Kanye West - Graduation (2007)

Label: Roc-a-Fella

1. Good Morning (3:15)
  2. Champion (2:47)
  3. Stronger (5:11)
  4. I Wonder (4:03)
  5. Good Life (3:27)

met T-Pain

6. Can't Tell Me Nothing (4:31)
  7. Barry Bonds (3:24)

met Lil' Wayne

8. Drunk and Hot Girls (5:13)

met Mos Def

9. Flashing Lights (3:57)

met Dwele

10. Everything I Am (3:47)
  11. The Glory (3:32)
  12. Homecoming (3:23)

met Chris Martin

13. Big Brother (4:47)
  14. Good Night * (3:06)

met ALBe. Back en Mos Def

15. Bittersweet Poetry * (4:01)

met John Mayer

avatar van Yamato
No offense maar ik vind dat je nogal loopt te zeiken eigenlijk. Wat is nou eigenlijk het probleem, dat Kanye zich niet aan de 'hip-hop-wetten' houdt en naar jouw idee iets anders doet dan een rapper betaamt? Ik snap het niet helemaal, ik vind Stronger zelf een heerlijk nummer en het sluit naar mijn idee mooi aan bij de stijl van het album.

Mayne
CaliLove heeft enigzins wel gelijk, Kanye is qua stijl meer een popartiest, dan een hiphop-artiest. Maar of dat nou gelijk een minpunt moet zijn? Zover ik weet, wil Kanye juist een groot onderdeel zijn van de popcultuur, en heeft hij nooit gepretendeerd een echte rauwe hiphopper te zijn. Dat is hij ook nooit geweest en zal hij ook nooit worden.
Ik denk dat het gewoon jou stijl niet is, Cali, en dat je Kanye moet laten bij wat hij is, gewoon een popartiest die eens wat origineels in de popmuziek brengt.

Overigens heeft 'Jesus Walks' wel een van de meest geniale en rauwe beats van de laatste tijd en je kunt moeilijk ontkennen dat dat 'echte hiphop' is, zoals jij het graag wilt noemen.

CaliLove
Hetgeen wat ik vooral niet snap en me stoort is dat mensen artiesten als Kanye West onder de noemer "Hip-Hop" gaan plaatsen.
Dit is pure commerciële popmuziek, wel dat de media dat dan ook onder deze noemer gaat plaatsen en dit niet Hip-Hop gaat noemen.
Zelfde met die hele hype rond Graduation vs Curtis, precies of dat dé Hip-Hop albums van het jaar zijn....

mja, het is inderdaad commercieel maar volgens mij geeft Kanye dat ook maar al te graag toe. Wat Mayne ook al aangaf, Kanye is nooit een echte hiphopper geweest, hij heeft het nooit echt van zijn raps moeten hebben (hoewel ik die best goed vind meestal). Zijn nummers zijn (gesampled of niet) wel origineel. Het is dan ook de productie waar Kanye het (zoals bijna alle popartiesten) het van moet hebben.

Hij wil gewoon aan de wereld laten zien dat hij de beste is op aarde, zoals hij dat zelf altijd zegt. De enige manier waarop je een groot deel van de aarde kan bereiken is door mainstream muziek te maken...

Dn!S schreef:

Hmmm, ik weet dit niet echt zeker wat je hier zegt, was College Dropout niet echte Hip-Hop? Zelf heb ik namelijk het gevoel dat Kanye echt als hiphopper begon, en nu op commercieel niveau Hip-Hop wil maken....

sommige nummers op het album wel, daar moet ik je gelijk in geven. Zoals bv. get 'em high. Maar ik vind het over het geheel genomen toch geen echte hiphop.

Relax
Ohw dus als je rapt op soulsample beats dan ben je een Pop-Artiest.
Kanye West heeft ook echt een prachtige stem als hij zingt.. alhoewel ik dat nooit hoor.
En kijk, wauw zijn clip is popachtig.. betekend dat hij dan meteen commercieel moet zijn en een zingende artiest ?
Nee, hij wilt natuurlijk ook het oog entertainen dan alleen het oor.

avatar van Leonard91
Heerlijk album, ik ben niet echt van de hiphop/rap maar zoiets kan ik dan wel weer goed waarderen. Lekkere producties en grappige lyrics, hij is me wel wat te arrogant maarja, hij relativeert het wel wat met humor wat andere rappers niet doen.
Op een paar nummers na, Good Life bijvoorbeeld, vind ik het echt geweldig, alles ligt meteen lekker in het gehoor en blijft ook hangen.

avatar van Reijersen
Toch best weer een lekker album van Kanye. Het niveau van de eerste 2 platen haalt hij niet, maar vaak zit er toch wel weer veel goeds tussen. Wat me een beetje tegenstaat is dat de meeste tracks zo traag zijn.

3,5 ster.

Vind dit album beduidend beter als Late Registration, daar vond ik het allemaal vrij onsamenhangend en saai. Dit album steekt goed in elkaar, lekkere nummers, eigenlijk staan er geen skipnummers op, maar aan echte klappers ontbreekt het ook moet ik zeggen. Stronger was wel een topper, ma ja die is wel grijs gedraaid tegenwoordig. Enige minpunt is de track met John Mayer.
Al met al ben ik na een tijdje luisteren tot een eindoordeel van een 4,0 gekomen. Tis geen cd die je dagelijks moet draaien, maar voor op zijn tijd heeft Kayne een zeer aardig werkje afgeleverd.

avatar van Yamato
Ik vond 7,8 en 11 ronduit saai. Ik vond Late Registration juist beduidend beter dan deze. Die kon ik echt helemaal luisteren zonder tracks door de spoelen en dat keer op keer, op deze staan een paar uitermate irritante tracks en ik vind deze veel minder samenhang hebben. Bij Late Registration had ik meer het idee dat het een geheel was.

Relax
Everything I Am, 1 van de betere nummers op dit album.

jorisje123456
Misty44 schreef:

tja tis een extra voor een reden hé

edit: hoewel ik good night wel goed vind

avatar van hiphopisntdead
J.M. schreef:
Leek mij vrij duidelijk dat die van Jay-z was

dat dacht ik in het eerste geval ook mr iemand zei dat het slim thug was en een tijdje later kwam ik er ook achter dat het van rulers back was

avatar van hiphopisntdead
Dn!S schreef:
ik vind vooral barry bonds nergens op slaan, maar er zijn nog wel wat mindere nummers.

ik snap et ook niet et gat toch over een honk baller ? dats echt vaag

Ja het gaat over de honkballer barry bonds. Die heeft iets uitgevreten volgens mij, ik kan me niet meer herrinneren wat, maar het was vrij vaak in het (amerikaanse) nieuws.

Maar los daarvan vind ik de track gewoon niet lekker klinken, heel vaag refrein heeft het ook.

barry bonds = honkballer, meest geslagen homeruns ooit...een homerun of uberhaupt een honkslag noemen ze dan een 'hit'

just another hit, barry bonds

snap je de dubbelzinnigheid? zo moeilijk is het niet

ik skip dat nummer altijd dus de lyrics zijn me niet echt bijgebleven.

Maar anyway, dat hij iets uitgevreten heeft is gewoon juist:
Since 2003, Bonds has been a key figure in the Bay Area Laboratory Co-operative (BALCO) scandal. He was under investigation by a federal grand jury regarding his testimony in the BALCO case, and was indicted on perjury and obstruction of justice charges on November 15, 2007.[3] The indictment alleges that Bonds lied while under oath about his alleged use of steroids.
Bron: Wikipedia

[J]asper
Ik vind dit een tegenvallend album. Stronger is voor mij het beste nummer, maar ik kan maar niet goed in het album komen. Champion, Stronger en Homecoming draai ik nog regelmatig, maar de rest van het album kan mij maar niet bekoren.

2.5

rico-bballer
Ik ken dit niet maar can't tell me nothin klinkt bagger en stronger is een normale track.

avatar van Timo710
, zo dat voegt iets toe aan m'n leven .

rico-bballer
Graag gedaan heb je nu eindelijk de motivaite om je dromen te volgen? Het was meer een vraag met een omweg naar is de rest ook zo?

avatar van Timo710
Misschien vind je Big Brother nog een goed nummer.

Denk niet dat je de rest vet gaat vinden....

|Joël|
rico-bballer schreef:
Het was meer een vraag met een omweg naar is de rest ook zo?
Ik vind dit geen leuk album. Naar mijn mening nogal matig, 2,0*/2,5*. Ik zou deze absoluut niet kopen.
Waar Kanye op College Dropout en Late Registration nog wel eens verassend uit de hoek kwam en leuk rapte, klinkt hij hier veel saaier. Alsof hij zijn inspiratie een beetje kwijt is, ook het sample gebruik is op Graduation een stuk minder dan op College Dropout waar ik het echt geniaal vond. Alle Soul is uit de samples verdwenen, het is nu vooral Pop.

Kanye West - Flashing Lights (Featuring Dwele)

avatar van deagleking
Verkozen door state tot het beste album van het jaar, hun neem ik niet meer serieus.

Garben_B
Inderdaad, hun lijstje lijkt nergens op. Typhoon staat lager ranked dan The Opposites. Zegt genoeg.

Ik kan er toch niks aan doen dit een heel lekker album te vinden dat ik al behoorlijk wat keren heb gedraaid! De cd is geen topper door 2 mindere nummer in het midden van de cd (Barry Bonds en Hot & Drunk girls). Nummers als Champion, I wonder, Homecoming, Flashing Lights en Everything I am vind ik echt wel goed! Maar misschien ben ik iets te positief omdat ik zijn (fantastishe) show met Common in Brussel heb gezien.

Ik zeg 3,5*

A*V
Ja ik had die show eigenlijk in Amsterdam willen zien maar die werd helaas gecancelled. Geheel begrijpelijk natuurlijk maar toch jammer....

popartiest dit hip hop dat ...

Ik vidn het gewoon prachtige muziek .

dit brengt ook eens wat muziek met betekenis in de "mainstream"

Kanye is goed en dat blijft hij

Verhoog naar 4sterren, album verveeld niet zo snel als ik gedacht en dr zitten een paar heerlijke nummers bij, waar ik naar een paar maanden nog steeds met plezier naar luister. DUs 4*