Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)

Metal / Rock
Label: EMI-Manhattan

1. I Remember Now (1:17)
  2. Anarchy-X (1:27)
  3. Revolution Calling (4:42)
  4. Operation: Mindcrime (4:43)
  5. Speak (3:42)
  6. Spreading the Disease (4:07)
  7. The Mission (5:46)
  8. Suite Sister Mary (10:41)

met Pamela Moore

9. The Needle Lies (3:08)
  10. Electric Requiem (1:22)
  11. Breaking the Silence (4:34)
  12. I Don't Believe in Love (4:23)
  13. Waiting for 22 (1:05)
  14. My Empty Room (1:28)
  15. Eyes of a Stranger (6:39)
  16. The Mission [Live] * (6:09)
  17. My Empty Room [Live] * (2:42)
avatar van The_CrY
Recensenten zeggen anders wel dat de nieuwste een return to roots is en kwalitatief vergelijkbaar is met de eerste vijf albums! Meer zal ik er niet over zeggen. Zo goed als het hier op Operation: Mindcrime allemaal was zal het ongetwijfeld nooit meer worden.

avatar van Firequest
Firequest
Meesterlijk album, samen met Rage for Order het beste wat ze te bieden hebben!
Empire is ook nog goed te doen, maar daarna is het gedaan met de goede albums.

avatar van Kronos
Empire is oké, maar als we het over meesterlijke QR albums hebben zal ik eerder The Warning noemen.

The_CrY schreef:

Mogen ze vinden ik vind duidelijk van niet. The Warning en Operation Mindcrime, maar Rage for order zijn echt toppers!! na Promised land vond ik ze minder worden helaas

avatar van vin13
Nu weet ik waar The Afghan Whigs naar geluisterd hebben. Spreading the disease. Luister maar hun nr. Debonair van Gentlemen.
Prachtalbum met net niet teveel intermezzo's. Gitaarwerk en sfeer goed in balans.

avatar van matthijs
Heel lang 4,5 ster gegeven, maar, hoewel de plaat bol staat van goede riffs, een mooi verhaal en dynamiek, raakt het me toch minder intens dan voorheen, terwijl The Warning (die ik langer ken) door de jaren voor mij even genietbaar blijft. Nog steeds 4,0 hoor (wat ik niet snel geef!).

halfje puntje omhoog. Blijft na TIG keer draaien een juweeltje!!

avatar van ricardo
Ik vind dit in wezen ook wel een top album, maar vind hem anderzijds ook erg schreeuwerig en over de top!

Hangt gewoon van mijn stemming af wanneer ik weer eens zin heb in deze.

Het is en blijft beslist een progmetal mijlpaal in mijn ogen, en daarom laat ik mijn stem ook staan.

Komt vanzelf weer dat ik met volle teugen tot het diepst intens weer van deze zal gaan genieten.

Wat kwaliteit betreft vind ik dit beslist het meest uitgesproken Queensryche album.

Nadeel is dat er te weinig rust momenten inzitten, en in een volledig uur zulke intense muziek beluisteren moet je echt trek en in de stemming voor zijn.

avatar van Timo-otje
Zou die zanger niet zijn mond kunnen houden de hele plaat? De muziek vind ik nog niet eens zo slecht maar die zang is zo theatraal en over de top op sommige momenten dat het gewoon stoort. Doet me een beetje aan Matthew Bellamy van Muse denken(manier van zingen, niet stemgeluid) of zit ik nu helemaal verkeerd?

Ozric Spacefolk
Geen idee welke associatie je hebt bij de zanger. Maar ik vind het niet lijken op Muse. Techniek is een wereld van verschil

Overigens lijkt mij, dat je Queensryche maar beter links kan laten liggen. Want Geoff Tate zingt op alle platen (behalve de laatste).

En bedenk wel, dat je waarschijnlijk de enige bent op aarde die vindt dat de zang van Tate stoort, of zit ik nu helemaal verkeerd?

avatar van freakey
In dat laatste zit je wel verkeerd, een ieder die niet van over-de-top metal gegalm houdt, vindt dit dit walgelijk

avatar van Edwynn
Theatrale muziek en dan een theatrale zanger. Je verwacht het niet.

Overigens zullen er best mogelijkheden zijn om de zang weg te filteren. Er zullen zich dan vele smaakvolle details gemakkelijker openbaren.

freakey schreef:

Ik ben niet gek op Muse en Radiohead, en dat type zang. Zie je mij berichten plaatsen bij die albums dat de zanger zijn mond moet houden?

avatar van freakey
Ozric Spacefolk schreef:

Maar dat neemt niet weg dat men er geen hekel aan kan hebben, ik hoef deze plaat bijvoorbeeld echt niet op te zetten als mijn vrouw thuis is...

avatar van Edwynn
De keuken goed isoleren doet wonderen....

freakey schreef:

We hebben nu bij de band een policy dat er geen muziek gedraaid mag worden. Ik luister iets heel anders dan de rest. En ook al doe ik mijn best om alles op waarde te schatten. Bandjes als de Staat en The Knife kan ik echt niet aanhoren.

avatar van matthijs
Had deze cd gister weer eens in mijn handen. Niet opgezet. Maar (en dat heb je bij een fysieke geluidsdrager in je handen toch sneller dan bij een playlist), er kwamen wel gedachten. Aan zomer 2011 toen ik m voor t laatst luisterde, en dat ik toen dacht "hmmm... alweer 10 jaar niet gehoord, s kijken hoe ik dat nu vind". Dat viel tegen: ik vroeg me af waarom ik deze ooit bij mijn topcd's schaarde, terwijl ik die andere topcd van hen, The Warning, nog steeds geweldig vind. Wat is dat nou? Het is nergens slecht, maar... wel veel van hetzelfde (tempo, instrumentatie, acoordenwisselingen). Als de cd nog niet bestond hadden ze denk ik een krachtiger LP van 45 minunten afgeleverd. (Als je nog meer wil lezen wat ik van deze cd vind moet je even 3 jaar terugscrollen:). Dat gezegd hebbende, drie tracks (3, 8 en 15) hoor ik nog heel graag!

avatar van horned_reaper
matthijs schreef:
Dat gezegd hebbende, drie tracks (3, 8 en 15) hoor ik nog heel graag!

Die en nummer 12.

avatar van matthijs
Voor hen die dit vandaag (dinsgag 4 nov 2014) lezen, geef hier je punten voor dit album!

avatar van Hakuna
Zal ook maar eens even een duit in het zakje doen, het album ''Rage for order'' hoorde ik in 1986 al nummers van op de lokale radio en videclips op het Engelse commerciele TV station Sky Channel ''Monsters of rock'' En vanaf de eerste keer dat ik die majestueuze sound hoorde was ik verkocht.

Was ''Rage for order'' al een meesterwerk. Dit album is het majestueuze hardrock monster onder de monsters. Die enorme dynamiek, afwisselende composities en de waanzinnige climax op het eind van dit album maakt dat dit anno 2014 nog steeds een van mijn favoriete hardrock albums is uit de jaren '80

De dynamiek is vooral te danken aan het feit dat dit album net als ''Rage for order'' volledig digitaal (DDD) is opgenomen, dit in tegenstelling tot hun debuut ''The warning'' die nog AAD is opgenomen.

avatar van haythijs
Ik heb een cd versie welke ik eigenlijk niet eens zo zo geweldig vind klinken. Nu ben ik ook begonnen met de opvolger Empire destijds welke ik prachtig vond klinken. Operation Mindcrime pas later in mijn bezit, de livecrime versie had ik al eerder zelfs. De geluidskwaliteit van het origineel viel me een beetje tegen toen. Maar wellicht dat de cd persing die ik bezig niet de beste is, en de remaster wellicht stukken beter.

avatar van Edwynn
De productie is wat dunnetjes. Geen idee hoe de remaster klinkt. Ik wil het ook niet weten.

avatar van vielip
Ligt eraan welke remaster je neemt. Er zijn er inmiddels een stuk of 3 in omloop geloof ik. Ik heb zelf die met de 2 live bonustracks. Die klinkt wel voller dan de originele release. Maar toch heb ik 'm weer te koop staan. Die 2 live tracks erachter voelt een beetje als heiligschennis op de één of andere manier. En aangezien ik de lp inmiddels ook heb, kan die cd wel weer weg

avatar van haythijs
Qua productie vind ik bv OM deel 2 fijner klinken. Maar dat is slechts mijn smaak en gehoor. En ook andere tijd natuurlijk. Ik heb het dan puur over de sound, niet muzikaal.
Dit album zelf vind ik overigens wel megagaaf. Heerlijk werk, de opbouw etc. Eyes of a stranger blijft fantastisch slot, suite sister mary zo mooi. Alles daartussen en daarvoor trouwens ook
En als drummer was ik wel onder de indruk van Scott, prachtige drumkit destijds met die kettingen en dat buizenframe

avatar van gigage
matthijs schreef:
... Dat viel tegen: ik vroeg me af waarom ik deze ooit bij mijn topcd's schaarde, terwijl ik die andere topcd van hen, The Warning, nog steeds geweldig vind. Wat is dat nou? Het is nergens slecht, maar... wel veel van hetzelfde (tempo, instrumentatie, acoordenwisselingen).

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk niet dat het aan te weinig tempowisselingen enzo ligt. Dit is gewoon niet zo'n album wat je even tussendoor opzet. Sterker nog, als je er niet voor in de stemming bent dan kan die behoorlijk pompeus en irritant overkomen. Op The Warning heb je veel meer rustpuntjes. Dit is gewoon een stevige Metal plaat waarbij de gitaren meer dan ooit op de voorgrond staan (uitgezonderd de ep uit 83). Maar er is genoeg afwisseling zoals de overgang van I don't believe in love via waiting for 22 en My empty room naar Eyes of a Stranger bijvoorbeeld. Daar kun je toch niet spreken van een zijdigheid, lijkt me. Daarnaast heeft dit album een enorme impact gemaakt op de headbangende wereld. Kreeg dan ook in 1989 de Edison award. ik bedoel maar
Edisons 1989 - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Edit: Michael Kamen deed het orchestrale stuk, je weetwel die van Metallica's S&M

avatar van blondegod
Heerlijk album! De eerste keer was wel even wennen (wanneer niet ) maar als je eenmaal gewend bent aan de opbouw van dit "verhaal" is het een pareltje! Geweldige zang, gitaren en verhaallijn. Dit is niet een gewone plaat, neen dit is een bijzonder plaat! "eyes of a stranger" "i don't believe in love" en "breaking the silence" springen er voor mij toch wel uit.

avatar van ricardo
En deze en Empire vind jij zeker volwassener klinken dan ouder werk? ?

avatar van blondegod
Klopt, het oude werk vind ik wat rauwer (of hoe je het ook wilt noemen) klinken. Dit is wat beter gepolijst / geproduceerd.

blondegod schreef:

Sorry dat begrijp ik niet dit album is hun 3e en er zit slechts 4 jaar tussen album 1 en 2 jaar tussen album 2 dus om nu van OUD werk te spreken

avatar van blondegod
Laat ik "oude werk" dan vervangen door "eerdere werk" ........ oud klinkt misschien een beetje overdreven idd. Toch vind ik een groot verschil zitten tussen de eerste 2 albums en het werk erna.