Bruce Springsteen - Magic (2007)

Label: Columbia

1. Radio Nowhere (3:20)
  2. You'll Be Comin' Down (3:46)
  3. Livin' in the Future (3:56)
  4. Your Own Worst Enemy (3:19)
  5. Gypsy Biker (4:32)
  6. Girls in Their Summer Clothes (4:20)
  7. I'll Work for Your Love (3:35)
  8. Magic (2:46)
  9. Last to Die (4:17)
  10. Long Walk Home (4:35)
  11. Devil's Arcade (5:06)
  12. Terry's Song * (4:11)
avatar van beaster1256
zeer sterk album van Bruce en het is een echte groeier geworden , vond er de eerste keer niet zo veel van , misschien waren de verwachtingen te hoog , maar na meerdere beluisteringen toch één van zijn besten , wie had dat nog gedacht , ik zeker niet !

chapeau voor de boss

johannesA
Magic is veruit Springsteen's beste album sinds Tunnel of Love. Het rockt weer als in zijn jonge jaren, maar toch is Magic erg origineel en onvergelijkbaar met zijn andere werk. Ook 3 jaar na release verveelt deze plaat niet, dat itt zijn laatste album, Working on a Dream.

Toppers : Radio Nowhere, Girls in their summerclothes en Terry's Song.

bertus99 schreef:
Maar serieus: het komt vaker voor bij mij dat ik een plaat opeens beter waardeer viua de koptelefoon dan op de geluidsinstallatie.
Misschien omdat ik met de koptelefoon op geconcentreerder luister terwijl ik vaak iets anders doe wanneer ik hem op de installatie speel. Ik weet het niet.

Dat heb ik zelf ook wel. Al blijf ik dit een minder album van Bruce Springsteen vinden! Op de een of andere manier raakt het me niet.

west schreef:

1 sterk nummer en de rest matig is 2,5 of 3,0*: 2,0* is zwaar onvoldoende.

Als je maar 1 nummer van een heel album goed vind is zelfs 2 sterren nog aan de hoge kant toch?

avatar van Rogyros
Guinness1980 schreef:

Maar wat is jouw beoordeling dan voor dit album?

avatar van vielip
WAUW!!! Dat was mijn eerste reactie nadat ik dit album voor het eerst had geluisterd. Eindelijk weer een Bruce album wat zich kan meten met zijn beste werk! Alle ingredienten wat een Bruce album zo geweldig maken zijn aanwezig. Van glockenspiel tot sax en van rauwe gitaren tot geweldige melodielijnen!! Eigenlijk is elk liedje voor mij een hoogtepunt en kan ik met moeite een echte topper aanwijzen. Dat zou dan Long walk home worden denk ik. Al vind ik Gypsy biker ook geweldig. Ach, eigenlijk staat er geen slecht nummer op
De vinylversie klinkt trouwens een stuk prettiger als de cd vind ik!

avatar van JelleAkkermans
Devil's arcade vind ik echt ontroerend mooi

avatar van AOVV
Ik herinner me nog een recensie in HUMO van 'Working On A Dream' vorig jaar, waarin dat album de hoogte in werd geprezen, en dit album gedegradeerd werd tot bierviltje.

Of hoe mijn lijfblad het bij het verkeerde eind kan hebben!

avatar van vielip
Nou inderdaad zeg! Working on a dream heeft zo z'n momenten maar kan niet tippen aan dit album wat mij betreft!

Rogyros schreef:

Maar wat is jouw beoordeling dan voor dit album?

Ik kom bij dit album niet verder dan 2,5 *

avatar van vielip
Dat kan natuurlijk. Welke albums vind jij dan de moeite waard van Bruce? De beste man heeft behoorlijk verschillende albums qua stijl gemaakt dus ik kan me goed voorstellen dat het ene album je meer aanspreekt dan het andere.

vielip schreef:
Welke albums vind jij dan de moeite waard van Bruce? .

Van de nieuwere albums luister ik graag naar The Rising en Working on a Dream. Van de oudere Darkness On The Edge Of Town, The River en Nebraska.
Maar het liefste leg ik Live 75/85 op!

cosmic kid (moderator)
Toch opvallend dat je The rising en Working on a dream wel graag luistert. Magic is m.i. "the missing link" tussen die 2.

avatar van vielip
Ja dat vind ik dus ook. Op The rising en Working staan teveel vullertjes vind ik, terwijl ik dat op Magic niet zo ervaar. Maar ja, dat is een kwestie van smaak uiteraard.
Wat de oude albums betreft ga ik een eind met je mee en de live box is natuurlijk de creme de la creme!!

avatar van Guinness1980
Ik heb Magic al weet ik hoe vaak geluisterd maar ik kom er niet doorheen.
Het enige nummer dat ik de moeite waard vind is Girls in Their Summer Clothes

avatar van Rogyros
Je kunt niet zeggen, Guinness (geweldig bier uit een geweldig land!!), dat je het niet geprobeerd hebt. Het grappige hieraan vind ik dat Girls in their summerclothes eigenlijk de minste van het album is. Maar goed. Dat is in mijn geval nog steeds goed, getuige de vijf sterren...

Rogyros schreef:
(geweldig bier uit een geweldig land)...

Zijn we het in ieder geval ergens over eens :-p

avatar van vielip
Dan sluit ik me toch ook maar aan
Inderdaad een geweldig bier uit een geweldig land!!

avatar van Cor
Cor
Echt één van de betere Springsteen-platen. Samen met 'Born To Run', 'Darkness On The Edge Of Town' en 'The River' een 4****album. Voor mij een flinke slag beter dan het op deze site ook zo bewonderde 'The Rising'. En dat zit 'm voor mij in het feit dat deze plaat niet zo'n dichtgepleisterd geluid heeft door een zoemend synthersizertje of zo iets. Dit album heeft goede songs, klinkt heel organisch en toch behoudt het de typerende Springsteen-dynamiek. Heerlijke plaat!

cosmic kid (moderator)
En dan geef je maar 3,5 ster?

avatar van vielip
Ben het wel met Cor eens over dit album. Wat mij betreft ook een stukje beter dan The rising. Daar staan toch teveel vullertjes op in vergelijking met deze naar mijn idee.

avatar van uffing
Devil's arcade

Wat een topper!!!

avatar van vielip
Ook Long walk home mag onder die noemer geschaard worden!!

cosmic kid (moderator)
Sterker nog: De laatste 5 nummers van deze cd zijn de beste laatste 5 sinds Tunnel of love.

avatar van iggy
Tjee de eerst volgende bruce waar ik een berichtje over ga schrijven zal en moet positief gaan worden. Magic is voor mij wederom niet echt te pruimen. Het eerste nummer gaat nog net. En dan begint het flink mis te gaan voor mij. you'll be comin' down, living in the future maar vooral your own worst enemy brrrr. Het 5e nummer gypsy biker gaat gelukkig weer maar ook geen super springsteen nummer. Girls in their... vind ik echt bedroevend is dit bruce? Vooral dat la la la gedeelte brrr tenenkrommend. I'll work nou nee. Ik begin nu echt te twijfelen over mijn eigen bruce gehalte. Ben ik eigenlijk wel zo'n bruce liefhebber? Heb ik er wel goed aan gedaan om een hele zwik springsteens cd te kopen? Magic he he prachtig nummer. Dit is wat ik zoek in bruce. De toon word serieuzer en indringender. Daar vind ik mijn bruce gehalte weer terug. Last to die het niveau blijft ditmaal goed goed nummer. Zit het venijn in de staart voor mij. Long walk home niet echt geweldig. Maar ook weer niet zo slecht. Dan gelukkig het 2e pareltje. Devi's arcade dit is DE BOSS voor mij. En die bonus track da's ook al een heerlijk nummer. Springsteen weet er gelukkig een heel lekker einde aan te breien. Met ietswat moeite 3 pingels

avatar van Madjack71
De wat indringende Springsteen is over zijn gehele oeuvre niet in de gehele lengte op 1 album terug te vinden. Misschien met uitzondering van een Nebraska en The Ghost of Tom Joad, maar daar staan de teksten meer op de voorgrond als de ondersteuning van de muziek. Springsteen is er juist een van 'niets aan de hand rock 'n' roll i.c.m. nummers met een boodschap en (vroeger meer dan nu), meer uitgesponnen nummers. The River is daar een exemplarisch voorbeeld van. De meest indringende Springsteen plaat die ik ken en ook muzikaal op die wijze ondersteund wordt is denk ik Darkness on the Edge of Town. Zonder de muzikale ondersteuning vind ik Nebraska van een grote ingetogen schoonheid. Maar dat moge duidelijk zijn getuige het feit dat die ook de lijst van mijn Top 10 aanvoerd.

avatar van bertus99
iggy schreef:

Helaas is dit toch echt Bruce hoor Iggy. Als je dit al tenenkrommend vind, begin dan asjeblieft niet aan zijn laatste cd.

avatar van Madjack71
Nee, dat zou dan eerder voor iggy Working on a Nightmare zijn... Maar er is ook nog iets als The Promise en misschien ook het onofficieuze album...Before the Fame.

avatar van iggy
The promise/before the fame ken en heb ik helaas niet in mijn bezit. Dadelijk een kijken naar de promise berichtjes. Maar ik vrees dat wat bertus schrijft inderdaad zo is. Ik heb bijna niks met zijn laat ik zeggen vrolijke kant. Tunnel of love en the ghost of tom joad zijn tot dusver mijn favoriete bruce platen. En door een of andere kronkel bij mij vind ik weer niet veel aan nebraska. Hoewel dat eigenlijk meer mijn springsteen stijl zou moeten zijn.
Ik zit er ook sterk aan te denken om zelf een aantal springsteen cd's te branden. Zodat ik in ieder geval zijn goede nummers van zijn voor mij mindere cd's nog hoor. En dat zijn er helaas al heel wat. Ik bedoel om nu een cd voor pak hem beet 4 nummers op te zetten dat doe ik niet al te vaak.

En bedankt voor de tip madjack71. Net als bertus trouwens

avatar van vielip
Geweldig om te lezen dat Bruce zoveel verschillende reacties oproept bij zijn albums! Een nummer als Long walk home reken ik met gemak tot zijn allerbeste werk ooit! Zo zie je maar hoe verschillende iedereen dingen 'oppakt'. En Iggy inderdaad; als ik jou zo hoor over Bruce dan zou Nebraska toch de absolute parel moeten zijn. Vreemd....