (2021)

Label: RCA

1. You Should Be Dancing (3:52)
  2. Night Fever (3:33)
  3. Tragedy (4:47)
  4. Shadow Dancing (4:15)
  5. More Than a Woman (3:08)
  6. Making a Fire [Live] (4:12)
  7. Shame Shame [Live] (4:02)
  8. Waiting on a War [Live] (4:04)
  9. No Son of Mine [Live] (3:25)
  10. Cloudspotter [Live] (3:43)
avatar van Dirruk
Opvallend weinig belangstelling hier . Nou dan open ik bij deze de discussie....

avatar van gaucho
Ok, ik haak aan. Het slaat nergens op, lijkt me: een vijftal covers van Bee Gees-songs op de ene plaatkant en live-uitvoeringen van hun laatste album op kant 2. Lijkt me een moeizaam huwelijk. Maar het moet gezegd: als fan van de Bee Gees - met de Foo Fighters heb ik niet zoveel - vind ik de eerste cover, van You should be dancing, redelijk geslaagd, inclusief de falsetto's van Grohl zelf en de ritme- en percussietrack. Al heb ik het idee dat ze ook niet veel toevoegen aan de originelen. De band is kennelijk in het stadium aanbeland dat ze lekker doen wat ze zelf willen en zo te zien en te horen hebben ze er plezier in. More power to them. Maar kopen zal ik dit album waarschijnlijk niet.

Ik vraag me nog wel één ding af: zouden ze dat iconische logo nou zomaar mogen gebruiken? Al zijn er vermoedelijk wel rechten voor betaald...

Misschien slaat het nergens op, maar ik zit toch met een dikke grijns de plaat te beluisteren. De nummers klinken gewoon top en kunnen zich meten met het origineel. Mooie gimmick tijdens RSD.

avatar van CWTAB
De covers zijn dik in orde, lekker campy maar toch sterk gebracht (die subtiele rif bij het begin van Night Fever) de live nummers echter tonen nogmaals aan dat de laatste foo plaat toch wel heel zwak is...

Blij dat ik toch een exemplaar heb kunnen meepakken, de plaat circuleert nu online vanaf 100 euro krankzinnig..

avatar van Pinsnider
Jaaaaaa, hier word ik heel erg blij van!!!
Inderdaad zeer strak gebracht, maar vooral ook hoorbaar met liefde en respect. Mooi man!!
En nu nog een EP met Rick Astley covers!!!!

avatar van Lambchop
Haha waarom

avatar van musician
Zou Dave Grohl dit altijd al een keer hebben willen doen?
Het zal de oude Barry Gibb goed doen, de Foo Fighters die je coveren een eer en een erkenning tegelijkertijd.

Grohl had Barry mogen vragen voor extra vocalen, had ook mooi geweest.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Hoe is dit een regulier album?

avatar van De buurman
musician schreef:
Zou Dave Grohl dit altijd al een keer hebben willen doen?

Grohl had Barry mogen vragen voor extra vocalen, had ook mooi geweest.

Zou hij echt zitten te wachten op erkenning door Dave Grohl? Die man is fan van iedereen volgens mij.

avatar van gaucho
De buurman schreef:

Lijkt mij ook sterk. De Bee Gees staan wat bekendheid en wereldwijde plaatverkoop wel een paar treetjes hoger dan de Foo Fighters. Aan de andere kant zijn de Bee Gees, ondanks hun lange carrière en fabelachtige verkoopcijfers, altijd een beetje onderschat gebleven, vind ik. Misschien dat dit album een herwaardering kan inluiden. Al is het dan wel weer jammer dat juist die disconummers weer (over-)belicht worden, terwijl die per saldo maar een klein deel van hun totale oeuvre vormen.

avatar van Jonestown
Als het een onbeduidende band was die Bee Gee nummers ging coveren, dan lag niemand daar wakker van, maar nu de Foo Fighters dat doen, dan is dat opeens bijna trending ... Natuurlijk gaat er niks boven de zinderende originele versies van de Gibbs, zeker ook in de tijdsgeest waarin die nummers voor het eerst werden gedraaid en verschenen. En moet dit album gewoon gezien worden als een grappig novelty-gebeuren en hangt Grohl hier gewoon de schaamteloze fanboy uit, die weer even 1978 aan het spelen is. Op de b-kant live uitvoeringen van enkele nummers van het laatste album en geheel in de geest van deze tijd waarschijnlijk ook zonder publiek. Het album was één van de grote titels van de tweede Record Store Day drop, maar het pakte even anders uit: op veel plekken was het album of veel te weinig of gewoon helemaal niet geleverd en was het een kwestie van geluk voor degenen die het vinyl hebben gescoord. Die belabberde beschikbaarheid heeft meteen zijn gevolgen: voor werkelijk onwerkelijke achterlijke prijzen wordt Hail Satin op sites als Discogs aangeboden. En dan zul je zien dat zo rond de feestdagen er weer volop geleverd wordt ... In elk geval als stream ook al te beluisteren, maar dat vinyl blijft toch leuker dan dat jengelende gestream.

Als grapje is dit toch wel lekker.

avatar van james_cameron
Grappig tussendoortje van Foo Fighters, met vijf Bee Gees-covers en vijf live-tracks. De covers zijn niet slecht uitgevoerd maar blijven heel dicht bij de originele versies, waardoor je al snel begint te denken waarom men de moeite genomen heeft dit op te nemen. De originele versies blijven tenslotte superieur. En Dave Grohl komt een heel stuk qua bereik maar hij is gewoonweg geen Gibb. De live-tracks zijn daarnaast wel oké maar ook niet heel bijzonder.

OOOOO
Stukken beter dan wat ze als 'foo fighters' doen!