Drummer Cozy Powell trad toe tot het Black Sabbath van bandleider en gitarist Tony Iommi, toetsenist Geoff Nicholls en zanger Tony Martin, die voor het eerst bij het hele proces kon worden betrokken. De drummer die zoveel indruk op me had gemaakt door zijn werk bij Rainbow in de tweede helft van de jaren '70. In zijn bio 'Iron Man' vertelt Iommi dat hij en Powell gezamenlijk de basis van de nummers schreven, waarna Nicholls en Martin kwamen om ze te voltooien.
Jazzbassist Laurence Cottle fungeerde als sessiemuzikant en bleek ontzettend goed. Iommi en Powell produceerden de boel, waarbij Powell ervoor zorgde dat zijn partijen lekker ruimtelijk klonken.
Een prachtige hoes oordeelde ik. De titel
Headless Cross verwijst naar het dorp met die naam bij Birmingham. Na een onheilspellend klinkende toetsenouverture begint het titelnummer, dat qua ritme lijkt op de opener van voorganger
The Eternal Idol, te weten
The Shining, dat op zijn beurt weer een voortzetting was van
Heaven and Hell, zoals Iommi in zijn boek vertelt. Maar deze derde is verreweg de zwakste van de drie.
De teksten blijken wat plat en gemakkelijk met het nodige "evil" en "devil" en "stealing your soul"; krampachtig overkomend, wellicht om aan het Sabbathimago te voldoen? Daar kwam bij dat de muziek me nauwelijks pakt, uitgezonderd het mooi opgebouwde
When Death Calls, dat in het allereerste deel iets weg heeft van
Planet Caravan (van
Paranoid, 1970), vervolgens massief wordt en in het rustiger deel daarna doet denken aan
No Stranger to Love (van
Seventh Star, 1986), om dan te versnellen. Daarin bovendien een fraaie gitaarsolo van Brian May met lange, huilende noten - jammer alleen van weer zo'n suffe tekst. Verder houd ik van de fraaie gitaarsolo's van Iommi , vooral in
Kill in the Spirit World en slotnummer
Nightwing.
De
videoclip bij het titelnummer werd in een winternacht opgenomen in Battle Abbey bij Hastings, de plek waar de Battle of Hastings 1000 jaar eerder werd gevochten. Powell dronk het nodige tegen de kou en rolde bijna dronken van zijn drumkruk, Iommi's vingers waren stijf en zijn neus rood, een ieder na afloop snipverkouden. In de clip is ook Cottle te zien.
Het album verkocht in eigen land beter dan elke vorige Black Sabbath aldus Iommi (wat me sterk lijkt, maar wie ben ik om dat te betwisten?), in Amerika niet omdat nieuwe platenmaatschappij IRS daar de promotie niet op orde had.
Van tevoren had ik wel getekend voor de combinatie Iommi-Powell-Martin, maar
Headless Cross doet me weinig. Het is niet slecht, maar raakt me simpelweg niet en dat zit 'm vooral in de stem van Martin. Een prima zanger, maar de klik erbij heb ik niet. Sterker nog, hoe langer ik hem hoor, hoe meer hij gaat tegenstaan. De grote drumsound, zo typisch voor die periode, helpt ook al niet.