The Prodigy - The Fat of the Land (1997)

Dance
Label: XL

1. Smack My Bitch Up (5:42)

met Shahin Badar

8. Firestarter (4:41)
  9. Climbatize (6:36)
  10. Fuel My Fire (4:18)

met Saffron

11. Molotov Bitch * (4:56)
  12. No Man Army * (4:10)
avatar van orbit
Klopt, hoort hij ook

avatar van FunkStarr
Weet iemand trouwens waarom er 2 bonustracks bij staan? Voor zover ik weet is die uitgave alleen in Japan uitgebracht? En staan de bonustracks dan op dezelfde cd of op een aparte cd? Zou wel tof zijn als het op 1 cd staat.

avatar van FunkStarr
Ohja vergeten, schandalig dat dit album niet eens in de top 250 staat trouwens!

avatar van Korreltje Zout
Ik begrijp heel goed dat dit niet meer in de top 250 staat. Voor mij is dit Kauwgombalmuziek: in eerste instantie klinkt het fantastisch maar het gaat snel vervelen. De drie belangrijkste tracks had ik na een tijdje wel genoeg gehoord omdat het drammerige in-your-face karakter van deze tracks op een gegeven moment zwaar vermoeiend wordt. Nu weten we het wel, je bent De Firestarter en je smackt je bitch up. Toen hoorde ik ook meteen dat de rest van het album eigenlijk alleen uit saaie fillers bestaat. Ik kan mij niet heugen dat ik deze CD heb opgezet. Ik heb hetzelfde met Stone Temple Pilots, een andere 90s has-been band uit een ander genre.

avatar van trebremmit
Oei Climbatize is toch wel een heel erg lekker nummer, lang niet gehoord dit album trouwens, buiten Fuel My Fire om staat er geen slecht nummer op, alleen de singles heb ik misschien wat te vaak gehoord. Meest briljante nummer op dit album blijft trouwens Narayan.

Korreltje Zout schreef:

Vind juist dat dit album geen fillers heeft. Snel vervelen? Dit gaat NOOIT vervelen. Dit is gewoon tijdloos. In 97 was dit de absolute mijlpaal binnen het genre en wat mij betreft ook niet meer overtroffen. Dit album heeft alles. Er was niemand op de hele wereld die het op deze manier deed. Prodigy liet alle soortgenoten mijlenver achter zich, en bombardeerde zichzelf in één klap tot grootste electronic band aller tijden. Misschien dat MFTJG meer heeft betekent binnen het genre, voor mij is dit het absolute hoogtepunt. Mindfields, Narayan, Climbatize, absolute pareltjes en zeker geen fillers.

Deze Plata doorstaat de tand des tijds erg goed.

Zowel de cd als de heruitgave van het vinyl klinkt nog steeds lekker fris en vooral erg goed (heerlijk die zware bassdrums)

De plaat in zijn geheel is een groot feest. Enige minpunt is degene met de meest belovende titel: funky shit vind ik tegenvallen.

Heb ook niet altijd zin in dit album, je moet toch in een bepaalde 'mood' zijn... daarom 3.5 ster.

avatar van Funky Bookie
Lekker agressief album. Ik vind wel dat het iets te lang duurt, maar dat kan ook komen omdat er enkele tracks op staan die net iets te eentonig zijn voor mij.
Desalniettemin is dit mijn favoriete album in een genre waar ik niet echt van hou.

avatar van LucM
Zoals ik eerder vermelde borduurt dit album iets teveel voort op de voorganger al zijn de 3 singles Smack My Bitch Up, Firestarter en vooral Breathe briljant. De overige tracks zijn minder maar zijn meestal nog behoorlijk. Net als Funky Bookie hou ik ook niet echt van dit genre maar de agressie en opwinding trekken mij over de streep (3,5* vind ik billijk vooral dankzij voornoemde tracks).
Hun volgende albums vind ik minder.

avatar van Shelter
Ik vind deze minder dan de 2 eerste. Er staat zeker nog wat moois op: Smack My Bitch Up, Breathe, Firestarter maar het overige vond ik niet zo goed als wat er op de vorige albums stond kwa non-singles.
Desalniettemin niet slecht, dat zou te ver gaan.

avatar van Kos
Kos
Ik heb Firestarter en Breathe altijd hun mindere tracks gevonden met dat vervelende geschreeuw.