Van Halen - Women and Children First (1980)

Rock / Metal
Label: Warner Bros.

1. And the Cradle Will Rock... (3:33)
  2. Everybody Wants Some!! (5:08)
  3. Fools (5:57)
  4. Romeo Delight (4:20)
  5. Tora! Tora! (0:57)
  6. Loss of Control (2:39)
  7. Take Your Whiskey Home (3:12)
  8. Could This Be Magic? (3:09)
  9. In a Simple Rhyme / Growth (4:40)
avatar van Come On
Net weer ff opgezet. Gvd wat een lekkere plaat! Het zal wel de nostalgie zijn, ik sprak vanmiddag nog een collega bouwjaar 88. Dan voel je je wel oud. Dit is van voor zijn tijd. Gvd zo wordt het niet meer gemaakt helaas. Die strot van DLR, heerlijk!

avatar van Come On
Ik kan niet kiezen. Ik heb de eerste 4 op lp nog uit mijn tienertijd en ook op cd, en ik vind ze allevier gweldig. En 1984 ook trouwens (hoewel minder constant). Ik wil ook niet kiezen, ze liggen me allevier
na aan het hart. Zal de leeftijd zijn.

Nummer 2 en deze gekocht terwijl ik alleen de 1e ken en heb. En daar heb ik geen spijt van. Zowel II als deze bevallen me zeer goed. Wel vind ik deze net iets lekkerder dan de 2e omdat hier iets meer venijn in lijkt te zitten. Zeker gelijkwaardig aan de 1e qua luister genot.

Dit nodigt uit om nog meer van de heren te gaan zoeken.. dat wordt crate digging...

avatar van iggy
lennon schreef:

Iets meer venijn ? Zeg maar gerust een pak meer venijn.

avatar van LucM
Women and Children First laat een lichte koerswijziging horen: het geluid is logger (en klinkt hierdoor zwaarder) en donkerder. Ook iets rommeliger dan de voorgangers.
Op de eerste helft staan songs die tot de beste uit het oeuvre van Van Halen gerekend kunnen worden zoals Everybody Wants Some!! en Romeo Delight met onnavolgbare riffs en solo's en de humor van David Lee Roth. De tweede helft vind ik wat minder maar nog best genietbaar.

Het is soms raar maar dit is mijn favoriete VH album alhoewel ik ook het debuut veel beter vindt! Loss of Control (2:39) Take Your Whiskey Home (3:12) zijn echt GEWELDIG! En Could This Be Magic? (3:09) net zo. Natuurlijk kunnen ze niet op tegen pak em beet Ain't talking of On Fire of You really got me maar op de een of andere manier spreekt me het eigenwijze onaangepaste van dit album nog meer aan.

avatar van gigage
Have you seen junior's grades?

Vruuger was ik die junior

avatar van milesdavisjr
Have you seen junior's grades?

En dit is precies waarom ik Roth prefereer boven Hagar bij Van Halen. De gilletjes, de gesproken gedeeltes, het gekreun, de humor, het past allemaal bij elkaar. In Ain't' Talkin Bout Love komen soortgelijke passages ook voor, en ja ik herken ook de regel hierboven .

avatar van vielip
En dat is voor mij nou net de reden waarom ik Hagar verkies boven Roth. Ik heb door de jaren heen die gilletjes, kreuntjes en gehijg een soort van plekje gegeven en kan er nu prima mee leven. Maar dat komt puur omdat ik de muziek en de meeste nummers zo geweldig vind. Ik neem dat overdreven gedoe van Roth dus eigenlijk op de koop toe. En ik snap ook donders goed dat die fratsen juist dat onderscheidende zijn waardoor hij eruit springt. Alleen ben ik er niet echt kapot van. Begrijp me niet verkeerd; ik vind de beste man een geweldenaar op een podium en zijn solo albums vind ik ook stuk voor stuk zeer acceptabel.

avatar van milesdavisjr
En dat is voor mij nou net de reden waarom ik Hagar verkies boven Roth

Kan ik inkomen, ik vind Hagar een veel betere zanger dan Roth, maar het speciale was eraf na het vertrek van Roth. Van Halen werd een stadionrock band met op zich prima nummers en dito muzikanten maar de speelsheid, de funk, de wat jam achtige settings in sommige nummers met Roth waren hierna (bijna volledig) verleden tijd. De nummers werden langer, serieuzer van toon en tekstueel gingen de heren ook uit een ander vaatje tappen.

avatar van vielip
Klopt als een bus.

avatar van milesdavisjr
Na de redelijke maar niet wereldschokkende voorganger II lijken de heren hier de focus te hebben op nummers die wat 'serieuzer' van toon zijn. Tevens, hoewel lastig te omschrijven, klinken de nummers dwingender dan zijn voorganger, Dat begint al met And the Cradle Will Rock...wat een lekkere song is dat toch. Everybody Wants Some vond ik voorheen niet zo bijzonder maar inmiddels vind ik het een redelijk nummer met de bekende Oeh's en Ah's van Roth. Fools bevat weer uitstekend gitaarwerk van Eddie. Take Your Whsikey is echter het prijsnummer, wat een lekkere groove bevat deze song toch. Dat het plaatje echter niet het predikaat 'goed' krijgt zit hem in het feit dat Tora! Tora!, Could This Be Magic en In a Simple Rhyme maar weinig toevoegen aan het album en dat is jammer. Een dikke voldoende derhalve.

avatar van OzzyLoud
Na het teleurstellende 2e werkstuk komt de band in 1980 snoeihard terug. Het is het meest heavy plaat die ze zullen maken. Bovendien zijn de nummers stuk voor stuk van grote klasse behalve misschien dan Could This Be Magic? maar dat zie ik meer als een vette knipoog. Eddie excelleert hier tot grote hoogte, niet meer te stoppen! Dave's teksten en uithalen zijn meesterlijk. Het lijkt alsof VH op dit album tot volle wasdom is gekomen. En wat zeker niet vergeten moet worden is dat Alex Van Halen eigenlijk ook een waanzinnige goeie drummer is. Luister maar eens naar de geïsoleerde drumtrack van Loss Of Control, das speed metal jongens! Wat ook opvalt is de "live" gevoel die je op deze plaat krijgt. Nu ik het teruggeluisterd heb heeft Chickenfoot I (all star band met Sammy Hagar/ Michael Anthony/Chad Smith/Joe Satriani) datzelfde gevoel.
Eigenlijk staan er 10 nummers op, Growth is een teaser achter In a Simple Rhyme waar ze nooit wat mee gedaan hebben tot mn frustratie.....

avatar van milesdavisjr
Hoewel voor mijn gevoel een iets minder groot party imago en wat serieuzer van aard ligt dit plaatje wel weer in verlengde van zijn voorganger.
And the Cradle Will Rock.. een stuwende opener en een heerlijke groove. Het songmateriaal dat hierna komt tikt een dergelijk niveau voor mijn gevoel niet aan hoewel Take Your Whiskey Home ook een topper is.
Wederom gedegen en bij vlagen goed maar geen topper in mijn ogen.

Tussenstand:

1. Van Halen