Depeche Mode - Ultra (1997)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Barrel of a Gun (5:35)
  2. The Love Thieves (6:34)
  3. Home (5:42)
  4. It's No Good (5:58)
  5. Uselink (2:21)
  6. Useless (5:12)
  7. Sister of Night (6:04)
  8. Jazz Thieves (2:54)
  9. Freestate (6:44)
  10. The Bottom Line (4:26)
  11. Insight (6:26)
  12. Junior Painkiller (2:11)
  13. Barrel of a Gun [Live] * (6:00)
  14. It's No Good [Live] * (4:08)
  15. Useless [Live] * (5:22)
  16. Painkiller * (7:29)
  17. Slowblow * (5:25)
  18. Only When I Lose Myself * (4:35)
  19. Surrender * (6:20)
  20. Headstar * (4:25)
totale tijdsduur: 1:00:07 (1:43:51)
avatar van goldendream
Waar de hooggespannen verwachtingen bij 'Violator' niet echt ingevuld werden, worden de lage verwachtingen bij 'Ultra' overstegen. Terwijl ik volop aan het werken ben, speelt dit album en ik geniet van de rustige sfeer. Ik zal 'Violator' en 'Songs of Faith and Devotion' zeker nog herkansingen geven, hopend dat het lichtje nog gaat branden. Bij 'Ultra' straalt het na een drietal luisterbeurten al.

Arbeidsdeskundige
Het luisteren naar dit album geeft me een heerlijk gevoel van melancholie. De doorleefde stem van Dave Gahan draagt daar extra aan bij.

avatar van Alicia
Ultra is met stip de meest gedraaide Depeche Mode plaat in huize Alicia, op de voet gevolgd door Songs of Faith and Devotion! ?

avatar van luigifort
Dit is in mijn huis ook het meest gedraaide DM album. Heerlijke muziek voor de late avond en nacht, die sfeer en vibe heeft het ook, lekker laidback ook. Ms op een bepaalde manier ook hun meest "proggy" album. Kan ik The Love Thieves, Sister of Night of Insight voor de progladder nomineren Casartelli?

avatar van Casartelli
Ik begon er niet over... maar is Music for the Masses als geheel niet een maatje 'proggier'?

avatar van luigifort
Ik vind deze meer uitgesponnen songs hebben...

avatar van Casartelli
Daarom zei ik ook "als geheel" - de flow die daar vooral naar het einde toe in zit, herken ik hier minder. Maar het is een gevoel wat ik bij Depeche Mode als geheel een jaar of 10-15 terug ook wel had.

Ik lees ook terug dat ik in het begin nogal zuinig over deze plaat was, dat was ik inmiddels weer vergeten. Inmiddels een solide 4,0... al beklijven nog steeds niet alle nummers even goed als de blauwe sterretjes (nummers 2, 3 en 4) eenmaal gepasseerd zijn.

avatar van vigil
Useless vind ik toch ook wel behoorlijk top of the bill. Beter dan It's No Good bv die natuurlijk wel goed os maar op 1 of andere manier vind ik het gimmick gehalte iets te hoog

avatar van JohnnyVergerFan
Met Ultra hadden ze in 10 jaar tijd de 4e kraker op rij te pakken. Knap hoe elk van die albums hun eigen en specifieke sfeer bevatten, maar toch is het onmiskenbaar het geluid van Depeche Mode. Terwijl inmiddels de outro tonen van "Insight" uit de speakers rollen kan ik alleen maar constateren dat deze plaat opnieuw een waar luistergenot was.

"...the fire still burns..."