Nirvana - Nevermind (1991)

mijn stem
4,12
3056 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: DGC

  1. Smells Like Teen Spirit (5:02)
  2. In Bloom (4:15)
  3. Come as You Are (3:39)
  4. Breed (3:04)
  5. Lithium (4:17)
  6. Polly (2:54)
  7. Territorial Pissings (2:23)
  8. Drain You (3:44)
  9. Lounge Act (2:36)
  10. Stay Away (3:31)
  11. On a Plain (3:14)
  12. Something in the Way (3:52)
  13. Endless, Nameless * (6:43)
  14. Even in His Youth (B-Side) * (3:02)
  15. Aneurysm (B-Side) * (4:46)
  16. Curmudgeon (B-Side) * (2:57)
  17. D-7 [Live at the BBC] * (3:44)
  18. Been a Son [Live] * (2:30)
  19. School [Live] * (2:34)
  20. Drain You [Live] * (3:52)
  21. Sliver [Live] * (2:03)
  22. Polly [Live] * (2:47)
  23. In Bloom [Smart Sessions] * (4:31)
  24. Immodium [Breed) (Smart Sessions] * (3:14)
  25. Lithium [Smart Sessions] * (4:30)
  26. Polly [Smart Sessions] * (2:58)
  27. Pay to Play [Smart Sessions] * (3:28)
  28. Here She Comes Now [Smart Sessions] * (5:00)
  29. Dive [Smart Sessions] * (3:54)
  30. Sappy [Smart Sessions] * (3:35)
  31. Smells Like Teen Spirit (The Boombox Rehearsals) * (5:39)
  32. Verse Chorus Verse (The Boombox Rehearsals) * (3:12)
  33. Territorial Pissings (The Boombox Rehearsals) * (2:11)
  34. Lounge Act (The Boombox Rehearsals) * (2:36)
  35. Come as You Are (The Boombox Rehearsals) * (4:11)
  36. Old Age (The Boombox Rehearsals) * (4:21)
  37. Something in the Way (The Boombox Rehearsals) * (5:30)
  38. On a Plain (The Boombox Rehearsals) * (3:20)
  39. Drain You [BBC Live] * (4:03)
  40. Something in the Way [BBC Live] * (3:24)
  41. Smells Like Teen Spirit [The Devonshire Mixes] * (5:02)
  42. In Bloom [The Devonshire Mixes] * (4:15)
  43. Come as You Are [The Devonshire Mixes] * (3:40)
  44. Breed [The Devonshire Mixes] * (3:03)
  45. Lithium [The Devonshire Mixes] * (4:18)
  46. Territorial Pissings [The Devonshire Mixes] * (2:13)
  47. Drain You [The Devonshire Mixes] * (3:41)
  48. Lounge Act [The Devonshire Mixes] * (2:36)
  49. Stay Away [The Devonshire Mixes] * (3:28)
  50. On a Plain [The Devonshire Mixes] * (3:25)
  51. Something in the Way [The Devonshire Mixes] * (3:56)
  52. Jesus Doesn't Want Me for a Sunbeam [Live at the Paramount Theatre] * (3:30)
  53. Aneurysm [Live at the Paramount Theatre] * (4:50)
  54. Drain You [Live at the Paramount Theatre] * (3:47)
  55. School [Live at the Paramount Theatre] * (2:52)
  56. Floyd the Barber [Live at the Paramount Theatre] * (2:27)
  57. Smells Like Teen Spirit [Live at the Paramount Theatre] * (4:46)
  58. About a Girl [Live at the Paramount Theatre] * (3:13)
  59. Polly [Live at the Paramount Theatre] * (3:04)
  60. Breed [Live at the Paramount Theatre] * (3:11)
  61. Sliver [Live at the Paramount Theatre] * (2:11)
  62. Love Buzz [Live at the Paramount Theatre] * (3:34)
  63. Lithium [Live at the Paramount Theatre] * (4:38)
  64. Been a Son [Live at the Paramount Theatre] * (2:16)
  65. Negative Creep [Live at the Paramount Theatre] * (2:44)
  66. On a Plain [Live at the Paramount Theatre] * (3:04)
  67. Blew [Live at the Paramount Theatre] * (4:09)
  68. Rape Me [Live at the Paramount Theatre] * (3:00)
  69. Territorial Pissings [Live at the Paramount Theatre] * (2:56)
  70. Endless, Nameless [Live at the Paramount Theatre] * (6:25)
toon 58 bonustracks
totale tijdsduur: 42:31
1918 BERICHTEN 21 MENINGEN
zoeken in:
avatar van Rogyros
3,5
0
Wat je zegt. Als ik die hidden track zou meenemen in mijn beoordeling, dan zou dat een halve ster schelen.

Was toen erg in, om een hidden track te plaatsen op een album. Ik heb dat altijd een beetje onzinnig gevonden.

avatar van JVT
5,0
0
Die hidden track lijkt idd nergens op.
Maar de rest van dit album is fantastisch. Ik heb deze onlangs op vinyl gekocht en ben hem daardoor weer meer gaan draaien. En het is mijn nieuwe nr 1 geworden. Er staat eigenlijk geen minder nummer op, buiten die hidden track dan.
Favorieten: Lounge Act, In Bloom, Lithium, Breed, Come As You Are, Smells Like Team Spirit en Something In The Way.

avatar van Funky Bookie
5,0
0
Fantastisch album. De punk van de voorganger is nog te heren, maar het kenmerkende gitaargeluid van grunge (lees: Soundgarden) is nu ook bij Nirvana terug te horen. Het beste voorbeeld hiervan is In Bloom.
Dit album kent eigenlijk geen zwakke momenten, of het moet de overbodige hidden track zijn. Uiteindelijk is dit album uitgegroeid tot het geluid van een generatie.
Naast In Bloom zijn mijn favorieten, Smells Like Teen Spirit, Come As You Are en Lithium. Elke rockliefhebber dient deze plaat in de kast te hebben, naar mijn bescheiden mening.

avatar van Metgezel
4,0
1
Voordeel van de twijfel gegeven en van een 3,5 naar een 4 gegaan. Om eerlijk te zijn vind ik de eerste helft van de plaat lang niet zo bijzonder als de tweede. Sterker nog, de bekendere nummers zijn voor mij platgelopen paden die ik liever niet meer bewandel en daarom ook zonder berouw oversla. 'Smells like teen spirit' is een schoolvoorbeeld van een kapotgedraaide plaat die al lang niet meer kan boeien.

'Something in the way' is voor mij het hoogtepunt op een album dat zéér sterk is, maar niet zo erg als de megahype rondom dit album en de persoon van Kobain doen vermoeden. MTV Unplugged -live album uiteraard- staat hier vaker op.

avatar van lennon
4,0
0
Een hype kan je dit niet echt meer noemen na 25 jaar. Als velen het album dan nog steeds erg hoog waarderen heeft dat toch met een degelijk en goed album te maken lijkt me, en niet met de hype die ontstond na de dood van Kurt... die is wel wat geluwd lijkt me

avatar van Metgezel
4,0
0
lennon, gelijk heb je. Dit album is ook gewoon goed en is meer dan een hype. Wel denk ik dat de status van Nirvana meer op die van het hedendaagse Pearl Jam had geleken mocht de persoon rondom Cobain niet zo'n mytische status hebben gekregen.

-Wat uiteindelijk niet relevant is voor de kwaliteit van dit album uiteraard-

avatar van Funky Bookie
5,0
0
Metgezel dit waag ik te betwijfelen omdat PJ anno nu drijft op zijn live reputatie en dat vond ik nou niet echt de beste kant van Nirvana. Ik denk eerder dat ze heel langzaam waren weggezakt.

Dit album was echter al klassiek voordat Cobain besloot een eind aan zijn leven te maken, omdat het de tijdsgeest even helemaal ving.

avatar van Arrie
 
0
Ik zie niet in waarom ze per se weggezakt zouden zijn. Nouja, waarschijnlijk wel uit de mainstream, maar ik vind In Utero een erg sterk album, waarop ze laten horen dat ze echt wel blijvers hadden kunnen zijn in de alternatieve muziekscene. Punt is wel dat Grohl in de periode voor Cobain's dood al bezig was met solomateriaal, dus dat had ervoor kunnen zorgen dat de band uit elkaar viel.

avatar van Korreltje Zout
4,0
0
Met die gekke echtgenote van hem, had Cobain wel jarenlang materiaal gehad om over te zingen.

Toch denk ik dat Nirvana na Nevermind en In Utero misschien nog een 1-2 albums hadden gemaakt en daarna in deze bezetting waren gestopt, net zoals Rage Against the Machine en Smashing Pumpkins. Op een gegeven moment is de koek op. Het type liedjes dat Nirvana maakte leent zich niet voor een lange carriere. Ik heb wel eens gelezen dat Cobain betreurde dat ze niet waren zoals REM, die met college-muziek een heel lang en veelzijdig muzikaal leven waren beschoren. Hij had het gevoel dat hij op Nevermind zijn kruid wel grotendeels had verschoten.

avatar van Obscure Thing
4,0
0
Ik vind In Utero anders beter dan Nevermind. Nevermind is pakkender, maar In Utero is veelzijdiger en rauwer.

5,0
0
Obscure Thing schreef:
Ik vind In Utero anders beter dan Nevermind. Nevermind is pakkender, maar In Utero is veelzijdiger en rauwer.


Bij In Utero heb ik toch altijd een beetje het idee dat ze dachten: "We maken dit album expres een stuk ontoegankelijker; we laten het opnemen door Albini en laten de productie grotendeels achterwege. We zijn benieuwd welke fans er over blijven." Dit had toch wel het gevolg dat veel fans die verliefd waren geworden op Nevermind even moesten slikken of de andere kant opkeken. Op zich wel een mooie zet, een beetje vergelijkbaar met Radiohead, die na OK Computer een heel ander geluid lieten horen.

Ik denk dat ze uiteindelijk waren doodgebloed, of misschien een totaal andere muziekrichting waren opgegaan. Cobain was creatief genoeg om bijvoorbeeld ongebruikelijke instrumenten in zijn muziek te introduceren. Maar wellicht overschat ik zijn talent.

Nevermind blijft na al die jaren toch mijn favoriet, ook al zijn de andere twee albums ook niet verkeerd. Heeft wellicht dan toch ten dele met de productie te maken en misschien met het feit dat ze daarvoor niet wereldwijd waren doorgebroken: het idee dat ze nog muziek voor hun plezier maakten en niet voor het grote publiek. Een aantal stappen verder dan Bleach en voor het eerst bij een groot platenlabel...

avatar van WesleyX16
5,0
0
Ik weet niet welk van de 3 ik het beste vind. Ik ben chronologisch begonnen met Bleach. Wat mij betreft zijn ze alle drie helemaal top. En Nevermind vind ik helemaal niet zo toegankelijk. Dit is ook een heel rauw album. Het was nu eenmaal het juiste album op de juiste tijd. En In Utero voel ik het meeste emotie. Daar zit heel veel emotie in. En om nou te zeggen dat zij die expres heel ontoegankelijk hebben gemaakt??? Bleach is in mijn ogen meer punkier.

avatar van oceanvolta
5,0
0
Arrie schreef:
Ik zie niet in waarom ze per se weggezakt zouden zijn. Nouja, waarschijnlijk wel uit de mainstream, maar ik vind In Utero een erg sterk album, waarop ze laten horen dat ze echt wel blijvers hadden kunnen zijn in de alternatieve muziekscene. Punt is wel dat Grohl in de periode voor Cobain's dood al bezig was met solomateriaal, dus dat had ervoor kunnen zorgen dat de band uit elkaar viel.


Hier ben ik het volledig mee eens. Daar wil ik aan toevoegen dat ze met Unplugged in NY ook aantoonden akoestisch zeer goed uit de voeten te kunnen. Dat is dus ook een richting die ze nog makkelijk hadden kunnen uitwerken met een ingetogen album.

Verder lijkt het mij niet logisch dat ze In Utero expres ontoegankelijk hebben gemaakt.

avatar van lennon
4,0
0
Als ik zie hoe Kurt er enorm de pest in had om commerciëler te zijn dan hem lief was, kan ik de gedachte wel delen dat in Utero expres ontoegankelijker is gemaakt.

avatar van Kronos
4,5
0
Ze hebben toch ook meermaals vermeld dat ze Nevermind te gladjes vonden.

avatar van Von Helsing
5,0
0
lennon schreef:
Als ik zie hoe Kurt er enorm de pest in had om commerciëler te zijn dan hem lief was, kan ik de gedachte wel delen dat in Utero expres ontoegankelijker is gemaakt.


Nirvana was toch gewoon commercieel? Ze traden 4x op bij de MTV Awards, ze waren kind aan huis bij Kurt Loder, hadden een contract bij Geffen en meer van dat soort dingen?

avatar van lennon
4,0
0
Ja...zodra je je muziek op de markt gooit ben je al commercieel.
Maar dat ze zo hard groot werden was niet iets wat Kurt nastreefde. Dus dat zal vast meegespeeld hebben met de opname van in Utero (puur eigen interpretatie)

avatar van deric raven
5,0
0
Kurt Cobain was al bezig om met Mark Lanegan een project op te zetten.
Where Did You Sleep Last Night? kwam daar al uit voort, meer richting blues.
Ik denk dat hij op die manier een stapje terug wilde doen, MTV Unplugged leek mij al een afsluiting van een bepaalde periode, misschien onbewust al het begin van het einde van Nirvana.
Nevermind te gladjes?
In die tijd stonden er veel gladdere nummers in de Top 40, Nirvana had wel een andere sound.
De singles van Pearl Jam waren meer op de Top 40 gericht, Nirvana was er opeens, Pearl Jam was volgens mij iets later succesvol.
Het geweldige Pinkpop optreden gaf een duwtje in de juiste richting. Nirvana verknalde het juist bijna in Paradiso, eigenlijk was datbehoorlijk chaotisch en opgefokt.
Bij Pearl Jam was er meer balans.

avatar van aERodynamIC
5,0
0
Vandaag precies 25 jaar oud. Een album dat ik op de dag van release kocht. Er hing een enorme buzz rond Nevermind. Maar dat ze zo groot zouden worden durfde niemand toen te bedenken.

avatar van DargorDT
4,0
0
Von Helsing schreef:
(quote)


Nirvana was toch gewoon commercieel? Ze traden 4x op bij de MTV Awards, ze waren kind aan huis bij Kurt Loder, hadden een contract bij Geffen en meer van dat soort dingen?


Natuurlijk wilden ze er geld mee verdienen, het zou wat zijn als ze er geld mee hadden willen verliezen... Probleem was dat ze de controle verloren. Nevermind werd te groot, groter dan ooit de bedoeling was. Uiteindelijk was Nirvana niets meer dan underground die plotseling door externe factoren groot werd. Hitpotentie? Te glad? Dat is er door anderen (dankzij het succes) van gemaakt. Echte Top 40-muziek was toch anders in die tijd. En ja, ze traden veel op, het succes smaakte ook... Maar groeide de band ook boven het hoofd, vandaar die tegenreactie op In Utero. Zo heb ik het altijd begrepen. Al bevatte In Utero ook gestroomlijnde songs en rustige passages, het bood meer variatie dan Nevermind.

avatar van EttaJamesBrown
4,0
0
aERodynamIC schreef:
Vandaag precies 25 jaar oud. Een album dat ik op de dag van release kocht. Er hing een enorme buzz rond Nevermind. Maar dat ze zo groot zouden worden durfde niemand toen te bedenken.


Een maand daarvoor heb ik Nirvana gemist op Pukkelpop. Het was de (onbekende) openingsact en ik kwam te laat uit mijn tentje. Beetje hoofdpijn.

Een maand later had ik door wat ik daadwerkelijk gemist had.....

avatar van aERodynamIC
5,0
0
EttaJamesBrown schreef:
Een maand later had ik door wat ik daadwerkelijk gemist had.....

Ik wilde naar smashing Pumpkins (van wie ik toen fan was) op Ein Abend in Wien in Rotterdam. Daar trad Nirvana ook op. Niemand wilde mee dus ik ben niet gegaan. Ik weet niet of ik überhaupt ook Nirvana was gaan zien want toen waren ze nog niet bekend en was er nog geen hype rondom het uitkomen van Nevermind. Stel dat ik gegaan was en ze niet gezien had.....

Ik heb toen wel naast Paradiso kaarten gegrepen en dat vond ik wel balen toen.

avatar van herman
4,5
0
deric raven schreef:
Kurt Cobain was al bezig om met Mark Lanegan een project op te zetten.
Where Did You Sleep Last Night? kwam daar al uit voort, meer richting blues.
Ik denk dat hij op die manier een stapje terug wilde doen, MTV Unplugged leek mij al een afsluiting van een bepaalde periode, misschien onbewust al het begin van het einde van Nirvana.
Nevermind te gladjes?

Glad zeker niet, maar wel vergeleken bij Bleach. Dat van Lanegan wist ik trouwens niet. Wel dat hij een paar jaar voor Nirvana ook al Where Did You Sleep Last Night coverde.

avatar van deric raven
5,0
1
Met Corbain als tweede stem.

avatar van Silky & Smooth
5,0
0
herman schreef:
Dat van Lanegan wist ik trouwens niet. Wel dat hij een paar jaar voor Nirvana ook al Where Did You Sleep Last Night coverde.

Volgens zijn biografie Heavier Than Heaven liep dit project op de klippen, omdat ze teveel respect voor elkaar hadden en elkaar daarom geen kritiek gaven. Het gevolg hiervan was dat ze nooit echt gezamenlijke nummers konden afmaken. Op Where Did You Sleep Last Night (en enkele nummers) na dan. Wat overigens een erg mooi duet is.

avatar van EttaJamesBrown
4,0
0
Jullie mogen er deze week op stemmen hoor, bij The Greatest hits of Mark Lanegan.

2,5
0
Ik vind een aantal nummers heel goed op dit album, zoals de singles Lithium en Smells like teen spirit en moest ik deze nog eens horen op een fuif dan sta ik zeker en vast op de dansvloer. Maar om eerlijk te zijn is dit album in zijn geheel niet mijn ding. Ik heb hem vandaag van begin tot einde (voor de eerste keer nb) geluisterd in de auto en het komt bij mij toch over als een hoop 'lawaai'. Nee, sorry hier pas ik voor.

avatar van Guns N' Axl Rose
4,0
0
Wat een explosie van energie dit album. Muzikaal technisch gezien vast niet het beste album ooit gemaakt, maar de passie spat er toch wel vanaf. Daarom is een nummer als Smells Like Teens Spirit een regelrechte hit geworden. Die jongens hebben dit succes natuurlijk ook niet zien aankomen. Ik begreep dat de uitgever hoopte dat er 250.000 platen in totaal verkocht zouden. De eerste week waren dat er 400.000 en de teller stopte ongeveer bij 30miljoen. Mijn persoonlijk favoriet is Come As You Are, rustig nummer met een goede tekst. De hoes is natuurlijk ook geweldig met een vleugje cynische humor.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

*

* denotes required fields.