Depeche Mode - Ultra (1997)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Barrel of a Gun (5:35)
  2. The Love Thieves (6:34)
  3. Home (5:42)
  4. It's No Good (5:58)
  5. Uselink (2:21)
  6. Useless (5:12)
  7. Sister of Night (6:04)
  8. Jazz Thieves (2:54)
  9. Freestate (6:44)
  10. The Bottom Line (4:26)
  11. Insight (6:26)
  12. Junior Painkiller (2:11)
avatar van Flipper
De laatste in de rij van albums die ik graag van DM wilde hebben. Hij stond laatste omdat dit album me het minst intrigeerde. Wat onjuist, één van de beste DM albums. Het donkere maakt het zo mooi.

Je hebt het door Flipper

djeffibrelich
de cover is weer heel erg mooi, maar dat is bij depeche een beetje een handelsmerk geworden (mooie album covers), ook de foto's van anton corbijn zijn prachtig en dragen bij aan de sfeer.
it's no good is imo een van de mooiste depeche nummers ooit.het album is verder lekker cohesief en er staan weinig zwakke momenten op , maar het is ook niet het beste wat depeche mode te bieden heeft.wel mijn favoriete jaren 90 depeche plaat.

avatar van Collect Call
Ben sinds kort helemaal in de dM sferen. Het heeft me enorm geboeid. Zeker de teksten en de sfeer van dM.
Ook heel erg lekker om bij weg te spacen. Heb vaak het gevoel bij nummers van dM dat ze een boodschap geven.

Eén van de mooiste nummers van dM vind ik zelf, Freestate & Insight. Dit zijn echt nummers met een boodschap naar mijn idee.

Love, Peace and Happiness
www.niburu.nl

avatar van Droid
He bah... remaster is uitgesteld... er staat nu summer 2007. Nog even wachten dus.

djeffibrelich
het blijkt dat ik dit album toch een beetje had onderschat.
de laatste tijd begin ik dit album beter te vinden dan black celebration, mftm en violator.
alles van de donkere sfeer en melancholie van de muziek tot de stijl van het artwork en de videoclips van arton corbijn staan mij aan.
it's no good is zo'n wonderschoon synth-pop nummer die als je hem een keer hoort hem vervolgens 10 keer achter elkaar wilt draaien.
en zo zijn er alleen maar parels op dit album, useless, home(mooie gitaarsolo op het eind), barell of a gun en de climax the bottom line.
zelfs de instrumentale nummers zijn om te smullen.
verhoogd naar 4,5 maar het gaat denk ik een 5 worden.

avatar van orbit
Ik ben blij dat jij deze inmiddels ook kunt herwaarderen djef. Voor mij is het onderhand mijn favoriete DM denk ik, nog vóór MftM. Er staan inderdaad prikkelende nummers tussen intens relaxte en bijna euforische nummers, prima combinatie!

avatar van VanDeGriend
Dit is defintely mijn favoriete DM-album en ga zometeen eens even de superdeluxe editie halen, ondanks dat het bij de vorige cd's qua geluidskwaliteit echt geen bal uitmaakte

avatar van Droid
Tenzij je een SACD speler hebt! (Ik ga 'm ook zo halen)

avatar van VanDeGriend
Heb ik Nou nog eens goed luisteren dan.

avatar van VanDeGriend
Nu de luxe editie binnen is draai ik deze weer regelmatig en ben ik weer helemaal into Ultra. Wat mij betreft het beste album van een van mijn favoriete acts. Als je eens wilt ervaren wat een fraaie ontwikkeling DM heeft doorgemaakt, moet je voor de grap dit album eens draaien vlak nadat je een van de (ook best leuke) jaren 80 releases hebt beluisterd.

Ik ben het compleet met jullie eens. Dit is ook mijn favoriete DM-album. Ik hou ontzettend veel van DM. Als je hun muziek beluistert beginnend bij 'Speak & Spell' en eindigend bij 'Playing The Angel' dan hoor je een complete muziekflow. Die groep is door de tijd zo ontzettend hard geëvolueerd, maar blijft super! Ultra is dan ook hét album waar de groepsleden, vooral Gahan serieus in de knoop zat met zichzelf en dat hoor je ook, maar blijkbaar de perfecte sound dat leidde tot een fantastisch album.
Voor mij mogen ze nog heel lang doorgaan.

avatar van Hans Brouwer
musicforlife schreef:
Dit is ook mijn favoriete DM-album. Ik hou ontzettend veel van DM.

"Exciter" is en blijft mijn all time favorite D.M. album . "Ultra" volgt op de tweede plaats. En ook ik hou heel veel van de muziek van Depeche Mode .

avatar van wombat13
Laatst zag ik op CD-WOW de remastered SACD+DVD van Ultra... meteen bestellen natuurlijk en nu maar wachten tot ie binnen komt!!
Is er trouwens een duidelijk geluidsverschil met de 'gewone' cd?

Ik kan niet anders zeggen dan dit een plaat is die ik blijf opzetten en niet gaat vervelen. Voor mij het beste album van Depeche Mode.

Depeche Mode was voor mij onbekend, niemand in m'n omgeving luistert het en hoe ik er bij kwam om een album te kopen weet ik niet meer. Dit was het eerste album wat ik kocht en ondanks dat het misschien een album is die je aantal keer moet beluisteren om 'm te kunnen pakken, had hij me meteen te pakken.
Ik vind Depeche Mode erg bijzonder en heb een aantal albums en er volgen zeker meer.
Ik probeer mensen in omgeving te 'Depeche Moden', maar dat lukt niet erg... Ze missen wat

avatar van Ceasar
Hier staat mijn favoriete Depeche song op: Home. Prachtig, prachtig!!

1,5
Afschuwelijke cd!!! Ik vind Depeche Mode echt geen goeie groep.
Slechts enkele van hun liedjes kunnen mij bekoren, verder niets!
1.5/5 voor de moeite!

avatar van Flipper
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Wanneer je Westlife 4,5* geeft, heeft deze CD inderdaad niets in je speler te zoeken.

avatar van Ceasar
Citaat van kevinanne uit Kim 'Kay (wie???) topic:
kevianne schreef:
Goed album, leuke hits en veel meezingers!"

Tsja, voor leuke hits en veel meezingers moet je inderdaad niet bij Depeche Mode zijn. Voor mooie muziek met meerdere lagen en inhoudelijke teksten wel. Voor meezingers stuur ik je inderdaad naar de door jou hooggewaardeerde René Froger, Rick Astley, Mathias Reim en Westlife. En Kim 'Kay natuurlijk (wat een lelijke hoes).

Vraag me overigens af of je dit album echt wel kent. Zo niet: stem er dan niet op. Doe ik ook niet bij jouw bovengenoemde idolen.

Enfin: ik ga Ultra maar weer eens in de speler stoppen en genieten!

avatar van vigil
Nou een 5 voor Bros en Chipz is anders ook niet niks...

Ik zou me pas zorgen maken als deze persoon ook deze plaat een 5 had gegeven.

avatar van freddze
Depeche Mode is (na Cure, Siouxsie en Nick Cave) mijn 4de favoriete band, maar deze plaat vind ik een van hun minste.

En ik heb er genoeg naar geluisterd .. Al gedurende de 11 jaar dat hij uit is, probeer ik 'm jaarlijks toch één keer te draaien, om tot dezelfde constatatie te komen. Deze plaat verdient voor mij een 3*. Niet meer, niet minder.

Dan vind ik de schuchtere pogingen van hun debuutplaten toch nog beter. Hier proberen ze te krampachtig terug te grijpen naar hun 'originele' sound om de fans te pleasen die afgehaakt waren omdat ze vonden dat 'Songs of Faith and Devotion' teveel gitaargeweld bevatte.

Daarom heb ik ook zo'n hekel aan deze plaat. Verder bouwen op 'Songs of Faith and Devotion', dát hadden ze moeten doen. En niét hun eigen sound opnieuw proberen uitvinden. En met 'Exiter' waren ze pas écht de ezel die zich tweemaal aan dezelfde steen stootte. Nu, da's natuurlijk mijn mening, hé. Ik wil het hier zeker niet verkondigen als waarheid, maar zo voel ik het toch aan.

'Barrel of a Gun', 'It's no Good' en 'Useless' zijn voor mij de absolute uitschieters, en 'Home' kan er ook nog door, maar het is ook dankzij deze nummers dat deze plaat nog een 3* haalt. De rest

Na het geniale 'Violator' en het briljant rockende 'Songs of Faith and Devotion' vond ik deze twee platen écht zwaar teleurstellend. Zelfs in die mate dat ik helemaal niet zat te springen toen 'Playing the Angel' eraan kwam. Maar dat was fout van me, want met hun laatste plaat zijn ze weer compleet op het juiste spoor. Dat is na 'Violator' zelfs mijn tweede favoriete plaat van DM geworden. Ja, beter nog dan 'Songs of Faith and Devotion', vind ik.

avatar van orbit
Ik vind juist dat deze plaat wel aansluit bij Songs Of Faith & Devotion.. maar er zitten elementen van bijv. Music For The Masses doorheen geweven (die zalige electronische intermezzo's). Verder vind ik eigenlijk alle nummers hierop prachtig, Freestate en Sister of Night zijn toch ook wel meesterlijk hoor of The Love Thieves.. Exiter vind ik inderdaad een lamlendig product. Inspiratieloos en hol. Daar hoor ik hier weinig van, lekkere intense DM plaat! Maargoed, ik neem aan dat je je best hebt gedaan

avatar van Olivia
Op deze plaat staan een aantal van mijn favorite DM nummers..en niet alleen dat, de rest spreekt mij ook zeer aan.

Meest luistergrage nummers van deze cd zijn voor mij Barrel of a Gun, Home, It's No Good, Free State en Sister of Night.

Die extra nummers ken ik trouwens niet. Maar Ultra is lekker duister, elektronisch en hier en daar zeer alternatief. Ik geloof dat It's No Good trouwens op nr. 1 all time favorite DM songs staat (maar ik ken overigens ook niet al hun werk )

Olivia schreef:

Jep bij mij ook. Alle liedjes tot en met Sister of Night zijn van wereldklasse, alles wat na Sister of Night komt is gewoon goed genoeg. (die extra nummers ken ik trouwens ook niet)

Die extra nummers zijn enkele instrumentals die gediend hebben als b-sides voor de singles. De laatste drie nummers waren de extra nummers die geschreven werden ten tijde van hun latere Best of. Only when I lose myself als single, Surrender (heel knap) en Headstar als b-sides. Die laatste is trouwens ook instrumentaal.

avatar van MiSs CrY bAbY
Jeetje, ik heb hier nog steeds niet op gereageerd, kan ik als DM fan niet maken eigenlijk . Ongelooflijk mooi album is dit. Donker, maar ergens toch ook niet, zitten toch ook wel zweverige maar hoopvolle deuntjes in. Een nummer wat mij erg aansprak was 'The lover thieves', heel rustig, met veel emotie, echt mooi!

avatar van Crush
Na het vertrek van Wilder viel mij dit album alleszins mee, maar toch draai ik Ultra weinig en zijn het de uitschieters Barrel of a gun en It's no good die ik vooral nog graag hoor. De rest vind ik zeker niet slecht, maar als album pakt Ultra mij niet zoaals dat bij veel andere dM albums het geval is.

Jazzthieve
Hans Brouwer schreef:

hoogst eigenaardig, ik vind Exciter net een van de hun zwakste albums, kan absoluut niet op tegenover ultra en zelfs sofad.

avatar van Castle
Dit is voor mij het einde van de Depeche Mode hoogtepunt die begon met 101, Violator, SOFHAD en dan deze, hierna kunnen de songs mij minder lang boeien.

avatar van Twinpeaks
Vrij grimmige plaat,die voortkwam na flink wat persoonlijke sores voornamelijk bij Gahan.Toch is het fascinerend om te horen hoe men dat leed toch wel de band heeft in laten sluipen.Tekstueel wordt er niet geschipperd en is men toch wel overduidelijk .Muzikaal is het donker en sinister.It's No Good is dan ook eigenlijk niet echt representatief voor dit album.Ondanks de niet opbeurende titel is dit eigenlijk het meest lichtzinnige nummer hier.Useless is voor mij de uitschieter hier en ook The Love Thieves is prachtig.Dapper album van Depeche Mode.