MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
zoeken in:
avatar van bikkel2
The Oath schreef:
18 jaar geleden vandaag


Tja ... het is bijna niet voor te stellen hoe lang hij al weg is .

R.I.P Fred . Vergeten wordt je nooit .

avatar van louistje
Bij Queen - A Day at the Races (1976):

Father McKenzie schreef:
@ louistje; en zo heeft iedereen blijkbaar zijn favoriete Queen plaat. Ik vind dit een goed album, maar hun beste is voor mij onbetwistbaar Sheer Heart Attack, gevolgd door A Night at The Opera, daarna komen deze hier en News Of The World en Jazz, wat mijn smaak betreft dan hé...


Ja, zo zie je maar weer. Ik vind Queen II erg mooi door hun orginele ideeën van toen. Niet veel popgroepen hadden in die tijd ook zo'n stijltje. Ik houd er wel van

Mijn top-3 is eigelijk 1. Queen II, 2. A Day At The Races, 3. A Night At The Opera.

avatar
Father McKenzie
@ louistje; hoe vind je hun latere platen, zeg maar hun eighties werk? Ik een pàk minder, voor mij was het nà het album Jazz een redelijk hitparadegericht bandje geworden, synthesisers werden toen ook belangrijker dan gitaren (I Want To Break free, Radio Ga Ga toestanden....)
Het beste nummer van dit album is voor mij The Millionaire Waltz, prachtig met al die tempowisselingen.

avatar van louistje
Father McKenzie schreef:
@ louistje; hoe vind je hun latere platen, zeg maar hun eighties werk? Ik een pàk minder, voor mij was het nà het album Jazz een redelijk hitparadegericht bandje geworden, synthesisers werden toen ook belangrijker dan gitaren (I Want To Break free, Radio Ga Ga toestanden....)
Het beste nummer van dit album is voor mij The Millionaire Waltz, prachtig met al die tempowisselingen.


Daar ben ik het mee eens! Na Jazz werd het inderdaad te 'elektronisch'.
Het beste album uit echt de jaren '80 vind ik denk ik toch A Kind Of Magic. Zie trouwens mijn reactie op de pagina van 't album!

Daarnaast vind ik Made In Heaven ook niet slecht, de muziek is goed en ook doet het je wat dat dit de laatste perioden uit Freddy's leven waren.

Oh ja, ik vind The Millionaire Waltz ook prachtig. Kan bijna niet zeggen of ik deze of Take My Breath Away mooier vindt.

avatar van Lonesome Crow
Vreemd eigenlijk, Queen maakte pakweg platen gedurende 17 jaar en al 20 jaar bestaan ze niet meer.
Al langer bestaan ze niet als de periode dat ze wel bestonden, how time flies....

avatar van rkdev
Bij Queen - A Night at the Opera (1975):

bikkel2 schreef:
Het is het superdrieluik Queen II , Sheer Heart Attack en Opera die nog altijd het meest boeien . De echte Queenfan zal dit alleen maar beamen .
Beaam

avatar
AddictedToElvis
Mogen we er ook een vierluik van maken? Van mij mag Day at the Races er ook bij. Dan heb je wel hun vier besten.

avatar van bikkel2
AddictedToElvis schreef:
Mogen we er ook een vierluik van maken? Van mij mag Day at the Races er ook bij. Dan heb je wel hun vier besten.


Ja , ben ik zonder meer met je eens . Als 5e zou ik dan gaan voor hun debuut Queen .

avatar van rkdev
AddictedToElvis schreef:
Mogen we er ook een vierluik van maken? Van mij mag Day at the Races er ook bij. Dan heb je wel hun vier besten.
Ja, ben ik het inderdaad ook mee eens.

avatar
Kingsnake
Of een sextet? News en Queen I doen niet onder voor die ander 4...

avatar van lennon
bikkel2 schreef:

Het is het superdrieluik Queen II , Sheer Heart Attack en Opera die nog altijd het meest boeien . De echte Queenfan zal dit alleen maar beamen .


En als je dat dus niet vindt, mag je jezelf geen Queen liefhebber noemen?

want ik vind 2 van de drie genoemde wel in dat rijtje horen, maar Queen II echt niet... Dus ik hoor er blijkbaar niet bij

avatar van musician
bikkel2 schreef:
Het is het superdrieluik Queen II , Sheer Heart Attack en Opera die nog altijd het meest boeien . De echte Queenfan zal dit alleen maar beamen.

lennon schreef:
En als je dat dus niet vindt, mag je jezelf geen Queen liefhebber noemen?
want ik vind 2 van de drie genoemde wel in dat rijtje horen, maar Queen II echt niet... Dus ik hoor er blijkbaar niet bij

Jawel hoor, zonder twijfel.
Ik ben ook tegenstander van uitspraken wanneer je wel of niet een echte fan bent. Soms wordt door een aantal 'kenners' een drempel opgeroepen waardoor je het gevoel krijgt dat je alleen maar tot een kleine groep van insiders/liefhebbers kunt horen als je in ieder geval bepaalde cd's goed vind. Anders heb je het niet begrepen en zo dom wil een mens niet overkomen, natuurlijk!

Maar Bikkel bedoelt het in dit geval geheel anders, hem kennende.

Ook ik heb Queen II niet in mijn Queen top 5 staan. Wél Innuendo overigens. Ik heb het daarbij altijd jammer gevonden dat Queen erg weinig erkenning krijgt voor A kind of magic, waarvan 80% (helaas niet de hele cd) mij nog steeds kippenvel kan bezorgen.

Maar goed, elke fan zijn gebrek.......

avatar van bikkel2
Natuurlijk mag iedereen zich een Queenliefhebber noemen die andere albums prefeert dan het drieluik die ik noemde .

Als je Queen bijvoorbeeld later bent gaan volgen is het heel goed mogelijk dat je de latere stijl meer waardeerd .
Ik kwam met Queen in aanraking op mijn zevende , dat was in 1975 .
Ik ben van mening en daar sta ik echt niet alleen in dat Queen op zijn creatiefst was in de periode 1974 t/m 1977 . De groep maakte kennelijk allerzins eenvoudig een artistiek geweldige tijd door met een pallet aan stijlen en een enorm gevoel voor een smaakvolle en overdonderende produktie .
Na 1977 raakt Queen dat zoetjes aan kwijt . De hits blijven maar de albums zijn minder geinspireerd en ook nieuwe stijlen pakken minder goed uit .
Queen II , Sheer Heart Attack en Opera zijn de albums waarvan ik vind dat hier hun meest energieke en origineelste bedenksels opstaan .
Wellicht was mijn opmerking betreffende het 3- luik niet zo goed gekozen , want smaken verschillen nu eenmaal , ook bij de Queenliefhebbers . Maar ik weet wel dat er in ieder geval heel veel
fans zijn die deze 3 omarmen .

avatar van Nondescript
musician schreef:
(quote)

(quote)

Jawel hoor, zonder twijfel.
Ik ben ook tegenstander van uitspraken wanneer je wel of niet een echte fan bent. Soms wordt door een aantal 'kenners' een drempel opgeroepen waardoor je het gevoel krijgt dat je alleen maar tot een kleine groep van insiders/liefhebbers kunt horen als je in ieder geval bepaalde cd's goed vind. Anders heb je het niet begrepen en zo dom wil een mens niet overkomen, natuurlijk!

Maar Bikkel bedoelt het in dit geval geheel anders, hem kennende.

Ook ik heb Queen II niet in mijn Queen top 5 staan. Wél Innuendo overigens. Ik heb het daarbij altijd jammer gevonden dat Queen erg weinig erkenning krijgt voor A kind of magic, waarvan 80% (helaas niet de hele cd) mij nog steeds kippenvel kan bezorgen.

Maar goed, elke fan zijn gebrek.......


Eigenlijk snap ik niet dat veel mensen Innuendo zo geweldig vinden. Er staan wel een paar hele goede nummers op, de hoogetepunten zijn naar mijn mening; The Show Must Go On, Innuendo, These Are The Days Of Our Lives. Maar als ik dingen hoor als All God's People en Ride the Wilde Wind denk ik 'hou toch op'
Net als veel mensen hier (zo te lezen) vind ik Queen ook het beste in de jaren '70, maar iedereen is wel heel enthousiast over Queen II ! Ik vind dat het wel een goed album is, maar ik vind ook dat ze hier nog moesten kijken wat allemaal kon(qua technieken) waardoor het naar mijn mening soms een beetje rommelig wordt, dit is op Queen (I) nog erger. En dat ze later, bij A Night At The Opera bijvoorbeeld, alles onder de knie hadden. Toch staat er op Queen II wel een aantal leuke nummers,zoals Nevermore en The March Of The Black Queen.

Trouwens, ik weet niet of deze discussie nog open is aangezien er sinds mei al niet meer gereageerd is. Maar als het niet zo is zien we het wel

avatar van bikkel2
Queen II laat vooral horen hoe de groep zich wortelde in de meer epische meer naar progessieve rock neigende muziek .
Queen , het debuut is meer naar hardrock neigend .

Maar Queen II is naar mijn inziens smaakvol , al is de opvolger Sheer Heart Attack een beter geproduceerde plaat . Dat album is wel veel minder stijlvast en is een voorproefje voor A Night At The Opera waar Queen werkelijk niet meer te houden is qua inventiviteit .

Innuendo werd verrassend goed onthaalt . Het is zeker een degelijke plaat met een aantal songs die zich mogen meten met hun beste werk . Maar wat mij betreft als totaalplaatje achter blijft bij de eerste 6 albums .

avatar
ClassicRocker
Bij Queen - A Night at the Opera (1975):

@Brunniepoo

Slechts één cd met nummers van Queen samenstellen is onbegonnen werk, daar heeft de band te veel goede nummers voor. Desondanks verneem ik graag van jou welke nummers volgens jou op zo'n cd thuishoren. Laat dat maar eens zien?

Als het echt moet zou ik op zo'n cd Sheert Heart Attack en A Night at the Opera in zijn geheel achter elkaar zetten. Dan staan de volgens mij 2 beste albums er integraal op en hoef ik niet eindeloos na te denken welke nummers ik van welk album zou kiezen. Nee, het beste of grootste van Queen op één cd is onmogelijk, kijk maar naar Absolute Greatest .

avatar van Brunniepoo
ClassicRocker schreef:
@Brunniepoo

Slechts één cd met nummers van Queen samenstellen is onbegonnen werk, daar heeft de band te veel goede nummers voor. Desondanks verneem ik graag van jou welke nummers volgens jou op zo'n cd thuishoren. Laat dat maar eens zien?


Ik heb nooit gezegd dat het makkelijk zou zijn:

1. My Fairy King
2. Great King Rat
3. The White Queen
4. Ogre Battle
5. The Fairy Feller's Master Stroke
6. The March of the Black Queen
7. Seven Seas of Rhye
8. Stone Cold Crazy
9. Now I'm Here
10. Brighton Rock
11. Bohemian Rhapsody
12. '39
13. Spread your Wings
14. Don't stop me now
15. Play the Game
16. Save Me
17. Innuendo
18. The Show must go on

avatar
ClassicRocker
@Brunniepoo

Alle 18 goed, maar ik mis nog een heleboel nummers. Drie cd's lijken me een betere optie. Ik denk dat ik die uitdaging maar eens aanga.

Opvallend overigens dat je A Day at the Races overslaat in je compilatie van voornamelijk 70's songs, terwijl Tie Your Mother Down, You Take My Breath Away, The Millionaire Waltz, Somebody to Love en Teo Torriate toch echt wel top zijn. Kun je nagaan hoe moeilijk deze job is.

avatar van Brunniepoo
ClassicRocker schreef:
@Brunniepoo

Alle 18 goed, maar ik mis nog een heleboel nummers. Drie cd's lijken me een betere optie. Ik denk dat ik die uitdaging maar eens aanga.

Opvallend overigens dat je A Day at the Races overslaat in je compilatie van voornamelijk 70's songs, terwijl Tie Your Mother Down, You Take My Breath Away, The Millionaire Waltz, Somebody to Love en Teo Torriate toch echt wel top zijn. Kun je nagaan hoe moeilijk deze job is.


Tja, goede nummers inderdaad, en bij een selectie van drie cd's hadden ze er allemaal bij gezeten, maar ja, dat was niet de opdracht

avatar
ClassicRocker
De officiële website van Queen meldt het volgende:

January 1st 2011 sees Island Records re-issue Queen’s Greatest Hits and Greatest Hits 2 collections. Greatest Hits remains the best selling UK album of all time and combined with Greatest Hits 2 presents the definitive Queen collection. Together they form among one the seminal collections in rock history jointly selling an incredible 40 million copies worldwide.

Both albums have been digitally re-mastered for 2011 by Bob Ludwig, the legendary mastering engineer who has worked with U2, Coldplay and Radiohead, and come complete with refreshed sleeve notes.

The Greatest Hits re-issues start what is going to be a huge year for Queen, as 2011 marks the 40th anniversary of their formation in 1971.

The Anniversary year kicks off with a major exhibition, ‘Stormtroopers in Stilettos’ – a comprehensive look at the early part of Queen’s career. Taking place in The Old Truman Brewery in the heart of London’s East End the exhibition opens on February 25th running through to March 12th, and will cover the band pre-Queen, their formation and their first five albums from the first half of the 1970’s.

Newly signed to legendary label Island Records, and to coincide with the exhibition, the first five albums that Queen released – “Queen”, “Queen II”, “Sheer Heart Attack”, “A Night At The Opera” and “A Day At The Races – will be re-mastered and re-packaged into special deluxe album formats released in March 2011

Subsequent to the exhibition there will be a major BBC TV Documentary featuring a rare interview with Roger Taylor and Brian May and many other surprises and releases to come through the rest of the year. 2011 will see filming begin of a major Hollywood movie about Queen, starring Sacha Baron Cohen as Freddie Mercury. Acclaimed script writer Peter Morgan (“The Queen”,” Frost/Nixon” ) is working on the project, which is being produced by GK Films, Robert de Niro’s Tribeca Productions and Queen Films.

avatar
ClassicRocker
Voor de volledigheid:

Het getal van 40 miljoen in bovenstaand nieuwsbericht heeft alleen betrekking op de afzonderlijke verkoop van Greatest Hits en Greatest Hits II. De verkoopcijfers van de Greatest Hits I & II-release uit 1994 en de The Platinum Collection (waar GH I en GH II deel van uitmaken) uit 2000, bedragen bij elkaar ruim 8 miljoen. In totaal zijn GH I en GH II dus ruim 48 miljoen keer verkocht.

Verder is Queen eigenlijk in 1970 opgericht maar vond de band in 1971 na 3 bassisten versleten te hebben, in John Deacon haar definitieve bassist. Bij het 40-jarig bestaan van Queen wordt dus uitgegaan van de definitieve formatie, en niet de eerste formatie.

Tot slot is dit natuurlijk geweldig nieuws. Laat ik dat ook benadrukken.

avatar van Brunniepoo
ClassicRocker schreef:

Tot slot is dit natuurlijk geweldig nieuws. Laat ik dat ook benadrukken.


Ik wacht het resultaat maar even af. Voorlopig neig ik naar "geldklopperij".

avatar van musician
Ik ook.

Ik vind dat ik héél goed klinkende digitaal geremasterde cd's heb van de eerste vijf albums van Queen en die Greatest hitsen deel I tot en met ... had je al automatisch in huis als je alle studio albums van Queen hebt.

Leuk is bijvoorbeeld wel weer dit:

(afbeelding)

Ik kan er geen reclame genoeg voor maken, maar ze zijn helaas nogal prijzig. Deze heb ik, maar deel 2 en 3 wil ik ook nog wel eens hebben.

Zo'n 'exhibition' had ik ook wel eens aardig gevonden maar het komt zeker niet naar Nederland toe?

avatar van vigil
De catalogus is van platenmaatschappij veranderd en logischerwijs willen die er wel wat mee doen. Ik vind het altijd zo'n onzin als mensen gelijk over geldklopperij beginnen. Daar ben je altijd nog zelf bij volgens mij. Niemand verplicht je het.

Een opfrisbeurt kan sowieso elke Queen plaat wel gebruiken want gemiddeld genomen waren de producties nou niet echt geweldig.

avatar
ClassicRocker
De kwaliteit van de remastering, het artwork en evt. bonustracks zullen uitwijzen of er wel geen sprake is van geldklopperij. I.t.t. bijv. Absolute Greatest zijn Brian en Roger hier WEL betrokken bij het creatieve proces. Wetende dat het perfectionisten zijn, heb ik er alle vertrouwen in dat we er t.z.t. de loftrompet over zullen (kunnen) afsteken.

@musician

Mijn geremasterde Queen-cd's (vooral de Japanse) klinken ook heel goed, maar onderschat 'soundwizard' Ludwig niet. Ongetwijfeld kan het nog beter. De mogelijkheden om de geluidskwaliteit van cd's te verbeteren en verbeterd af te spelen blijven in ieder geval vorderen...

Verder attendeer ik je er op dat Singles Collection 4 (de aflsuiter van de reeks) al enige tijd uit is. Deze begint bij The Miracle en voert langs alle emotioneel beladen singles die vlak voor en na Freddie's dood zijn uitgebracht. Absoluut de moeite waard.

@vigil

Wij spoeden ons t.z.t. naar de platenzaak om de reissues in huis te halen, toch? Voorts weleens een Toshiba-remaster van Queen gehoord? Een lust voor het oor van elke audiofiele Queen-fan.

avatar van vigil
ClassicRocker schreef:

Verder attendeer ik je op dat Singles Collection 4 (de aflsuiter van de reeks) al enige tijd uit is. Deze begint bij The Miracle en voert langs alle emotioneel beladen singles die vlak voor en na Freddie's dood zijn uitgebracht. Absoluut de moeite waard.


Het is mijn ogen wel jammer dat ze vrijwel bij elke single voor gewoon de a en b kant hebben gekozen en niet voor de 12"/extended versies welke ook uitgebracht zijn in de tijd van bv. de The Miracle en Kind of Magic singles. Dan heb ik het dus vooral over box 3 en 4

avatar
ClassicRocker
Die 12´´ extended versions zijn vooral erg vermakelijk (vooral die van The Invisible Man), maar kunnen kwalitatief gezien niet tippen aan de reguliere aan A en B-kanten. Het had een leuk extraatje kunnen zijn, maar missen doe ik ze niet.

avatar
ClassicRocker
Deze maand in Mojo Magazine:

Freddie Mercury - The Secret History of Rock's Greatest Frontman. How did a young Parsee boy born on a small spice island become the most daring, dramatic and flamboyant rock frontman of all-time?

Twaalf pagina's over Freddie en Queen met exclusieve voorpublicaties uit het inmiddels verschenen boek: Is This The Real Life? - The Untold Story of Queen van Mark Blake, die hiervoor tientallen van Freddie's vrienden en bandmaten uit de pre-Queen-periode heeft geïnterviewd. Iets dat tot vele interessante en spraakmakende onthullingen zou hebben geleid. Ik zeg: kopen!

http://www.mojo4music.com/b...

http://www.markrblake.com/m...

avatar van Vortex
Muziekliefhebbers! Ik heb nu alle Queen studio albums op de iPod staan en luister ze in de shuffle. Dit is echt te gek!
Normaal gesproken weet je welk nummer er gaat komen maar nu komt alles onverwacht. Zo ook nummers van albums die ik zeer weinig draai. Top hoor, zo komen alle nummers weer lekker fris langs!

avatar
ClassicRocker
@ Vortex

De extase die je voelt ken ik als geen ander. Van Death on Two Legs naar These Are the Days of Our Lives via Dragon Attack en My Fairy King. Alsof je door God gekust wordt!

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 22:55 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 22:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.