Built to Spill - Perfect from Now On (1997)

Label: City Slang

1. Randy Described Eternity (6:05)
  2. I Would Hurt a Fly (6:15)
  3. Stop the Show (6:26)
  4. Made Up Dreams (4:52)
  5. Velvet Waltz (8:33)
  6. Out of Site (5:36)
  7. Kicked It in the Sun (7:32)
  8. Untrustable/ Part 2 (About Someone Else) (8:53)
avatar van korenbloem
Marko schreef:
Lekker saaie muziek vol met fascinerende momenten.

Deze plaat nooit als ''saaie muziek'' ervaren. Fascinerende momenten meer dan genoeg, Leuke muziek is m.i. een understatement

16 september 2009, korenbloem schreef:

Ik heb precies het zelfde, deze plaat wordt ooit nog weleens 5* en nog steeds heb ik niet de behoefte om meer albums van hun op te pakken.

Hmm, zover is tot nu toe nog niet gekomen. Binnen kort maar weer eens opzetten!

avatar van Eveningguard
hpdewin schreef:
aah vermoeiend die opmerkingen over de overgang in kicked in the sun. weet je meteen dat dat die persoon vooral dat nummer heeft beluisterd het is echt niet zo overdreven geweldig in vergelijking met de rest.

Hoe kom je daar bij, ik heb de deze op cd thuis liggen en ik luisteren 'm altijd helemaal. Die overgang blijft gewoon opvallen.

avatar van hpdewin
ja oke sorry maar dan nog denk ik dat vaak kicked in the sun veel wordt geluisterd en dan vet wordt gevonden omdat men er aan gewent is geraakt terwijl als je de andere nummers evenveel aandacht geeft zal je zien dat kicked helemaal niet zo'n extreme uitblinker is

Out of site is vanaf nu mijn favoriet opeens valt het kwartje bij dit nummer prachtig!

avatar van sjoerd148
Wat een geweldig album ... nu pas ontdekt. Beter laat dan nooit.
Ieder nummer is m.i. een klein meesterwerkje. Het gitaarwerk, de prettige zang, de tempowisselingen.
Vooralsnog 4,5* met ruimte naar een 5.

Nihilisme
"I'm gonna be perfect from now on
I'm gonna be perfect starting now"

Ik had deze al veel te lang niet gehoord. Fantastische plaat blijft het toch.

avatar van philtuper
Eén van de betere bands van de afgelopen decennia. Consistente 24-karaats kwaliteit!

avatar van Mathough
'Out of Site'; wat een schoonheid! Een ware emotionele achtbaan; van de super vrolijke passage die bij 2:10 begint en zo'n 20 seconden voortduurt, tot de wanhoopskreten vanaf 4:14. Wauw!

Ik ga dit album steeds beter vinden, maar dat ellenlange 'Velvet Waltz' weerhoudt me er tot dusver van om hoger te gaan dan 4*.

De CD toen ooit gekocht bij het onvolprezen Distortion records, moest er ff aan wennen na het wat meer lo-fi There's nothing wrong with love. Even later kwam ie binnen.
Later ook nog op lp gekocht, alle goede platen moet ik nl op LP hebben, al veel geschreven over de beste nummers/overgangen ja die zijn fantastich echter het is de lp an sich die een verbluffend hoog niveau heeft.
Dit is veel meer een gitaarplaat dan de 1e 2, deze moet je wel hard horen, anders blijft de bass niet hangen (tenminste dat vind ik).
Een paar jaar geleden (zal mss al weer 10 jaar zijn geweest) ik meen bij Take A Root deze plaat integraal horen spelen, pffff, wtf beter dan op de plaat? tja kan haast niet maar wat was het magisch, wat een genot om Doug en de anderen die te zien en horen doen, ik heb bewust die in mijn eentje geluisterd, ik wilde geen afleiding, na de gig nog ff met m gepraat, aardige goser, toen ik zei dat ik zo ontzettend genoten voelde ie zich een beetje opgelaten.
Wat een fokking plaat!!!!!

avatar van Bardt1980
Wauw... Velvet Waltz, zo'n waanzinnig vet nummer en dan zo'n kansloze fade-out aan het einde.
Puur persoonlijk hoor, maar negen van de tien keer vind ik het afbreuk doen aan een nummer.

avatar van Johnny Marr
Meeschterwerk. Kan er niet meer van maken. Gewoon erg goed. Eén van dé gitaarplaten van de nineties.

Built To Spill is van Boise, Idaho, USA ongeveer 100 kilometer van Portland, Oregon, ook USA. Boise zit dus in de Noord-West hoek van de Verenigde Staten. Zo leer je weer eens wat. Knap dat een band uit de binnenlanden zich heeft weten op te werpen als een belangrijke band, zij het op indievlak. In the USA gebeurt alles in de kustprovincies want dat is hun economisch middelpunt. Mensen trekken daar naar toe. Dus ook de muziek. Built To Spill uit Boise is dus een buitenbeentje. En zo zien ze er ook uit. Bebaarde hippies van het platteland. Of de tijd stil stond. Built To Spill is een apart specimen. Maar zijn ze wel zo apart? Het antwoord is ja en nee. Ja omdat ze iets doen met hun gitaarmuziek dat aan het buitenaardse grenst. Nee, omdat hun muziek in het verlengde ligt van een andere country artiest, Neil Young maar dan wel uit de tijd met zijn Crazy Horse. Dat betekent lange nummers, veel gitaarwerk en nummers die helemaal binnenste buiten worden gekeerd. Built To Spill is Neil Young ten tijde van Everybody Knows This Is Nowhere (1969) maar toch anders. Waar Neil uitgaat van 1 riff en dat 10 minuten volhield, doet Built To Spill daar ook 10 minuten over maar in die ene song worden eigenlijk meerdere nummers gespeeld. De overeenkomst tussen Doug en Neil Young is hun typische Amerikaanse nasale, samengeknepen stemgeluid. Het is zo’n geluid waar de nep van afstraalt, als een masker waarachter men zich tracht te verbergen. Neil Young had daar last van. Built To Spill’s Doug Martsch helemaal, zeker wanneer hij zich moet forceren om boven zijn gitaargeluid uit te komen. Prik je daar doorheen, dan hoor je gave gitaarplaten. De zang wordt dan ondergeschikt.
Built To Spill is dus een gitaarband die in ieder geval 3 zeer goede platen heeft gemaakt. Het gaat om There's Nothing Wrong with Love (Wrong), Perfect from Now On (Perfect) en Keep It Like a Secret (Secret). Dat ze nu nog platen maken, is in wezen in hun blessuretijd. Ze hebben hun kruit verschoten. Wrong (1994) is hun popplaat. Relatief korte nummers, weinig overdub en veel zang (minpunt). Perfect (1997) is het tegendeel. 8 nummers in 54 minuten = 7 minuten per song. Secret (1999) probeert Perfect tot de kern samen te vatten zonder al teveel mellotrons en cello’s. Een lofwaardig streven maar het maakt de plaat minder dan Perfect. Het is te geforceerd. Het slotnummer van Secret is: ‘Broken Chairs’ dat 8 minuten duurt en gelijk de beste song van Secret is. Het is een nummer dat zo zou passen op Perfect. Daarmee zeg ik dat Perfect de perfecte plaat is van Built To Spill. En zo is het.
Perfect bestaat dan wel uit 8 nummers maar in het wezen zijn het er 24. In ieder nummer zitten wel een paar ritme en melodiewisselingen die ervoor zorgen dat delen van de song apart mini symfonietjes worden. 8 minuten songs zijn bijna altijd vervelend. Er is altijd wel een gitarist die moet laten zien hoeveel noten hij in 1 seconde kan proppen. Dat gebeurt hier niet. Doug is de gitaarkameleon. Hij gebruikt zijn gitaar voor zowel emotionele, lyrische passages (a la Pink Floyd’s David Gilmour) als imposante gitaarmuren. En alles daar tussen in. Doug’s gitaarwerk staat in dienst van de songs in plaats van zijn ego. Het is grootse muziek omdat het zowel maf als subliem is. Subliem omdat het innovatief, uitdagend en complex is.
Ook de teksten zijn niet voor de poes. Ze zijn nogal Bijbels georiënteerd. Niet zo vreemd als je van het USA platteland afkomt. ‘Randy Describes Eternity’ gaat over Doug’s jeugd waar op een christelijk zomerkamp 1 van de leraren een lezing hield over het heelal. Die leraar was Randy. De topsong van Perfect is ‘I Would Hurt A Fly’. Iedereen heeft een masker waarachter hij zijn ware ik en dus vaak zijn niet zo frisse gedachten verbergt. Die gedachten zitten je dwars en zijn vervelend net zoals een zoemende, stekende mug dat kan zijn. Misschien nog wel de mooiste boodschap zit in ‘Velvet Waltz’. Iedereen lijdt gedurende zijn leven en gaat dood, En toch zijn we er kwaad om als het onszelf overkomt. Commentaar van Doug: raak er maar aan gewend. Vooruit nog 1: ‘Kicking Out The Sun’. De zon verblindt. Religie maakt mensen blind. Schop de religie maar uit je leven. Je wordt er een beter mens van. Met zo’n stellingname zal Doug niet snel ereburger van Boise worden.
Ik beluisterde Built To Spill en Perfect sprak me direct aan. Dit in tegenstelling tot Secret en (wat minder) Wrong. Na nog meer keren beluisteren, werd die mening er alleen maar sterker op. Perfect is het album waar Neil Young en Pink Floyd samenkomen. Een hemels album.
(Uit: Van Melancholie Tot Herrie – Jan Koenis)