Black Sabbath - Headless Cross (1989)

Label: I.R.S.

1. Gates of Hell (1:06)
  2. Headless Cross (6:29)
  3. Devil & Daughter (4:44)
  4. When Death Calls (6:55)

met Brian May

5. Kill in the Spirit World (5:11)
  6. Call of the Wild (5:19)
  7. Black Moon (4:06)
  8. Nightwing (6:34)
  9. Cloak & Dagger * (4:37)
avatar van milesdavisjr
In mijn ogen het beste album van Sabbath met Martin, hoewel velen toch een andere voorkeur zullen hebben. Ik vind dat het talent van Martin op deze schijf optimaal wordt benut. Met name in Kill in the Spirit World komt alles mooi samen; de veelzijdigheid van Martin, de verschillende tempowisselingen, Iommi die er rustig op los kan soleren en de dreigende sfeer. Heerlijk. Headless Cross is natuurlijk een tijdloos nummer, op elk moment te draaien. TYR had naar mijn mening wat vullertjes. De nummers op deze plaat vormen toch wat meer een eenheid. Toch een paar kanttekeningen; Nightwing wordt nergens echt spannend en duurt wat lang en Gates of Hell zorgt voor sfeer maar had niet als nummer hoeven fungeren. Black Moon is leuk maar houdt niet mijn aandacht vast.

avatar van Faalhaas
De plaat gaat veelbelovend van start. Headless Cross en Devil & Daughter vind ik twee erg sterke nummers. Heerlijk pompende riffs van Iommi en zeer geslaagde zanglijnen van Tony Martin. Doet weer wat denken aan de toptijd met Dio. Helaas weten ze dat niveau niet vasthouden, de nummers die volgen doen me een stuk minder. Moet er wel bij zeggen dat ik die twee nummers al kende van Vara's Vuurwerk voordat ik jaren later eens aan dit album begon. Toeval of niet, de rest doet me een stuk minder.

avatar van RuudC
Voor zover ik op de hoogte ben, is The Headless Cross toch wel de laatste echt goede plaat van Black Sabbath. Misschien weet een van de opvolgers me nog onverwachts te verrassen, maar deze is toch wel echt stabiel, goed gespeeld en vooral heel goed ingezongen. Tony Martin en Tony Iommi vullen elkaar hierop geweldig aan. Naar de songs gekeken, hoor ik echt niks zwaks. When Death Calls is wat mij betreft zelfs een van Sabbath's beste songs. De stijl is nog vrij gladjes (balladesque is misschien een beter woord), maar ik kan het hier toch erg goed hebben. Het is een heerlijke eightiesplaat geworden waar de spanning (voor de verandering) ervan afdruipt. Iommi is weer op dreef en Martin doet Dio toch wel bijna vergeten. Het is jammer dat dit album zo verdomd slecht te vinden is. Dat lot verdient The Headless Cross zeker niet.

Tussenstand:
12. The Eternal Idol
13. Never Say Die
14. Seventh Star

avatar van lennert
Dit album heeft een enkel probleem en dat is het gemis aan Butler. Zonder hem merk ik toch dat de baspartijen wat minder virtuoos of interessant zijn en dat de songs daardoor net niet helemaal briljant zijn. Gelukkig is dit ook meteen het enige minpunt, want het materiaal is ditmaal erg gaaf. Black Sabbath en de late jaren '80 is niet altijd mijn ding (zoals bij de vorige twee albums het geval was), maar hier is de gladdere sound in ieder geval goed gecombineerd met wat meer punch en duisternis. When Death Calls is wat mij betreft zelfs een van de beste Sabbath tracks ooit, terwijl ook de titeltrack en Kill In The Spirit World ijzersterk zijn.

Headless Cross is echter wel een redelijk gezichtsloos album, in de zin dat Black Sabbath hier toch vooral een sound heeft aangenomen die nog steeds erg breed aanstekelijk klinkt. Zonder Butler en met Martin, klinkt de band niet bijzonder veel meer als Black Sabbath en is dat eigen geluid toch enigszins verdwenen. Headless Cross is wat mij betreft door de hoge kwaliteit dan ook 'het beste van de niet-perfecte albums' en daarmee nog steeds een erg tof album.

Voorlopige tussenstand:
12. Black Sabbath
13. Never Say Die
14. Seventh Star

avatar van ASman
Stiekem is dit toch een ijzersterke (doch ietwat vergeten) plaat uit de Sabbath kronieken. Toch eens kijken of ik mij hier geen kopietje van kan opsnorkelen...

avatar van Kronos
Toni Martin zit met zijn zang ergens tussen Dio en Hughes. Het is allemaal iets meer midtempo maar muzikaal wijkt het niet zoveel van Heaven and Hell af. Machtige nummers in een sfeer die kippenvel opwekt. Alleen Black Moon is wat minder.

88/100

avatar van ASman
Ja, lekker plaatje dit hoor. Heb me toch een tweedehandsje op de kop weten tikken.

milesdavisjr schreef:

"Nightwing wordt nergens echt spannend" Hoe kan je dat nou zeggen?! Alleen al die intro! De opbouw van dit nummer. Heerlijk! Wat mij betreft het beste nummer van Black Sabbath aller tijden!
Kun je zien hoe meningen kunnen verschillen.

avatar van milesdavisjr
orkakel schreef:

Kun je zien hoe meningen kunnen verschillen.

Op zich vind ik het geen slecht nummer maar het introstuk doet mij niet zoveel en daarnaast vind ik de titeltrack, Kill en Call of the Wild beter en spannender. Dus nee, Nightwing is bij lange niet het beste nummer voor mij. Deze schijf als geheel reken ik daarentegen wel weer tot de betere van de heren.

ik heb die plaat jaren geleden gekocht om dat ik de song het nummer behoorlijk wijs vond.ik heb ze allemaal weg gedaan mijn platen bak ik was dus op zoek naar de cd dat ik dacht oke 1 hij is oud 2 het is niet de originele bezetting van black sabbath dus hij zal wel ergens te koop zijn want veel zullen er niet zijn die dit album kopen. waw wat een vergissing bijna alle black sabbath albums te koop met de originele besetting behalve de headless cross nergens nog te koop of verkrijgbaar in belgie en dan te denken dat de originele platen met de originele bezetting meer word uit verkocht of niet leverbaar is dan de plaat met de niet originele besetting. blijkt dat deze plaat toch populaider en meer gewild dan de originele toch raar. dus blijkbaar vinden vele deze plaat beter dan de originele black sabbath bezetting. belgie niet allen arm op film gebied maar ook op gebied van muziek

avatar van spinout
Sorry, maar ik vind dit een niet te lezen stukje tekst wolf13.

avatar van vielip

1. Seventh Star ( uiteraard door top zanger Glenn Hughes)
2. Heaven & Hell

Neal Peart schreef:
4. Headly Cross

avatar van namsaap
wolf13 schreef:

Kromme conclusie: omdat een plaat niet te krijgen is, is hij populairder........

Nee, dit album is - net als de andere albums die via I.R.S. zijn uitgebracht (op Dehumanizer na) - alleen in de jaren '80 en '90 uitgebracht. Daarom zijn deze albums niet nieuw in de winkel te vinden. Dit in tegenstelling tot de rest van de catalogus van BS, die nog met enige regelmaat opnieuw geperst wordt.

Overigens gaan er al geruime tijd verhalen de rondte dat Iommi bezig is met rereleases van de I.R.S. albums. Dit jaar zou Forbidden in een nieuwe mix moeten uitkomen.

avatar van Faalhaas
namsaap schreef:

Knap dat je dat er nog uit weet te halen.