Beyoncé - RENAISSANCE (2022)

R&B / Pop
Label: Parkwood

1. I'm That Girl (3:28)
  2. Cozy (3:30)
  3. Alien Superstar (3:35)
  4. Cuff It (3:45)
  5. Energy (1:56)

met Beam

6. Break My Soul (4:38)
  7. Church Girl (3:44)
  8. Plastic Off the Sofa (4:14)
  9. Virgo's Groove (6:08)
  10. Move (3:23)

met Grace Jones en Tems

11. Heated (4:20)
  12. Thique (4:04)
  13. All Up in Your Mind (2:49)
  14. America Has a Problem (3:18)
  15. Pure / Honey (4:48)
  16. Summer Renaissance (4:33)
avatar van catdog
Minneapolis schreef:

Bekend met Jill Scott's "The Thickness"? Ik vind d'r geweldig, en iets sterker emancipatie en seksisme topics verwerken dan Beyonce.

Jill Scott is toevallig op haar beurt dan weer lovend over deze plaat gezien haar recente Twitter berichten.

avatar van voskat
Minneapolis schreef:

Naam en titel klinken me bekend in de oren, maar niet gehoord, geloof ik..
Ik ga eens kijken, dank!

edit: Heb net een live versie geluisterd op youtube. Spoken word met fijne bas en drum begeleiding. Sprankeltje piano. Nice.

avatar van swoon
Toch weer schitterend album. Eén groot feest, vol hoogtepunten, en muzikaal zéér avontuurlijk. Elk nummer zit tjokvol referenties. Voorts ook vocaal zeer divers, met Beyoncé die op elk nummer anders klinkt.

Voorlopige hoogtepunten zijn Cozy, Alien Superstar, Cuff it, Break My Soul, Virgo's Groove en de afsluiters Pure/Honey en Summer Renaissance.

4* maar zou nog kunnen uitgroeien tot haar derde 4.5* op een rij.

Het derde album van Beyonce achter elkaar dat er zeker zijn mag.

avatar van vinylbeleving
Als losstaande single vind ik Break My Soul een draak van een track, maar het valt op het album precies op z'n plek. Het album is een beetje een koektrommel. Af en toe een koekje is lekker, maar overdaad ligt op de loer. Beyoncé had er altijd al een handje van om iets te veel in haar nummers te willen proppen, maar hier schreeuwt zo'n beetje elk nummer: WINDMACHINE!! En dat is soms best vermoeiend. Plastic Off The Sofa en Virgo's Groove zijn dan de positieve uitzonderingen, omdat Beyoncé hier het meest ontspannen zingt, en de nummers lekker grooven. Al met al is de nieuwe Beyoncé best een fijn album, maar beluister het wel met mate. Lemonade vond ik qua boodschap, concept en muzikaliteit wel een pak sterker.

avatar van overmars89
Poeh, die producties zijn echt om van te smullen. Heerlijk hoe het ook van track naar track overgaat.
Het is dat ik de zang van Beyonce niet zoveel aan vindt.

Het is wel te prijzen deze creatieve uitspatting. Het zijn geen kant en klare hitjes.

avatar van Minneapolis
Ik ben te streng geweest voor de nummers die me na de eerste draaibeurten niet bevielen. Het is een lekker geheel. Halfje er bij.

avatar van John Self
De muziek laat ik aan me voorbij gaan. Hoe knap het ook gemaakt is, ik blijf het te steriel en te bedacht vinden. Net als de belachelijk hoes. Ze wil als een Lady Godiva gezien worden. De vrouw die naakt op een paard rondreed om daarmee het volk te bevrijden van de hoge belastingdruk. Als Beyoncé echt iets voor het volk wil betekenen dan bood zij dit album gratis aan.

Nu komt zij over als gehuld in de nieuwe kleren van de keizer. De man die zo op zijn uiterlijk gesteld was dat hij zijn kleermakers een gewaad liet maken van een stof die niet bestond. Voor kleermakers kun je hier marketeers en producers lezen. Zij bedachten een uniek, nog nooit vertoond concept: muziek die alleen hoorbaar is voor slimme mensen. Want wie wil er nu dom zijn?

avatar van SilverGun
Wat blijft het voor velen toch verrekte moeilijk om het over de muziek te hebben bij bepaalde artiesten. Gewoon een uitstekend album dit, maar men praat liever over allerlei randzaken die heel erg belangrijk zijn om zeer vage redenen.

avatar van tnf
tnf
John Self schreef:

Ik heb de neiging een andere zender op te zetten bij de zoveelste keer dat er iets van dit album op de radio komt (sommige zenders die ik gewoonlijk regelmatig luister hebben het nogal omarmd).

Er lijkt weinig mis mee, technisch klopt het helemaal, maar het geheel voelt voor mezelf heel vermoeiend.

Idd, er mag iets meer aan het toeval overgelaten worden. Al is het maar een beetje.

avatar van remcodurez
SilverGun schreef:

Ja en nee. Wat voor de ene belangrijk is, is voor de andere onbelangrijk.
In het geval van populaire artiesten/bands is het nog moeilijk om de muziek los te beoordelen van alles wat er rond hangt. En laat ons eerlijk zijn, de artiesten en hun management gebruiken al deze nevenattributen toch ook voor meer op te vallen en het geld te laten binnenstromen, dus waarom mogen ze hier dan niet op beoordeeld worden?

avatar van Yestsida
Ze is terug van weggeweest.

Vier jaar na haar vorige album (met JAY-Z) en zelfs zes jaar na haar vorige soloworp, Lemonade, laat Beyoncé haar alweer zevende studioalbum RENAISSANCE los op de wereld. Het heeft al veel stof doen opwaaien op het internet waaronder op dit forum maar het gaat vaak niet over de muziek zelf. Er valt ook veel te lezen over het feit dat er een leger van songwriters gecrediteerd zijn voor de maak van dit project maar persoonlijk zal mij dat een worst wezen bij genres zoals R&B en Pop.

Queen B heeft me voornamelijk met de singles van haar eerste drie soloalbums steeds enthousiast kunnen maken maar pas vanaf het verrassingsalbum Beyoncé kon ze me echt bekoren met een volledige plaat, met Lemonade was het voor een tweede keer raak. RENAISSANCE ligt wat mij betreft niet in het kwalitatieve verlengde van de twee voorgaande LP's (Everything Is Love trouwens ook niet) maar is desalniettemin een onderhoudend album. Leadsingle Break My Soul is een heerlijk nummer en ook Cuff It is een knaller van jewelste maar het bulk grijpt me niet zo als de twee voorgaande soloplaten dat wel deden. Mevrouw Knowles-Carter is een prima zangeres, uitstekend entertainer en zij (+ haar leger van songwriters en producers) leveren absoluut geen rommel af als je het mij vraagt.

Wel stoor ik me steeds meer aan nummers zoals I'm That Girl en Alien Superstar. Persoonlijk kan ik niet tegen het feit dat sommigen denken meer te zijn dan de rest van de bevolking en kan het elitaire gedrag van Beyoncé maar weinig sympathie bij mij opwekken. Graag zou ik dan hebben dat ze een meer ingetogen en bescheiden plaat maakt zoals haar man met 4:44 gedaan heeft.

Prima commercieel album waar ik niet veel naar grijp maar dat heeft eerder met het genre te maken, hoe goed ik de twee voorgangers ook vind; die zet ik ook niet bijster snel op.

Yestsida schreef:
Ze is terug van weggeweest.

Ik denk dat je de boodschap niet helemaal begrijpt. Probeer het nog eens.

avatar van Yestsida
DWittenb schreef:

Ik denk dat je de boodschap niet helemaal begrijpt. Probeer het nog eens.

Daar ben ik ook absoluut niet naar op zoek bij een artiest als deze. De muziek ligt goed in mijn gehoor, goed genoeg voor mij.

avatar van goldendream
Vanmorgen 'Break My Soul' op de radio gehoord. Kotslelijk nummer. Zowat alles wat muziek lelijk kan maken, zit hierin vervat.

avatar van Arrie

avatar van GrafGantz
Arrie schreef:
Wat maakt het naar jouw mening zo lelijk?

Reageer je nu serieus op Trolly McTrollface?

avatar van Slowgaze
Ik voel 'm toch niet helemaal; het is me net allemaal te druk, te gefragmenteerd en te medleyachtig om hier een 4* aan te hangen. Soms zit ik wel echt goed in het album, maar vaker toch net niet helemaal. Na 'Heated' verslapt mijn aandacht ook wel een beetje, om weer op te veren bij 'Summer Renaissance', wat dan wel weer een mooie afsluiter is.

Arrie schreef:
Wat maakt het naar jouw mening zo lelijk?

Haar emotieloze computerstem, de idiote machorapstemmen op de achtergrond, de stompzinnige muziek, de belachelijke tekst ...

By the way, meningen mogen verschillen. Schelden over getrol is niet nodig. Ik ergerde me blauw toen dit drama op de radio voorbijkwam en dan is het goed de ergernis van je af te kunnen schudden.

avatar van tnf
tnf
Qua 'computerstem' heeft ze zich nog best ingehouden, vergeleken met veel van haar concurrentie van tegenwoordig.

Bij veel hedendaagse vocalisten zit er zoveel reverb en/of autotune en/of andersoortige knoppentovenarij over de vocalen, dat je amper nog een idee hebt hoe hun natuurlijke stem klinkt.

avatar van Slowgaze
goldendream schreef:
de idiote machorapstemmen op de achtergrond

Ik weet niet hoor, maar Big Freedia houdt van handtassen en vindt het prima om als 'zij' aangesproken te voelen.

avatar van goldendream
@slowgaze en andere spotters: luister eens naar Liesbeth List. Hopelijk begrijp je dan wat ik bedoel. Misschien ook niet, maar dan kan niemand helpen.

avatar van ArthurDZ
goldendream sinds Liesbeth List in populariteit voorbijgestreefd werd door de Beyoncés, Ariana's en Britney's van deze wereld: klik

avatar van goldendream
Populariteit is voor de massa nu eenmaal belangrijk. Voor een kleine groep gelukkig niet.

avatar van Minneapolis
goldendream schreef:

Zeg Goldensnurker.. hoeveel heb je van dit album, waar je zo door geobsedeerd bent, gehoord?

avatar van goldendream
Soms kan niemand helpen ...

Ik ben opgegroeid tijdens de opkomst van Beyoncé als soloartieste en heb met veel plezier haar carrière gevolgd. Destijds heb ik, totaal betoverd, de concertregistraties van The Beyoncé Experience en de I Am... World Tour grijsgekeken(?). Ik was en ben dus vooral fan van haar als weergaloze live performer. De studioversies van haar liedjes gaan soms wat langs me heen.

Ik denk dat dit het eerste album van Beyoncé is dat ik van begin tot eind met plezier luister. Sowieso ligt deze plaat qua stijl het dichtst bij mijn persoonlijke muzieksmaak. Niet ontoegankelijk, maar zeker niet formulematig en het tempo zit er flink in. Ook wordt richting het einde de sfeer wat rauwer (vanaf Thique), wat ik een welkome afwijking vind van ultraspringerige voorgangers zoals Single Ladies (Put a Ring On It) en Run the World (Girls).

Wie op een kwetsbare, bescheiden plaat hoopt, komt bedrogen uit. Het is (bewust) allesbehalve dat. Ontlading staat hier centraal, zoals al letterlijk werd verkondigd in Break My Soul. De invloeden van de ballroom cultuur uit de grote Amerikaanse steden hoor je terug in de tekst, de samples (het einde van Pure/Honey: https://www.youtube.com/watch?v=E3S8OLCZuRc) en de productie. Met Alien Superstar als ode aan de fabuleuze outcasts.

Ik ben benieuwd hoe dit project nog verder uitgewerkt zal worden.

avatar van Roxy6
ArthurDZ schreef:

De ons te vroeg ontvallen Liesbeth List bracht meer klasse in iedere door haar gezongen lied dan de door jou opgevoerde dames in hun gehele oeuvre laten horen. Waarvan acte.

Het is overigens een vergelijking die kant noch wal raakt
klik2

avatar van ArthurDZ
Roxy6 schreef:

Het is overigens een vergelijking die kant noch wal raakt
klik2

Hehehe, dat mag jij vinden natuurlijk. En het filmpje was ook gewoon een schertsend grapje van mijn kant, hoef je het ook niet mee eens te zijn (maar verander 'it' door 'pop music' en je raakt wat mij betreft wel de kern van het sentiment rond de hele discussie van Beyoncé en moderne popvrouwen vs. de groten der aarde van weleer, om daar dan vervolgens een dikke laag satire over te smeren. De grap in die aflevering is ook dat Homer zich doorheen de aflevering net zo afkeurend gedraagt jegens de muziek waar zijn kinderen naar luisteren als zijn vader tegen de muziek uit Homer's jeugd in de flashback die ik hier poste , ergo, de oudere generatie gaat de cultuur van de jongere nooit begrijpen en vice versa).

Opnieuw, hoef je niks mee te doen, maar... mijn 'klik' was tenminste wél klikbaar

avatar van GrafGantz
goldendream schreef:

Oeh, spannend, benieuwd wat je volgende stap wordt. Bij een album van Conway the Machine gaan klagen dat mensen naar Nat King Cole moeten gaan luisteren? Of bij Arca aanhalen dat die Chopin heel wat meer in z'n mars had?

avatar van bennerd
GrafGantz Nat King Cole? Luister eens naar Scott Joplin. Hopelijk begrijp je dan wat ik bedoel.

avatar van Kevinski79
Ze doet gewoon wat ze wilt.... Dit brengt mij terug naar de dansvloer...even lekker weg van de realiteit. Terug naar deze tijd. En ja ik ben Gay, dit album is voor ons. Alien Superstar ....Thnxxx B.