Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)

Label: Atlantic

1. Black Dog (4:55)
  2. Rock and Roll (3:40)
  3. The Battle of Evermore (5:51)

met Sandy Denny

4. Stairway to Heaven (8:02)
  5. Misty Mountain Hop (4:38)
  6. Four Sticks (4:45)
  7. Going to California (3:32)
  8. When the Levee Breaks (7:08)
  9. Black Dog [Basic Track with Guitar Overdubs] * (4:34)
  10. Rock and Roll [Alternate Mix] * (3:39)
  11. The Battle of Evermore [Mandolin / Guitar Mix from Headley Grange] * (4:13)
  12. Stairway to Heaven [Sunset Sound Mix] * (8:03)
  13. Misty Mountain Hop [Alternate Mix] * (4:45)
  14. Four Sticks [Alternate Mix] * (4:33)
  15. Going to California [Mandolin / Guitar Mix] * (3:34)
  16. When the Levee Breaks [Alternate UK Mix in Progress] * (7:10)
avatar van Robje1968
Dit album is voor mij een klassieker. Perfexte mix van rock, folk en wat blues.
Geen zwak nummer te bekennen.

avatar van spinout
Four Sticks is voor mij het mindere nummer. De rest is top.

avatar van Hans Brouwer
spinout schreef:
De rest is top.
"Led Zeppelin IV" is inderdaad top. Mindere nummers kent het album m.i. niet. "Led Zeppelin IV" kent wat mij betreft wel een uitschieter. Degenen die mij een beetje kennen weten wel welk nummer ik bedoel, degenen die mij niet kennen... tja, die mogen raden.

avatar van GrafGantz
Ik doe eens een wilde gok.

Hans Brouwer schreef:
MMH, mijn persoonlijke favoriet op LZ IV.........en mischien wel mijn meest favoriete LZ song!

Hans Brouwer schreef:
Ja inderdaad en kwalitatief is L.Z. IV de beste plaat die ze gemaakt hebben. Vooral dat nummer Misty Mountain Hop is zo geweldig goed, is nooit meer door de boys overtroffen.

Hans Brouwer schreef:
Flipper, je bedoelt toch zeker het hoogtepunt van Zep. Met als absolute uitschieter "Misty Mountain Hop".

Misty Mountain Hop is zelfs het hoogtepunt van de plaat.(

Hans Brouwer schreef:
Misty Mountain Hop is de allerbeste Led Zeppelin song. Ik dat kan ik niet vaak genoeg herhalen

Hans Brouwer schreef:
Tja...... maar toch is "Misty Mountain Hop" echt het allerbeste Led Zeppelin nummer

Hans Brouwer schreef:
Zo en dan gaan we nu weer met z'n allen luisteren naar het allerbeste Led Zeppelin nummer "Misty Mountain Hop" .

Hans Brouwer schreef:
Met daarop het beste Led Zeppelin nummer, "Misty Mountain Hop" .

"Misty Mountain Hop" maakt alles goed . Daarom 5*****

Hans Brouwer schreef:
Anderzijds....... op LZ IV is ook het beste Zep nummer allertijden te vinden: "Misty Mountain Hop". Alleen al om "Misty Mountain Hop" zou je LZ IV willen hebben.

Hans Brouwer schreef:
neem van mij één ding aan: er bestaat geen beter rocknummer dan "Misty Mountain Hop". En dat zeg ik zonder blikken of blozen en terwijl LZ niet eens mijn meest favoriete rockband is.

Hans Brouwer schreef:
Volgens mij is op "Led Zeppelin IV (1971)" echter wel de beste rocksong allertijden te vinden: "Misty Mountain Hop".

Hans Brouwer schreef:
vanavond zal ik in ieder geval "Misty Mountain Hop" draaien. U weet wel, de beste rocksong allertijden .

Hans Brouwer schreef:
Hoewel ik geen uitgesproken Led Zeppelin fan ben heb ik "Misty Mountain Hop" reeds jaren geleden uitgeroepen tot mijn persoonlijke meest favoriete rocksong allertijden!!

Hans Brouwer schreef:
De eerste van de vier laatste songs is "Misty Mountain Hop". De beste rocksong allertijden.

Hans Brouwer schreef:
Misty Mountain Hop is wat mij betreft wel het allerbeste nummer van L.Z.. En er is écht helemaal niemand die mij wat betreft op andere gedachten zal weten te brengen.

Hans Brouwer schreef:
de kwaliteit van "Misty Mountain Hop" verlochent zich nu eenmaal nooit en al wordt ik 100..... ik zal dat nummer blijven aanprijzen als de beste rocksong allertijden .

Hans Brouwer schreef:
"Misty Mountain Hop" was niet het beste rocknummer allertijden maar is dat nog steeds

Hans Brouwer schreef:
"Misty Mountain Hop" is verre weg het beste nummer van dit album. Nee, "Misty Mountain Hop" is het beste nummer dat Led Zeppelin ooit heeft gecomponeerd. Nee, "Misty Mountain Hop" is het beste nummer dat ooit door wie dan ook is gecomponeerd .

Hans Brouwer schreef:
[het allerbeste nummer van Led Zeppelin: "Misty Mountain Hop".

avatar van Hans Brouwer
GrafGantz schreef:
Ik doe eens een wilde gok.
Goed om te constateren dat je je "gekend" weet....

"Led Zeppelin IV": ook zo'n album dat al jaren bij mij in de platenkast staat. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik het vierde LZ album veel te weinig draai. Eigenlijk luister ik überhaupt weinig naar Led Zeppelin, dat terwijl het gewoon een steengoede band is. Of dit gaat veranderen weet ik niet. Er is immers zoveel moois om naar te luisteren. Vooralsnog heb ik "Led Zeppelin IV" zojuist maar weer eens op de draaitafel gelegd. Als ik straks de plaat omdraai gaat de volumeknop bij de vijfde track iets verder omhoog en waarschijnlijk verplaats ik de naald van de pickup aan het eind van het desbetreffende nummer nog een keer naar het begin.
Zo fijn dat mijn geliefde vrouw met een vriendin is gaan shoppen en daarna uit eten gaat en dat de buurman enigszins tobt met zijn gehoor... "Led Zeppelin IV" en andere Led Zep albums: ik maak er vandaag gewoon een Led Zeppelin-feestje van.

avatar van R-Know
Ik heb de plaat tussen 1979 en drie jaar geleden 3 keer op lp gekocht en de laatste keer op cd, hoewel dat was Mothership.
Mijn eerste versie was/is de orginele, USA, dikke vinyl met orginele innersleeve.
De allermooiste kwaliteit!!!
Maar, de opname is niet de beste, veel rood op de meters en andere vervormingen. Vond ik altijd jammer.
bij Mothership en andere remasters kwam ik er pas achter dat de opname niet helemaal lekker was.
Nu vind ik het geweldig. Hoort gewoon bij deze plaat, hoort bij Led Zeppelin!!
Luisteren op een fijne buizenversterker met een goede koptelefoon, liefst iets harder dan normaal.
Lekker glaasje erbij, smullen.

De oude lp van TOEN ja niet meer te draaien. Of beter te beluisteren. Het kraakt en schuurt overal. Gelukkig de recente nieuwe remaster op de kop getikt, net alsal die andere Led Zep remasters. Deze dan gewoon op 1lp. Tja, wat moet er eigenlijk nog aan worden toegevoegd. Rock historie in optima forma. Voor velen absoluut DE plaat van de band. Dat moge kloppen...BIJNA dan want hun Phusical Grafitti ware, voor mij, zijnde immer bescheiden, de absoluut beste en meest gevarieerde Led Zep plaat. Maar dat ware een ander verhaal. Black Dog, Rock 'n Roll, het majestueuze Battle of Evermore met Sandy Denny, hemels gezongen, Stairway to Heaven, When the Levee breaks, Misty Mountain Hop, Going to California, Four Sticks, het is en blijft van een eenzaam niveau. Stairway, hoe vaak ook gehoord, de opbouw van pure folk naar die grandiose gitaarsolo, en alles wat daar tussen moge zitten, sheer amazement yes. Beter, op PG na, werd en wordt het niet. Oh no....those were the days, alas, gone 4ever.

avatar van Dirkrocker
Mijn kennismaking met led zeppelin deze plaat. Ik denk dat ik en jaar of 14 was, en weer eens zat te graaien in de grote platenkast van me pa. Die had alles van de mannen, en zat ze is rustig te bekijken, om vervolgens mee naar boven te jatten. Deze ging der eerst op , puur omdat ik stairway to heaven al kon, dus dat was en herkenningspunt. Maar wauw hoe de plaat begint met black dog, ik was gelijk verkocht. Gevolgd door het stampende rock and roll, in een woord te gek. Maar ook het rustige the battle of evermore kon me gelijk al bekoren. Tja en dan kom the classic natuurlijk: stairway to heaven. Ik vond en vind het nog steeds en geweldig nummer. Natuurlijk heb je het tig keer gehoord, en elk jaar weer hoog in de top 2000. Maar is dat gek? Nee, hoe vaak je dit ook hoort, dit nummer staat als en huis. Geweldig hoe die rustig begint en die opbouw, wauw. Maar sowieso is de gehele plaat fantastisch.Dit album heeft alles, van ballad naar stevige rock. Dus de volle 5.

Het verhaal van Lot Long gaat inmiddels de hele wereld over. nytimes.com

avatar van gaucho
Fascinerend verhaal, ja. Ook altijd gedacht dat het een schilderij was. Maar de hoesafbeelding blijkt dus een ingelijste en ingekleurde versie te zijn van een originele foto. Echt een bijzondere ontdekking, zeker omdat de man in kwestie nu ook een naam heeft.