The War on Drugs - I Don't Live Here Anymore (2021)

Label: Atlantic

1. Living Proof (4:53)
  2. Harmonia's Dream (6:26)
  3. Change (6:04)
  4. I Don't Wanna Wait (5:13)
  5. Victim (6:00)
  6. I Don't Live Here Anymore (5:27)
  7. Old Skin (4:52)
  8. Wasted (4:10)
  9. Rings Around My Father's Eyes (4:17)
  10. Occasional Rain (4:54)
avatar van Alicia
vinylbeleving schreef:

Vre-se-lijk wat mij betreft. Saai, voorspelbare en pathetische vinex rock, gezongen door een man die gronisch verkouden klinkt. Vind de hele top 5 trouwens voorspelbaar. Enige lichtpuntje is dat Bony Man op 5 staat (fantastische plaat!) maargoed, The War On Drugs dus, Ik snap totaal niet wat anderen nou in deze band horen en vind ze eigenlijk per album saaier worden. De meeste stemmen gelden natuurlijk, maar het geeft misschien wel het stemgedrag van de gemiddelde musicmeter gebruiker weer.

Ik vind Bony Man ook heel mooi, hoor.

Diemen-Zuidrock

avatar van Rudi S
AOTY, daar hoort champagne bij

avatar van johan de witt
I Don't Wanna Wait

johan de witt schreef:
I Don't Wanna Wait

Ok, start 'm op zou ik zeggen

avatar van Erikpol
Nou ja prima album maar het beste van 2021? Zegt dat iets over het muziekjaar?

avatar van luigifort
Ik denk dat zelden een obscure artiest zal winnen. TWoD is toch wel een grote naam en een allemansvriendje...

Erikpol schreef:
Nou ja prima album maar het beste van 2021? Zegt dat iets over het muziekjaar?

Het zegt dat hier nog niet iedereen door corona de smaak verloren heeft

avatar van OOOOO
vinylbeleving schreef:

Kan het niet beter verwoorden. Maar goed de nummer 1 van het jaar is nooit wat spannends. Wat dat betreft lijjkt Mume wel een afspiegeling van de maatschappij

avatar van luigifort
Ik wilde juist ontsnappen aan de maatschappij door hier te komen...

De gunfactor, de sympathie meter en de fan basis ( Radiohead, , The war on drugs, Neil Young om maar eens wat voorbeelden te noemen ) spelen hier net als overal een grote rol. Dat is van alle tijden en heb ook niet de illusie dat ik daar zelf aan kan ontsnappen. De tendens dat er steeds meer en sneller en alleen na het beluisteren via streamingsdiensten een oordeel wordt geveld stemt mij niet gelukkig, maar ook daarvoor geldt je leest het en het waait van zelf over. De smaak van de het overgrote deel van Musicmeter is zeker niet de mijne, ik ga toch veel meer af op de mooie recensies van Erwinz, Lura, tips van muziekvrienden, liefde op het eerste gezicht via concerten of de bron der toeval. Maggie May is zo'n nummer waar ik qua sfeer en stem meteen dolverliefd op was, voor het eerst gehoord op een transsister radiootje bij een jeugdvriendin, een radio die letterlijk en figuurlijk kraakte en elke moment zijn laatste klank kon uitstoten.

avatar van philtuper
Een behoorlijke armoede dat dit (in mijn ogen) matige album van The War On Drugs hier op MuMe tot de nummer 1 spot reikt. Maar het is de keus van de massa en die bepaalt.

Massa is kassa

philtuper schreef:
Maar het is de keus van de massa en die bepaalt.

Felipe?

avatar van philtuper
west schreef:

Felipe?
Felipe heeft waarschijnlijk wel voor deze gekozen, chauvinist die hij is.

philtuper schreef:
Felipe heeft waarschijnlijk wel voor deze gekozen, chauvinist die hij is.

Eigenlijk had zij Marina Senna moeten heten.

avatar van brt
brt
Wat een onzin over massa en dat MuMe een afspiegeling van de maatschappij is qua muzieksmaak. In de Top 5 van meest beluisterde artiesten in Nederland op Spotify staan 4 NL rappers, begreep ik. Ik denk dat je met een vergrootglas moet zoeken naar alternatieve bands als TWOD.

En tuurlijk zijn er mensen die TWOD niet alternatief vinden, maar vergelijkbaar met mainstream NL is dat gewoon wel zo. Iets met Bacardi Lemon.

avatar van VDB79
brt schreef:

Het heeft te maken met het feit dat jonge mensen meer tijd hebben om Spotify te luisteren dan volwassenen. Als je de Spotify streams per leeftijdscategorie zou bekijken geeft het een veel realistischer beeld. MuMe is een site waar hoofdzakelijk blanke mannen van middelbare leeftijd zitten met een bovengemiddelde interesse in muziek, vaak rock georiënteerd. Voor deze doelgroep is TWOD gewoon mainstream.

avatar van luigifort
TWoD is id mainstreammuziek en daarom valt het bij veel meer mensen in de smaak dan minder mainstreammuziek...

avatar van johan de witt
Bijna alle muziek die populair is op MusicMeter is mainstreammuziek, kijk de Top 250 maar eens na

avatar van Rudi S
Tja, als iets succesvol wordt is het opeens niet meer zo goed, zie bv: U2, Roger Schmidt en The Simple Minds

avatar van luigifort
Altijd al geweten dat Roger muzikaal was...zit veel muziek in zijn ploegen

avatar van TEQUILA SUNRISE
Heeft Arne Slot ook een plaat gemaakt?
In dat geval wordt dat minimaal een 4 sterren album.

avatar van Minneapolis
Wat is mainstream nog tegenwoordig? Ik heb het zie niet allemaal gevraagd, maar o.b.v. een kleine rondvraag durf ik te gokken dat bijna niemand van mijn pakweg 40 collega's (oud en jong) TWOD kent.
Nou valt mij sowieso de passie voor muziek (genres in z'n algemeen) erg tegen, en dit betreft nog een creatief bedrijf.

avatar van Mjuman
Minneapolis schreef:
Nou valt mij sowieso de passie voor muziek (genres in z'n algemeen) erg tegen. En dit betreft nog een creatief bedrijf.

De term mainstream is in dit geval voor een tamelijk afgebakend populatie toegepast, in dit geval MuMe. Dus die huilebalkerij over mainstream is niet helemaal terecht en kenmerkend voor indiejannitis. Empirisch onderzoek mijnerzijds leerde me dat de GGD van MuMe aardig overeen kwam (wellicht nog steeds) met de lijsten van OOR - in de regel had ik daarvan zo'n 40%.

Voor mij is het ook een groot raadsel waarom dit soort conformistische muziek (net zoals ook The National) zo populair is bij Indiejannen - worden/blijven ze er rustig van, zoeken ze introversie, keren ze zich af van de controverse, willen ze - net als de hipjes in da 70s - zich begeven back to the garden?

Misschien is het met muziek wel net zo als met vakantie(bestemmingen)? De meeste mensen hebben totaal geen behoefte aan verrassing en wilde het liefste dat alles herkenbaar en behapbaar is

Heb geen behoefte om hier een waardering op te plakken - de wederhelft is al verontwaardigd als ik dit opzet, slaapliedjes, slappe hap en dan kan ik wel fluiten naar quality time

avatar van luigifort
Het is ontzettend makkelijke, fijn in het gehoor liggende muziek, zoals een beetje Bruce Springsteen en Dire Straits hebben die hele grote artiesten zijn geworden met een miljoenenpubliek. In hun hoogtijdagen waren het iconen. Maar het muzikale landschap is totaal veranderd sindsdien op verschillende manieren. Een band als deze zal nooit zo'n status als voorgenoemde artiesten krijgen. Voor de muziekminnende mensen zoals op MusicMeter en elders wel, maar het is niet meer te vergelijken met de 20ers en 30ers die in de jaren 80 en 90 tientallen miljoenen albums van die grote artiesten kochten.
En in de muziekniche van nu is een TWoD dan zeg maar de Dire Straits van toen (alhoewel lichtjaren beter natuurlijk ) en daarom staan de artiesten in de top 100 van MuMe die tussen pak 'm beet plek 50 tm 100 staan juist op die plek.

Mjuman schreef:

Nou, de indiejannen willen nog steeds wel diezelfde stekelige en puntige indie van toen en zelfs nu, maar worden ook ouder en soms wijzer En hebben dan af en toe, zeker na hun 40ste een soothing en comforting indie nodig door de opgedane troubles in hun soul van het leven en dan valt TWoD bv erg goed in de smaak

Nee, dat hadden we id al gezien bij je wederhelft. Heaven or Las Vegas en het wordt een saai nachtje, Garlands en de vonken vliegen er 's nachts vanaf

avatar van Minneapolis
Mjuman schreef:

Haha, daar verbaas ik me dan wel weer over. Ik wil nooit hetzelfde doen en zien. Zeker gezien de lijst aan ideeën, en de beperking aan geld en dagen. Maar ik denk dat je deze band dan ook meer moet plaatsten onder een dagje weg naar een vertrouwde uitvalsbasis dan die avontuurlijke vakantie. En het is niet zwart wit, want beiden zijn fijn.

avatar van Mjuman
luigifort schreef:

Geen idee wat er in jouw mind huist, maar als je 's nachts aan quality time denkt te moeten doen, moet je toch eens een ander ritme overwegen.

En getroubleerde zielen kunnen ook soelaas vinden in bijv Lady Blackbird - Black Acid Soul (2021) - MusicMeter.nl of rust in Thomas Feiner & Anywhen - The Opiates Revisited (2021) - MusicMeter.nl

Verder doe ik geen uitspraken over WoD en dat lijkt me op zich al duidelijk genoeg