Beyoncé - RENAISSANCE (2022)

R&B / Pop
Label: Parkwood

1. I'm That Girl (3:28)
  2. Cozy (3:30)
  3. Alien Superstar (3:35)
  4. Cuff It (3:45)
  5. Energy (1:56)

met Beam

6. Break My Soul (4:38)
  7. Church Girl (3:44)
  8. Plastic Off the Sofa (4:14)
  9. Virgo's Groove (6:08)
  10. Move (3:23)

met Grace Jones en Tems

11. Heated (4:20)
  12. Thique (4:04)
  13. All Up in Your Mind (2:49)
  14. America Has a Problem (3:18)
  15. Pure / Honey (4:48)
  16. Summer Renaissance (4:33)
avatar van Hans Brouwer
Een bijna naakte Beyoncé op een bloot paard: waarom zoveel ophef?

avatar van Slowgaze
Hans Brouwer, MusicMeter heeft een bovengemiddeld hoge populatie aan testosteronbommen.

avatar van Silky & Smooth
Slowgaze schreef:
Nog even één dingetje over de hoes: elke keer dat ik 'm zie moet ik aan die Old Spice-meneer denken, van 'I'm on a horse'.

Wel verdikkie, ik kwam hier net om ditzelfde te posten… #swandive

avatar van fish
Goed, over dat vrijgegeven nummer. Zit daar ergens een liedje in verborgen? Ik hoor het niet. Ik zie in de clip veel stoerdoenerij en protserige bling, maar waar is de muzikaliteit? Vind het, ironisch gezien de uitstraling van de clip, erg armoedig.

goldendream schreef:
Ocharme, ze heeft ook een nieuw album bij elkaar gekweeld en de onbekwaamheid moet verdoezeld worden met een pikante hoes. Zonder hoezen, videoclipjes en vulgair gedoe raakt ze immers nergens. Ze zou ook poestvrouw kunnen worden (niet denigrerend bedoeld), maar dat zal voor madam pretentie te min zijn.
man, man, wat een frustratie laat je zien. Je bericht lijkt wel een beetje op een speech van een studentenvereniging laatst.

avatar van Hans Brouwer
Slowgaze schreef:
Zo bijzonder is Beyoncé toch niet?

avatar van GrafGantz
fish schreef:

Nummer is zwaar beïnvloed door oldschool house. Afgaande op jouw stemlijst lijkt me dat sowieso heel erg niet jouw ding, dus zo raar is het niet dat je er niets in hoort.

avatar van crosskip
Op de dansvloer zou ie het vast goed doen, maar zo zonder clubgangers om me heen vind ik het nummer een beetje suf.

avatar van fish
GrafGantz schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in, maar dacht, ik probeer het eens. Ik vind er geen connectie mee. En ja, smaken verschillen. Hopelijk betekent ze iets als rolmodel, en volgens mij zit dat wel goed.
Wat betreft de hoes. Lady Godiva was het eerste waar ik aan dacht en een ieder kan daarmee zelf invulling geven aan de symboliek, wat wil ze hiermee zeggen? Afgaande op eerdere artistieke uitingen, zit er vast en zeker een bedoeling achter. Het lijkt mij logisch om verder te kijken dan een eerste, oppervlakkige indruk. Anders zou een toeschouwer die Lady Godiva in het echt zag en geen idee had over het waarom, alleen maar gedacht hebben: Hee, een naakte vrouw ter paard. Wat vulgair.
Ik ben verre van een fan van deze dame, maar me dunkt dat er een statement gemaakt wordt. En dat respecteer ik in ieder geval.

avatar van Doc
Doc
Welk statement? Dat de belastingen omlaag moeten?

Vaker het paard in plaats van de auto pakken om de stikstofuitstoot te beperken?

Ik vind de nieuwe single best tof. Mooi hoe Show Me Love erin is verwerkt. Zou ze net als Drake een hele danceplaatchebben gemaakt?

avatar van Premonition
herman schreef:

Mmm, ook een paard stoot stikstof uit (en dat stinkt ook nog eens). Een plastic paard dan weer niet, maar dat is dan weer gemaakt van olie(restprodukt). Het blijft ingewikkeld. Gelukkig hebben we de muziek nog

avatar van EvilDrSmith
In dit tijdsgewricht van kleingeestige bekrompenheid en moraliserende, doorgeslagen politieke correctheid gelukkig weer een krachtige powervrouw die haar fabelachtige vrouwelijkheid luid en duidelijk tentoonspreidt. En dan ook nog met een overduidelijke historische verwijzing, want de link naar Lady Godiva('s renaissanceschilderij van mogelijk Adam van Noort) lijkt me zonneklaar. Slim, controversieel, geëngageerd en marketingtechnisch uiterst gewiekst. Wel even van een andere orde dan Sabrina destijds met 'Boys' en haar afzakkende badpak. Het lijkt meer op Madonna's Erotica 2.0.

Inmiddels is ze 40 jaar, maar wat een verrukkelijke verschijning is ze nog steeds. Zoals in die fanmade-clip van 'Break My Soul', waar rond 3'37" je (helaas maar) een paar seconden Beyoncé uiterst wulps en hypersensueel in paars blacklight á la wajang in schaduwvormen ziet dansen. A-dem-be-ne-mend! Jammer dat ik niet zo van de 80s house ben, maar ik vermoed dat mensen die daar wel van houden dit wel een tof nummer zouden kunnen vinden. [EDIT: omschreven fragment komt oorspronkelijk uit het nummer 'Partition' en toen was ze 32 jaar, dank aan Arrie]

Het titelnummer bevat daarentegen een Giorgio Moroder-sample(?) van Donna Summers 'I Feel Love' en daar word ik wél blij van. Het nummer dat eromheen is gebouwd spreekt me weer minder aan. Maar net als 'Break My Soul' en het titelnummer is eigenlijk de gehele plaat vrij druk en vol gearrangeerd: er gebeurt van alles, waaronder veel agressief gerapte/gezongen vocals, al dan niet op op de achtergrond. Zoals op 'Move', waar ook Grace Jones een stukje parlando doet in het refrein. De eerste indruk moet nog even rijpen/bezinken, maar ik vermoed niet dat dit een album voor mij gaat worden, behalve de donkere, seksueel pulserende 'Thique' en 'Pure/Honey' die mij meteen in positieve zin opvallen. Slechts het nogal disco-achtige 'Cuff It' en de balladachtige 'Virgo's Groove' beginnen productioneel wat luchtiger, maar worden na verloop ook steeds voller, rijker, minder balladig en... drukker. Dat laatste woord lijkt in mijn oren kenmerkend te zijn voor dit album.
Maar wat een vrouw, wow!

avatar van Mausie
De testosteronbommen alhier zijn niet de enigen met kritiek op Queen B

Beyoncé komt met nieuw album, maar zit het publiek er nog op te wachten? | Muziek | NU.nl

avatar van Blitz!
fish schreef:

Welke clip? Er is (nog) geen officiële video voor Break My Soul…

avatar van Arrie
EvilDrSmith schreef:

Je hebt een nepclip bekeken, samengesteld uit oude beelden. Dat stuk dat je noemt komt uit de clip van Partition. Want er is inderdaad nog geen clip.

avatar van GrafGantz
Arrie schreef:

Dank hiervoor, ik dacht al dat het aan mij lag. Heb in de afgelopen pagina's al meerdere mensen over de clip gehoord, maar ik kwam via YouTube niet verder dan een zogeheten "lyric video", met enkel de tekst op een zwarte achtergrond.

avatar van goldendream
EvilDrSmith schreef:

Inmiddels is ze 40 jaar, maar wat een verrukkelijke verschijning is ze nog steeds. Zoals in die clip van 'Break My Soul', waar rond 3'37" je (helaas maar) een paar seconden Beyoncé uiterst wulps en hypersensueel in paars blacklight á la wajang in schaduwvormen ziet dansen. A-dem-be-ne-mend! Jammer dat ik niet zo van de 80s house ben, maar ik vermoed dat mensen die daar wel van houden dit wel een tof nummer zouden kunnen vinden.

Maar wat een vrouw, wow!

Meningen verschillen. Je bericht bewijst slechts 1 iets: 'sex sells'. Dat de goedkope hoes zogezegd verwijst naar een bekend schilderij maakt het eigenlijk nog triester. Kunst misbruiken om platvloersheid te verdoezelen. Wie dat aanklaagt, wordt dan maar als als kleingeestig, gefrustreerd en moraliserend beschouwd. Altijd makkelijk, die termen gebruiken.

Bij de term 'powervrouw' in de muziek denk ik aan Kate Bush, Suzanne Vega of Julianne Regan. Zij hoeven zich niet te verkopen om succes te hebben, want ze hebben talent en kunnen zingen. Maar geen probleem dat sommigen zich vergapen en kwijlen bij Beyoncés videoclipjes.

Hierbij sluit ik dit onderwerp af. Laat het gescheld maar komen. Mijn mening is mijn mening.

avatar van vinylbeleving
Oke de artwork discussie hebben we nu wel gevoerd toch? Je zou haast vergeten dat het om de muziek gaat. En om maar met de deur in huis te vallen; de muziek is vermoeiend. Natuurlijk is het album pas net uit en kan het nog groeien enzo, maar wat een volgestouwd album is het geworden. Misschien bedoelt als eerbetoon aan de 90's house, maar ik hoor vooral jatwerk, veel pathos en weinig echt goede ideeën en inspiratie zoals bij Lemonade destijds veel meer het geval was. Op internet vind ik het ook vrij weinig over het album gaan, maar lees ik vooral over relletjes aangaande het artwork of de samples (Kelis Milkshake werd gebruikt, en dat vind Kelis niet zo leuk...)
Maargoed ik zal het album nog wat tijd geven, al vermoed ik niet dat het een hoogvlieger gaat worden voor mij.

avatar van EvilDrSmith
Arrie schreef:
Oh, dank! Ik vond de clip ook nogal druk en onsamenhangend ogend, maar dat vond ik dan wel weer passen qua productie. Ik edit mijn tekstje een beetje en ga de clip van 'Partition' kijken. En daarna die van 'Babooshka' van superpowervrouw Kate Bush, ook een kunstzinnige, behoorlijk sexy clip voor die tijd.

avatar van S1998
Wat een gezeik over die albumhoes. Die is niet gemaakt voor die saaie degelijke Hollanders denk ik. Beyonce weet wie haar fans zijn, en o.a de gays are loving it. De kenners zullen het met mij eens zijn dat de albumcover een beetje lijkt op het album Queen van Nicki Minaj.

Call it a day. Get over it. Nu nog even luisteren naar het album zelf! Daar gaat het uiteindelijk om!

avatar van Marty McFly
Premonition schreef:
"Creating this album allowed me a place to dream and to find escape during a scary time for the world. It allowed me to feel free and adventurous in a time when little else was moving.
My intention was to create a safe place, a place without judgment. A place to be free of perfectionism and overthinking. A place to scream, release, feel freedom. It was a beautiful journey of exploration."

Pretentious much?

avatar van Man of Sorrows
vinylbeleving schreef:

Ik denk dat daar bij mij vooral het schoentje wringt, bij Beyonce heb ik meer dan bij eender welke andere artiest het gevoel dat er eerder een politiek/maatschappelijk gerelateerd product wordt verkocht veeleer dan muziek. Een gevoel dat enkel maar bevestigd wordt door de -overigens vermakelijke- discussie hier op Musicmeter.

Statements, rolmodel, voorbeeldfunctie, vervreemd van het echte leven enz; werkelijk alles is hier al voorbij gekomen. Persoonlijk word ik daar erg moe van, net zoals ik niet naar een concert ga om een mening te horen over de Brexit, of om wansmakelijke projecties te zien van dierenmishandeling (staat los van Beyonce want zij is lang niet de enige die zich schuldig maakt aan imo misplaatst maatschappelijk engagement). Laat muziek maar gewoon muziek zijn met hoofdrol voor klank en esthetiek.

Ik lees wel dat het album elders zeer lovende kritieken krijgt. Zelf ben ik nooit fan geweest van Beyonce, naast bovenstaand bezwaar is de muziekstijl gewoon minder mijn ding dan andere muziekstijlen (is een louter persoonlijk aspect), en vind ik de songs vaak druk en chaotisch. Komt daar nog eens bij dat ik bij veel van haar liedjes het gevoel heb dat ik luister naar iemand die te vaak de wereld wil laten horen hoe mooi ze wel kan zingen, dan wel dat ik emotie hoor die me kan raken. Doet voorts ook niets ter zake, genoeg mensen die haar wel graag horen zingen.

Wat heel dat 'powerwoman' -what's in a name- gedoe betreft; voor de ene is dat duidelijk iemand die haar vrouwelijkheid heel erg accentueert, zowel emotioneel als lichamelijk, terwijl dat voor de ander iemand lijkt te zijn die haast al haar vrouwelijkheid overboord gooit en waar streven naar het mannelijke ideaal de norm wordt. Ik ontwaar hier heel wat paradoxen.

Zelf een onverantwoord zware testosteronbom zijnde zou ik dan veeleer Taylor Swift nomineren als powervrouw, omdat ze in haar stem enerzijds dat zacht sensuele vrouwelijke herbergt terwijl je tezelfdertijd in alles ziet en hoort dat ze ook geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken. En de grootste plus; dat maatschappelijk geforceerde voel ik in haar liedjes helemaal niet.

avatar van SirPsychoSexy
Goed verwoord, Man of Sorrows. Dat gevoel heb ik ook vaak bij Beyoncé en de hele hetze erom heen: het lijkt eerder te gaan om de persoon en het imago dan om de muziek die ze maakt. Ze lijkt vooral heel hard te proberen een cultureel icoon te zijn en blijven. Dat lukt haar trouwens erg goed: er zijn miljoenen mensen voor wie zij "Queen B" is, een sexy diva die alles wat ze aanraakt in goud doet veranderen. Tegelijkertijd zorgt die verafgoding vooral voor afkeer en ergernis bij de mensen die er allemaal niet zo hard in meegaan. Die polarisatie zie je goed terug in de discussies hier.

Als zij het nodig voelt om naakt op een glazen paard te poseren op haar albumhoes, doet ze maar. De fans zullen het weer geweldig vinden, de conservatieven zullen er andermaal de teloorgang van de westerse maatschappij in zien, en het stof zal terug opwaaien tussen die groepen. Ondertussen rekent zij zich rijk door de aandacht die de controverse met zich meebrengt.

Persoonlijk vind ik heel die "culture war" een onzinnig gegeven (mijn mening: als je niemand kwaad doet, doe gewoon lekker je zin) en laat het dan ook allemaal gezellig aan me voorbij gaan. Gelukkig zitten we in een digitaal tijdperk waarin het gemakkelijker dan ooit is om enkel aandacht te besteden aan de muziek en artiesten die wel je smaak zijn en de rest te negeren.

avatar van SirPsychoSexy
P.S. Ik zou het fijn vinden moesten moderne artiesten eens ophouden met ALLE TITELS IN DRUKLETTERS TE ZETTEN. DAT KOMT NAMELIJK HEEL SCHREEUWERIG EN OPDRINGERIG OVER ALS JE HET LEEST.

Mssr Renard
SirPsychoSexy schreef:

Als zij het nodig voelt om haar albumtitel in ALL CAPS te zetten op haar albumhoes, doet ze maar.
(mijn mening: als je niemand kwaad doet, doe gewoon lekker je zin)

Grapje, ik vind All Caps-titels ook niet mooi, en onnodig, want al mijn platen van 1950 tot nu zijn vaak in hoofdletters. Maar dit is ook zo'n eeuwige discussie hier.

avatar van coldwarkids
1,0
SirPsychoSexy schreef:

Enige vorm van autisme?

Mssr Renard schreef:
(mijn mening: als je niemand kwaad doet, doe gewoon lekker je zin)

Wijsneus. Het staat haar (en andere artiesten) vrij om dit te doen, het staat mij evenzeer vrij om het onnodig en vervelend te vinden en daar wat van te zeggen. Je weet maar nooit of Beyoncé actief MuMe-gebruiker is!

avatar van SirPsychoSexy
coldwarkids: Toch een beetje ja. Ik vind het niet zo leuk als artiesten hun songtitels naar mij lopen te schreeuwen.

avatar van Gert1980
S1998 schreef:

En wanneer de gays it loven is het goed? De gays verkiezen ook Kylie's laatste albums boven haar Impossible Princess meesterwerk. En door wat de gays loven en doordat ze daarin is meegegaan is ook de carrière van Janet Jackson in het slop geraakt. Want ja inhoudelijk en iets om het lijf hebben begrijpen 'we' klaarblijkelijk niet, kijk maar naar de scene zelf, ook zoiets dat nergens over gaat. Maar dat betekent dan nog niet dat wanneer de gays het loven dat het dan ook daadwerkelijk goed is.

Oh en PS ik ben zelf gay, in case ik straks voor homofoob word uitgemaakt.