Iron Maiden - Senjutsu (2021)

Label: Parlophone

1. Senjutsu (8:20)
  2. Stratego (4:59)
  3. The Writing on the Wall (6:13)
  4. Lost in a Lost World (9:31)
  5. Days of Future Past (4:03)
  6. The Time Machine (7:09)
  7. Darkest Hour (7:20)
  8. Death of the Celts (10:20)
  9. The Parchment (12:39)
  10. Hell on Earth (11:19)
avatar van Edwynn
Ik luister nog via spotify maar ik kan er nog geen Death Magnetic van maken. Geen gekraak hier.

Dat moment in Darkest Hour hoor ik wel. Dickinson zet aan en gaat dan verder van de mic afstaan. Een moderne Kanye producer zou dat kunstmatig vlottrekken. Maar dat doet Shirley gelukkig niet. Het geeft een dynamische live feel aan het geheel.

Het moment in Lost World hoor ik niet. Maar misschien horen mijn oude oren minder frequenties.

Chimpz schreef:

Spotify op mijn (draadloze) hoofdtelefoon, nooit problemen mee gehad. Het is sowieso natuurlijk wel zo dat kleine details zoals die ruis enkel hoorbaar zijn met hoofdtelefoon, en niet met ruimtelijke speakers (tenzij je met bergen geld naar high-end spul hebt gegooid) . Ik werk zelf in de audiovisuele sector en heb ook wel eens een mix gehad die prima klinkt op mn speakers, maar waar ik met hoofdtelefoon plots overal cuts hoor in de ruisvloer. Het lijkt me meer zo'n dingetje.

Ik ben ondertussen op de Maiden subreddit terechtgekomen en daar hebben nog wel wat mensen er last van. "Clipping" heet dat blijkbaar in fancy geluidstermen.

Kan heel goed, ik ga hem vanavond thuis voluit op de audio set draaien, maar ik hoor nu geen gekke dingen. Komt misschien door de beperking van de speakers waar ik hem nu op luister.

Verder begint de plaat steeds meer te landen. Ik kan er eigenlijk wel weer van genieten. Het is Maiden zoals ik ze graag hoor. Ik vind vooral Bruce positief opvallen, hij zing veel minder op het uiterste van zijn bereik (minder kopstem heet dat toch?) wat de nummers alleen maar ten goede komt.

Edwynn schreef:

Een 'dynamische live feel' is wat mij betreft voor live albums. Bij sommige nummers hoorde ik helaas weer die lelijke gitaarklank (van Gers vermoed ik) zoals op The Book of Souls. Alsof iemand in je woonkamer op een elektrische gitaar speelt op een kleine speaker, van zo'n setje voor beginnende gitaristen.

Haha.

Mij stoort het niet. Kleine onvolkomendheden zijn blijven zitten. Waardoor het niet te glafgeschaafd klinkt. Ik vind dat wel charmant

Aan dat gekke stijltje van Gers ben ik wel gewend geraakt. Een beetje quasi-contrasterend. Maar ook ietwat overbodig ten opzichte van het geweld van Murray en Smith.

avatar van Kronos
Kan soms goed uitpakken. Voor Iron Maiden heb ik liever een dynamische studio feel, a la Killers.

avatar van Edwynn
Die wordt niet geëvenaard nee.

avatar van Chimpz
Mja, ik vond die live-sound die ze voor AMOLAD gebruikte heel gaaf. Maar dan ook omdat het hele album zich daar duidelijk toe leende, en ze in de mastering (of het gebrek daaraan) daar ook vol voor gegaan zijn. Op deze plaat zit je sowieso al met speciale truukjes - de echo, echo, echo in Lost in a Lost World, of het overdubben-duet dat Bruce met zichzelf doet in Senjutsu en nog wel wat tracks - dat het voor mij sowieso nooit echt dynamisch en live zou kunnen voelen. Dus dan verkies ik toch gewoon een strakke, nette productie.

avatar van Supersid
Sinds lang nog eens twee keer op 1 dag naar hetzelfde album geluisterd. Ik moet zeggen: dat bevalt mij reeds aanzienlijk beter! Ik vermoed alvast een leuke groeiplaat!

eerste impressie na 30 seconden: impressionant begin

avatar van Johnny Marr
Eerste indruk na 1 minuut: Bruce klinkt als een gemartelde zeehond. Verschrikkelijk, niet om aan te horen. Die Braziliaan bevalt mij dan veel beter.

Muzikaal nog altijd retestrak though.

avatar van gigage
ondertussen: Senjutsu Eddie is lighting up Times Square (iron maiden twitter)

avatar van gigage
Wat hier ontbreekt zijn de vele herhalende refrein phrases van Bruce waar hij zich nog al eens aan te buiten ging en dat maakt de songs misschien minder herkenbaar bij een eerste paar luisterbeurten. En daarvoor in de plaats zijn weelderige gitaarsolo's in de plaats gekomen. Mij hoor je dan ook niet klagen.
Goed uitgedachte songs, fantastische uitvoering. Ik ben wel overtuigd.
Moans: Het tempo ligt in het algemeen wel behoorlijk laag. Je moet je dus mee (willen) laten slepen anders heeft het niet zoveel zin.
Niggles: Mijn pakketje is niet aangekomen of uit de buitenbrievenbus gejoept.

avatar van Faalhaas
Laatste nr Hell on Earth helaas bij mij niet beschikbaar op desktop versie van spotify met abbo. Ik heb dat vaker de laatste tijd dat nummers afgeschermd lijken. Ben ik de enige? Beetje jammer als je wel een abonnement hebt.

avatar van Rockfan
Faalhaas schreef:
Laatste nr Hell on Earth helaas bij mij niet beschikbaar op desktop versie van spotify. Ik heb dat vaker de laatste tijd dat nummers afgeschermd lijken. Ben ik de enige? Beetje jammer als je wel een abonnement hebt.

Ik heb dat ook. Gewoon een vol abonnement op Spotify en idd Hell On Earth is bij ook afgeschermd. Waarom.? Dat je het album gaat kopen denk ik.

avatar van Faalhaas
Ik merk net als je het nr er voor afspeelt dat ie daarna wel doorloopt naar Hell On Earth, maar in onzichtbare modus dus. Raar.

Eerste indruk over dit album: tja wel ok allemaal, het gitaarwerk komt er mooi uit qua sound. Verder ben ik er niet heel erg enthousiast over. Qua songmateriaal kan het - wat mij betreft - gewoon niet tippen aan hun jaren 80 werk. Dat waren echt gouden tijden, dit luister je een paar keer en dan is het wel klaar denk ik.

avatar van Edwynn
Geen last van. Zowel desktop als mobile.

avatar van gigage
Op hun eigen youtube kanaal is het nummer (en alle andere) gewoon beschikbaar. Tevens op mobiele telefoon , chromebook spotify app. Vreemd inderdaad.

Also: Op de band's website kun je trouwens het boekje met songteksten bekijken of downloaden vanwege een fout bij de superdeluxe editie door Warner QC.

Wat mij stoort, je ziet dat wel vaker tegenwoordig, is dat er ruim 81 minuten muziek op staat en er gekozen wordt voor een duurdere 3 LP variant. Dit terwijl het prima op 2 LP's past.

En als je wat overbodige ballast eraf gooit, duik je zo onder de 80 minuten en past het album prima op een goedkopere 1CD versie. Het zou het geheel ook ten goede komen als sommige wel erg uitgesponnen nummers wat ingekort zouden worden.

Com, com, commercieel allemaal. Zeker ook de veel hogere prijs van het gekleurde vinyl. Ook weer zo'n nieuwe trend. Maar misschien wil Bruce een nieuw vliegtuig kopen?

avatar van Eddie
Natuurlijk is het commercieel. Het moet aan de man gebracht worden. Iron Maiden (net als veel andere grote bands) weet heel goed welke verkoop kansen er in de markt liggen en die benutten ze. Wat ik bedoel; ze brengen geen drie dubbelaar uit als ze er niet zeker van zijn dat het verkocht wordt. Ik heb de (veel te dure) boxset gekocht, ruim 100 eu voor een cd een blu-ray en een hoop papieren paperassen in een mooie doos. Voor dat geld krijg ik relatief weinig, maar ik heb het er voor over. Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar aan de andere kant, je hoeft het niet te kopen .

avatar van Edwynn
Tja, dat geldt voor elke artiest waar West een hoog aantal sterren voor over heeft. Iron Maiden is net als elke artiest van een groter kaliber niet alleen een band maar ook een bedrijf. Er wordt ook vrij veel geïnvesteerd. En het vindt nog altijd aftrek. Beetje vreemd om die commerciekaart te trekken als je er niet zo blij mee bent.
Bovendien vraag ik mij af waar je een extra vliegtuig overhoudt als je de boel niet uitsmeert over twee maar drie schijven.

Ik zou graag het gekleurde vinyl hiervan kopen, maar dat kost bij Plato hier in Utrecht 70 euro. Dat is toch niet normaal?

avatar van Edwynn
Vraag, aanbod. Als iedereen het laat liggen, wordt het vanzelf goedkoper. Ik vraag mij ook af door wie en hoe die prijzen vastgelegd worden.

Ik vind veertig euro voor het normale vinyl al teveel. Uiteindelijk maar gewoon voor de cd van 20 euro gegaan. Ook al meer dan zat eigenlijk. Maar ja, we moeten onze artiesten supporten hè? Anders raken ze aan de geeuwhonger.

avatar van namsaap
west schreef:

Nope, lekker laten liggen zoals Edwynn al suggereert.

Zowel Universal als WMG (waar Parlophone onderdeel van is) hebben er recentelijk een handje van om vinyl tegen goudprijzen weg te zetten. Inkoopprijzen bij deze partijen zijn behoorlijk gestegen hoor ik van meerdere platenboeren.

avatar van namsaap
west schreef:

De lengte en volgorde van de nummers speelt hier wellicht parten. Als je maximaal een minuut of 20 per kant wilt hanteren, zul je een andere trackvolgorde moeten hanteren om alles op vier plaatkanten te krijgen.

namsaap schreef:

Ja, maar we zijn toch cynisch genoeg om te bedenken dat ze bewust deze trackvolgorde hebben gekozen zodat er drie lp's nodig zijn.

In de krant stond deze week nog een artikeltje over een platenwinkel in Antwerpen die de deuren gaat sluiten, onder andere omdat de prijzen voor vinyl de hoogte worden ingejaagd door (vooral) de grote labels. De laatste maanden prijsstijgingen van 30 tot zelfs 75%. Antwerps icoon verdwijnt

Na de eerste luisterbeurt gisteren twijfelde ik nog of ik Senjutsu überhaupt wilde kopen, maar nu het hier weer door de speakers galmt raak ik toch overtuigd. Bevalt me beter dan de voorganger. Het punt dat gigage aanstipte (minder eindeloos herhaalde refreintjes) helpt. Alleen zit je dan nog met overbodige intro's en outro's om aan die 82 minuten te komen.

Weinig verrassing in de nieuwe Maiden. Wel gewoon een prima plaat. De productie is typisch Maiden, dat wil zeggen Maiden na het Martin Birch tijdperk en dus geen plaat voor audiofielen. Op Spotify vind ik hem gewoon slecht klinken. De cd lijkt iets beter. Ik kan me hier voorlopig wel mee vermaken.

avatar van Chimpz
Kronos schreef:

Precies dit. In de jaren 80 was het (voor praktisch alle bands, natuurlijk) geen enkel probleem om te zorgen dat elke plaat precies netjes binnen 40 minuten paste. Nu heeft Hell on Earth een intro van 2 minuten en 15 seconden én een outro van 1.5 minuten, waardoor die laatste twee tracks helaas toch nét niet op één kantje passen en gewoon een volledige LP voor zichzelf nodig hebben.

Ik begrijp het positieve onthaal van The Writing on the Wall niet. Doet me teveel denken aan een Maiden versie van Sweet Home Alabama.

Chimpz schreef:

Maiden ging in de 80s toch al vaker naar de vijftig minuten en eroverheen. Nummertjes van 3 minuten maken om de aandacht van nerveuze bakvissen vast te kunnen houden, laten we maar aan anderen over wat mij betreft.

avatar van Eddie
Na 6 jaar een plaat van 40 minuutjes uitbrengen zou ik persoonlijk veel erger vinden. Ik heb 6 jaar moeten wachten op nieuw materiaal, dan vind ik het juist wel fijn dat ik ruim twee uur aan muziek krijg.