The Prodigy - The Fat of the Land (1997)

Dance
Label: XL

1. Smack My Bitch Up (5:42)
  2. Breathe (5:34)
  7. Narayan (9:06)
  8. Firestarter (4:41)
  9. Climbatize (6:36)
  10. Fuel My Fire (4:18)
  11. Molotov Bitch * (4:56)
  12. No Man Army * (4:10)
Dit is het beste album aller tijden
Er staan echt alleen maar topnummers op
en die bass van smack my bitch up kan gewoon niet beter, de ziekste bass ever
5 sterren en nummer 1 in mijn top 10

avatar van psychonaatje
Zit is gister nietsvermoedend The Man with the Golden Gun te kijken, hoor ik plots het melodietje van Mindfields. Da's toch raar?

avatar van Status Seeker
psychonaatje schreef:

Waar zat dat dan? In het labyrint?

avatar van psychonaatje
Nee, eerder al. Volgens mij zag je 'sfeer'beelden van hett water waar zich later die achtervolgingsscene over afspeelde.

Dat zit ook in the Matrix reloaded, als Neo het tegen het tegen die squid opneemt.

anyway dit album staat gewoon krom van de geniale basslines!
Verder is de sound daaromheen heerlijk. Je krijgt Energy als je dit luisterst, Keith Flint zingt ook niks voor niks: "Yo I'm on the energy source!" Favorieten: Diesel Power, Breathe en Firestarter.

Maarten||
Wat een ongelovelijk goed album! Deze komt in mijn top10. Wat een energie wat er vrijkomt wanneer je dit op volle volume zet zeg . Erg gecoördineert met vaak up-tempo beats. Alleen Diesel Power voelt erg vreemd aan tussen alle andere nummers.

avatar van FunkStarr
Dit is naar mijn mening het beste album van prodigy.
Gewoon ieder nummer is geniaal en het album gaat gewoon nooit vervelen, hoe vaak ik het ook draai.
Ik had hem in 1997 gekocht en luister hem nu nog steeds regelmatig (10 jaar na dato), net als dat ik de andere albums van prodigy ook nog regelmatig beluister.
Toen ik firestarter voor het eerst hoorde ben ik meteen naar de winkel gerend om dit juweeltje aan te schaffen!
Wat een goddelijk album!

Feeder
Inderdaad een meer dan fantastische cd maar ik vind Music For the Jilted Generation nog net ietsje beter. Met de nadruk op 'ietsje'.

avatar van Stapler
Hmm. ik vind Music For the Jilted Generation iet wat te slordig vergeleken met dit prachtige album.

cambal
Lekker anti populair , deze jongens gaan hun eigen weg en keith Flint trekt toch wel aandacht .

Wat kan ik nog over deze cd zeggen.. Gewoon een van de allerbeste dance/rock albums

avatar van Glorious
Die gasten zelf zijn een beetje freaky (clips van breathe en firestarter), maar als je daarop niet let, is het heerlijke muziek =D

avatar van royals
Man, Climbatize is toch echt mijn beste nummer. Daarna Smack my ditch up en Breathe. Verder klinkt dit album iets commercieëler? Maar zeker niet minder energiek en futuristisch. Erg goede mix van harde dance, rock en hip-hop, waar The Prodigy al jaren het beste in is. Ik snap alleen niet hoe ze konden gaan van deze kwaliteit naar Baby's got a temper, wat klinkt als een afgekeurd b-kantje.

avatar van YoG
YoG
Zeker niet slecht, maar haalt het zeker niet bij Jilted Generation

avatar van joepsiez
even alle nummers gedraaid en een apart album maar mooie
muziek!!!

ik ben absoluut geen "dance" fanaat, maar dit album was wel een mijlpaal voor mij in de jaren '90 dance sound! vette nummers met smack my bitch up als absolute hoogvlieger! het overkomt me zo goed als nooit dat ik een heel dance album volledig kan uitzitten, maar deze doet het hem steeds moeiteloos! dikke 4 waard

Dit is dan ook vooral dance voor gitaarliefhebbers.

Dwangbuis
Mm, invloedrijk album. Ben niet helemaal overtuigd van bepaalde nummers (Narayan, Mindfields o.a.), maar het geheel maakt dat wel goed, denk ik. Drieënhalve ster, en niet meer.

avatar van FunkStarr
Juist die twee nummers behoren voor mij tot het beste wat Prodigy ooit heeft gemaakt, vooral Mindfields, maar goed ieder zijn smaak natuurlijk
Eigenlijk vind ik dat er geen enkel minder nummer op staat, iets wat ze bij Experience en MFTJG ook al voor elkaar kregen.
Daarna is het allemaal een stuk minder geworden, maar ik blijf erbij dat dit als geheel misschien wel het beste dance/rock album ooit gemaakt is.

avatar van Arrie
Narayan is juist geweldig! Echt een van m'n favorieten... Heerlijk bezwerende track

88Fabian
Goed album,mischien hun beste.

De beste nummers van dit album vind ik:Firestarter,Mindfields,Breathe.

Poppekontje
Ik ben Ruben-Ruben, en ik ben een firestarter!

avatar van Booyo
Kan niet anders zeggen dan dat dit een fantastisch album is! Enige waarom ik het geen 5 sterren geef is dat het naar mijn mening een album is waar je echt voor in de stemming moet zijn, en dat bij mij niet vaak het geval is.. Maar als ik een keer in de stemming ben en het opzet (zoals net), is het een ervaring van jewelste om het te luisteren!

Hier is weinig mis mee. En hiervan vind ik de commerciele platen eigenlijk de beste, dus Smack, Breathe, Firestarter. Climbatize ook.

avatar van hiphopisntdead
Het klinkt misschien overdreven, maar weet iemand of die vingerknip in 'Diesel Power' gesampled is van Wu-Tang's 'Wu-tang Clan Ain't Nuttin' To Fuck With' of misschien van 'Bring Da Ruckus'?

avatar van Snakeskin
prachtige band die met deze plaat een statement maakt en commercieel uitkristalliseert. Door de overexposure wordt de voorganger ineens een stuk spannender. Prodigy zijn tegenwoordig gedoofde sterren, op termijn zien wij ze met deze plaat niet terug in de top 250.

avatar van Aazhyd
Vond Breathe destijd leuk. Heb toen geluisterd naar deze plaat en vond het een teleurstelling. Ieder nummer bestaat uit 1 melodielijntje en 1 regeltje tekst die tig keer achter elkaar worden gezet, met af en toe een kleine variatie op het thema. Heel erg eentonig en na een paar nummers wordt het trucje stomweg vervelend.

Zwaar overschatte plaat dus, als je het mij vraagt.

Je moet het ook niet beluisteren als een muzikaal werk ofzo. Daar gaat het toch helemaal niet om, kun je beter bach gaan luisteren. Dance muziek moet je vooral voelen, en dit album maakt toch bepaalde oer fysieke krachten in je los. Vooral het beest in je wordt aangesproken

Stel je toch voor hoe breathe anders had geklonken als hij opeens met het contrapunt gaat werken en het 5-stemmig maakt :S

Joy
ja, je moet het eigenlijk zien als baksteken bekliederen, in 3 kleuren, bij voorkeur in het noorden van het land

wat een onzin gorter

muziek = per definitie gevoel, of het nou bach is of prodigy of beertje kollagol

Tjerson85
Breathe Gruwelijk goed album. Staat geen één slecht nummer op!