Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994)

Dance / Electronic
Label: Junior Boy's Own

1. Dark & Long (7:35)
  2. MMM Skyscraper I Love You (13:08)
  3. Surfboy (7:33)
  4. Spoonman (7:41)
  5. Tongue (4:50)
  6. Dirty Epic (9:55)
  7. Cowgirl (8:29)
  8. River of Bass (6:26)
  9. M.E. (7:08)
  10. Lemon Interupt - Eclipse * (13:01)
  11. Rez * (9:58)
  12. Lemon Interupt - Dirty * (10:19)
  13. Dark & Long (Dark Train) * (9:55)
  14. Spikee * (12:51)
  15. Concord (3 comp75 id9 a1771 aug 93a) * (6:51)
  16. Can You Feel Me? (from a4796) * (4:31)
  17. Birdstar (a1558 nov 92b.1) * (4:53)
  18. Why Why Why * (12:24)
totale tijdsduur: 1:12:45 (2:37:28)
M.E. live in 1991: Underworld (MKI) - Mother Earth - YouTube

Apart om te horen. In de basis al hetzelfde nummer, maar hier nog uitgevoerd met volledige band zo te horen.

avatar van sinusfiction
Voor mij één van de beste albums ooit. Blies me volledig van me stoel (back in 1994!). Lang gesponnen tracks met spannende vocals, diepe bassen en ambient uitstapjes. Tot dan toe had ik weinig op met house/dance/techno/electronica of welk label je er op wilt plakken, maar dit was mijn ommekeer. Twintig jaar geleden, dat is wel lang... Maar album staat nog steeds overeind, zeker nu die geremasterd is.

Ook al heb ik het al jaren op cd: toch maar de vinyl uitgave van dit jaar gekocht..... oef, dat klinkt dan toch wel erg lekker zeg.

Klassiekertje!

avatar van sjoerd148
Geweldig album van Underworld ... echt een klassieker als je het mij vraagt.
Helemaal in de trand van al het dance geweld halverwege jaren 90.
Prachtig uitgesponnen tracks met de hypnotiserende stem van Hyde.
Ook genoeg tracks om op 'los' te gaan ... heerlijk.
Helaas de live uitvoering vorige week moeten missen ....
Skyscraper, Surfboy, Dirty Epic en Cowgirl de favorieten hier.

avatar van nico1616
Met dank aan Primavera waar ik deze muziek leerde appreciëren.
Ik had de CD al een tijdje, maar geraakte niet door de lange tracks.
Dank zij het optreden in Barcelona waar ik het ritme en de bassen kon voelen, heb ik door wat hier zo onweerstaanbaar aan is.
Klasseplaat!

Ponty Mython
Iemand een idee hoe de geremasterde versie klinkt?

avatar van adri1982
Er staan ontzettend goede dancenummers op, waarvan 'Mmm, skyscraper I love you', 'Tongue' en 'Cowgirl' de mooisten zijn. Heel wat anders dan de Eurohouse die we destijds in de hitlijsten kregen voorgeschoteld. Verder kan ik er nog niet veel vertellen over dit album, omdat ik die tussen 22.00 en 23.15 uur voor het eerst in zijn geheel heb gehoord. En ja, toch moet ik zeggen: 'M.E' is een mooi rustig nummer voor Underworld's begrippen. Gevoelsmatig is dit album voor mij 4,0 á 4,5 ster waard (stem zal wellicht later volgen).
- Over Underworld:
Afgaande op de muziek die dit duo van 1992 tot 1996 maakte, heeft het wat weg van de muziek die West-Duitse synthesizergroep Tangerine Dream in 1974 en 1975 maakte.[quote]

avatar van adri1982
Na meerdere malen dit album in zijn geheel te hebben geluisterd, kan ik dit eerlijk gezegd beschouwen als een van de beste dance-albums allertijden (in ieder geval ruimschoots goed genoeg om hier 4,5* aan uit te delen). Er staan alleen maar goede nummers op. Buiten de door het in het bovenstaande bericht van mij opgenoemde tracks zijn ook 'Dark & long, Spoonman en 'Dirty epic' ontzettend mooie danceplaten (Mogelijk is The Grid die in 1994 wel succes had, door dit album geïnspireerd).

Dit is nou echt een prachtig album waarbij het ontzettend jammer is dat ik (en ik denk dat meerdere users daar ook zo over denken) maar twee nummers als favoriete tracks kan aanvinken. En dit heeft ook nog twee andere gevolgen; dit album waarvan ik enkel de downloadversie heb, schrijf ik nu maar eens op mijn lijst van mijn meest gewenste albums (zo mooi is het!). En ik vind het toch wel erg (jammer) dat ik dit album jarenlang niet in de Top-500-lijst heb staan van de beste albums, die ik ieder jaar op papier uitwerk. (Wellicht is het pas in 1996 doorbreken met de hit 'Born slippy' en hun doorbraakalbum 'Second toughest in the infants' daar de oorzaak van. Naar vroeger werk van vele artiesten wordt vaak pas na hun doorbraak door luisteraars gezocht).

avatar van james_cameron
Derde album van het britse Underworld. Ik ken de albums hiervoor niet, maar die schijnen nogal dubieuze electropop te bevatten, heel iets anders dan de stemmige dance en techno die we hier aantreffen. Het is allemaal sfeervol en verzorgd in elkaar gezet en de songs luisteren ook na ruim twintig jaar nog prettig weg, al wil het nergens echt boeiend worden. Maar goed, dat is een probleem dat ik met alle albums van Underworld heb. Lekker voor op de achtergrond dus.

buizen
james_cameron schreef:
...Lekker voor op de achtergrond dus.

Voor op de achtergrond bij wát? Dat maakt nogal verschil.
Hulde trouwens voor je vaak mooie puntige recensies/beschouwingen bij veel albums, james_cameron, ik lees ze graag: informatief en niet zelden nieuwsgierigmakend naar het album.
Met soms militaire precisie loop je heel wat albums langs. Fijn.

bennerd
buizen schreef:

Voor op de achtergrond bij wát? Dat maakt nogal verschil.
Met soms militaire precisie loop je heel wat albums langs. Fijn.

Nu we toch bezig zijn: ik onderschrijf dat. Heb al heel wat aan je recensies gehad, james_cameron! Dank.

avatar van james_cameron
Erg fijn om te horen! En... goede vraag. Lekker voor op de achtergrond tijdens seks, denk ik dan vooral.

avatar van Darkzone
aERodynamIC schreef:

Klassiekertje!

Ik heb vandaag de 1998 vinyl versie ontvangen op "super vinyl". Voor 10 euro ex verzendkosten zeker geen slechte deal. En hij klinkt voor mij erg goed, beetje gekraak aan t begin vd plaat. Maar een wasbeurt kan wonderen doen.

avatar van sinterklaas
sinterklaas schreef:
Underworld stond begin jaren 90 ook bekend als dance/disco muziek en ook die periode ben ik erg af. Ik kon Born Slippy al, en die groene live cd en het blijft toch goede muziek. 1,5 jaar geleden ondekte ik een van hun vroegere albums, Dubnobasswithmyheadman.

En ik moet zeggen dat ik het er wel een beetje moeilijk mee heb om een mening erover te hebben. Ik had er eigenlijk erg veel verschillende gevoelens bij. Ik moet wel zeggen dat de heren er een goede plaat van hebben gemaakt, maar het is vaak erg aan de loodzware depresieve kant. Dan spreek ik dus vooral over Dark & Long en Dirty Epic. Phoeee, laten we het ook alvast maar even over die 2 nummers hebben. Dark & Long heeft een lekker deuntje, maar bij die refreinen klinkt het erg wanhopig. En dan Dark & Long, dat was wel helemaal erg. Ik wil niet zeggen dat ze slecht zijn maar dit was ook echt alles behalve vrolijk ervan worden. Hierbij associeer ik me ten eerste gewoon een zware regenachtige landschap. Het klinkt allemaal zo chaotisch, grauw, winderig, kil en somber en de wanhoop en de depressie druipt er gewoon op een een of andere manier van af. Ook die songs klinken niet bepaald vrolijk. Voor de rest heeft dit album wel lekkere zwingende subtiele dance nummertjes die ook verdacht lang duren. Bv Nummers als Skyscraper, Surfboy, cowgirl bv klinken als een klok maar werken ook als een soort roes. Tongue was een mooie intermission. River of Bass was een heerlijk bijkomertje om tot rust te komen. En M.E. heeft weer een bepaalde afscheidstoon.

Maargoed, wel een goede dansplaatje, maar toch erg aan de grauwe kant, zo ervaarde ik het wel tenminste. Niet echt een vrolijk zomers plaatje al zeg ik het zelf. Meer voor de zware regenachtige dagen als je in een zware roes van de avond ervoor zit.

Verhoogd naar 5,0*

Zowel deze plaat als Underworld zelf vind ik lastig te omschrijven. Mijn omschrijving echter bulkt van de positiviteit want ik kan nu al met zekerheid zeggen dat er bijna geen enkel project uit de progressive house gebeuren beter is dan Underworld. Waar vele andere artiesten nog lekker te verhapstukken zijn, waar je lekker op kunt dansen of spacen heeft Underworld nou net dat stofje dat je op al je punten weet te raken. Wat is het? Is het de magische stem van Hyde? Speelse en lieve melodietjes die een nummer later prompt overgaan naar wat intensere uitwerkingen dat zowel de euforische als de chaotische of dan toch weer de koude gure kant op gaat? Het leuke van alles is dat elke nummer/album anders is, maar dat je Underworld er wel meteen in herkend.

Misschien moet je ook maar net in de stemming zijn om het te verhapstukken. Vandaar dat waarschijnlijk mijn 3,5 te snel was geplaatst. Want met de bovenstaande omschrijving steekt Dubnobasswithmyheadman toch wel met zijn kop boven het maaiveld. De gevoelens die ik erbij krijg... en hoezo, en waarom... ja, dan zit ik hier om twaalf uur 's nachts nog te typen.

Maar nogmaals over M.E. Ik denk dat ik nog nooit zo'n mooie afsluitnummer heb gehoord.

Dark & Long is zo briljant. Een tech-house plaat toen het genre officieel nog niet eens bestond.

avatar van Teunnis
Berichten verplaatst naar Underworld.

Eindelijk op vinyl gekocht in Boston.
Prachtig geluid en dat is met deze plaat wel zo fijn met al die electronica en al die bassen.
Tja waar moet ik beginnen, wat een mooie plaat is dit.
Dark & long, skyscraper, M.E., cowgirl

Absoluut niets met disco te maken,

Everything everything everything....is goed

avatar van soundtrip
Het moest er een keer van komen; 5 sterren aan een album toekennen. Aan Underworld de eer, van 4,5 naar 5!

Arbeidsdeskundige
Wow! Dit is ongekend goed. Fenomenale deken aan sounds met die heerlijk aanhoudende beat. Dit brengt me in een diepe trance.

avatar van BoyOnHeavenHill
Het verbaast me dat ik bij dit baanbrekende album pas het tachtigste bericht schrijf, want niet alleen opende deze plaat volgens mij voor veel andere artiesten een (artistieke èn commerciële) deur, maar het was ook voor veel "oudere" luisteraars de ingang tot een "jong" muziekgenre (bij het optreden van Underworld in 013 op 20 maart 1999 liep de leeftijd van het publiek in ieder geval van 16 tot 60 jaar uiteen).
        Moeilijk om hier wat over te zeggen omdat er zoveel gedachten en gevoelens omhoogkomen bij die unieke mix van diepe beats, warme bassen, geluidseffecten, abstracte teksten, suggestieve ritmes, rare stemmetjes, gevarieerde tempi, onderstromen van bijgeluidjes en last but not least natuurlijk die tekstflarden die zich als oorwurmen in mijn geheugen hebben vastgezet: "And I see Elvis!", "Here comes Christ on crutches", "I get my kicks on Channel 6", "Everything everything", "An eraser of love" – als Karl Hyde wat commerciëler gezind was zou hij sommige van zijn vondsten ongetwijfeld als slagzinnen voor commercials kunnen slijten.
        Apart beoordeeld vind ik niet alles even sterk (Surfboy, Tongue), maar zulke iets mindere nummers zorgen wel voor een mooie afwisseling tussen het "gewone" werk en de hoogtepunten (met name Dark & long, Spoonman en Dirty epic) en geven het album zo een knappe flow. Als ik er met frisse oren naar luister heeft dit album eigenlijk weer (of nog altijd) dezelfde impact als indertijd (ook al leerde ik het pas ná Second toughest kennen).

avatar van Teunnis
Ik dacht ik ga eens opzoeken of die gitaar op Tongue een sample is van Slowdive’s Rutti, maar toen zag ik dat dit album een jaar eerder uit kwam dan Pygmalion.

Ik denk dat beiden dezelfde inspiratie haalde uit The Durutti Column.

dj@
wat een fantastisch album is dit toch! ik kocht de engelse versie toen-ie uit kwam, 1994. één grote, lange trip. ik las de lovende recensie in oor destijds, was meteen verkocht! het latere werk kan me minder bekoren.