The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971)

Rock / Blues
Label: Rolling Stones

1. Brown Sugar (3:49)
  2. Sway (3:52)
  3. Wild Horses (5:44)
  4. Can't You Hear Me Knocking (7:15)
  5. You Gotta Move (2:33)
  6. Bitch (3:37)
  7. I Got the Blues (3:55)
  8. Sister Morphine (5:34)
  9. Dead Flowers (4:05)
  10. Moonlight Mile (5:57)
  11. Brown Sugar * (4:07)

met Eric Clapton

12. Wild Horses [Acoustic Version] * (5:47)
  13. Can't You Hear Me Knocking [Alternate Version] * (3:24)
  14. Bitch [Extended Version] * (5:52)
  15. Dead Flowers [Alternate Version] * (4:17)
  16. Live with Me [Live at the Roundhouse, 1971] * (4:22)
  17. Stray Cat Blues [Live at the Roundhouse, 1971] * (3:48)
  18. Love in Vain [Live at the Roundhouse, 1971] * (6:42)
  19. Midnight Rambler [Live at the Roundhouse, 1971] * (11:26)
  20. Honky Tonk Women [Live at the Roundhouse, 1971] * (4:14)
  21. Jumpin' Jack Flash [Live at University of Leeds, 1971] * (3:59)
  22. Live with Me [Live at University of Leeds, 1971] * (4:21)
  23. Dead Flowers [Live at University of Leeds, 1971] * (4:02)
  24. Stray Cat Blues [Live at University of Leeds, 1971] * (4:14)
  25. Love in Vain [Live at University of Leeds, 1971] * (6:28)
  26. Midnight Rambler [Live at University of Leeds, 1971] * (13:09)
  27. Bitch [Live at University of Leeds, 1971] * (5:24)
  28. Honky Tonk Women [Live at University of Leeds, 1971] * (3:20)
  29. (I Can't Get No) Satisfaction [Live at University of Leeds, 1971] * (5:31)
  30. Little Queenie [Live at University of Leeds, 1971] * (4:26)
  31. Brown Sugar [Live at University of Leeds, 1971] * (4:44)
  32. Street Fighting Man [Live at University of Leeds, 1971] * (4:52)
  33. Let It Rock [Live at University of Leeds, 1971] * (3:13)
avatar van Jelle78
Sorry aan iedereen die inmiddels een beetje moe wordt van mijn positieve recensies, maar ook over Sticky Fingers ben ik uitzonderlijk positief. Ik beloof dat het na Exile On Main St. echt minder positief gaat worden.

Wisten de Stones op Beggars Banquet de perfectie al bijna te bereiken, op Sticky Fingers doen ze dat gewoon nog een keer. Alles klopt gewoon aan dit album. De flow die het album heeft is echt perfect. Na een uptempo opener (Brown Sugar) wordt er langzaam afgebouwd (Sway) naar een ballad (Wild Horses), waarna het weer tijd is om te rocken en te swingen (Can't You Hear Me Knocking). Daarna gaat het tempo weer wat omlaag met You Gotta Move, maar het blijft wel swingend en nodigt zelfs uit tot meezingen (zie Sticky Fingers Live uit 2015). Kant B opent weer rockend en uptempo met Bitch waarna een tweetal ballads volgen die beide een totaal andere sfeer hebben (het soulvolle I Got The Blues en het spookachtige Sister Morphine met een geniale Ry Cooder). Met de country van Dead Flowers volgt er weer een wat meer uptempo en vrolijker nummer (meezingen!), om af te sluiten met de ballad Moonlight Mile.
Behalve deze mooie opbouw van nummers is elk nummer op zichzelf een absolute topper. Er is geen zwak moment te bekennen. Can't You Hear Me Knocking begint met een riff die bijna even goed is als de riff van Brown Sugar en in het tweede jam achtige deel is elke noot raak. Een prachtige flow die je naar het einde van het nummer draagt. Hier moet natuurlijk nieuwe gitarist Mick Taylor genoemd worden, die op dit nummer in het bijzonder, en het hele album in z'n algemeen, zijn toegevoegde waarde aan de groep bewijst.
Dit album krijgt natuurlijk 5 sterren van mij, maar gevoelsmatig staat het net een stapje onder Beggars Banquet. Waarom kan ik niet goed benoemen. Misschien is het omdat die speciale jaren 60 sfeer op Beggars Banquet aanwezig is, of misschien is het omdat Brian Jones nog in de band zat, ik weet het niet.

Tussenstand:
10. The Rolling Stones No. 2: 3*
11. Between The Buttons: 2,5*
12. December's Children (And Everybody's): 2,5*

avatar van Spoelworm
Behoort denk ik tot de betere Stones platen,ik luister deze sneller dan menig van de andere albums van de groep . Misschien niet de beste, dat weet ik niet want de catalogus is zo groot dat ik niet alles heb gehoord. Ik heb vaak bij deze band dat er veel nummers zijn die ik op zich dan wel weer goed vind,maar niet dat ik ze vaak draai goed. En ook lang niet alle platen draai ik ook in zijn geheel omdat niet alles mij boeit of mijn interesse wegzakt. Ik weet niet precies waarom.

Deze daar in tegen heeft wel heel veel moois, en draai ik graag.
Zoals bv het werkelijk prachtige Wild horses -meteen ook een van de mooiste liedjes uit hun catalogus- of het lekkere Sway . Can't You Hear Me Knocking is goed, bij I Got the Blues krijg ik een beetje Otis Redding in mijn gedachte. Dat is niet erg, want ik hou van Otis. Bitch begint lekker,maar skip ik vaak halverwege.
Sister Morphine wil ik nog noemen dat is best een apart nummer vind ik (positief) voor the Stones (?) maar iets als Dead flowers dat is weer zo'n typisch Stones nummer voor mij, niks mis mee,niet speciaal. Brown sugar daar heb ik zelf niet zoveel mee maar het is natuurlijk een goed nummer dat kan je niet ontkennen.
Moonlight Mile is wel weer een erg mooie afsluiter.

Arbeidsdeskundige
Dit is een geniaal album. Prachtig die afwisseling tussen bijvoorbeeld Sway waar alle energie vanaf druipt en de ballad Wild Horses waarin zo veel melancholie verborgen zit. De muzikale omlijsting is voortreffelijk.

Het rijtje Beggars Banquet (1968), Let it Bleed (1969), Sticky Fingers (1971) en Exile on Mainstreet (1972) vormt het hoogtepunt in het repertoire van de Rolling Stones. Voor mij is Sticky Fingers de topper. Het album begint met hit Brown Sugar. De countrynummers Wild Horses en Death Flowers vallen wat buiten het reguliere patroon, maar zijn beslist de moeite waard. Op Can’t You Hear Me Knocking en Sway is een hoofdrol weggelegd voor het sublieme gitaarspel van Mick Taylor. You Gotta Move is een bluesnummer.

avatar van spinout
En natuurlijk Sister Morphine met subliem slide gitaar werk van Ry Cooder!

avatar van rkdev
De typische Keith licks van ‘Brown Sugar’ openen het album en je zit er meteen in. Het gaat verder met de slome rock van ‘Sway’ dat eindigt met een heerlijke solo. Het tempo gaat nog een keer omlaag naar het kippenvel nummer ‘Wild Horses’ dat bij de beste nummers van de Stones behoort. De rocker ‘Can’t you hear me knocking’ hakt er weer lekker in en eindigt met een fantastisch slot in de beste Santana traditie. De blues van ‘You Gotta Move’ vind ik dan iets minder, maar ‘Bitch’ met de lekkere gitaarsound en blazers is dan weer des te lekker. Het midtempo ‘I got the Blues’ komt door de blazers goed uit de verf maar wordt daarna compleet weggeblazen door het onheilspellende ‘Sister Morphine’. Geweldig. Voor de countryrock van ‘Dead Flowers’ heb ik altijd een zwak gehad (door de versie op Stripped) dus dat is een lekkere opmaat naar de erg mooie, sfeervolle afsluiter ‘Moonlight Mile’ met strijkers en al.

Het derde album van de tour de force “Banquet-Bleed-Fingers-Exile” is de beste van de 4 en van de gehele Stones discografie als je het mij vraagt.

avatar van Yield
D'Ouwe Nelis schreef:

Je vergeet deze nog The Rolling Stones - Get Yer Ya-Ya's Out! (1970)

Je hebt gelijk. Ik heb hierboven alleen de studioalbums genoemd, maar het lonvolprezen live album hoort zeker ook tot de toppers.