The Velvet Underground - White Light / White Heat (1968)

3,92

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. White Light / White Heat (2:47)
  2. The Gift (8:19)
  3. Lady Godiva's Operation (4:56)
  4. Here She Comes Now (2:04)
  5. I Heard Her Call My Name (4:38)
  6. Sister Ray (17:27)
  12. Hey Mr. Rain [Version Two] *
  13. Beginning to See the Light [Previously Unreleased Early Version] *
265 BERICHTEN 3 MENINGEN
geplaatst: 28 oktober 2013, 11:50 uur [permalink]
Dan knippen ze de solo's eruit. 😛

avatar van Don Cappuccino
geplaatst: 28 oktober 2013, 18:58 uur [permalink]
Ik ken hem al anderhalf jaar en ik had er blijkbaar nog niet op gestemd. Ontzettend gave plaat van The Velvet Underground met als absoluut hoogtepunt het zeventien minuten durende Sister Ray. Noise rock avant la lettre!

avatar van korenbloem
geplaatst: 28 oktober 2013, 22:27 uur [permalink]
Verhoogd naar 5*, puur alleen door sister ray. Ik denk echt het hoogte punt uit de rock geschiedenis.

avatar van Stalin

geplaatst: 28 november 2013, 12:13 uur [permalink]
A heretofore unreleased Velvet Underground recording, “I’m Not a Young Man Anymore,” went online today.

Link

avatar van Droombolus
geplaatst: 28 november 2013, 16:13 uur [permalink]
Damaals hebbik 'm helemaal grijs gedraaid en vond ik Velvet Underground, de opvolger dus, een behoorlijke afknapper. Tegenwoordig trek ik White Light / White Heat nog maar zelden in z'n geheel en zet ik meestal VU of Loaded op als ik voor wat Lou Reedigs in de mood ben.........

Het titelnummer en Sister Ray blijven wel een speciaal plekje bij me houden en dat plus de jeugdsentimentale waarde kommik toch op 4****

geplaatst: 28 november 2013, 17:15 uur [permalink]
Stalin schreef:

Link

Die amateuristische kutsound blijft heel vet, maar het is wel een slecht nummer.

geplaatst: 10 december 2013, 20:58 uur [permalink]
Stijn, ga je hiervoor nog in de buidel willen/moeten tasten?

geplaatst: 10 december 2013, 22:02 uur [permalink]
Nah, ik heb al zo'n boel Velvetspul. Echt essentieel is die uitgave niet, ik hoef niet meer zo nodig compleet te zijn.

geplaatst: 10 december 2013, 22:40 uur [permalink]
Ik had zelf vroeger gewoon de elpees, maar met die Peel slowly and see-box heb je volgens mij ook al zo'n beetje alles wat nodig is, vooral omdat daar ook het geweldige VU op staat (en de langere versie van Sweet Jane natuurlijk). Bizar dat een band die ik indertijd beschouwde als de ultieme undergroundband nu aan alle kanten de box-set-treatment krijgt, alsof het inmiddels rock & roll-royalty is. (O, ik mag 1969 Velvet Underground live natuurlijk niet vergeten!)

geplaatst: 10 december 2013, 23:03 uur [permalink]
Ja, al mis je wel een paar nummers van VU in die box.

geplaatst: 11 december 2013, 10:27 uur [permalink]
Hmm, ik zie dat je gelijk hebt, twee nummers van VU ontbreken op Peel slowly, was me nooit zo opgevallen. Ik had die elpee kennelijk al weggedaan toen ik op de CD-box stuitte, en omdat de belangrijkste nummers van VU (voor mij I can't stand it, Stephanie says en Ocean) wèl op de box stonden had ik me verder nooit afgevraagd hoe het met de volledige rest zat.

avatar van jeb777
0,5
geplaatst: 18 december 2013, 19:01 uur [permalink]
Jezus, ik dacht dat dit een klassieker was... Dit is wel het allerbelabberste album dat ik ooit beluisterd heb.

avatar van niels94
geplaatst: 18 december 2013, 19:08 uur [permalink]
Dan heb jij dus alleen maar gave dingen beluisterd? 🙂

avatar van bennerd

0,5
geplaatst: 19 december 2013, 07:35 uur [permalink]
bennerd schreef:

Dat is net het punt van deze plaat 🙇

Oke... Luister ik toch liever naar gewoon iets wat ik mooi vind! Ieder zijn ding! 😉

avatar van Rudi S
geplaatst: 19 december 2013, 08:07 uur [permalink]
Jij snapt het jeb, dit is echt het toppunt van slechtheid, allerbelabberdste album is ook mooi.
Hoort eigenlijk ook in mijn top 10 😎

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 10 januari 2014, 12:36 uur [permalink]
De heren (en vrouw) van The Velvet Underground waren Metallica toch wel 23 jaar voor met hun hoes voor 'The Black Album'. 😄

geplaatst: 10 januari 2014, 13:04 uur [permalink]
Grappig, toen ik halverwege de jaren 70 dit album kocht was dat met de speelgoedsoldaatjes-hoes. En overigens gingen This is Spinal Tap (1984) en Prince's Black album (rec. 1988) Metallica óók al voor...

avatar van WoNa
geplaatst: 28 augustus 2014, 16:16 uur [permalink]
Na meer dan 20 jaar weer eens terug gekeerd naar White light/White heat. En dat is bijzonder goed bevallen. De aanleiding was de 45 jaar box met vele extraatjes. Een betere mix misschien ook dan mijn jaren 80 low budget elpee uitgave. 'Sister Ray' voor het eerst meerdere malen achter elkaar geluisterd zonder enig probleem. Gewoon erg erg goede song. 'The gift' is natuurlijk een grap die slechts een maal beluisterd hoeft te worden, maar het taalgebruik en de dictie van John Cale zijn wel heel bijzonder. Daarnaast staan er een tweetal pogingen tot een ballade op de plaat. Die maken en passent wel even duidelijk wat voor een geweldige popfeel Lou Reed tot zijn beschikking had. Ook al dompelde hij die onder in een zee van gekte, razernij en waanzin, een pop liedje schrijven kon hij wel. De titelsong is gewoon een van de beste proto punksongs ooit. Waar iedereen later de mosterd vandaan haalde. Een uiterst prettige hernieuwde kennismaking, maar niet zo goed als opvolger 'Velvet Underground' of 'V.U.'. (Luister ook eens naar 'Loaded' van Hollis Brown.)

Je kunt het volledige verhaal hier lezen op WoNo Magazine.

avatar van kiriyama
geplaatst: 14 september 2014, 00:44 uur [permalink]
De 3CD 'Super Deluxe Edition' van dit album is nu voor 40 piek bij Bol.com te krijgen. Goedkoper heb ik hem nog niet gezien.

VU

Heb hem zelf ook maar even besteld. 🙂

geplaatst: 15 december 2014, 12:27 uur [permalink]
De 2LP Deluxe Edition is nu voor 15 piek te krijgen bij platomania.eu

avatar van Ducoz
geplaatst: 22 september 2016, 20:07 uur [permalink]
Ik heb hier een Japanse persing uit 82 staan. Die klinkt fenomenaal. De eerste keer dat ik Sister Ray beluister en vrijwel alles hoor, in plaats van één grote wirwar van instrumenten.

geplaatst: vandaag om 11:14 uur [permalink]
Toen ik veel wiet rookte, veel alcohol dronk en af en toe andere drugs deed luisterde ik deze plaat meermaals. Het paste bij de gemoedstoestand waar ik toen ik verkeerde. Nu ik dat alles niet meer doe blijft er eigenlijk niks anders dan herrie over. Dit is muziek voor als je op of over het randje van de maatschappij leeft, schijt aan alle conventies. Doen wat er in je opkomt als je volgeladen bent met drugs en drank. Eerder keek ik hier nog enigszins bewonderlijk tegenaan, nu zie ik het als een vlucht in het egocentrisme. Het album heeft artistieke pretenties en is daardoor pretentieus per definitie. Uit sentimentele grond geef ik hem nog 3,5 sterren.. het voelde wel goed destijds 🙂