The War on Drugs - I Don't Live Here Anymore (2021)

Label: Atlantic

1. Living Proof (4:53)
  2. Harmonia's Dream (6:26)
  3. Change (6:04)
  4. I Don't Wanna Wait (5:13)
  5. Victim (6:00)
  6. I Don't Live Here Anymore (5:27)
  7. Old Skin (4:52)
  8. Wasted (4:10)
  9. Rings Around My Father's Eyes (4:17)
  10. Occasional Rain (4:54)
Deze (bijna) bejaarde koopt nog dikwijls cd's.
Omdat ik de vorige werkjes van The War on Drugs ook in de kast heb staan, deze laatste direct aangeschaft.
Nu wil het geval dat mijn cd speler héél soms een cd niet pakt. En heel soms is dan met name zelden of nooit.
Maarrrrrrrrrr..................? Precies! I don't live here anymore wil niet in de Arcam leven en start niet op.
Dus de cd in de auto ( auto is óók al op leeftijd, want heeft nog een cd speler ).
Vervolgens vergeet je de cd uit de speler te halen en gaat deze iedere rit op repeat.

Ik moet bekennen dat ik moest wennen en ja, ook ik denk dat ik sneller werd gepakt door de voorgaande twee cd-tjes van de band. Maar na diverse autoritjes begint de muziek steeds meer te beklijven.
De stem blijft geweldig, de muziek is ( zoals beschreven in meerdere recensies ) iets minder gitaar en iets meer toetsen en ja, dat is een beetje jammer.
Persoonlijk kan ik bijvoorbeeld al enorm genieten van het simpele gitaartje in de laatste minuut van het eerste nummer.
Al met al kom ik toch weer tot de conclusie dat ik iedere luisterbeurt weer enorm geniet van deze band.

Op de eerste dag van de kaartverkoop kaartjes gekocht voor het concert in de Ziggo. Dat het vooral maar door mag gaan, want ik ben enorm benieuwd naar dit concert. Als het half zo goed is als de live registraties die ik op het web heb gezien, ben ik meer dan tevreden.

avatar van Pinsnider
Ben ik heel flauw als ik zeg dat ik die cd speler wel snap.... eigenlijk wel hè....

avatar van Eveningguard
Eveningguard schreef:
In het begin helemaal weg van deze band, maar ook ik moet nu toegeven dat de kwaliteit van de albums met de tijd minder lijkt te worden. Lost in the dream is van een dikke 5 sterren naar 4 sterren gegaan bijvoorbeeld.

Best mooi dit maar het is wel heel erg veel van hetzelfde weer. Tekstueel valt het allemaal niet erg in de smaak ook.

Een halfje erbij omdat de nummers toch wel beklijven. Een meesterwerk is het niet maar het niveau is constant genoeg. Afsluiten met een knaller zoals op Lost in the Dream doen ze hier helaas niet. Dit laatste nummer had van mij dan ook niet zo gehoeven. Maar met name de opener en het titelnummer doen mij zeker meer dan eerst.

Waarom Change misschien wel hun beste song van deze plaat is. Check de meest recente live versie. Het outro had nog wel wat langer mogen duren van mij: The War On Drugs - Change (Living Proof: The War On Drugs Global Live Event) - YouTube

avatar van luigifort
Prachtoutro id, had id nog een minuutje langer mogen duren...

avatar van Rogyros
west schreef:

Ik ga juist voor Springsteen.

Inmiddels ga ik met je mee. Zeker bij Change hoor ik qua muzikale ondersteuning echt Springsteen riedeltjes. Het is maar één specifieke kant van Springsteen, maar het wordt voor mij ook herkenbaar.

avatar van dumb_helicopter
Ik vind dit album toch duidelijk een stapje terug ivm het vorige album. Af en toe hoor je nog vlagen van de genialiteit, maar voor de rest vind ik het voorlopig weinig memorabel. De scherpe kantjes met de gitaar mis ik, terwijl nu veelal geopteerd werd voor veilige synthklanken die weinig bijbrengen. In lijn dus met de vooruitgeschoven singles die me minder prikkelend overkwamen.

avatar van luigifort
Ik vind juist hun werk hiervoor veiliger. Ik vind dit album diverser/meer uptempo/swingender en zet 'm dus ook met meer plezier op

avatar van Eveningguard
dumb_helicopter schreef:

Eens. Jammer ook dat het psychedelische sausje er voor het grootste deel af is. Op Slave Ambient vond ik het hier en daar te ver doorschieten maar met de vorige twee albums was de balans perfect. Het geluid is een stukje radiovriendelijker geworden. Niet dat dat erg is alleen waren de zweverige jamsessies wel een kwaliteit van de band.

avatar van dumb_helicopter
luigifort schreef:

Jij bent dan ook een 80's guy, dus dat verbaast me niet dat je dit album fijner vindt.

I'm a timeless guy

avatar van music4life
Sterk album! Een ‘volwassenere’ sound dan op de voorgaande albums. Meer consistentie, een sterker geheel. Beklijft beter. Deze is het wat mij betreft zeker waard om ‘mee te nemen 2021 uit’

avatar van jordidj1
De titeltrack is zo mooi

Ook gelijk even een stem neer planten. 4 sterren lijkt me wel op z’n plaats

avatar van Bartman
Ik kende nog helemaal niets van the war on drugs, dus vergelijken kan ik (nog) niet. Maar dit vind ik echt een mooie plaat. Mijn favoriete nummers wijzigen zo’n beetje per luisterbeurt en da’s meestal een goed teken. Heerlijk album ook voor in de auto!

avatar van brt
brt
Mijn nummer twee album van dit jaar.

Met het hier meermaals geprezen titelnummer heb ik dan weer niks, die skip ik. Ik vind het een matig idee dat met veel arrangement power is uitgewerkt, maar mijns inziens niet kan verhullen dat het een matige track is.

Verder wel een mooi album, al met al toch behoorlijk veel gedraaid.

avatar van luigifort
Ik vind het titelnummer juist erg mooi. Dat hele simpele wiegende riedeltje maakt het lied helemaal
Ik twijfel tussen deze op 1 of Bony Man voor de jaarlijst tot nu toe. Even aERodynamIC om advies vragen

avatar van johan de witt
Nog nooit van die ander gehoord
Wat is dat voor muziek? Dikke electronica?

Bony Man - Cinnamon Fields (2021) - MusicMeter.nl

Vrij rustige pristine singer songwriter uit Ijsland.
Een sensatie inmiddels hier op MuMe

avatar van TEQUILA SUNRISE
Weer een geweldig album van deze narcoticabrigade.
Voor mij persoonlijk de mooiste plaat van 2021.
In het prachtige titelnummer zingt Adam Granduciel over Bob Dylan maar zijn stemgeluid klinkt ook precies zo.
Vooral het eerste deel van de plaat is zeer indrukwekkend met het tweeluik Harmonia’s Dream & Change.
Op enkele nummers zoals Rings Around My Father’s Eyes wordt wat gas teruggenomen maar ook deze nummers staan als een huis.
Moet nog eens hun eerste 2 platen beluisteren maar vanaf Lost In A Dream haalt dit gezelschap een hoog niveau.
Topplaat om lekker hard in de auto af te spelen

Verhoog naar 4 sterren. Ik merk dat ik weer meer naar dit album aan het luisteren ben. Absolute hoogtepunt voor mij: de laatste drie magistrale minuten van Change. Lopend in het donker met de oortjes in en niemand om me heen biedt dit troost in deze donkere tijden.

avatar van luigifort
Ik merk dat ik op veel dagen vaak zomaar alleen de woorden darkness on our own utter. Apart wel
Weet alleen even niet welke track dat dan ook alweer was, ik geloof het titelnummer...
Benieuwd hoe die gaat scoren in de GH over 2 weken

Titeltrack krijgt in deze tijd meer lading.
Overigens begin ik Victim ook steeds vaker op repeat te zetten.

avatar van vinylbeleving
Pinsnider schreef:

Ik snap die cd speler ook, al ben ik meer een vinyl man....
Ik blijf deze proberen, omdat hele volksstammen er mee blijven weglopen. De vorige plaat vond ik iets beter, maar dit blijft niet hangen. Te zeurderig, teveel pathos, teveel maniertjes, maar een echt goed liedje ho maar. Maar het meest stoor ik me toch aan de abominabele zang. De beste man moet hoog nodig eens een kno arts bezoeken. Hij klinkt of ie gronisch verkouden is en dat gaat na twee nummers toch flink storen.

avatar van Minneapolis
Zijn mijn oren kapot, of klinkt de plaat soms alsof iemand de peakmetertjes niet in de gaten heeft gehouden?

avatar van Alicia
Mooi! Niet mijn nummer 1, maar wel nummertje één op MuMe!

avatar van vinylbeleving
Alicia schreef:
Mooi! Niet mijn nummer 1, maar wel nummertje één op MuMe!

Vre-se-lijk wat mij betreft. Saai, voorspelbare en pathetische vinex rock, gezongen door een man die gronisch verkouden klinkt. Vind de hele top 5 trouwens voorspelbaar. Enige lichtpuntje is dat Bony Man op 5 staat (fantastische plaat!) maargoed, The War On Drugs dus, Ik snap totaal niet wat anderen nou in deze band horen en vind ze eigenlijk per album saaier worden. De meeste stemmen gelden natuurlijk, maar het geeft misschien wel het stemgedrag van de gemiddelde musicmeter gebruiker weer.

avatar van Minneapolis
vinylbeleving schreef:

Mwah.. Niks mis met deze band. Ze verstaan als geen andere band de kunst nostalgisch klinkende nummers in onze huidige tijd te maken. Fijn toch?

Niet mijn nummer één weliswaar.
Joan as Policewoman & Tony Allen (wordt redelijk genegeerd hier op de site), Lady Blackbird, Darkside, Yola, Nubiyan Twist, Billie Eilish scoren bijvoorbeeld hoger bij mij (ik moet wel zeggen dat ik ieder jaar minder nieuwe albums luister wegens andere passies), maar deze War on drugs was zeker een fijne release. Daarmee wil ik maar zeggen dat het waarderen van deze plaat niet alles zegt over de algemene smaak. Wel dat het bij veel mensen goed valt. Maar nostalgie is dan ook een belangrijk element in muziek. Net als verassing en avontuur wat hier volgens sommigen dan weer mist.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zeker niets mis mee, heerlijk album, neig zelfs naar 4.5 sterren.
Ik zie het er zo maar van komen.

avatar van johan de witt
Ik begon ook met 4,0 maar inmiddels duidelijk 4,5.
Hun beste album en terecht dat hij album van het jaar is hier

PLAAT VAN HET JAAR!!!

Maar komt het winnende nummer in de Greatest Hits editie van komende week ook van deze plaat?
We're soon gonna find out