Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)

Metal / Rock
Label: EMI-Manhattan

1. I Remember Now (1:17)
  2. Anarchy-X (1:27)
  3. Revolution Calling (4:42)
  4. Operation: Mindcrime (4:43)
  5. Speak (3:42)
  6. Spreading the Disease (4:07)
  7. The Mission (5:46)
  8. Suite Sister Mary (10:41)

met Pamela Moore

9. The Needle Lies (3:08)
  10. Electric Requiem (1:22)
  11. Breaking the Silence (4:34)
  12. I Don't Believe in Love (4:23)
  13. Waiting for 22 (1:05)
  14. My Empty Room (1:28)
  15. Eyes of a Stranger (6:39)
  16. The Mission [Live] * (6:09)
  17. My Empty Room [Live] * (2:42)
En zo is het maar net.
Voor mij begint het met deze plaat. Al het eerdere boeit me niet veel.

Ozric Spacefolk schreef:
En zo is het maar net.
Voor mij begint het met deze plaat. Al het eerdere boeit me niet veel.

Oké dat is jouw persoonlijke mening en dat respecteer ik, maar.......het zijn wel DIJKEN van albums

Ozric Spacefolk
Omdat er een cover op staat van Dalbello. En die kan inderdaad dijken van songs schrijven.

avatar van vielip
Alle Queensryche albums verschillen dusdanig veel onderling vind ik, dat vergelijken moeilijk is. De enige factor die min of meer elke keer gelijk is is de stem van Tate.

Cured
Veel aanhangers van dit album hier ; ik vraag me af of hier ook andere users zijn die dit minder waarderen.....

avatar van Rudi S
Ja hoor, er zullen vast diverse users zijn die deze pagina nog nooit hebben bezocht

Cured
Ja, duh.... . Ik bedoel meer, zijn er ook non-prog fans die dit ook minder 'trekken' . Ik moet het nog maar eens afspelen, maar het was nooit zo mijn ding......(nou ben ik ook al niet zo'n concept-adept )

avatar van matthijs
Cured schreef:

Ik ben nog steeds lyrisch over The Warning en het debuutminialbum, daarna ook nog aardig maar geen kippenvel meer. Deze luister ik daarom nog heel af en toe. Vanaf Empire niet meer.

Cured
Zal ik The Warning eens beluisteren; bedankt voor de tip.

Cured schreef:
Zal ik The Warning eens beluisteren; bedankt voor de tip.

Zijn opvolger mag er ook zijn....

avatar van ASman
Normaal gezien ben ik niet erg te vinden voor dit soort prog. Dream Theater of Symphony X kunnen me bijvoorbeeld niet boeien. Maar dit album heeft toch wel mijn interesse gepiekt. Toch eens van naderbij bekijken.

avatar van Rockfan
ASman schreef:

Als je dit soort prog in hetzelfde hokje stopt vergis je je lelijk. Je mag van Queensrÿche vinden wat je wil maar niet dat ze in hetzelfde hokje zitten als Dream Theater en Symphony X.

avatar van gigage
Gebaseerd op wiki zijn het alledrie progressive metalbands. Dus in dat hokje zitten ze toch mooi ingepakt. Maar dat betekent dus niet dat ze alledrie dezelfde stijl aanhouden. En dat komt door de oorsprong van de bands. M.a.w. waar kom je vandaan en in welk tijdsvak. In dit geval van het vroege U.S. power metal begin jaren 80.

Rockfan schreef:

En toch zie ik net die drie bands vaak met elkaar vergeleken worden. Nu zie ik zelf ook wel duidelijke verschillen tussen Queensrÿche en een Dream Theater. Zoals Gigage hierboven zegt, Queensrÿche vertoont invloeden uit de power metal (wat het nog vreemder maakt dat dit album me zo goed lijkt te bevallen, gezien power metal doorgaans echt niet mijn kopje thee is).

Maar wanneer er toch geclassificeerd gaat worden, denk ik dat je Queensrÿche dan toch beter samen kan gaan plaatsen met een Fates Warning, Dream Theater of Symphony X dan bijvoorbeeld met eender welk van de resem andere bands die tegenwoordig als "prog" worden beschouwd, zoals Tool, Mastodon, Opeth, Meshuggah, Enslaved, Between The Buried And Me of Agalloch.

avatar van Rockfan
Wat dat betreft Fates Warning heb je gelijk. Dream Theater en Symphony X zijn meer metal-georienteerd dan Queenrÿche en Fates Warning. Die vind ik meer (hard)rock dan metal. Vandaar ook dat die vergelijking daar een beetje mank gaat vind ik. Maar ja....waar ligt de grens tussen hardrock en metal. Die ligt bij iedereen weer ergens anders denk ik dan maar zo.

avatar van Edwynn
Het is een generatieverschilletje. Queensryche en Fates Warning werden geïnspireerd door Rush en acts als Judas Priest en UFO. Dream Theater weer door Fates Warning en dingen als Metallica. Symphony X heeft veel afgekeken van Yngwie Malmsteen. Ergo, de één keek naar de jaren 70 en de ander naar de jaren 80.

Merk tot slot nog even op dat er een groot verschil is tussen US power metal en Europese power metal. Zeg maar de Stratovariussen en de Rhapdodies.

Rockfan schreef:

Ja, ik kan je zeker wel volgen in je mening hoor. De hardrock sound is inderdaad veel meer terug te horen in een Queensrÿche dan in een Dream Theater.
En de grens tussen hardrock en metal, daar kan je inderdaad over blijven twisten

Nooit AWAKE beluistert van Dream Theater???

avatar van The_CrY
Ik denk dat het grote verschil m voornamelijk zit in dat Dream Theater voornamelijk prog is, en Queensrÿche slechts sporadisch. Ze staan uiteraard met recht aan de grondvesten van dit genre, maar persoonlijk vind ik ze meer naar de hard rock/heavy metal gaan met af en toe een progneiging.

avatar van gigage
Ik geloof niet dat het woord prog-metal al bestond toen Queensryche hun eerste teerling wierp.

Ozric Spacefolk
Ik vind progressief meer een bijvoeglijk naamwoord dan een genre aanduiding. Sommige progrock is uitermate ouderwets en herkauwt bekende thema's terwijl sommige acts die mensen niet als prog willen aanduiden, erg progressief kunnen zijn. Zo vind ik veel 'indie' rockbands erg progressief.

Overigens is indie net zo'n vreemde term, want bijvoorbeeld heel veel metalbands zijn zo indie als maar zijn kan.

In dat licht vind ik Queensryche niet zo onwijs progressief maar meer classic rock of standaard metal. Net als Iron Maiden en Savatage etc. Ik vind Promised Land dan wel weer een stuk progressiever (voor die tijd althans).

avatar van gigage
Volgens mij wordt prog gebruikt om aan te duiden dat het geen rechtoe rechtaan metal is. In die context valt Savatage daar ook onder. Classic Rock is gebaseerd op stevige Rock &Roll (hardrock dus). Daar vallen beide bands niet onder. Maar zo heeft eenieder weer zijn eigen uitleg.
Voor Queensryche is dit album hun finest hour. Daar teert sjef Tate nu nog op met zijn nieuwe band- naam.

avatar van Edwynn
Savatage is toch geen prog jongens. Heeft wel een US powermetal fundament. Dat wel.

Ozric Spacefolk
Ik noem het geen prog. Het wordt prog genoemd.
Net als dat Metallica en Maiden tegenwoordig prog heten.
Sla de website progarchives er maar op na.

Maar goed, Marillion is ook nooit echt prog geweest. Wel te gek, maar nooit progressief, of misschien het nummer Assassing maar verder ook niet.

Over Operation Mindcrime: hoe dan ook, vind ik het idee van een metal-concept plaat en het gebruik van vrouwenzang etc. een progressief idee. Maar de muziek zelf is verre van progressief. Het rampestampt lekker op een power/heavy metal manier.

avatar van Kronos
Ozric Spacefolk schreef:

Een nummer als Nm156 is toch allesbehalve standaard metal. Rage for Order gaat vaak nog een stapje verder.

Het succes van Operation: Mindcrime moet hem in het concept liggen en de toegankelijker nummers denk ik, want muzikaal is het vrij rechttoe rechtaan. Ik weet nog dat dit album mij en mijn broers dik tegenviel toen het pas verschenen was, omdat we het maar gewoontjes vonden.

Edwynn schreef:

Daar denkt de NL wiki anders over haha.

avatar van Edwynn
Ja dan ben ik uitgeluld...

avatar van gigage
Tja, als je op de toonaangevende NL wiki sites niet meer bouwen, waar blijven we dan nog
Maar de discussie is wel interessant, in zoverre, waar zou je Queensryche en met name dit album mee kunnen vergelijken. Als concept schiet me de Crimson Idol van WASP en Streets van Savatage te binnen. Die verhaallijntjes worden ook vakkundig aanmekaar geluld. K2 van Don Airey ook maar kan in de songs niet een echte verhaallijn ontdekken.
Abigail van King Diamond natuurlijk ook.

avatar van Metal-D78
Ik zou The Crimson Idol eerder vergelijken met Operation Mindcrime. Streets is voor mij toch wel wat anders, veel minder herhaling rond hetzelfde thema (WASP), veel meer klassieke invloeden (piano) en met heel wat meer emotie. En dus eigenlijk gewoon een heel pak beter dan die van WASP en Queensryche.

avatar van gigage
Daar heb je een sterk punt. Dit O:M is inderdaad allemaal net wat meer metal gericht met minder klassieke invloeden.