Black Sabbath - Headless Cross (1989)

Label: I.R.S.

1. Gates of Hell (1:06)
  2. Headless Cross (6:29)
  3. Devil & Daughter (4:44)
  4. When Death Calls (6:55)
  5. Kill in the Spirit World (5:11)
  6. Call of the Wild (5:19)
  7. Black Moon (4:06)
  8. Nightwing (6:34)
  9. Cloak & Dagger * (4:37)
Kingsnake
Gewoon de beste plaat van Black Sabbath sinds de eerste vier.

avatar van glenn53
Nou dan vergeet je toch echt seventh star

glenn53 schreef:
Nou dan vergeet je toch echt seventh star

Nee hoor.
Ik vind de eerste vier van Black Sabbath en dan pas vanaf Headless Cross het goede werk.
Dat gedoe met Dio vind ik maar niks. Dehumanizer is ook maar een vod, vind ik.

avatar van ricardo
Vreemd, ik vind de periode met Dio juist de sterkste van Black Sabbath. Deze ken ik overigens niet, maar de 2 albums met Dio, Heaven & Hell en Mob Rules zijn zeker zo goed als de eerste 4 van BS.

avatar van Sir Spamalot
Leren kennen, je gaat het je niet beklagen. Ik heb deze afgelopen zondagmorgen, na een slapeloze nacht weeral, nog laten knallen. Ik vind deze geweldig, monsterriffs, geweldige zang, voor mij klopt het gewoon.

avatar van ricardo
Met Tony Martin heb ik nog nooit een volledig BS album gehoord, misschien moet ik deze maar eens gaan proberen dan. Iommi speelt ook op dit album mee, en dat kan gewoon niet tegenvallen dan. Mijn meest favo gitarist allertijden.

Ik heb net de titeltrack van dit album even beluisterd, maar dat klinkt echt geweldig. Tony Martin is echt een zeer goede zanger, en volgens mij niet veel minder dan Dio.

avatar van Ataloona
Nog meer dan Fripp Zappa en Belew?

avatar van ricardo
Is een ander soort gitarist. Hij heeft erg mooie en trendsettende riffs bedacht en uitgevoerd. En zijn bij toeval erg zwaar afgestemde gitaarsound klinkt gewoon super. Ik krijg daar bijna altijd kippevel van als ik er naar luister.

Zappa is vooral iemand met enorm lange solo's, en onvergelijkbaar met Tony Iommi. Ik heb laatst in een forumtopic al mijn favo 10 gitaristen neergepent. Maar we gaan weer teveel off topic vrees ik.

Ja vrees ik ook.
On-Topic. Dit album heb ik welleens gehoord zal hem morgen weer eens luisteren.
Bijna alle Sabbath albums zijn goede met ozzy of DIO maakt niet uit zijn beide ergh goed.

ricardo schreef:

Ik wil niet vervelend doen, maar Tony Iommi speelt op ELK album mee. duh

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Kingsnake schreef:

Tony Martin kan lekker hoog en toch lekker rauw klinken zonder al te gay over te komen (zoals Dickinson en Halford)

Gay?? Wat is er mis met Bruce Dickinson!!?? Dat is toch zeker één van de beste metal-zangers ter wereld die ook nog eens in misschien wel de grootste metal-band op aarde speelt....(welke dat is, moge duidelijk zijn....)

Terug naar Headless Cross, een zeer verdienstelijke Sabbath-plaat, die ik zeker kan waarderen. Tony Martin bewijst inderdaad dat ie een geweldige zanger is, en alhoewel mijn voorkeur bij Dio ligt, doet ie er eigenlijk nauwelijks voor onder.
Tony Iommi is erg goed op dreef hier en schotelt de ene na de andere geweldige solo voor. De nummers klinken lekker pakkend en met toppers als het titelnummer, "When Death Calls" (met een extra bijdrage van Brian May) en "Nightwing" staan er een paar all-time-favorites op.
Een lekkere warme productie maakt de boel af.

avatar van VanDeGriend
Berichten verplaatst naar Iron Maiden en ook wat berichten verplaatst naar Black Sabbath

avatar van Sir Spamalot
Eigenlijk ben ik geen zo'n Black Sabbath fan, maar die periode met Tony Martin draagt meer en meer mijn voorkeur weg. Ik ervaar die albums als albums met de beste zangprestaties (sorry, RJD), de vetste riffs en bijzonder sfeervolle nummers. Vanavond heb ik van talloze magische momenten in de diverse nummers mogen genieten waarvan ik er nu eentje uitpik: de chorus van Black Moon! Een album naar mijn hart, kort en krachtig.

avatar van Edwynn
Dat achterliggende gitaarakkoord in het refrein van Black Moon maakt het inderdaad erg gaaf.

wizard schreef:
Deze komt bij mij elke week wel een keer (en vaak vaker) voorbij.

Ik herken het gevoel . Deze valt enorm in de smaak ten huize Spamalot. The Riffmeister combineert superriffs aan uitstekende songs ... en Tony Martin doet de rest.

avatar van ricardo
Dit album word door de liefhebbers hier op mu.me die dezelfde smaak hebben als mij ongeveer, zowat als het beste bestempeld van BS met Tony Martin als zanger, tenminste als ik de comentaren hier mag geloven wel. Is dit album nu beter of minder dan TYR, vooral omdat die een hoger gemiddelde heeft dan dit album. Ik wil graag nog 1 BS album kopen met Martin als zanger, maar weet niet of ik nu deze of TYR moet nemen.

avatar van Ataloona
Deze vind ik beter dan TYR.
Deze gewoon nemen. TYR vind ik eigenlijk wat harder dan deze.

Waarom niet allebei

avatar van wizard
Ik zou ook deze doen. Hier staan alleen maar goede nummers op, TYR heeft een lelijke ballad en het songmateriaal is over de gehele linie minder. Van TYR zijn de eerste 3 nummers echt sterk, daarna zakt het wat in. Hier zijn de eerste 3 (Gates of Hell even niet meerekenend) ook het sterkst, maar de laatste 4 nummers zijn niet veel minder.

avatar van wizard
Kijk, Ozzy Osbourne mag zich dan Prince of Darkness noemen, Tony Iommi onderstreept met dit album nog eens fijntjes dat er maar 1 koninklijke hoogheid rondwandelt in de wereld van de heavy metal: de riffkeizer himself.

Ozric Spacefolk
Wat een pret om deze weer eens op te zetten.

Vanaf het moment dat Cozy Powell erinhakt via de titelsongs, via het majestueuze riff en sologitaar werk van Iommi, de bezwerende en rauwe zang van de andere Tony, de lullige maar ozo effectieve synths van Nicholls, de gastbijdrage van Brian May, is deze plaat een (korte edoch) heftige tour-de-force, van een band die iedereen reeds had afgeschreven.

Wat moet 1989 toch een geil jaar zijn geweest voor de metal-liefhebber. (ik was toen 12)

Ozric Spacefolk
Ik ben echt nieuwsgierig naar de mening over dit album van diegene die lager dan een 3* score gaven.

avatar van vielip
Samen met TYR de beste Sabbath albums met Tony Martin wat mij betreft! Vooral de sound op dit album is fenomenaal!! Echt loodzwaar en die drums van Powell...wauw! Echte mokerslagen. Het titelnummer vind ik één van de beste Sabbath songs ooit en mag wat mij betreft op eenzelfde hoogte staan als het nummer Heaven & hell.

avatar van Edwynn
Vind ik ook. Heaven And Hell heeft nog van die vrolijke meedeiners zoals Lady Evil ertussen staan. Dergelijke rustpuntjes gunt Headless Cross je niet. De mystieke sfeer is van de eerste tot de laatste minuut aanwezig.

En daarom vind ik Headless Cross de allerbeste Sabbath plaat ooit.

avatar van ricardo
Dit album ben ik al vaak naar op zoek geweest, maar heb hem nog nooit zien liggen in een cd shop, is dit uberhaupt nog wel verkrijgbaar?

Ben best benieuwd naar een compleet album met Tony Martin als zanger.

avatar van wizard
Is nog wel te krijgen, maar bij een gewone platenzaak zou het wel eens lastig kunnen worden. Ik zou bij een tweedehands cd-winkel gaan kijken, of op internet.

avatar van Edwynn
Heel vreemd dat deze niet in de reguliere handel binnen Europa te verkrijgen is. The Eternal Idol is bijvoorbeeld wel gewoon normaal verkijgbaar. Die kwam ook op het IRS label uit.

avatar van wizard
Vraag me niet naar het waarom, maar Sanctuary heeft alle rechten tot en met The Eternal Idol gekocht, en alle albums tot en met 1987 zijn nog goed te krijgen. De albums daarna zijn op IRS uitgekomen. IRS is failliet gegaan, en de rechten zijn ergens bij een grote maatschappij terechtgekomen waar er niet superveel aandacht voor is.
Maar ik las eerder dit jaar op black-sabbath.com dat er 'ooit' een heruitgave van Headless Cross t/m Forbidden aankomt. Extra lastig daarbij is volgens mij dat er meerdere platenmaatschappijen bij zijn betrokken voor de verschillende continenten. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

avatar van Metal-D78
Goed album. Bonustrack had niet gehoeven, saai nummer. Tony Martin is een goede zanger, maar in vergelijking met zijn voorgangers Dio, Hughes, Ozzy en ach ook Gillan is hij wat kleurloos.

avatar van Edwynn
Martin levert uitstekend werk, maar hij is inderdaad voorbeeldnemer en geen voorbeeldmaker. De factor Martin is echter het enige dat dit album zo geweldig maakt. Ik denk dat ik Headless Cross net zo gaaf had gevonden als Frans Duijts of Gerard Joling hem had ingezongen.