Black Sabbath - Headless Cross (1989)

Label: I.R.S.

1. Gates of Hell (1:06)
  2. Headless Cross (6:29)
  3. Devil & Daughter (4:44)
  4. When Death Calls (6:55)
  5. Kill in the Spirit World (5:11)
  6. Call of the Wild (5:19)
  7. Black Moon (4:06)
  8. Nightwing (6:34)
  9. Cloak & Dagger * (4:37)
avatar van Mssr Renard
Is het iemand trouwens ooit al opgevallen hoe het intro van Call of the Wild lijkt op het intro van Don't You Forget About Me van Simple Minds (zonder de hey hey hey en oeh oeh woah ho, natuurlijk).

Nu ik toch bezig ben, in Kill in the Spirit World zit een stukje waar je Flash, ah ah, kunt zingen.

Nu een serieuze opmerking over deze plaat en Tyr en Cross Purposes: De platen die ik het meest en vaakst draaide. Ik vind ze wel wat hard geproduceerd (die drums), maar dat hoorde ook wel erg bij de tijd, en ik snap het ook wel want Cozy heeft deze geproduceerd.

Ik ben geen liefhebber van Ozzy, maar de oude Sabbath-platen hebben ook wat, ik draaide ze als 14jarige best vaak. Dat was toch het stoerste wat ik mijn collectie had, maar op Paranoid (de plaat) na, draai ik die oude albums nooit eigenlijk, terwijl ik deze drie wel nog draai.

avatar van MetalMike
Ja verdomd, ik vat wat je bedoelt, het nummer verloopt wel totaal anders, maar ik vat de Simple Minds opmerking.

Ik draai de Ozzy jaren tegenwoordig ook minder, in het verleden heb ik wel Masters Of Reality heel veel gedraaid, die plaat heeft een heel eigen sfeer ook. En ook Voume 4 lag er vaak op. Jaren niet meer gedraaid...

avatar van Mssr Renard
2024 remasters van Headless Cross en TYR!

Inclusief release op alle streaming mediaplatforms vanaf 31 maart dit jaar.

avatar van Edwynn
Headless Cross en Anno Mundi (van Tyr) zijn inmiddels vooruitlopend op die releases te horen. In geremasterde vorm. En die klinken redelijk getrouw en met wat meer volume dan dat ik van de cd gewend was. Fijn dat ik zometeen deze en Tyr kan streamen in de auto.

avatar van milesdavisjr
Desalniettemin heb ik mij, zoals wel het geval is bij enkele andere liefhebbers van Headless Cross, nooit geïrriteerd aan de productie. Weliswaar staan de drums wat prominent in de mix maar daar erger ik mij geenszins aan.
Prima als de remasters nog fraaier klinken, ik vermaak mij uitstekend met de originele geluidsweergave.

Edwynn schreef:

Nu Headless Cross aan het luisteren. Knalt er lekker in. Mooi dat ze nu eindelijk op Spotify komen.

milesdavisjr schreef:

Er zit een flinke galm op de drums. Het geeft een hele bombastische sound. Typisch jaren 90 wel, en het past goed bij de nummers. Dus ik kan er ook prima leven.

avatar van Edwynn
Goed dat dat gewoon behouden blijft.

Edwynn schreef:
Goed dat dat gewoon behouden blijft.

Ja je moet niet teveel sleutelen aan het originele geluid vind ik. Een goed voorbeeld van hoe dat verkeerd kan uitpakken zijn de Megadeth Remasters.

avatar van Edwynn
Och houd op. Dat zijn eerder remixes. En die zijn echt verschrikkelijk. Onbeluisterbaar zelfs.

Edwynn schreef:

Ja dat zijn idd geen remasters meer te noemen. Geen idee wat daar mis ging, je zou haast denken dat Mustaine bepaalde ex bandleden een hak zetten wilde zetten ofzo

avatar van MetalMike
Faalhaas schreef:

Een Ozzy Osbourne'tje misschien!?.
Ook aan remasters/heruitgaves van oudere Threshold albums is teveel gekloot. Links en rechts toevoegingen. Remasters moeten gewoon een opgekalefaterd geluid weergeven, niets meer - niets minder. Zo te lezen is dat hier gebeurd.