In mijn late puberfase kwam ik aanraking met Sabbath. Begin jaren 90 was er uiteraard nog geen internet en moest ik het doen met magazines als metal hammer (later Aardschok) en Watt (op zijn beurt weer opvolger van Meltdown). Aangezien ik in een gehucht woonde waar weliswaar de laatste van Bon Jovi en Aerosmith nog wel te verkrijgen waren, maar de cd-rekken voor het overige niet uitpuilden van rock en metal releases, bleef mijn kennis en informatie rondom deze genres redelijk beperkt.
Wat ik wel meekreeg was dat veel bands en artiesten in magazines blijk gaven van hun invloeden en inspiratie. Sabbath bleek steevast de band bij uitstek te zijn die grote invloed bleek te hebben.
Toen ik 15 was en in het weekend mijn zuurverdiende centen bijeen moest sprokkelen bij de supermarkt trok ik regelmatig in de lunchpauze langs de plaatselijke platenzaak.
Op een dag stond deze verzamelaar in de bak;
Black Sabbath - Greatest Hits (1976) - MusicMeter.nl
De twijfel sloeg toe, je kon weliswaar wat fragmenten beluisteren maar je moest 30 gulden voor deze knakker neerleggen. Voor een 15 jarige was dat een flink bedrag als je zo'n 2,5 gulden per uur verdiende.
Enkele weken later ben ik overstag gegaan en heb ik het album aangeschaft. Paranoid heb ik nooit zo kunnen appreciëren. Hetzelfde geldt voor Iron Man.
War Pigs, Tomorrow's Dream, de sinistere titelsong, en Changes daarentegen vond ik geweldig. Ik werd sindsdien een verwoed verzamelaar van Sabbath.
Hoewel ik inmiddels werk in huis had van bands met ruiger, sneller, harder spul en Sabbath helemaal niet zo ruig was als verwacht, begreep ik wel waarom Sabbath als grondlegger van metal werd gezien.
Het jaren 70 spul werd door mij doorgespit en blijft mij eeuwig lief.
Het werk met Dio, hoewel uitstekende platen, draai ik nooit. Heaven & Hell, The Mob Rules en Dehumanizer (inclusief The Devil You Know) reken ik ook mee, zet ik zelden op. Geen flauw idee waar het hem in zit.
Headless Cross, Tyr en in mindere mate Born Again en Seventh Star hebben mijn interesse.
De eerste draait nog steeds regelmatig zijn rondjes, Martin blijf ik nog steeds de meest veelzijdige zanger vinden in Sabbath en de productie van Headless Cross vind ik uitstekend.
Headless Cross lijkt in weinig op het materiaal met Ozzy en door Martin's vocalen voelt het songmateriaal lichtvoetiger in vergelijking met het werk met Dio.
Powell is een prima drummer, mede door de productie klinken de drums wat pompeus maar past het prima in het geheel. Hij kan Ward niet doen vergeten. Bill heeft mij altijd enorm kunnen bekoren, hij had bij vlagen een wat a-typische drumstijl en is wat mij betreft net zo bepalend voor de sound van Sabbath als Iommi.
Voor de baspartijen werd de relatief onbekende Laurence Cottle ingevlogen en Iommi strooit weer met heerlijke licks.
Lang verhaal kort; Headless Cross heeft zich in de loop der tijd aan mij opgedrongen met zijn weidse sound, heerlijke ritmewerk, veelzijdige zanglijnen, uithalen en uitermate solide composities.