The Smile - A Light for Attracting Attention (2022)

Label: XL

1. The Same (4:19)
  2. The Opposite (3:06)
  3. You Will Never Work in Television Again (2:48)
  4. Pana-Vision (4:08)
  5. The Smoke (3:39)
  6. Speech Bubbles (4:16)
  7. Thin Thing (4:30)
  8. Open the Floodgates (4:29)
  9. Free in the Knowledge (4:12)
  10. A Hairdryer (5:17)
  11. Waving a White Flag (3:47)
  12. We Don't Know What Tomorrow Brings (3:16)
  13. Skrting on the Surface (5:31)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Daar is 'ie dan eindelijk - ik kreeg de fanmail om 17:00 binnen: de debuutplaat van The Smile! Een release om naar uit te kijken op basis van de reeds uitgebrachte singels.

avatar van coldwarkids
Toch vraag ik me nog steeds af waarom zo'n makkelijke bandnaam nog niet bestond na al die jaren..

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
coldwarkids schreef:
Dat heb ik mezelf ook al over verbaasd

avatar van YouWillNeverWorkInTelevision
Geen Just Eyes and Mouth op het album, opmerkelijk!

avatar van bloempje24
Radiohead is meester in het maken van lelijke geluiden die met elkaar gecombineerd hemels klinken. Zeg maar 2+2=5. Op momenten hoor je dat ook terug bij vrijgegeven nummers van The Smile. In mijn optiek vliegt ‘You Will Never Work in Television Again’ uit de bocht, daar is (vooralsnog) lelijk+lelijk=uberlelijk. De overige vrijgegeven nummers wekken wel degelijk mijn interesse.

avatar van mattman
Pana-Vision alleen al maakt het voor mij de moeite. Wat een nummer is dat he.

Nog 8 nieuwe nummers te ontdekken hier. Ik tel de dagen af.

avatar van Poles Apart
Oei, wat een lelijke hoes. Stanley Donwood slaat de plank mis. De tekst is veel te groot en het lijkt wat op de hoes van deze (die overigens wel zeer geslaagd is): Houeida Hedfi - Fleuves de L'âme (2021).

avatar van coldwarkids
Wel een aangename hoes. Singles ben ik niet kapot van, vooral You Will Never Work In Television Again is een klein gedrochtje.

Op Just Eyes and Mouth na dezelfde setlist als het kennismaking concert in Londen, leuk!

avatar van mattman
coldwarkids schreef:

Vind dat net een erg goed nummer. Goede sfeer, heerlijk weirde teksten en lekker klinkende sneer van Yorke.

Maar goed, The Smoke en Pana-Vision zijn nog vele malen sterker vind ik. Sowieso een uiteenlopende set singles tot nu toe al. Dit gaat een sterke plaat worden.

avatar van Arrie
coldwarkids schreef:

De voorganger van Queen heette Smile (met May en Taylor).

avatar van MDekens
Free in the Knowledge is echt fantastisch zeg. Met de strijkers en alle andere instrumentatie maakt dit echt een parel.

avatar van meneer
Alleen al als ik de stem van Thom Yorke hoor krijg ik trek in nieuw werk van Radiohead. Dat is vooral bij Skrting on the Surface wat zo uit de Radiohead keuken lijkt te komen. Eigenlijk de rest bijna ook wel.
You Will Never Work in Television Again is hier heerlijk afwijkend en de energie die het nummer uitstraalt is zeer verfrissend.

Yep, de eerste 5 nummers die ik nu gehoord heb doet mij verlangen naar de andere 8 nummers van The Smile en ooit weer een nieuwe Radiohead. Het blijft toch bijzonder hoe sterk alleen de stem van een zanger of zangeres bepalend kan zijn voor herkenbaarheid. En dan toch ergens ook de gitaar van Greenwood maar anders.

Lichter. Dynamischer. Speelser.

En dan nog even dit: Negen jaar oud..

avatar van Juveniles
Kijk reikhalzend uit naar dit album. Alle vooruitgeschoven nrs zijn (Radiohead achtig) goed maar zoals Meneer hierboven al stelt is “You Will Never Work in Television Again” verfrissend en springt er uit. Wat mij betreft had het hele album zo moge zijn; raggend en schurend (maar ja, daar had Ed O’Brien ook graag aan mee gedaan; en de rest van Radiohead denk ik). Desalniettemin…

Thin Thing komt maandag uit

avatar van YouWillNeverWorkInTelevision
Album is sinds paar uur te vinden op het internet paar luisterbeurten achter de rug. wat een klasse album zeg!

The Same & Speech Bubbles

avatar van Voorprogramma!
Nigel z’n mix is ontzettend goed, vergeleken bij de nieuwe Arcade Fire!

We Don’t Know What Tomorrow Brings

avatar van Mausie
Thin Thing is echt heerlijk! Indrukwekkende rij singles bij elkaar, dit gaat wel eindejaarslijstje materiaal worden.

Een beetje vreemd, maar wel lekker. Eigenlijk gaat dat ook altijd wel voor Radiohead op. Ik had een ander geluid verwacht op dit album, maar ze schuren erg dicht tegen Radiohead aan.

Een nummer als Pana-Vision vind ik echt meesterlijk: wat een schoonheid. Bevreemdend en toch hemels. Hier lijken de mannen net weer een stapje verder te gaan. Alsof dat nooit meer zou kunnen, en dat maakt The Smile toch wel bijzonder.

Ook Speech Bubbles heeft dit effect op me: hoe betoverend mooi kan het zijn?!

En dan heb je nog opzwepender nummers als You Will Never Work in Television Again (hoor ik hier The Velvet Underground invloeden?!) en We Don't Know What Tomorrow Brings die het album net even de nodige peper geven waardoor het album als geheel behoorlijk avontuurlijk overkomt.

Vervolgens de knock-out in de vorm van Skrting on the Surface: Man, man, man!

Mooi naast lelijk, betoverend naast onderkoeld. Spannend naast rustgevend. Radiohead kan het en The Smile doet niks anders.

En dat is fijn, heel fijn......

avatar van Poles Apart
Is dit dan de 'gitaarplaat' die Radiohead al sinds 1997 niet meer gemaakt heeft?

avatar van Woutout
Poeh he, wat een fantastisch album weer... Zoveel moois te ontdekken. Zoals dat bij een regulier Radiohead album ook meestal het geval is. En genoeg verrassingen, ook voor iedereen die de liveset goed kent. Zo is bijvoorbeeld Waving A White Flag echt een bloedmooie track geworden en haast onherkenbaar.

avatar van Shffl
Geweldig album! Extreem veel zin in het concert in Paradiso!

Wat een bizar gemiddelde.
Eerlijk gezegd vond ik You Will Never Work in Television Again vorig jaar maar een obligaat rockertje, waardoor mijn interesse eigenlijk gelijk weer weg was. Maar de daaropvolgende singles lieten een ander geluid horen waarin duidelijk de hand van Greenwood hoorbaar was en dan met name diens werk voor films.
Pana-Vision vind ik de mooiste van de singles, doet me qua sfeer een beetje denken aan 'How to Disappear Completely' van Kid A.
Binnenkort maar eens het hele album luisteren.

coldwarkids schreef:

Dat klopt niet helemaal, er zijn diverse bands geweest met die naam, o.a. een Canadese rockband uit de 60's en deze jangle pop band:
The Smile - Well Dressed Idiot

avatar van JVT
JVT
Eerste luisterbeurt is bezig, dit klinkt wel heel erg als radiohead. Wat alleen maar goed is natuurlijk, Radiohead is een wereldband!
Dit klinkt dus ook heel erg goed, genieten hoor. Maar dit gaat nog wel ff moeten bezinken voor ik een stem kan uitbrengen.

avatar van Rainmachine
Jeetje wat een hoge score voor een Radiohead spinoff met een niet originele bandnaam. Ik heb zojuist wat beluisterd maar zo speciaal vind ik dit nou ook weer niet. Ik ben een Radiohead liefhebber van de eerste 3 platen, alles wat daarna uitkwam vond ik steeds minder worden en daar ligt denk ik ook mijn probleem. Dit schurkt meer naar het latere werk en dat is dus niet mijn ding. Wel grappig is dat nummers als Pana-Vision mij doen denken aan het solowerk van Steven Wilson, zouden de heren van Radiohead ook fan zijn van Steven Wilson? De Radiohead adepts zullen wel over elkaar heen duikelen om mij van repliek te dienen maar dit is hoe ik het op dit moment naar beleef/beluister.

avatar van portiss
Waar luisteren jullie het album? Kan het op spotify nog niet vinden.

avatar van JVT
JVT
We Don't Know What Tomorrow Brings is echt een pracht van een nummer!