Led Zeppelin - Mothership (2007)

Label: Atlantic

1. Good Times Bad Times (2:47)
  2. Communication Breakdown (2:28)
  3. Dazed and Confused (6:28)
  4. Babe I'm Gonna Leave You (6:41)
  5. Whole Lotta Love (5:32)
  6. Ramble On (4:22)
  7. Heartbreaker (4:15)
  8. Immigrant Song (2:26)
  9. Since I've Been Loving You (7:23)
  10. Rock and Roll (3:41)
  11. Black Dog (4:54)
  12. When the Levee Breaks (7:10)
  13. Stairway to Heaven (8:02)
  14. Song Remains the Same (5:32)
  15. Over the Hills and Far Away (4:49)
  16. D'Yer Maker (4:23)
  17. No Quarter (7:00)
  18. Trampled Under Foot (5:36)
  19. Houses of the Holy (4:04)
  20. Kashmir (8:29)
  21. Nobody's Fault But Mine (6:16)
  22. Achilles Last Stand (10:23)
  23. In the Evening (6:51)
  24. All My Love (5:53)
avatar van musician
Ik heb, met alle Led zeppelin albums in huis (geremasterd) én de verzamelaar Remasters, de aanschaf van Mothership geruime tijd, laten we zeggen een jaar of 4, uitgesteld wegens dubbel en overbodig.

Ergens zal in die tijd ongetwijfeld instemmend zijn geknikt bij kreten als zakkenvullerij, zowel van band als van platenmaatschappij. En zeer oude wijn in nieuwe zakken.

Mothership is er uiteindelijk toch gekomen omdat ik gokte op datgene wat het uiteindelijk ook blijkt te zijn: het album met het meest ultieme en briljant klinkende geluid dat er ooit van Led Zeppelin is verschenen.

En daarom ga ik nu alsnog zeuren, maar nu om het opnieuw uitbrengen van de complete verzameling albums van Led Zeppelin en dan in de geluidskwaliteit van Mothership. Nu ze weten hoe met moet en wat er kan en met Mothership leuk hebben kunnen oefenen, hoeven ze voor al die andere albums misschien niet meer zoveel werk te verrichten.

Dan beloof ik in te tekenen voor 8 euro per album (via Amazon dan).

Of Mothership wel of niet compleet is, is een discussie die volledig overbodig is en niet meer hoeft te worden gevoerd. De geluidskwaliteit alleen al rechtvaardigt een onmiddelijke aanschaf maar mócht het ter discussie staan dan is te concluderen dat dit toch in ieder geval een fijn overzicht van het mooiste (en bekendste) werk van Led Zeppelin is.

Moeilijk in te schatten wat de perfect samengestelde compilatie is. Ik vind dat ze een eind komen hiermee.
Ik had graag Misty Mountain Hop gezien , maar daar tegenover staat wel When The Levee Breaks genoteert.
En wat je zegt , de geluidskwaliteit is er enorm op vooruit gegaan. En dat verdienen de Zepsongs gewoon.

ClassicRocker
Ik had graag In My Time of Dying gezien/gehoord/gevoeld/geproefd/geroken... vul maar in.

Uitgaande van 25 tracks is dit afgezien van All My Love een volmaakte verzamelaar met crescendo geluidskwaliteit.

All My Love is zeker niet de meest memorabele song van Zep, maar heeft wel een lading.
Plant schreef dit naar aanleiding van de dood van zijn zoontje.
Met die wetenschap is het voor mij wel een song die wat doet met je.
Een Zeppelin Light song muzikaal , maar nog prima in orde.

ClassicRocker
Uitgaande van meer dan 25 tracks was All My Love voor mij een geduchte gegadigde geweest om het album te halen.

De hartverscheurende emotionele lading van de song gaat niettemin door merg en been. R.I.P. Karac Plant.

B.Robertson (crew)
Heb hem in bestelling via marktplaats. Deze setlist lijkt erg op die van Remasters alleen is nu 10 minuten korter. Van Remasters worden Celebration Day, The Battle of Evermore, Misty Mountain Hop en The Rainsong ingeruild voor When the Levee Breaks en Over the Hills and Far Away.
Het zal me benieuwen.

avatar van ricardo
Allemaal gesoes, gewoon de eerste 6 (7) cds van Led Zeppelin kopen en je bent klaar.

Evt nog aangevuld met BBC Sessions en How The West Was Won.

B.Robertson (crew)
De eerste 6 + Presence + In Through the Outdoor + Coda.
BBC Sessions heb ik al, goed album en How the West Was Won komt nog wel een keer.
Verder vind ik het wel mooi om Dazed and Confused, Since I've Been Loving You, stairway to Heaven, No Quarter en Kashmir op een compilatie te hebben, mijn 5 favoriete nummers van hun.

avatar van ricardo
Asje de eerste 6 hebt kun je zelf een verzamel cd maken.

Verzamelaars zijn anno 2012 echt overbodig geworden.

Wel verdomde jammer dat Misty Mountain Hop hierop ontbreekt.

B.Robertson (crew)
Dan moet je Remasters hebben, daar staat Misty Mountain Hop wel op, of gewoon Led Zep IV.
De geluidskwaliteit van Mothership moet extra goed zijn, daarom heb ik het voor een zacht prijsje in bestelling.

avatar van Thuurke
Op Remasters staat niet When The Levee Breaks. En die kan je beter op een verzamelaar hebben dan Misty Mountain Hop.

B.Robertson (crew)
Heb de CD inmiddels gedraaid. Het lijkt verdraaide veel op remasters ware ze niet dat ze de volgorde zo hier en daar verandert hebben. Ramble On had van mij niet zo nodig gehoeven, dan liever Thank You of What Is and What Should Never Be. Led Zep III is met 2 nummers maar sober vertegenwoordigd. When the Levee Breaks vind ik ook mooier dan Misty Mountain Hop. De geluidskwaliteit is goed maar het is alleen omdat ik Remasters niet heb dat dit aangeschaft is. Wel weer even genieten al die mooie nummers op een rij.

avatar van ricardo
Dat is het met verzamelaars altijd B.Robertson je kunt het nooit iedereen naar de zin maken natuurlijk. Ik vind de gekozen nummers wel gewoon super, en hoorde laatst voor het eerst dat deze een andere, zeg maar betere geluidskwaliteit zou hebben dan Remasters.

Remasters was mijn eerste Led Zep album, en houd hem er nu gewoon bij voor de beste 4 nummers van hun laatste 2 albums.

Nu je beiden gehoord hebt, zowel deze als Remasters, zit er dan ook veel verschil in qua geluidskwaliteit?

B.Robertson (crew)
Remasters hoorde ik altijd bij andere mensen, ik had toen de LP's wel. Dat is alweer lang geleden. Ook de audio-apparatuur was anders dan waar ik nu Mothership op gedraaid heb. Toch viel het me op dat de gitaar een greintje meer aanwezig is op Babe I'm Gonna Leave You en Since I've Been Loving You. Het orgel op No Quarter iets meer prominent aanwezig en de synths op All My Love komen mooi naar voren. Ben op het moment How the West Was Won aan het draaien, de setlist ziet er geheel naar wens uit.

avatar van Don Cappuccino
Mothership is een perfecte introductie voor iemand die Led Zeppelin niet of amper kent. Ik heb hem zelf ook en ik luister hem met plezier van begin tot eind, alleen D'Yer Maker skip ik. Dat vind ik echt een heel slecht nummer. Ook In The Evening en All My Love vind ik middelmatige nummers, daarom krijgt deze compilatie niet de volle mep.

De hoogtepunten vind ik No Quarter en Kashmir. Beide epische stukken. Kashmir is vaak op de radio te horen en No Quarter niet, dat vind ik wel jammer. No Quarter heeft echt een prachtige dynamiek die we ook tegen komen bij de (jawel) post-rock groepen. Tool heeft ook een prachtige cover van dit nummer. Kashmir is groots en de drums zijn monumentaal. Er zijn weinig drummers die 8 minuten dezelfde groove kunnen spelen zonder dat het verveelt. Ook Jaki Liebezeit (Can) kan dit heel goed. John Bonham is letterlijk een rock solid drummer.

avatar van Mindscapes
No Quarter is minder radiovriendelijk hé, je kan er niet op meeknikken en zo

avatar van Don Cappuccino
Niet op meeknikken? Als die riff in het midden komt kan ik toch mijn hoofd niet stil houden.

avatar van Mindscapes
Ok toegegeven! Maar niet het hele lied - en dat is tegenwoordig noodzakelijk om airplay te krijgen

No Quarter is trouwens één van mijn favoriete Led Zep songs, springt er echt bovenuit in hun oeuvre, met die atypische Led Zep-klanken. Heerlijke uitvoering op de TSRTS dvd ook.

avatar van BenZet
Waanzinnig die remaster. Dat ze dat niet uitgeven in bij alle albums. Naja voorlopig hier maar mee doen.

Inderdaad: waanzinnig die remaster. Ook ik moet terugkomen op mijn mening, die deze uitgave als overbodig en commercieel bestempelde, omdat er al de verzamelcd -box 'Remasters' was. Na al die jaren heb ik 'm toch aangeschaft, vanwege de uitstekende geluidskwaliteit van het reunion (Celebration) concert, waarvan ik de IMAX voorproef mocht zien. En ja, eerlijk is eerlijk: dit Mothership is toch wel even een pak beter dan de jaren '90 remastered cd's.

Volgens mij zijn er al remasters van alle albums, echter die zijn tot nu toe alleen uitgegeven in de Led Zeppelin mini lp CD Boxset. Althans: de Japanse Shm uitgave dan. De Amerikaanse Rhino uitgave maakt weer gebruik van de jaren '90 remasters. Die Japanse uitgave is soms enigzins betaalbaar te krijgen op Ebay, voor de liefhebbers.

avatar van Stijn_Slayer
Alle albums worden geremasterd las ik laatst.

Volgens mij is dit dus mogelijk al gebeurd. Ik krijg die bewuste box binnenkort binnen en dan kan ik mijn eigen oordeel vellen. Wat ik lees, duidt op recent geremasterde albums.

Maar het kan dat ze geen gebruik maken van die Japanse remasters en binnenkort in London ermee aan de slag gaan, net als met dit Mothership. Raar trouwens dat dit nog niet gebeurd is.

Ja hoor: het is echt waar! Niet alleen de nummers van Led Zeppelin op dit Mothership zijn fraai geremastered. Ik heb inmiddels de Japanse Led Zeppelin 40th Anniversary Boxset binnen, met alle studio albums en the Songs Remains the Same en alle cd's zijn geremastered. Er moet dan een datum van bij staan, en die is 08.9.10. Het geweldige is dan ook nog dat het Shm cd's zijn, oftewel gemaakt met Special High Definition Material, wat voor nog meer dynamiek en meer details zorgt.

Ik ben natuurlijk gelijk gaan vergelijken en het geluid is verbluffend. Echt ontroerend mooi.
Het klinkt zelfs mooier dan de uitstekende remasters op dit Mothership.

Da's een mooi pakket West. Jij bent er wel even zoet mee. Waanzinnig man !

En ik heb morgen ook nog eens een vrije (Zep) dag!

avatar van BenZet
Veel plezier ermee, dat wordt de muziek opnieuw ontdekken

avatar van Twinpeaks
Ooit meegenomen ,omdat ik eigenlijk helemaal niets wist van Led Zeppelin,op Stairway na dan.En nee ik heb niet onder een steen gelegen of zo ,maar het is me toendertijd helemaal voorbij gegaan.Nou moet ik zeggen dat ik na het luisteren voor Stairway ook niet meteen stond te popelen om meer van deze mannen te beluisteren.Ik ga dus nu volledig door het stof en straf mezelf extra hard dat ik dit zo lang heb kunnen negeren.Wat een lekkere plaat is dit en ik heb maar meteen How The West Was Won en Celebration Day besteld om dat gemis enigszins te compenseren.Mothership is prachtig,ontroerend ,snoeihard en muzikaal overweldigend.4 en halve ster

avatar van Mindscapes
Met HTWWW ben je "in for a real treat". Mijn favoriete liveplaat aller tijden, ontdekt toen ik 15 was en overweldigd achtergebleven door de kracht die er in deze performances zit, ongelofelijk.

Zojuist razendsnel mijn Ebay-order binnen gekregen: de schitterende 4LP box. Wat is dit een fraaie boxset en wat klinkt de mastering voor vinyl (gedaan op halve snelheid) mooi zeg!

Mogelijk nog te vinden voor zo'n 50 euro thuis gestuurd. Sla je slag, zou ik zeggen.....

avatar van glenn53
Ik wacht nog even op de nieuwe remasters.