Tom Waits - Rain Dogs (1985)

Label: Island

1. Singapore (2:46)
  2. Clap Hands (3:47)
  3. Cemetery Polka (1:51)
  4. Jockey Full of Bourbon (2:45)
  5. Tango Till They're Sore (2:49)
  6. Big Black Mariah (2:44)
  7. Diamonds & Gold (2:31)
  8. Hang Down Your Head (2:32)
  9. Time (3:55)
  10. Rain Dogs (2:56)
  11. Midtown (1:00)
  12. 9th & Hennepin (1:58)
  13. Gun Street Girl (4:37)
  14. Union Square (2:24)
  15. Blind Love (4:18)
  16. Walking Spanish (3:05)
  17. Downtown Train (3:53)
  18. Bride of Rain Dog (1:07)
  19. Anywhere I Lay My Head (2:48)
Leonidas5 schreef:
Dus helaas.. is dit niks voor mij, beoordeel ik het als zwak vanuit mijn perspectief als popliefhebber. Dat mag toch? 1 ster

Het is alleen toegestaan te stemmen op albums die je in zijn geheel hebt gehoord en die je dus als geheel kunt beoordelen. Het is niet toegestaan te stemmen aan de hand van de verwachting van een album, een aantal losse nummers, een uitgebrachte single of fragmenten (samples) van nummers. (Gedragsregels)

Je schrijft bij Swordfishtrombones ook al dat je er niet naar kan luisteren. Maar dan toch twee albums helemaal beluisterd? Komt niet erg geloofwaardig over.

Leonidas5
Ok zal ik doen. Ik meld me later nog.

Leonidas5
Helaas. Blijf het muzikale bagger vinden dit. De mensen die dit mooi vinden bewonder ik oprecht.

avatar van Kronos
Ga lekker naar We Built This City van Starship luisteren joh.

avatar van Rudi S
Leonidas5 schreef:

De mensen die dit mooi vinden bewonder ik oprecht.

Dank je, dit had ik echt even nodig.

Leonidas5
Haha sportief opgevat. Kan ik waarderen

Wat iemand beweegt om hiernaar te luisteren is mij een compleet raadsel. 1 ster

Grappig, en dan vervolgens aangeven dat je zelf de hele plaat geluisterd hebt. Waarom? Een compleet raadsel.

avatar van Venceremos
Misschien heeft 'ie wel confetti in z'n haar.

deric raven schreef:

Lees zijn reacties eens bij Starship - Knee Deep in the Hoopla. Als je negatief commentaar op dat album hebt dan ben je blijkbaar een zogenaamde muziekkenner die doet alsof alleen U2 , Radiohead en Tom Waits kwaliteit bieden.

Leonidas5
Ik snap dat jullie je aangesproken voelen. Wellicht heb ik mezelf iets te krachtig uitgedrukt. Maar ik mag Starship goed vinden en dit vreselijke bagger. Zo gaat dat hier op musicmeter soms, get used to it!

avatar van Kronos
De indruk is eerder dat jij er moeite mee hebt dat anderen Starship vreselijke bagger vinden.

avatar van MarkS73
Leonidas5 schreef:

Ik denk dat het er meer aan ligt dat jij twee albums van Tom Waits gaat luisteren, terwijl het totaal je smaak niet is, en dan 1 ster gaat geven. Logisch dat je het niks vindt, het is je ding gewoon niet. Als iedereen dat gaat doen dan zijn die scores niets meer waard. Ik ontdek hier een hoop muziek die ik voorheen niet kende en ga vaak af op de scores die gebruikers er aan hebben gegeven. Porcupine Tree bijvoorbeeld ben ik gaan luisteren en ontdekken door de recensies hier en de scores die de albums hadden. Als er een hoop stemmen hadden gestaan van gebruikers die het niets vinden had ik waarschijnlijk de conclusie getrokken dat het niets is en had ik die hele band nooit ontdekt, nu zit ik met smart op hun komende album te wachten. Voor mij hebben de scores bij een album alleen waarde als liefhebbers van het genre of de artiest een score geven, dan kun je een album afzetten tegen de rest van hun oeuvre. Ik schreef het al eerder, niemand heeft er iets aan als ik een album van Kanye West ga beoordelen, ik heb niets met de muziek al snap ik wel dat hele volksstammen het wel leuk vinden. Ik hoor het vakmanschap en originaliteit er in terug maar het doet mij niets. Heb ik ook met Wilco, iedereen vind het geweldig, het zou precies in mijn straatje moeten passen want ik hou van het genre waar hij in past maar ondanks dat ik zijn hele oeuvre heb beluisterd is de klik nooit gevallen. Omdat het een ontzettend gerespecteerde band is en ik er van uit ga dat het gewoon aan mijn smaak ligt begin ik er maar niet aan zijn albums (op twee na die ik wel goed vind) te beoordelen. Afgezet tegen de rest van de scores zou die ene ster die ik er voor over heb totaal niet realistisch voelen.
Misschien geldt dit niet voor iedereen maar zo zie ik Musicmeter een beetje, ontzettend lage scores geven aan albums die je smaak niet zijn werkt gewoon vervuilend en haalt de lol van het hele forum er een beetje af. Stel dat je de enige stemmer op Rain Dogs was geweest en Tom krijgt een 1, dat was toch lullig en onverdiend geweest...:)

avatar van Fathead
Waarom valt iedereen toch altijd over mensen die lage stemmen geven? Ik snap dat echt niet - zo serieus zijn we toch niet met zijn allen? Het is natuurlijk het leukst als het ook toegelicht wordt, maar dat hoeft toch niet? Mijn vrouw vindt Tom Waits ook klotemuziek.

En het slaat al helemaal nergens op als we dit afzetten tegen loftuitingen die bij andere albums (Starship) geuit worden.

Leonidas5
Mee eens. Ik val daar ook niet over, iedereen mag zijn mening geven en scores wat ie wil. Als muziekliefhebber lees ik ook graag de top 10 lijsten van ook iedereen hier en ga ik kijken of ik misschien toch iets daarvan wel leuk vind. Soms vind ik het niks en dat mag je dan best een keer aangeven. Niet erg toch. Beetje kritiek moet je tegen kunnen.

Rain Dogs heeft het dreigende, broeierige moerassfeerje. Het roept bij mij het Zuid-Amerikaanse begrafenis en voodoo gevoel op. Een beetje vergelijkbaar met het sterk religieuze 16 Horsepower, al ligt daar de nadruk op de country. Het latere Tom Waits werk is nog bevreemder en beangstigender. Er zit een geniale gekte in die je ook bij Captain Beefheart, Dr. John en het vroegere Nick Cave and the Bad Seeds werk terughoort. Leonidas5 laat het oordeel en de plaat verder los en luister het nummer Time alsof het een vergeten Bruce Springsteen track is. Dit is het toegankelijkste nummer van de plaat. Gewoon enkel die track, en geef daar een mening over. Mag ook via p.m. als je dat liever doet. Ben daar wel benieuwd naar

Leonidas5 schreef:
Mee eens. Ik val daar ook niet over,...

Leonidas5 schreef:
Handen af van Starship. [...] Al die bullshit hier van zogenaamde muziekkenners.....pffff ga lekker naar Tom Waits en U2 luisteren joh [...] Maar niet gaan doen of alleen U2 , Radiohead en Tom Waits wel kwaliteit biedt, en Starship niet. Want dat is puur gelul. Muziek is iets persoonlijke en ik stoor me mateloos aan de zogenaamde kenners.

Fair enough

deric raven schreef:

Ja best mooi nummer klinkt stuk beter dan andere materiaal wat ik van hem gehoord heb. Zijn stem klinkt ook beter hier wat meer ingehouden en niet zo gruizig/irritant. Het kabbelt wel wat door en is niet wereldschokkend maar dit is idd iets anders en geeft een nieuwe invalshoek, waarvoor dank.

avatar van Benjaminjow
1,5
Wat een ellendige herrie

avatar van Fathead
Benjaminjow schreef:
Wat een ellendige herrie
Wat een gezeik.

avatar van HansVon
Ik lees het net terug...bijna op de dag 5 jaar geleden schreef Ernie dat er een dag zal aanbreken dat Tom Waits ook bij mij doorbreekt...
En jaaaaa ik draai dit album nu regelmatig en het kwartje is echt gevallen !!! 4.5
Ipv me te storen aan de stem van Waits is het een fraai instrument geworden. 2 eerste albums blijven ook toppers. Alice laatst aangeschaft en bevalt me ook erg, dus zal voorzichtig een volgende Waits gaan proberen.

avatar van MarkS73
HansVon schreef:

Swordfishtrombones en Frank's Wild years zullen je dan ook bevallen, hetzelfde geluid en de drie albums vormen samen een trilogie. Mule Variantions uit 1999 is ook een dikke aanrader.

avatar van vanwijk
HansVon schreef:

Vandaag is het dan mijn dag! Wat een fantastisch album is dit. En het kwartje viel echt meteen.

avatar van Ernie
Ik ben oprecht gelukkig voor jou HansVon

Ik had eerst Closing Time gehoord dus die beviel mij direct. Daarna Bone Machine en allejezus wat een verschil daarna Frank's Wild Years en die heeft ook serieus moeten groeien maar eigenlijk komt het door de geniale HBO serie The Wire dat ik Waits herontdekte. Jaren niet naar de man geluisterd tot ik erachter kwam dat Way Down in The Hole dus gewoon op een album stond dat ik in de kast had liggen
Daarna FWY dus herontdekt en ook Bone Machine en toen was er geen houden meer aan en kocht ik deze Rain Dogs. Erg leuk dat iedereen zijn eigen reis maakt bij deze schitterende artiest.

Een vriend van mij moest lachen toen ik als Bob na een dronken avond Tom Waits oplegde in de auto. Nu is hij ook een diehard fan

avatar van konijnmuziek
Toms Waits Closing Time wil maar niet klikken bij mij. Ik vind dat album een hoog café meezing gehalte hebben. Omdat ik Tom niet wil afschrijven op basis van één album, heb ik Rain Dogs geluisterd. En dat was in eerste instantie een zeer bevreemdende luisterervaring. Maar na twee luisterbeurten moet ik echter concluderen dat dit album gewoon echt heel erg goed is! Tom Waits stem heeft duidelijk veel te verduren gehad sinds Closing Time, maar heeft ook meer karakter gekregen en doet mij denken aan Bob Dylans Time Out Of Mind (nummer 1 in mijn top 10).
De instrumentale invulling is erg goed en is perfect in balans met de stem van Waits. De soms mysterieuze teksten komen daardoor ook goed uit de verf. Alles bij elkaar is het een spannende luisterervaring. Ik geef Rain Dogs nu 4 sterren. Closing Time zal nog wel een herkansing krijgen.

avatar van ZAP!
"Jockey Full of Bourbon" werd goed gebruikt in de film Things to Do in Denver When You're Dead (1995).

avatar van Kronos
De cd hoes heeft rode letters zoals hier reeds werd opgemerkt. Maar de blauwe letters hadden oorspronkelijk een wit randje viel me op bij de lp.

klik

Kronos schreef:

klik

Klopt, die van mij heeft dat ook (en mijn cd versie inderdaad rode letters).