Marillion - An Hour Before It's Dark (2022)

Label: Racket

1. Be Hard on Yourself (I) The Tear in the Big Picture (3:52)
  2. Be Hard on Yourself (II) Lust for Luxury (2:07)
  3. Be Hard on Yourself (III) You Can Learn (3:28)
  4. Reprogram the Gene (I) Invincible (3:31)
  5. Reprogram the Gene (II) Trouble‐Free Life (2:00)
  6. Reprogram the Gene (III) A Cure for Us? (1:29)
  7. Only a Kiss (0:39)
  8. Murder Machines (4:20)
  9. The Crow and the Nightingale (6:35)
  10. Sierra Leone (I) Chance in a Million (1:32)
  11. Sierra Leone (II) The White Sand (0:53)
  12. Sierra Leone (III) The Diamond (3:29)
  13. Sierra Leone (IV) The Blue Warm Air (2:23)
  14. Sierra Leone (V) More Than Treasure (2:34)
  15. Care (I) Maintenance Drugs (4:37)
  16. Care (II) An Hour Before It's Dark (2:27)
  17. Care (III) Every Cell (3:18)
  18. Care (IV) Angels on Earth (4:56)
avatar van crosskip
EvilDrSmith schreef:

Zo leer je nog eens wat over de massa.

Of zegt zo'n binnenkomst in de album hitlijst meer over de mensen die tegenwoordig nog de moeite doen om een album te kopen? =p Kan me niet voorstellen dat dit album zoveel vaker is verkocht dan hun albums 10/20 jaar geleden.

avatar van EvilDrSmith
crosskip schreef:

Sinds 2019 worden ook downloads meegerekend: "Voor de albumlijsten geldt dat albums een minimuminkoopprijs moeten hebben van € 8,01 (lp's/cd's) of een minimale verkoopprijs van € 6,99 voor downloads. Albums die daaronder zitten werden voorheen in de Midprice Top 50 geplaatst, maar deze albums komen nu dus niet meer in aanmerking voor een plek in een hitlijst."

Tevens: in de tweede week is het album alweer gezakt naar de 37e plaats.
De Marillionmassa kwam dus maar voor een minimale tijd en masse in beweging.
Plek #2 is nu voor Ghost, waarvoor een vergelijkbaar verhaal geldt als voor Marillion.

avatar van Rogyros
EvilDrSmith schreef:

Zo leer je nog eens wat over de massa.

Je moet wel goed citeren. Je hebt mij en Vanwijk omgedraaid. Vanwijk zei: ik wist niet dat dit voor de massa was. En ik zei: dat wist de massa denk ik ook niet. Binnenkort trending op Spotify.

avatar van Rogyros
Maar goed, wat mij betreft voldoende over deze enkele halve ster. Wat vinden we eigenlijk van de zang van Hogarth. Zijn stem is niet meer zo sterk als in de jaren 90 zeg maar. Maar ik vind eigenlijk dat hij beter bij stem is dan bij F*E*A*R*. Niet dat dat gelijk slecht was, maar de sleet zit er wel iets op. Op dit album klinkt ie wat voller, sterker. Minder sleets. Hoe zien jullie dat?

avatar van fish
Rogyros schreef:

Het viel me al op met de quaraintaineplaat With friends dat h stem weer wat aan kracht had gewonnen. Op FEAR klonk hij iets zwakker en zwalkender. De goede man raakt op leeftijd, maar op deze klinkt hij jonger dan op het album van zes jaar geleden. Zoals het was wordt het niet meer, maar er volgen hopelijk ook geen Hope for the future's meer...

avatar van Ayreonfreak
Rogyros schreef:

Eens, langzamerhand wordt zijn stem wat minder, hoewel de excentrieke trekjes nog steeds heel sterk zijn. Hogart is nooit echt afhankelijk geweest van hoge of lage noten en exceptionele uithalen.

avatar van Darkzone
FEAR is mijn favoriete album van de band geworden afgelopen paar jaar. Zijn stem is daar zeer functioneel gebruikt zeg maar.
Op In Friends die daarna kwam, was zijn stem soms wat minder, vooral in de uithalen. Ook op liveregistraties die ik heb klinkt het wel eens minder zuiver. Kwestie van zanglessen blijven volgen (je zangstem moet je blijven trainen, net als je lichaam als je ouder wordt) en chocomel drinken (volgens frontman Mark Jansen van Epica) vlak voor een optreden, om je stembanden te smeren.

De SH input heeft volgens mij wel gezorgd dat deze band al zoveel jaren op top niveau meedraait. Pas op ... versta mij niet verkeerd de Fish periode was fenomenaal, maar de SH periode heeft toch ook al heel wat pareltjes gemaakt. Ondertussen staat deze plaat weeral op. Blijft indrukwekkend !

avatar van vigil
Misschien moet je dit bericht dan ook maar weer verwijderen.

avatar van Rudi S

Na 10 seconden uitgezet

Ach jammer, maar goed jij hebt het tenminste toch echt geprobeerd

avatar van Hans Brouwer
Na 10 seconden uitgezet en download weer verwijderd. Niks voor mij.
Gelukkig, ik ben niet de enige die niet koud of warm word van "An hour before it's dark".

avatar van fish
Hans Brouwer schreef:

Toch houd je deze thread nauwlettend in de gaten? Soit, terug naar Abba jij.;)

avatar van Aproxis
Het album kan beter niet zo veel op de voorpagina staan volgens mij. De laatst stemmen lijken mij niet van mensen die hier serieus naar luisteren omdat ze hopen dat ze leuke muziek vinden. Maar goed, voor ieder wat wils he. Of denken we dat het kwartje nog moet vallen voor bijvoorbeeld Piejotter?

TONYLUNA schreef:

Care moet op #1 in de Top 2000 eind dit jaar!

Marillion met Fish hadden toch een muzikale koerswijziging moeten ondergaan om te overleven en ben benieuwd hoe dat geklonken zou hebben. Gelukkig is dat met h voor het leeuwendeel goed gelukt.

avatar van Aproxis
Darkzone schreef:

Care moet op #1 in de Top 2000 eind dit jaar!

Ik ben eigenlijk wel blij dat Fish niet meer de frontman is. Fish had al vrij vroeg een erg belabberde stem live. Ik moest er lang aan wennen, maar ben inmiddels wel meer fan van H dan van Fish. Beide hebben wel iets speciaals en hebben marillion een eigen smoel gegeven. Dat is toch wel bijzonder dat ze allebei zo succesvol zijn met Marillion.

avatar van Darkzone
Ik heb Fish 2 keer live gezien en hij was erg goed bij stem. Ik zie Fish ook niet voor hele grote zalen optreden, dat is voor Marillion bestemd.
Ik denk ook dat de scheiding van wegen voor beide partijen een zegen is geweest.

Ik weet niet hoe het contact is tussen Fish en Marillion, maar stiekem hoop ik dat Fish nog een keer meedoet op een volgend (afscheids-)album van de band. Om de cirkel weer rond te maken.

En nu Marillion hun succesformule weer gevonden heeft, kan je dan nog wel met een waardige opvolger van dit album aankomen, zonder in herhaling te vallen???

avatar van musicborst
Darkzone schreef:

Contact is prima, regelmatig samengewerkt bv in het kader van de deluxe versies die de laatste jaren uitgebracht zijn.
Maar na het reünie optrede van 2007 Heeft Hogarth zijn collega's duidelijk gemaakt dat zij na een eventuele volgende keer ze op zoeken mogen naar een andere zanger...

avatar van vigil
Ach, H heeft zelf ook wel eens de mogelijkheid onderzocht om zelf weg te gaan. Hij moet niet zo mutsen, die tijd is wel geweest.

Overigens gaat Fish wel met pensioen als zanger maar Rothery zegt deze week in Lust for Life dat ze voorlopig nog niet stoppen en dat er waarschijnlijk eerst iemand dood moet gaan van de groep om dat te doen. De 1ste ideeën voor het volgende album zijn er al.

avatar van musicborst
En bovendien Heeft Rothery Fish niet nodig om Fish era materiaal te spelen op het podium...

avatar van vigil
Nothing beats the real thing

Na 10 seconden uitgezet en download weer verwijderd. Niks voor mij.

Briljant dat jij na 10 seconden een album kunt beoordelen.
Totaal geen relevante informatie dit !

legian schreef:

Wat is dat voor elitaire gedachte?

symforock schreef:
Als je niks met Marillion hebt stem dan niet op dit album.

legian schreef:
Wat is dat voor elitaire gedachte?

Dit heeft niks met elitaire gedachte te maken. Je moet alleen niet gaan stemmen als je niks met een band hebt. Ik heb bijvoorbeeld niks met U2. Dat wil niet zeggen dat hun muziek niet geniaal of briljant is. Ik heb er alleen niks mee en daarom stem ik niet op albums van deze band om even een voorbeeld te noemen.

avatar van legian
symforock schreef:
Dit heeft niks met elitaire gedachte te maken.

Juist. Dus tegen iemand verkondigen dat die persoon beter niet kan stemmen als hij de band niets vind omdat zijn stem dan niets waard is, is geen elitaire gedachte. Right.... Gotcha.
En vervolgens zeg je dit:
Je moet alleen niet gaan stemmen als je niks met een band hebt.

Nu gooi je er gewoon nog eventjes een 'moet' tussendoor. Ga jij eventjes lekker bepalen voor iedereen waarop en hoe ze moeten stemmen? Maar dat is uiteraard geen elitair gedrag.

Het is natuurlijk bijzonder vervelend voor je dat je levensband (
Marillion for ever ! Marillion, a better way of life !
) een lage stem krijgt. Dus dan maar de laag stemmers en negatieve reacties als minderwaardig weg te zetten. Ja, helemaal gerechtvaardigd natuurlijk.

Briljant dat jij na 10 seconden een album kunt beoordelen. Man ga ajb ergens anders azijn lopen zeiken !
Totaal geen relevante informatie dit. Succes in een andere speeltuin zou ik zeggen.

En dan zeggen dat het geen elitaire gedachte is. Juist ja.

En vervolgens zeg je dit:

Het is natuurlijk bijzonder vervelend voor je dat je levensband (

En dan zeggen dat het geen elitaire gedachte is. Juist ja.

Jij snapt er werkelijk helemaal niks van en ik laat mij weer verleiden om daar op te reageren.
Als een album op voorhand al geen enkele kans maakt omdat de negatieve gedachte overheerst en diegene alleen graag een bevestiging wil hebben van datgene wat die persoon al denkt te weten, dan vind ik dat geen toegevoegde waarde voor een stem. Een ander heeft daar namelijk niets aan.
Ik ga hier verder niet meer op in want niemand zit daar op te wachten.

avatar van henrie9
Wat mij fascineert bij deze nieuwe Marillion, reden waarom ik hem op heden zelfs de beste Marillion vind, is dat hij naar mijn aanvoelen naast zo totaal af ook zo universeel is. De muzikale uitwerking is zoals van Marillion te verwachten van het hoogst mogelijke niveau, maar tegelijk leggen hier, en dat is toch wel even biezonder, ook de lyrics én het artwork overduidelijk hun gewicht in de schaal. Hogarth's gezangen zijn overvloedig aanwezig, zijn teksten dragen het album net als de muziek en de lay-out is een echte versterking van het geheel. Tenzij Marillion die verhalen zelf slechts als ondergeschikte aanhangsels zou beschouwen van hun fraaie muzikale texturen, wat ik ten zeerste zou betwijfelen, verwondert het me dat in de toch overwegend heel enthousiaste uitlatingen in deze kolommen de waarde van hun lyrics, de klasse van hun boodschap en de verwevenheid van hun subliem artwork vrijwel on(der)belicht blijven. Daardoor komen veler commentaren bij mij toch als eenzijdig binnen. Ayreonfreak, vooral dan in z'n link naar Progwereld en Marco van Lochem hebben erover uitgeweid. Darkzone wees op het belang van het tekstboekje. Bikkel2 loofde de lyrics en sprak over de troost die van de plaat uitgaat. Jeroenheinz loofde dan weer het rauwe randje, niet alleen muzikaal en in zang, maar evengoed tekstueel. En, helaas, aan het andere uiteinde van het spectrum had iemand het ook over 'inspiratieloze teksten', er was al genoeg coronashit aan z'n hoofd geweest en het opwerpen van Marillion's metaforen als eventuele link naar ook hedendaagse catastrofes als een Oekraine-drama, werd zonder enige tegenreactie zelfs bedenkelijk genoemd. Het zal bij betrokkene de oppervlakkigheid van het moment geweest zijn zeker? Of, kan ook, het risico bestaat dat er bij overvloed van goedmenende, invoelende boodschappen in moeilijke tijden als de onze, er gewoon quasi blindheid dreigt te ontstaan voor nog eens een prijzenswaardige missie, als bijvoorbeeld deze van Marillion. Jammer, zegt men dan soms, zoals daar ergens in de Bijbel, "gooi je parels niet voor de zwijnen, die zouden ze maar met hun poten vertrappen". Waarmee bedoeld werd en wordt: probeer je/de wereld dan maar voor iets warm en wakker te maken, door veler vluchtigheid kan het evengoed totaal verspilde moeite zijn, het zal toch niet worden gezien of (onder)gewaardeerd. Zeker een forum als dit verdient de inschatting van de waarde van het hele plaatje, los van het feit dat we zelf ook lyrisch worden over de sound daarbij van het album.
Vooruit, concreet Marillion, minstens voor de door de boodschap aangestoken fans met kinderen of kleinkinderen. Ze moeten maar ook eens shirts met dat prachtig nieuw universeel plaatembleem van hen aanmaken op kindermaat. Naast vaandeldragers voor een betere wereld, krijgen ze zo gegarandeerd ook nieuwe Marillion-fans, nog jonger dan de Thunberg-generatie er gratis bij. Want die maat 'small' is alvast nog véél te groot voor onze hummel van zes.

avatar van legian
symforock schreef:

Aah ja daar is de klassieker, de ander begrijpt het weer niet natuurlijk. Die zit altijd fout.

Dat jij het geen toegevoegde waarde vind maakt de stem of reactie niet minder waard dan jou stem/reactie. Iets wat je hier wel als een waarheid stelt. Ongelofelijk triest gedrag is dat.

Een ander heeft daar namelijk niets aan.
stop eens met dingen zomaar stellen alsof het waar is. Jij hebt daar niets aan, ik wel. Het is interessant om te lezen dat ik niet de enige ben die na 10 seconden zoiets had van lekker laten gaan.

Misschien moet je je eigen advies eens nemen. Een andere speeltuin zoeken om je elitaire gedrag te vertonen. Of leer dat iemand met een andere mening dan de jouwe hier net zoveel recht heeft om dat te melden. Zonder het bij voorbaat als azijngezeik weg te zetten.

Bijzonder leuk dat over deze nieuwe Marillion zoveel word geschreven. Marillion is nog bijzonder actueel en word enorm gevolgd door haar fans. Maar deze band verdient dit absoluut ten volle.
P.S. lang geleden dat een nieuw album mij zo wist te raken. ( als een klein jongentje de dagen aftellen naar de release datum ..... stom hé )

avatar van rkdev
Zoals velen van mijn leeftijd (ben van 1975) kende ik Marillion tot pakweg 15 jaar geleden vooral van de Fish jaren. Radiohits 'Kayleigh' en 'Lavender' maakte me nieuwsgierig en ik kocht 'Misplaced Childhood' en daarna de andere 3 Fish-albums en allen bevielen me erg goed. De h-jaren werden me door mensen om me heen afgeraden dus ik had deze maar links laten liggen.

Tot ik ooit 'Cover my Eyes' op de radio hoorde en de nieuwsgierigheid naar Marillion #2 toch toenam. Begonnen in volgorde van releasedatum konden 'Seasons End' en 'Holidays in Eden' me ook erg bekoren.
Nadat ik ze een keer live zag optreden was ik 'om' en inmiddels heb ik alle studioalbums en diverse live-albums en mag ik mezelf een fan noemen. Beide periodes zijn me even lief, maar doordat ik pas de afgelopen 15 jaar de band actief volg heeft de huidige bezetting mijn voorkeur.

'Brave', 'Afraid of Sunlight' en 'Marbles' bleken ware meesterwerken, maar ze werden ook afgewisseld met wat mindere albums. Echter vanaf het moment dat ik ze actief ben gaan volgen ('Happiness Is the Road') lijken ze met elk album beter te worden en het vorige album 'F.E.A.R.' kon in het rijtje van de meesterwerken. Ook live lijken ze maar beter en beter te worden.

Hoog waren mijn verwachtingen dus ook voor het nieuwe 20e album van de band. En ik zal het maar alvast verklappen ... ze hebben wederom een meesterwerk gemaakt !

Vanaf de eerste Pink Floyd-achtige klanken, gevolgd door een soort kerkkoor, van ‘Be Hard on Yourself’ heeft de band mijn aandacht meteen vast. De meeslepende stem van Hogarth pakt me meteen beet. In het bijna 10 minuten durende nummer daagt h. ons uit om meer uit ons leven te halen (“Run towards the things that scare ya, I dare ya”), want we weten niet hoe lang we nog te leven hebben. Op de inmiddels bekende Marillion manier sleept ook de muziek ons alle kanten op.

‘Reprogram the Gene’ begint als een redelijk standaard pop-rock nummer in het eerste deel (Invincible), maar als de eerste gitaarsolo van Rothery klinkt krijgt het toch de Marillion-touch. Het tweede deel van het nummer is wat meer ingetogen en dan komt het nummer tot een hoogtepunt in deel 3 met een huilende gitaar van Rothery en een smeekbede van h. “Let’s all be friends”.

Het korte ‘Only A Kiss’ is eigenlijk gewoon het intro van het volgende nummer ‘Murder Machines’ (in het nummer komt de tekst ‘Only A Kiss’ ook terug). De band laat horen nog steeds sterke, radiovriendelijke nummers te kunnen schrijven. Alles aan dit nummer klopt en het “She Put Her Arms Around Me”-deel is meeslepend. Wederom een hoogtepunt voor de gitaar in dit nummer. Kan niet wachten om deze live te horen.

Het 6:35 minuten durende 'The Crow and the Nightingale' is het centrepiece van de plaat en voor mij het hoogtepunt op een album vol hoogtepunten. Dit zinderende nummer zit vol met emotie. Er wordt uitgepakt met koor en een string quartet, maar de eindsolo van Rothery is waarom ik zo van deze band hou. Kippenvel all over!

De laatste twee nummers zijn de langste van het album en zijn weer opgebouwd uit diverse segmenten. Het is lovenswaardig hoe de band deze stukken aan elkaar weet te smeden.
‘Sierra Leone’ is het nummer dat me tot op heden het minste weet te pakken, al kan ik niet duidelijk aangeven waar dat aan ligt. Waarschijnlijk omdat dit het rustigste nummer is op het album. Of misschien is het gewoon dat de andere nummers simpelweg nóg beter zijn. Het eind van het nummer (deel IV The Blue Warm Air en deel V More Than Treasure) zijn voor mij het sterkste deel van het nummer.

En dan hebben we nog de enerverende afsluiter … ‘Care’ is ruim 15 minuten genieten. Het nummer begint met een heerlijke backingtrack van Trewavas en Mosley en dan komt de gitaar van Rothery erin. Wauw! De thema’s van de andere nummers lijken samen te komen in dit nummer, dat de albumtitel prominent terug laat komen. Het nummer eindigt met de aangrijpende tekstregel “The angels in this world are not in the walls of churches. The heroes in this world, working while we’re all asleep”, een ode aan het zorgpersoneel dat ons door de pandemie heeft geholpen. Alle aspecten van Marillion komen samen in dit nummer en sluiten een fantastisch album meesterlijk af.

43 jaar na hun oprichting weet de band nog steeds het beste uit zichzelf te halen. Er zijn maar weinig bands die al zo lang meegaan waar dit op van toepassing is. Ze hebben gedaan wat ze in het openingsnummer ook van ons verlangen: be hard on yourself, you’ll be glad you did.

“Paint a picture, sing a song, plant some flowers in the park.
Get out and make it better, you’ve got an hour before it’s dark”.

avatar van jeroenheinz
Rogyros schreef:
Mee eens! Een van de redenen dat ik Marillion de afgelopen jaren minder heb gevolgd, maar hier klinkt zijn stem weer een stuk beter.