menu
zoeken in:
avatar van west
Iets klopt er niet... beter dan October maar net zo goed als How To Dismantle

Ik heb October nooit echt goed gevonden. Ik zie trouwens dat de gemiddelden elkaar hier niet eens zover ontlopen.

west schreef:
(quote)

Ik heb October nooit echt goed gevonden. Ik zie trouwens dat de gemiddelden elkaar hier niet eens zover ontlopen.


Met zo'n commentaar moet je verplicht October gaan beluisteren en How to Dismantle op Marktplaats zetten.
Zag net een recensie van De Morgen. Stukken beter dan zijn voorganger en het beste sinds 17 jaar. Dan weet je nog niks he...

avatar van west
RicoSuave schreef:
(quote)


Met zo'n commentaar moet je verplicht October gaan beluisteren en How to Dismantle op Marktplaats zetten.

Hoezo? Ik neem trouwens aan dat je October herbeluisteren bedoelt.

Edit: ja zeg, ik zie dat jij October op 4,5* hebt staan, hoger zelfs dan War.

avatar van Chameleon Day
October hoger dan War = volstrekt juist!!

avatar van vielip
Mwoah...

ard
Bij U2 - Songs of Experience:

Nadenker: Denk dat wanneer U2 nu een Achtung Baby zou uitbrengen, hij ook niet hoger zou eindigen dan deze plaat….

avatar van sierrra
ard schreef:
Nadenker: Denk dat wanneer U2 nu een Achtung Baby zou uitbrengen, hij ook niet hoger zou eindigen dan deze plaat….


Feit is dat Achtung niet gelijk met gejuich werd ontvangen. De eerste single The Fly week dermate af van de sound van TJT en RAH dat enige gewenning wel aan de orde was. Hoe een Achtung like album het op dit moment zou doen is lastig in te schatten. Vaak is een album verankerd in een tijdsbeeld waardoor het lastig is het album buiten die context te beoordelen.
SOE vergt naar mijn mening, ondanks dat het geen ingewikkeld album is, ook wel enige gewenning.


avatar van Rudi S
Haha, er is nog meer U2 in de U2.
Bono is waarschijnlijk daarna nog met pet rond gegaan

U2 - Get Out Of Your Own Way / Sunday Bloody Sunday / One - 2017-12-06 Berlin - YouTube

avatar van Premonition
Bij U2 - The Unforgettable Fire:

brandos schreef:
Wat ik betoogt heb (zie mijn review bij 'O.u.a.t.') is dat U2 de lieveling van de pers werd en Simple Minds steeds meer werd afgeserveerd als te commercieel. Wat daarbij wellicht ook hielp was het ontluikende politieke engagement van Bono en zijn ambitie om spreekbuis te worden van de 'weldenkende nieuwe generatie


In 1984 was het politiek engagement bij Bono nog niet erg ontwikkeld en bij Kerr ook niet. Dat kwam pas een jaar later, Live Aid was de oorzaak imo. Bono ging samen met zijn vrouw daarna naar Ethiopië en Nicaragua en U2 ging samen met Sting op A Conspiracy of Hope tournee en Simple Minds gingen in zee met Amnesty International.
Wat betreft commercie, Sparkle in the Rain was veel commerciëler opgezet dan The Unforgettable Fire. In een artikel over de verbondenheid van beide bands in OOR eind 1984, zei Kerr destijds over TUF dat het album commerciële zelfmoord was voor de definitieve doorbraak van U2 in de USA.

avatar van Chameleon Day
En dat laatste - van die commerciële zelfmoord - viel wel mee, zo bleek met het Joshua Tree album. Briljante USA marketing die nog eens dunnetjes werd overgedaan met Rattle. Overigens zonder de kwaliteit van de muziek geweld aan te doen. Integendeel.

avatar van Premonition
Nou, ik vind Rattle and Hum een draak van een album, qua naïeve zelfoverschatting

Premonition schreef:
Nou, ik vind Rattle and Hum een draak van een album, qua naïeve zelfoverschatting


Dat album is hier zo weinig gedraaid dat ik ervan op keek dat het een dubbelaar was. Kan ook te maken hebben met het feit dat mijn toenmalige partner - tijdens een of ander feest - op een van de snellere tracks haar dancing shoes trachtte te verslijten. Mensen die dansen op U2 heb ik altijd meewarig aangekeken, tenzij ze dronken waren.

The Joshua Tree, het meest populair hier, heb ik altijd gezien als een consolidatie. De ultieme test is natuurlijk: vraag iemand spontaan om de tracks op te noemen - verder dan de eerste drie zullen de meesten niet komen

avatar van dazzler
Mjuman schreef:
Mensen die dansen op U2 heb ik altijd meewarig aangekeken, tenzij ze dronken waren.

Mensen die niet dansen op U2 en dan van verveling dronken worden heb ik altijd meewarig aangekeken, tenzij ze toch gingen dansen. Dansen op U2 is prima. De band schakelde in de jaren '90 niet toevallig over op de dansvloer. I Will Follow, Sunday Bloody Sunday... liefst met wit vlaggend hemd.

avatar van sierrra
Als diehard U2 fan moet ik bekennen dat ik mij bij de combinatie van U2 en dansen ook niet echt een beeld kan vormen. Het is dan ook maar net wat je onder dansen verstaat. Op enkele remixen na, denk dan bijvoorbeeld aan deze versie en Mysterious Ways houdt het dansen bij mij wel op. Zelfs op POP wat toch wordt beschouwd als het album met de meeste dance invloeden zie ik mijzelf niet zo snel los gaan.

avatar van Tony
Zeker nooit in de Altstadt in Eindhoven geweest? Daar dansten we op alle mogelijke alternatieve plaatjes. U2, Joy Division, Cure, Killing Joke, Simple Minds, Talking Heads, you name it. Armen wijdt en dansen (meer rondjes draaien was t) alsof je een vliegtuig bent. Vooral bij nummers van the Cure.... allemaal klonen van Robert Smith in die tijd. Haha.

Tja, het is gewoon mijn persoonlijke mening die een extra tintje kreeg/krijgt door een flagrante flash-back in my personal life -

Tuurlijk kan je veel soorten muziek mis-/gebruiken voor dans en ik weet waarover ik het heb: met dansles werd Kitty Can (Bee Gees) gebruikt voor foxtrot en Heidschi Bumbeidschi (Heintje) voor Engelse wals; normaal gesproken zou ik 't vertikken om daarop te dansen.

Dansen associeer ik - What kind of fool am I - op de eerste plaats met soul en funk: Harlem Shuffle, 25 miles, Rock Your Baby, Living in America, There Were the Days, War en nog veel meer...

U2-fan sierra schetst een heel aardig en duidelijk beeld. Het is idd niet de meest voordehandliggende muziek op te dansen. Uiteraard is er genoeg dansbare wave en postpunk - en die heb ik zelf ook wel gedraaid. En ik ken ook mensen die heftige bewegingen cum pogo maken op M.I.A. - Paper Planes en dat is dan ook dansen; prima dan leg ik mijn kaas weer op de plank.

De persoonlijke slotnoot: toen ik destijds mijn ex (thans) zo heftig zag dansen op U2, drong het prangende besef tot me door dat we were through ; we zouden nooit samen een Wiedergutmachungsschnitzel eten en die gedachte ...

Zo werd - onbedoeld - Pride (van Rattle en Hum) symbolisch voor een relatie die op de klippen was gelopen.

Overigens heb ik - niet om op het paard van de moraalridder te willen klimmen - nooit ook maar enige aandrang gevoeld om te dansen op Bloody Sunday, net zo min als op Enola Gay - ook al zijn het goede nummers.

avatar van Joshua68
Tony schreef:
Zeker nooit in de Altstadt in Eindhoven geweest? Daar dansten we op alle mogelijke alternatieve plaatjes. U2, Joy Division, Cure, Killing Joke, Simple Minds, Talking Heads, you name it. Armen wijdt en dansen (meer rondjes draaien was t) alsof je een vliegtuig bent. Vooral bij nummers van the Cure.... allemaal klonen van Robert Smith in die tijd. Haha.

Herkenbaar! In mijn woonplaats hadden we het OOC dat vrijdagavond in een donker hol veranderde. Met al deze muziek. Bij Sunday Bloody Sunday stroomde de dansvloer vol

avatar van Gretz
Bono is een seniele, oude man die enkel nog onzin uitbraakt lijkt het. Tijd dat ie een spreekverbod krijgt.

Music has 'gotten very girly’, says Bono from U2 | Music | The Guardian - theguardian.com

Gretz schreef:
Bono is een seniele, oude man die enkel nog onzin uitbraakt lijkt het. Tijd dat ie een spreekverbod krijgt.

Music has 'gotten very girly’, says Bono from U2 | Music | The Guardian - theguardian.com


Met die opmerking zorg je voor een aardige acronymische aanvulling: we kenden al OLM, thans dus de S(eniele) OLM, beluisterd door een SOL.

Alleen ben je - what's new - weer aardig selectief aan het weergeven: zelfs uit het relatief korte citaat in de Guardian blijkt al dat Bono zich - terecht of niet, the choice is ours - zich zorgen maakt over het karakter van veel populaire muziek. Ga de decennia af en pak per decennium 1-2 bands/nummers, dan zie je gewoon dat de muziek vanaf de eeuwwende steeds conformistischer wordt en steeds minder ballen heeft. Genoeg bands van nu die in vergelijking met Cure (toen), R.E.M, Nirvana als goedwillende braverds/ideale schoonzonen kunnen worden voorgeleid.

avatar van Broem
Tony schreef:
Zeker nooit in de Altstadt in Eindhoven geweest? .


Zeker weten. Ging daarna altijd naar de Joy vanwege de vrouwelijke doelgroep daar. Visueel gezien lag daar mijn voorkeur. Alternatieve muziek maar mainstream lady's

avatar van Tony
Broem schreef:
(quote)


Zeker weten. Ging daarna altijd naar de Joy vanwege de vrouwelijke doelgroep daar. Visueel gezien lag daar mijn voorkeur. Alternatieve muziek maar mainstream lady's

Haha, inderdaad. Daar heb ik ook tijdenlang wekelijks rondgelopen, tot Romario ieder weekend met de mooie dames ervandoor ging. Daar kon ik niet tegenop. Zal eind jaren 80 zijn geweest.

avatar van Premonition
Bij U2 - Songs of Experience:

Ik ben bang dat U2 dat ook niet gaat lukken. The Edge heeft wel eens gezegd dat zijn gitaarpartijen van de eerste 4 albums bijna niet meer authentiek zijn na te spelen (analoge reverb tov digitale reverb). Hoewel zo'n Harmonix Memory Man De Luxe nog steeds verkrijgbaar is...

avatar van Premonition
Nav een bericht bij Songs of Experience. The Edge kan zijn "vintage" geluid nog steeds reproduceren, zonder digitale delay en reverb-pedalen.

avatar van musician
Teruggaan naar de roots hoeft geen herhaling van zetten te zijn.
Als ze alvast maar weer een keer zouden beginnen met het overboord gooien van alle modernismen.

Veel hangt daarnaast af van de songwriting, ze moeten natuurlijk wel in goede doen zijn. Kritisch op het eigen werk.
En The Edge is dan gelijk van zijn strijd af tussen analoge en digitale reverb: dan maar gewoon analoog.

avatar van devel-hunt
Waarom terug naar de roots? Weer terug naar de lagere school?, ik moet er niet aan denken. U2 is niet meer dezelfde band als in 1981. Daar naar terug willen is onzinnig net zo onzinnig als deze plaat met WAR vergelijken. Hele andere tijden.

avatar van musician
Nee, wat er nu wordt gebracht is duidelijk universitair, in vergelijk met de jaren '80!

Het is onzinnig om op deze wijze door te blijven gaan.
Destijds waren ze sowieso in ieder geval een stuk beter op dreef.

En de muziek die werd gebracht was dus bepaald geen lagere school, daar waren ze ook al enige tijd van af.
Ik noemde de Stones, meer artiesten zijn er succesvol in geslaagd om wegen uit het verleden te laten integreren en alsmaar mee te willen doen aan de fantasieloze nukken van deze tijd aan zich voorbij te laten gaan.

avatar van milesdavisjr
musician schreef:
Nee, wat er nu wordt gebracht is duidelijk universitair, in vergelijk met de jaren '80!

Het is onzinnig om op deze wijze door te blijven gaan.
Destijds waren ze sowieso in ieder geval een stuk beter op dreef.

En de muziek die werd gebracht was dus bepaald geen lagere school, daar waren ze ook al enige tijd van af.
Ik noemde de Stones, meer artiesten zijn er succesvol in geslaagd om wegen uit het verleden te laten integreren en alsmaar mee te willen doen aan de fantasieloze nukken van deze tijd aan zich voorbij te laten gaan.


Eens. Teruggaan naar de gloriedagen is ook niet zozeer een wens maar het feit blijft dat de platen tot en met Achtung Baby goed aansloegen bij critici en het publiek. Als ik deze schijf tegen het licht houdt, dan klinkt het voor mij redelijke inspiratieloos want; weinig spanning, geen mooie solo's van die the Edge of een dwingende rimtesectie. Gezien het feit dat de score voor deze plaat steeds lager uitvalt op MM zal het een voetnoot blijken te zijn in de geschiedenis van de band. Was vroeger alles beter? Nee. Klonk U2 echter destijds geïnspireerder, relevanter en gevarieerder? Een volmondig ja.

avatar van reptile71
Ik geloof gewoonweg niet dat ze nog zo overtuigend kunnen zijn als in hun gloriejaren. Niet alleen de band is veranderd, ook leven we in een andere tijd. De juiste snaar is dus niet meer dezelfde. Die het wel is weten ze niet te vinden. U2 bracht zichzelf als jong bandje met een bravoure waar je u tegen zegt. Ze waren al groot(s) nog voor ze echt groot waren. En ze hebben geoogst wat ze hebben gezaaid. Alleen was dat een truc die je maar één keer kan uithalen. Ze gaan nooit meer pieken. Aan ons om dat te accepteren.

avatar van Chameleon Day
Ach kom, Bowie piekte toch nog. En hoe! Het heeft ook met een bepaalde miniset te maken. En wellicht ook met de verantwoordelijkheid die ze voelen voor het bedrijf U2 met al zijn werknemers.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:31 uur

geplaatst: vandaag om 10:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.