Europe - The Final Countdown (1986)

Zweden
Label: Epic

1. The Final Countdown (5:09)
  2. Rock the Night (4:04)
  3. Carrie (4:29)
  4. Danger on the Track (3:45)
  5. Ninja (3:47)
  6. Cherokee (4:12)
  7. Time Has Come (4:00)
  8. Heart of Stone (3:46)
  9. On the Loose (3:08)
  10. Love Chaser (3:28)
  11. The Final Countdown [Live] * (5:11)
  12. Danger on the Track [Live] * (3:59)
  13. Carrie [Live] * (4:40)
avatar van buckingham
Ook mijn eerste LP, al was ik iets ouder als Killeraapje. Grijsgedraaid en vandaag weer een paar keer achterelkaar gedraaid vanwege het leuke verhaal en stem verhoogd. Hierna kwamen voor mij ook Bon Jovi en andere rockers en Europe verder laten liggen. Maar vergeten...nooit!

avatar van Heer Hendrik
En ze worden ook geeerd door deze uber metalband Metallica - The Final Countdown Live @ Globen, Stockholm 2018-05-05 - YouTube

Mooi toch!!!!!

avatar van vielip
Absoluut een mooi gebaar!!

avatar van lennon
Of 't werkelijk een waardering voor de band is vraag ik me af. In elk land deden ze op die manier een bekend nummer van een band uit dat land.

Hier deden ze Radar Love, in Noorwegen deden ze Take on me van Aha. Ze hadden net zo goed iets van Abba kunnen spelen in Zweden

avatar van vielip
Ja je slaat de spijker op z'n kop! Juist omdat ze van tig andere Zweedse bands/artiesten iets hadden kunnen doen maar ze juist Europe eruit pikten vind ik wel wat hebben. Ik had het juist veel logischer gevonden als ze iets van Abba hadden gedaan...

Heer Hendrik schreef:
...deze uber metalband Metallica

Uber metalband? Metallica??

avatar van vielip
Grootste metalband ter wereld op dit moment. Dus ja, ik snap die classificatie wel....of ik het ermee eens ben is weer heel wat anders.

avatar van lennon
Hoe wordt dat gemeten? De grootste ter wereld?

L x B x H?

avatar van Edwynn
bestverkopend wellicht?

avatar van vielip
Ja dat denk ik ook inderdaad. Dat in combinatie met hoeveel bezoekers er naar concerten gaan lijkt me een aardige indicatie.

avatar van Edwynn
Was wel een baggeruitvoering hoor. Afgaande oo wat ik zag op de jijbuis. Tjongejonge, Kirk klonk als de lekke doedelzak van mijn Schotland minnende buurman. Het was voor de lol zullen we maar zeggen. In Duitsland kozen ze voor Skandal im Sperrbezirk. Dat is dan wel weer humor.

avatar van Killeraapje
Dankjewel buckingham en vielip voor de sympathieke reacties

Wat ik vooral heb als ik The Final Countdown nu luister is dat het allemaal verschrikkelijk energiek en ook vooral positief is. In deze tijd zijn er nog maar weinig Rockbands die dat hebben en jammer genoeg blijven de meeste jaren 80 bands, anno nu, toch wel hangen in het herkauwen van hun hits.

Het nieuwe werk van de band klinkt niet meer als The Final Countdown maar heeft nog steeds dezelfde energie en positiviteit Europe - Bag of Bones (2012), Europe - War of Kings (2015) en ook Europe - Secret Society (2006) vind ik lekker bruisende platen. Ik heb ze allemaal wat meer tijd moeten geven en ze zijn niet te vergelijken met het oude werk maar de inzet en het heilige vuur is er in mijn beleving nog steeds en vooral dat maakt Europe een unieke band.

Ik hoop dan ook dat ze nog jaren doorgaan met het maken van relevante platen en niet voor de eenvoudige weg kiezen als vele van hun tijdgenoten. Bij Europe is het juist lekker dat bij de liveshows het oude materiaal naadloos over gaat in nieuw werk. Elke show is het weer genieten!

P.s.

Mooi gebaar van Metallica maar het klinkt inderdaad voor geen meter!

avatar van vielip
Absoluut slecht uitgevoerd. Ik wilde er niet over beginnen want dan gaat het gelijk weer in het negatieve maar ik heb het niet eens af kunnen (en willen) luisteren.

Wat het overige betreft ben ik het ook helemaal met je eens Killeraapje. Ben zelf toch nog steeds meer liefhebber van de oude Europe albums. Heeft ook met nostalgie e.d. te maken. Maar de albums sinds de doorstart kan ik inmiddels ook prima waarderen. Secret society is daarvan mijn favoriet.

avatar van vigil
Casartelli schreef:
Tja, op zich is het titelnummer wel veruit het beste wat op deze plaat staat, als je even corrigeert voor grijsdraaien op radio en in jaren '80 disco's. Vooral de non-hits hebben schrikbarend weinig toe te voegen. 2*

Nou On The Loose spuit toch de luidsprekers uit

avatar van Lonesome Crow
Geweldig melodieus hardrockalbum, lijkt wel een "Best Of" want bijna alle songs hebben hitpotentie.

Een halve ster erbij vanwege de solo's van de Zweedse Michael Schenker want die zouden niet misstaan op UFO's "Obsessions" en dan weten de kenners genoeg.

Grappig om dat toendertijd mee te maken, dat mega succes van ze.
Ik volgde ze vanaf "Wings of Tomorrow" en wat was mijn verbazing groot de eerste keer dat ik "The Final Countdown" hoorde in een winkelcentrum! Europe was toch een Zweedse cult-hardrock band?

avatar van Pietro
In mijn jonge jeugdjaren vond ik dit wel een redelijk album, maar tegenwoordig vind ik het hopeloos gedateerd. In iets mindere mate heb ik datzelfde met Slippery When Wet van Bon Jovi.

De bombastische productie in combinatie met het weinig opzienbare songmateriaal maken dit album ondanks de korte speelduur toch nog een hele zit. Deze plaat heeft voor mij de tand des tijds duidelijk niet doorstaan. Alleen het titelnummer zet ik zo nu en dan graag nog eens op: 2*

avatar van Darkzone
Killeraapje schreef:

Vergeet Start From The Dark en Last Look At Eden niet. Ook geweldig rockende songs met puike songteksten.

avatar van Killeraapje
Helemaal mee eens!

avatar van milesdavisjr
Voorganger Wings of Tomorrow vond en vind ik beter, deze schijf betekende de wereldwijde doorbraak met het titelnummer als aanleiding. Het blijft toch af en toe best lekker om Rock the Night mee te neuriën, bakvisballad Carrie stiekem toch best leuk te vinden, en het knap vinden op welke wijze de Zweden zichzelf in de markt hebben gezet met deze schijf. In 86' was de wereld klaar voor Europe, de synthesizer speelde een prominente rol in de muziek, zanger Joey Tempest klonk toegankelijk, de songs zijn catchy en het stadion geluid deed de rest. Echter om de plaat in zijn geheel te beluisteren blijft een opgave, na een nummer of 4 wordt allemaal wel erg cheesy, dan is er toch de behoefte om het oudere materiaal van de heren weer uit de kast te trekken. Een dikke voldoende voor de aanstekelijke nummers, een magere voldoende voor het feit dat er weinig te ontdekken valt aan deze schijf.

milesdavisjr schreef:

Dat begrijp ik niet zo goed. Na een nummer of vier zijn de ergste cheesy momenten (Carrie en het titelnummer) namelijk voorbij. Wat volgt zijn nog zes aanstekelijke nummers die goed in elkaar zitten. Enige minpuntje is dat de tempo's ongeveer gelijk liggen waardoor het wat aan variatie ontbreekt.

avatar van milesdavisjr
Wat volgt zijn nog zes aanstekelijke nummers die goed in elkaar zitten

Op zich zijn ze ook wel aanstekelijk maar ook cheesy, van Love Chaser spat het glazuur toch wel van je tanden, hoewel het geen slechte song is. Ik vind de hele schijf cheesy en glad zonder afbreuk te doen aan de nummers. Maar ik vind de 2 schijven hiervoor rauwer, puurder en minder op het grote publiek gericht. Noem het spontaniteit - hoewel ik weet dat dat woord ook niet echt de lading dekt - wat ik mis aan The Final Countdown.

avatar van Kronos
Hun muziek werd steeds gestroomlijnder maar ik vind The Final Countdown toch een pak beter dan het debuut. Het is nog commerciëler maar dat stoort mij niet als de nummers op zich goed zijn. Love Chaser is inderdaad wel wat flauw.

Lachende derde
Kronos schreef:

Uber metalband? Metallica??

?

Kronos schreef:
Love Chaser is inderdaad wel wat flauw.

Nee joh, Love chaser is juist gaaf!

avatar van Mssr Renard
De plaat met de meeste 0,5* stemmen?
Vreemd, want ondanks dat dit niet ieders smaak is, is dit toch onmogelijk slechter dan een heleboel andere muziek?

avatar van Rogyros
Mssr Renard schreef:
De plaat met de meeste 0,5* stemmen?

Dat zal wel door de mega hit komen, denk ik. Veel mensen hebben daarom het hele album gehoord en is dit een beetje een haatplaat.

Denk ik.

avatar van Mssr Renard
Rogyros schreef:

Denk ik.

Haatplaat. Ik maak me richting Nederlandstalige en eurohouse platen daar ook wat schuldig aan. Maar mijn 0,5* lijstje geeft dan wel weer hoe slecht ik sommige platen vind, omdat deze dan tussen de Toppers staan. Een soort erg lage lat.

avatar van Rogyros
Ik heb maar één album van een halve ster voorzien: Thunderdome III (1993)

Dat leverde nog wel een lollig discussietje op. Daar heb jij in je vorige userbestaan ook nog een bijdrage geleverd, Michiel!

Anyway, ik zou dit album ook zeker geen halve ster geven. Zo slecht vond ik het ook niet. Maar als ik het nu terug hoor, dan merk ik wel dat dit niet helemaal mijn ding meer is. Jeugdsentiment is het zeker.
Rock The Night heb ik altijd de beste track gevonden.

avatar van Lau1986
Een vermakelijk album, maar op de hit na ook geen topper, daarvoor vind ik het over het geheel wat te saai.