Tom Waits - Rain Dogs (1985)

Label: Island

1. Singapore (2:46)
  2. Clap Hands (3:47)
  3. Cemetery Polka (1:51)
  4. Jockey Full of Bourbon (2:45)
  5. Tango Till They're Sore (2:49)
  6. Big Black Mariah (2:44)
  7. Diamonds & Gold (2:31)
  8. Hang Down Your Head (2:32)
  9. Time (3:55)
  10. Rain Dogs (2:56)
  11. Midtown (1:00)
  12. 9th & Hennepin (1:58)
  13. Gun Street Girl (4:37)
  14. Union Square (2:24)
  15. Blind Love (4:18)
  16. Walking Spanish (3:05)
  17. Downtown Train (3:53)
  18. Bride of Rain Dog (1:07)
  19. Anywhere I Lay My Head (2:48)
avatar van Jochempie
hehe dat zal het zijn ja.

Davez
Haha dit is wel een heel speciaal album. Zeer toffe instrumentatie en sommige liedjes zijn heel ontroerend.

Dit is het 2de Waits album dat ik ken, het andere is heart on saturday night, wat een wereld van verschil zowel kwa muziek als zang.

De instrumentale gedeeltes mochten weggelaten worden, de rest vind ik zeer aardig

Favo nummer jockey full of bourbon

Davez
Daarnet nog een opgezet. Het is echt goed! Helemaal anders dan radiomuziek en toch zou het niet misstaan op de radio.

Ik kende voor gisteren enkel het allerlaatste nummer.

avatar van c-moon
Dit album, samen met o.m. "For the beauty of wynona" van Daniel Lanois, - en zo ook Tom Waits - leren kennen via een collega, tijdens onze tochten van het bedrijf naar een beurs in Duitsland of Frankrijk en terug. Ben mijn toenmalige collega daar nog steeds dankbaar voor

Prachtig is dit. De korrelige stem van Waits... de schijnbare nonchalence, de soms dronken dan weer krankzinnige klinkende muziek en vocalen... de flinke portie melancholie, de wanhoop, weemoed, de harde waarheden die verteld worden, de waarheden als koeien... de waanzin.. en ook .. de schoonheid, het genie dat Tom Waits is.. de prachtige teksten.. De zwarte humor.. Jazz-blues-rock, rokerige vuile blues, zwoele late night jazz, onaardse percussie of is zijn het gewoon potten en pannen uit de keuken...
Hmm...
Ach.. zomaar een opsomming van mogelijke goede omschrijvingen van hoe deze geniale gekte kan ervaren worden, maar ik kom zo nog niet in de buurt om dit echt goed te benoemen....

Het is zo'n plaat waar ik van denk: verdorie, zo simpel en tegelijk zo geniaal, zo onaards en toch ook weer zo gewoon... zo droef en toch ook zo mooi.....

Briljante teksten, knappe melodiën...

Het aparte, tegendraadse, donkere, gestoorde, geniale universum van Tom Waits is méér dan de moeite waard, en eigenlijk zou het een regelrechte zonde zijn als je dit album NIET in huis haalt. Dit moét je horen, dit moét je kopen.
Je leven zal nooit méér hetzelfde zijn.... DOE het, en doe dat nu...

Favorieten zijn natuurlijk het door merg en been gaande ontroerende "Time", maar zeker ook "Hang Down your Head" (!!!!!) de dronkenblues van "Singapore" het haast onaardse "Clap Hands"..."Downtown Train" en uiteraard het titelnummer "Rain Dogs"...

Topplaat !

O ja. Om het verhaal nog af te maken... die collega in wiens auto ik de CD eerst hoorde, was enkele maanden later (we spreken juni 1998) op mijn verjaardagsdrink. Hij had een cadeautje voor me bij: ja hoor, déze "Rain Dogs". Van "muzikale opvoeding" gesproken...

Davez
Op Rain dogs zelf klinkt hij net als een hond. Geweldig!

fredpit
Dit doet me denken aan die sprookjesalbums van vroeger...rare stemmen,potten en pannen,en de grote boze wolf in de vorm van Waits

prachtige heerlijke ongrijpbare muziek,en bij iedere luisterbeurt kan ik er weer ademloos naar luisteren.

beter als swordfish, maar vraag me niet waarom...het is de som van de vele delen...zeg maar.

Singapore en Time zijn de hoogtepunten van dit album. hij wordt ook door mede artiesten gewaardeerd. Keith Richards van The Stones speelt ook op een aantal nummers mee. En dat doet hij niet vaak, en Keith is zeker niet de minste.

avatar van HiLL
Link werkt niet. (dit album wel! 5*)

avatar van Paalhaas
HiLL schreef:
Link werkt niet.

De site is blijkbaar net veranderd. Nu moet je op http://www.keeslau.com/TomWaitsSupplement/ even naar discography en dan bij Rain dogs onderaan op Further reading klikken....

avatar van HiLL
Ik kan er maar niet over uit hoe Ontzettend Goed en Lekker Walking Spanish is. Iemand?

Jornaquin
Cemetary Polka is zeker featuring 50 cent?

avatar van sqounk
heerlijke plaat met als hoogtepunt " Hang down youre head"
zet de wiskye maar klaar

4 en een halve ster

Feeder
Potjandorie !

Dat was m'n eerste reactie toen ik deze 'rain dogs' een kans gaf. Gedurende vijf seconden waan ik me in Congo en dan komt die blaffende hond opeens aanzetten.
We'll sail tonight for Singapore zingt deze weerwolf en ik ga maar wat graag mee op z'n verre reis. Donker, beangstigend, ontroerend,...
Rain Dogs heeft alles waar ik van hou. Al moest ik eerlijkgezegd wennen aan de toch wel aparte stem van Tom. Gelukkig vormde dit niet lang een probleem want ik liet me al snel charmeren door Tom en z'n muzikale grillen. Hét belangrijkste aspect voor mij is uiteraard weer aanwezig : sfeer. Vooraleer je het beseft vind je jezelf terug in een verduisterde bar waarin slechts enkele kaarsjes branden. Luisterend naar die mysterieuze man aan de piano vergeet je heel even alles wat de wereld maakt zoals ze is.
Ja, het is een grote verteller, die Tom Waits.
Eigenlijk schrok ik enorm van de mate waarin sommige songs me ontroeren. Songs als 'Hang Down Your Head' en 'Downtown Train' kunnen me op ieder moment rode oogjes bezorgen.

Schitterende cd, wat zeg ik ? Subliem

avatar van Reint
Zachary Glass schreef:

Dat eerste nummer Singapore , wat een prachtige hoop kl*teherrie, die gitaar klinkt alsof ze struikelend en tuimelend door het nummer wandelt. Haaaaaaaaa - prachtig is dat

Die gitaar is echt briljant. Op het hele album, eigenlijk. De solo van Clap Hands ook al.
Wie is die gitarist?

Davez schreef:
Op Rain dogs zelf klinkt hij net als een hond. Geweldig!

Hij blaft echt, hè?

Jornaquin schreef:
Cemetary Polka is zeker featuring 50 cent?

Hehe, nu je het zegt. Dit is toch wel de voorloper van hip-hop?

The Light

The Light schreef:

Marc Ribot

Jazzgitarist.

avatar van korenbloem
Ik heb erg getijweld welke tom waits ik in mijn top 10 notering zet.
Op the heart of Saterday night, bereikte hij het begin van een duister steegje jazz achtige muziek vorm. Hij begon te experimenteren met zijn stem, prachtig.

Dan heb je raindogs tom zei hier over: I like weird, ludicrous things," En dat is het, te prachitg voorwoorden, en de opstap naar het latere werk.

en als laatste mijlpaal mule variations. De teksten, en het experimentele, tom zocht nog meer de grenzen van zijn stem banden. maar toch gaat raindogs mijn top tien in. Puur om het feit dat dit het midden van zijn oevre is, de de romantische dronkenmans liederen zijn vaarwel, maar klinken nog steeds terug, en het begin van een experimentele tom, die zijn eigen sound wil ontwikkelen.

avatar van Reint

Wat een held!

Een van de beste gitaristen die ik ken, hij speelt ook op Real Gone (de intro van Hoist that Rag ), Big Time, Franks Wild Years en Mule Variations. De beste Waits cd's, kortom .

avatar van musicfriek
Tering, wat is Blind Love toch een ge-wel-dig nummer, een van mijn favoriete songs aller tijden. Die stem, door merg en been, zo goed.

Zit te denken om deze in mijn top 10 te plaatsen, het hele album is zo intens mooi

musicfriek schreef:

Ja Friek hallo, we gaan toch geen aERo-El Ninjo of Paalhaas-Toonachtige taferelen krijgen hier hè

Leg uit.....

aERodynamIC schreef:
Leg uit.....

Heel veel dezelfde platen in de top 10.

Lukas schreef:

Heel veel dezelfde platen in de top 10.

Sorry?? Leg nog een keer uit.
Dat van El-Ninjo kan ik begrijpen (de user met zo'n beetje dezelfde smaak), maar verder niet (Toon en Paalhaas hebben toch echt een sterk afwijkende smaak volgens mij). En hoe goed ik Tom Waits ook vind, een top10-notering zit er niet in voor hem.
En de top 10 van Friek verandert per week dus dat verhaal gaat sowieso al niet op. Dus wat jij bedoelde met taferelen is mij volledig onduidelijk.

aERodynamIC schreef:

Sorry?? Leg nog een keer uit.
Dat van El-Ninjo kan ik begrijpen (de user met zo'n beetje dezelfde smaak), maar verder niet. En hoe goed ik Tom Waits ook vind, een top10-notering zit er niet in voor hem.

Mocht Friek Rain Dogs in zijn top 10 gaan zetten, beginnen onze top 10 lijstjes (dus die van Friek en mij) erg veel overeenkomsten te vertonen. Zodoende .

AAAAHHHHHHHH: ik lees en lees en lees en ik snap ik snap ik snap. Tijd om mijn bed op te zoeken blijkt wel

Schurk jij dan maar tegen Friek aan hoor (duurt hooguit een paar dagen en dan herken je zijn top 10 al weer niet meer)
Volgens mij zitten jullie beiden ook in een zelfde soort ontdekkingsfase (waar El Ninjo en ik bijvoorbeeld wat meer oude en jarenlange favorieten in de top 10 hebben staan).

Gisteren toevallig alle albums van Waits in de shuffle gezet en wat komt er dan een hoop heerlijks voorbij. Tom behoort ook tot de artiesten van wie ik een gigantische hoeveelheid cd's in huis heb.

avatar van The Scientist
Paar berichtjes die echt niks meer met muziek of waits te maken hadden verwijderd.

avatar van musicfriek
Lukas schreef:

Ik sla hier van verbazing steil achterover. Dat berichtje heb ik geplaatst nadat ik Rain Dogs weer geluisterd had, wist ik veel dat die in jouw top 10 staat.. We luisteren vrij veel dezelfde muziek de laatste tijd, maar ik doe bepaalde dingen echt niet bewust ofzo.. En, wees gerust, ik kijk niet naar eerst naar jouw top 10 alvorens ik een nieuw album in mijn top 10 zet Ik maak mijn top 10 zoals ik dat zelf wil. Wat een heisa om niks zeg.

Maar ontopic: mijn favoriete Waits samen met Closing Time en Alice.

En wat mij ook opviel, de letters van Rain Dogs zijn op mijn hoes rood en hier blauw, is daar verklaring voor?