Coldplay - Music of the Spheres (2021)

Label: Parlophone

1. (0:53)
  2. Higher Power (3:31)
  3. Humankind (4:26)
  4. *✧ (0:53)
  5. Let Somebody Go (4:01)

met Selena Gomez

6. (3:09)

met We Are KING en Jacob Collier

7. People of the Pride (3:37)
  8. Biutyful (3:12)
  9. (0:21)
  10. My Universe (3:46)

met BTS

11. (3:46)
  12. Coloratura (10:18)
  13. Higher Power [Acoustic] * (3:34)
  14. Higher Power [Tiësto Remix] * (3:49)
Net volledig beluisterd en is pure bagger. Ik vind zelfs de catchy nummers niet catchy.

avatar van Rudi S
Nog 1 nachtje slapen en als ik dat hier zo allemaal lees begin ik toch ook wel nieuwsgierig te worden

GothamCity
Je album Music of the Spheres noemen en dan met dit komen. Heb nu een paar keer naar wat nummers geluisterd om te kijken of ik het wat beter zou gaan vinden maar nee. Dit is beschamend slecht.

NL mag blij zijn dat ze niet komen voor een tour want hier ga je niet ook nog eens geld voor betalen, zijn toch al rijk zat. Des te bizarder juist dat ze daarom nog die commerciële shit blijven maken, je zou juist wat artistieker werk verwachten.

0,5
How low can you go? Had na het vorige album hoop gekregen, maar dit is niet meer aan mij besteed.

avatar van chevy93
Bandleden Chris Martin, Jon Buckland, Will Champion en Guy Berryman benadrukken dat ze de klimaatcrisis in het achterhoofd hebben gehouden bij het plannen van de tour. Daarom schakelde Coldplay een klimaatexpert in bij het zo verantwoord mogelijk plannen van de tour. Wat die expert precies heeft gedaan, legt de band niet uit. ‘We zullen niet alles goed doen, maar we doen zoveel als we kunnen en we willen alles delen wat we hierover leren’, schrijft de band op Twitter.
In het kader van 'ok, we zijn nog steeds enorm vervuilend, maar nu kost onze tour slechts negen hectare bos i.p.v. tien'?

avatar van meneer
Mwoah, het nummer Colaratura vind ik mooi, relaxed en neemt de tijd. Ik kan het zeker waarderen. Martins stemgebruik is in dit nummer regelmatig zoals hij ook op de eerste albums zo relaxed kon zingen. Ik krijg daar toch best wel een Parachutes vibe van.

Muzikaal tussenstuk heeft wat dromerigs, spacey, klassiek en chewing gum beat. Daarna sluit het mooi af in een harmonieuze sfeer.

Man, ik zie nog Chris Martin live op Rock Werchter 2003 staan met (volgens mij) op zijn handen 'Fair Trade' geschreven . Toen nog zo vol beloftes. Gewoon een goede podium rockband en ook toen al geëngageerd.

Knappe is dat, hoe bagger ze ook soms kunnen zijn, ze zich daar nog nooit een fuck van aangetrokken hebben. Het heeft flink wat centjes, mooie vrouwen en wereldse verrijkingen opgeleverd vermoed ik zo.

Had ik dat anders gedaan als ik in zijn (hun) schoenen had gestaan ? Euh... Jennifer Lawrence ? Dakota Johnson ? Tsja..

avatar van Darkzone
JC te D schreef:
hun vorige album heb ik eind van vorige zomervakantie nog op vinyl aangeschaft. Erg fijn, mystiek en mysterieus. Dus hoopte ik dat ze die lijn zouden doortrekken. Maar de eerste single ging al de andere kant op, en tweede single My Universe is tenenkrommend. En dan moet het slechte nieuws nog komen: ik blijk de lp een paar maanden terug besteld te hebben en niet geannuleerd. En is hij inmiddels door Bol verzonden. Die gaat gelijk retour.

Het is bon ton om Coldplay te haten. We vinden het allemaal oh zo kut en zijn er als de kippen bij om het af te branden.

Waarom dan toch die drang om er nog steeds naar te luisteren? De singles kan je misschien niet vermijden als je een radio-luisteraar bent (ik ben het niet, en had nog niks van dit album gehoord) maar de albums toch zeker wel. Die hoef je toch niet een dag voor release al beluisterd te hebben.

En toch: we stemmen en masse en luisteren er dus naar. Maar ehm, het is toch kut?! Deze band moet zich de ballen uit de broek lachen. Ze doen toch iets goeds.

Oh wat was ik verliefd op het debuut en de opvolger. En nog steeds vind ik dat sterke albums, ze staan voor een bepaalde tijd in mijn leven, daarna werd het minder, maar zo beroerd als men soms wil doen geloven..... daar ben ik het niet mee eens.
De albums doen me niet heel veel, maar ik kan er zeker nog wel naar luisteren.
Ik erger me meer aan alles eromheen (de rijke stinkerds die ineens heel verantwoord op tour gaan..... lekker makkelijk ja als je zoveel geld op je rekening hebt staan).

Zodra de albums wat rustiger zijn vind ik ze nog best goed te doen, zodra ze meer de popkant op gaan zoals deze heb ik er minder mee. Iets te krampachtig hip willen zijn en toch een soort van achter de feiten aanlopen.

Bagger? Dan heb ik andere kandidaten. Irritant? Wellicht, maar uiteindelijk gaat het toch om de muziek.

Is die zo slecht op Music of the Spheres? Ik denk dat dat best wel meevalt. Het is allang niet meer de band waar ik ooit verliefd op was. Ze maken muziek die mij sowieso niet zo heel veel doet. Het is gelikt en bedacht (waar ze in den beginne juist zo spontaan leken), maar ach... dat doen er wel meer.

Het is heerlijk om goed uit eten te gaan maar ook om af en toe eens een kroketje uit de muur te trekken. Coldplay is dat nu wel een beetje. Maar zeg eens eerlijk? Dat vinden we allemaal stiekem toch wel lekker, alleen moeten we daar niet te opzichtig mee koketteren. Dat doe je met die betere restaurants. En als je het echt zo erg vindt.... dan loop je toch langs de snackmuur en kijk je niet op of om?!

Music of the Spheres is gewoon niks aan de hand popmuziek van een band van wie je hoopt dat ze ooit nog eens een Parachutes maken (misschien zoeken we het daarom telkens weer op?!). We mogen nu toch wel concluderen dat dat nooit meer gaat gebeuren. De mannen zelf zal het een rotzorg zijn denk ik zo. Net als de beoordeling op ene Musicmeter in Nederland (het land dat ze blijkbaar ook niet aandoen op hun komende toernee).

En ik? Ach, een mager drietje kan er echt nog wel vanaf hoor. Prima te doen als afwisseling op het muzikale menu. Dat ze ooit Parachutes en A Rush of Blood to the Head hebben gemaakt vergeet ik dan gewoon maar even

aERodynamIC schreef:

Waarom dan toch die drang om er nog steeds naar te luisteren?

In de hoop iets goeds te horen.

Coldplay heeft een verleden dat ze goede muziek maakte, dan hoop je bij elk nieuw album weer iets moois te kunnen luisteren.

Simpel.

Is dat zo? Ik lees toch al albums lang dat mensen het ruk vinden. Eens houdt het dan toch op? Maar het zal. Je kan lang hoop blijven houden natuurlijk

0,5
"Biutyful" leuk dat Smurfin ook mocht meezingen

avatar van legian
aERodynamIC schreef:

Wat ook niet meehelpt is dat de vorige plaat voor velen, mijzelf uncluis, een stap in de goeie richting was. Dat geeft toch weer hoop, ook al weten de meeste waarschijnlijk wel beter.

avatar van luigifort
Dan gaan we dit kroketje morgen maar eens helemaal proberen. Ms mosterd na de maaltijd , maar ach

avatar van coldwarkids
aERodynamIC schreef:

Je kan lang hoop blijven houden natuurlijk

Hoop is uitgestelde teleurstelling!

avatar van Roxy6
Ook ik vind het wel erg easy hoe hier de laatste weken bakken diarree worden uitgestort over Coldplay, door voormalige positieve followers die nu al een pregnant slechte mening geven over een album waarvan de meesten het eindproduct -nog- niet volledig hebben gehoord.
Makkelijke en ongegronde kritiek naar mijn idee.

Ik ben al oud genoeg om de geboorte van Coldplay buitengemeen bewust te hebben meegemaakt. En ook ik was onder de indruk van het frisse en verantwoorde geluid dat tot ons kwam via Parachutes. De zang en composities werden direct als oorspronkelijk ervaren.

Met het volgende album A rush of blood to the head heeft de groep zijn signature verder ontwikkeld. Hier kwam het ware Coldplay geluid tot wasdom, ik speel het album nog regelmatig, voor In your place is voor mij een standaard.

Het volgende album werd vanuit een totaal ander perspectief gecreëerd, X&Y was electronisch en dynamisch, hiermee werd Coldplay een grote stadion act. Er staan diverse tijdloze en prachtige songs op het album die de toon van de tijdsgeest goed weergeven. (Fix you)

Ook met de opvolger betrad Coldplay nieuwe paden, daar waar de lay-out van het voorgaande album nog in strakke lijnen en kleuren werd weergegeven koos met voor Viva la Vida voor een klassieke en barokke touch.
Ook op dit album staan enkele muzikale parels (Lost- Lovers in japan) .
De internationale muziekpers begon vergelijkingen te trekken met U2 en menig debat ging erover welke van deze twee bands de grootste was.
Muse ging er intussen vandoor met het etiket, beste live act ter wereld….maar dat terzijde.

Het album daarna Mylo Xyloto, was kenmerkend voor het podium waarop de band intussen stond, met lichtgevende armbandjes werd de wereld omgetoverd tot een groot kleurentoneel.
Ook mij kon de muziek op dit album veel minder bekoren. De band had het Indie karakter intussen al lang losgelaten en was een mainstream pop band geworden. Maar wel een heel grote naam!

Kwaliteit en kwantiteit zijn maar zelden een ideale tweeling, en ook hier kwam er steeds meer kritiek op het invullen van de muzikale koers.

Toch ben ik van mening dat de band ook na het bereiken van dit stadium is blijven zoeken naar nieuwe invalshoeken en andere vormen om hun muzikale boodschap aan de man te brengen.
Na het meer ingetogen Ghost stories (met prachtige hoes! ) waarop het Skyfull of Stars stond, hiermee werd al het licht naar voren geworpen voor het ook vrij lichte Head full of dreams.

Oude volgelingen en fans vielen af en vonden dit net als Mylo Xloto na Ghosty Stories weer een terugval. Niet helemaal terecht naar mijn mening.

In 2019 kreeg menigeen hoop door de nieuwe koers met Every day life, ook qua lay-out weer een stap richting soberheid… En nu wederom een 180 graden draai naar Music of the Spheres.

Blijkbaar hoor dit bij deze band, dat die zich iedere keer weer opnieuw uit vindt maar op zo’n eigenzinnige manier dat ze zich niets maar dan ook niets aantrekken van het verwachtingspatroon. Ze doen geen enkele concessie en gaan volstrekt hun eigen gang.

En ook al vind ik ook lang niet alles top wat ze doen, toch heb ik wel bewondering voor hun vernieuwingsdrang. Ook al lijkt die soms met ogenschijnlijk makkelijke en commerciële motieven tot stand gekomen te zijn, en dat betwijfel ik ten zeerste.

Ik ben van menig dat je een album als dit pas na meerdere luisterbeurten van een goed gefundeerd oordeel kunt voorzien.

ALs je Coldplay vergelijkt met andere grote bands die al enkele decennia bestaan dan zie je dat ook die bands mindere broeders in hun oeuvre hebben. Bij de Stones en U2 maar ook nieuwere acts als The National -die ik heel hoog heb zitten- en Muse hoor je dat ze trouw blijven aan hun signature zonder dat dit schokkende vernieuwingen aan het licht brengt.
Ik heb nog geen mening over dit nieuwe album, daarvoor wil ik het eerst een aantal keren horen, over de boxen en door de hoofdtelefoon. En pas daarna zal ik een oordeel vellen.
Dat lijkt mij de zuivere weg.

avatar van Gert1980
Darkzone schreef:

Same here. Jammer, want het vinyl ziet er fantastisch uit. Maar ik heb totaal geen behoefte aan Mylo Xyloto part II.

Begrijpelijk als je nummers als My Universe niet nog een keer wil luisteren, want het is geen goed nummer. Maar geef Coloratura wel een kans. Erg goed nummer die even moet wennen.

avatar van esteban
In de grote lijnen wel eens met Roxy6. Met dat verschil dat ik Mylo Xyloto absoluut kon smaken. En dat Muse nu net een band is die wél vergelijkbaar is met Coldplay wat de hedendaagse ontvangst en kritiek, tweestrijd en lak aan verwachtingspatronen betreft.

Dit nieuwe album nu volledig gehoord. Ik verwacht veel grootse (negatieve) uitspraken alhier. Zelf ga ik het uiteraard nog aardig wat luisterbeurten geven, in betere omstandigheden. Maar een overtuigende 3 heb ik er tot nu toe alvast voor over. Zeker niet onaangenaam.

Dit is voor mij het eerste coldplay album dat ik echt slecht vind

1,5
ard
Hebben toch ergens de afslag gemist. Als we nummers gaan krijgen met ole ole ole dan huilt mijn hart een beetje. Waar is de Coldplay van de eerste 2 albums gebleven, ze zakken steeds verder weg! Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit waarderen maar ik haak nu toch echt even af.

avatar van GrafGantz
aERodynamIC schreef:
alleen moeten we daar niet te opzichtig mee kroketteren.

Even je typefoutje aangepast.

avatar van bonothecat
Het coldplay bashen is weer begonnen!

avatar van coldwarkids
Humankind is wel prachtig hoor. Mylo Xyloto vibes

avatar van vincentcorjanus
Ik wilde de plaat niet vooraf al afzeiken. Ik probeer er dan ook zo blanco mogelijk in te gaan toen ik vanochtend Music of the Spheres ging beluisteren. Dit wordt de eerste cd die ik niet ga kopen van ze. 'Coloratura' en 'People Of The Pride' gaan nog wel. De rest is verwaarloosbaar. Ik vind het wel knap dat ze nog steeds weten te scoren in de hitlijsten, daar valt wel iets voor te zeggen.

Ben ik nou echt de enige die Higher Power een goede single vind?
Mooie links naar het jaren tachtig werk van Kate Bush en Don Henly. Running Up That Hill en Boys Of Summer zijn uitgegroeid tot klassiekers, prima dat Coldplay deze laat terugkomen in hun sound. In Talk zat Computer Love van Kraftwerk verwerkt, muziek wordt al lang niet meer opnieuw uitgevonden.

avatar van Roxy6
Nee Deric raven, eens! Het wiel is ook in de muziekbusiness al tien keer of meer uitgevonden.
Het komt er nu op aan om bij het creëren van een eigen signature om vooral een sfeer te benadrukken die herkenbaar is.

En het is inderdaad dan ook vaak samenvoegen van stijlen en elementen, instrumenten en samenwerkingsverbanden, daar heeft de groep in de loop der jaren een goede modus voor gevonden.
Ook al wordt deze zeker niet breed gewaardeerd.

Als ik de recensie in deze thread lees valt mij ook op dat diverse mensen die het album weinig tot niets vinden allemaal weer andere nummers noemen die ze dan wel aansprekend vinden.

Ik ga dit album eerst een aantal keren op mij laten inwerken.
In America lopen ze blijkbaar wel warm, daar staan ze al bovenin de charts. Dus commercieel gezien zeker een goede start.

Roxy6 schreef:
Het wiel is ook in de muziekbusiness al tien keer of meer uitgevonden.

Klopt helemaal.

avatar van legian
Het klinkt zover eigenlijk vooral als typisch Coldplay. Gezoete popmuziek die gemakkelijk het gehoor inglijd en daar een vieze plakkerige zoetheid achterlaat die zich hardnekkig laat verwijderen.

Ik zie de vorige plaat maar als een laatste stuiptrekking denk ik.

0,5
Alsof Coldplay doet wat ze zelf willen. Het is puur gedreven vanuit commercie om 1 a 2 hits te scoren.
Toen ze nog wel deden wat ze zelf wilden maakten ze hun eerste albums.
Ze richten zich nu alleen op een ander publiek en dat vind ik en denk ook vele fans van het eerste uur erg jammer. Ze kunnen echt goede muziek maken, maar krijg nu zelf het idee dat ze steeds na een bagger album weer met een kwalitatief album komen. Die trend is volgens mij al ingezet vanaf Mylo Xyloto.

Dat ik lees dat er mensen denken dat het Coldplay bashen weer begonnen is, kennen denk ik nog niet het hele repertoire voor Mylo Xyloto. Dat er weinig tot geen positieve reacties zijn op dit Music Of The Spheres zal ongetwijfeld te maken met het verwachtigspatroon welke gebaseerd is op de goede albums die deze band ook gemaakt heeft.

avatar van Gert1980
bonothecat schreef:
Het coldplay bashen is weer begonnen!

Ik was een groot Coldplay fan, dus of het onder bashen valt... eerder onder de eerlijke mening van een groot fan, maar ik ben echt teleurgesteld in dit album. Het is Mylo Xyloto crap all over again. En ik had gehoopt dat ze nooit weer zo diep zouden zinken. Maar kennelijk, zoals bij de meeste artiesten, deden de slechte verkoopcijfers van voorganger Everyday Life hun besluiten iets makkelijks en super commercieels in elkaar te knutselen et voila... Daar is Music of the Spheres.

Heb het album zojuist beluisterd en het irriteerde me aan alle kanten. Moest ook steeds denken aan die vijf die ik haalde voor een toets op de middelbare school en mijn ouders zeiden dat wanneer ik er een beetje mijn best voor had gedaan het met gemak een tien had kunnen zijn.
Zo zit het met dit album ook. Coldplay schommelt met hun albums verdorie meer dan een bipolaire stoornis.

Maar het zal vast weer verkopen, wellicht zelfs op één binnenkomen. Maar als groot fan begin ook ik (eindelijk?) in te zien dat deze band aardig dood is wat creativiteit betreft.